De hel die wasparfum heet...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-24 22:23

Mri schreef:
Toch wel fijn te lezen dat ik niet de enige ben met een reukorgaan wat beter werkt dan gemiddeld :=
Ik ruik het ook altijd veel eerder als er iets verstopt is/dreigt te raken of als er iets twijfelachtigs in de koelkast ligt :=

Wij hebben een "niet alledaagse" indeling van het huis. Om de "kinderkamers" in te gaan open je een deur op de overloop. Dan kom je in een halletje met links de kleding van de ene, en rechts de kleding van de andere. Dan kom je door de "chillruimte" met boekenkast en verkleedkleding. En daar zijn 2 deuren, naar hun kamers.

Er is in het "kledingkast stuk" en de aangrenzende chillruimte dus genoeg ruimte en lucht circulatie. Dat zou ook enig sinds moeten helpen voor het "verdunnen" van de stank:+

Maar helaas, net met pyjama pakken van de oudste kwam er weer een walm mijn kant op. Man heeft de was opgeruimd en daar zat een stink jurkje tussen. Hij mag wel wat beter gaan ruiken tijdens het vouwen :')

@bigOne,
Nou, dat mogen we wel... op 1e kerstdag. En ja, bij hun eigen was is ze ook niet gierig met wasparfum... gelukkig gaan we gourmetten en overheerst de (verbrandde :') ) vleesgeur al snel boven de wasparfum :=

De kinderkleren gaat wel de droger in. Maar alsnog blijft het daar ook echt in hangen.

Morgen bakingsoda uitproberen! Ik ben benieuwd.

Niet vergeten om na de hoofdwas(dus voor het spoelen) de natuurazijn toe te voegen.

Cabelona

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-24 22:24

Helaas geen tips, maar leef met je mee.

Ik kan ook echt onpasselijk worden van bepaalde geuren van deo, parfum, wasverzachter, etc. Misschien een tijdje buiten hangen, wel droog (zeker als het tzt een keer waait met vrieskou).

elineAbby123

Re: De hel die wasparfum heet...

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-24 23:02

Ja hier ook helemaal herkenbaar. Krijg helemaal hoofdpijn als ik mensen ruik met heftige frisse was. En inderdaad zoals hierboven gezegd: iets is pas schoon als het schoon is, niet door een "lekker" geurtje opeens schoner..

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-24 23:09

Ik snap helemaal wat je bedoelt. Geen zinvolle tips voor je, helaas.
Alhoewel... alle kleren tegelijk aantrekken naar de gourmet zodat ze daar naar ruiken is zeker geen optie? :')

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-24 23:20

Zou mn kleding denk ik een dagje in de paardendekens wikkelen. Liever dat dan zo'n geur van die wasparfums :r ik reageer er ook gevoelig op.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-24 23:34

Hilli schreef:
Ik snap helemaal wat je bedoelt. Geen zinvolle tips voor je, helaas.
Alhoewel... alle kleren tegelijk aantrekken naar de gourmet zodat ze daar naar ruiken is zeker geen optie? :')

De leukste tip tot nu toe :')
Sterkte! Heel herkenbaar ook, ik snap ook helemaal niks van het fenomeen wasparfum :n

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-24 00:30

Misschien kan “HG alle nare geurtjes weg” het een beetje neutraliseren? Die spray heeft zelf een vrij neutrale geur (het is dus geen geur spray om andere stank te maskeren). Volgens mij is er ook nog eentje speciaal voor stinkend textiel.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-24 00:43

Ik zou zeker baking soda proberen! Het kan helpen dit al droog tussen de kleding te strooien en een poos te laten zitten, voor je het in de was gooit. Baking soda wordt ook gebruikt om rooklucht en urinegeur uit meubels te trekken.

En ik snap je volledig, ik snap daadwerkelijk niet wie zulke troep heeft uitgevonden en wie er wel blij van wordt. :') Ik kan ook onpasselijk worden van heftige geurtjes, ik vervloek de douglas altijd als ik er langsloop en kan vooral van veel soorten ruitenwisservloeistof erg misselijk worden.

Om aan te haken op de gourmettip, een dag in een keuken werken met meerdere bakplaten en frituren is ook effectief om een overheersende tegenhanger van parfum te krijgen. _O-

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-24 00:57

Baking soda zou kunnen helpen. Ik heb het bad laten overstromen, water ging via de gang, zo de trap af en stond in de hal beneden.. En we hebben vloerbedekking op de trap := Dat kon niet meteen opgelost worden, maar stonk echt vreselijk.. Heb de trap helemaal bestrooid met een dikke laag baking soda en dat gewoon laten liggen. Na 2 dagen kon je er weer komen zonder over je nek te gaan :))

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-24 03:15

Gemalen koffie neutraliseert ook. Eventueel misschien een kopje in de kledingkast zetten?

Maar alles meenemen naar de gourmet moet werken :')

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-24 03:29

Wat heftig.

Ik hou er wel van als was fris ruikt en ook fijn als het even blijft hangen, maar mag niet overheersen.

Wat ik me afvraag; vind je dan de geur bij je schoonmoeder niet heel naar? Of heeft ze nu extra haar best gedaan voor jullie wasgoed?

Ik wilde eerst zeggen, even met paarden/honden knuffelen............Maar de ervaring leert dat zij dan naar de geur/parfum van iets of iemand ruiken daarna.

Voor geurtjes of echt vieze wasgoed gebruik ik biotex of vanish oxi, maar merk dat hoeveelheid was, welk programma en welke temperatuur ook veel uitmaakt. Maar je gaat je goede kleding ook niet heel heet wassen en nu wordt het al vaker gewassen.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-24 04:32

Wat ik zelf nog nooit geprobeerd heb, maar misschien tussendoor nog kan werken: ook baking soda strooien tussen de natte was, dus 'tussen de wasbeurten door'. Vergeet ook niet extra te spoelen in het programma. En de azijn idd. Andere geur gebruiken zelf die je kunt hebben, dan verdoezelt het ook wat.
Hier gaat doorgegeven kleding of kringloopwinkel spul vaak toch eerst een keer of vijf in de wasmachine voordat ik het niet meer zo intens ruik. En dat is nog zonder extra wasparfum. Dus ik snap de 'klacht' wel. :))

vera_pino

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-24 07:47

Geurvreters en bakjes koffie in de kledingkast zijn idd ook goede tips, zo krijg je ook bijvoorbeeld rooklucht uit je huis. Wij hadden vroeger altijd wel geurvreters tussen de kleding liggen.

Baking soda is ook magisch dus ik hoop dat het werkt voor je! En idd geen volle wasmachine een beetje extra ruimte om te spoelen is wel goed als je iets echt uit je kleding wil krijgen.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-24 08:02

Je zou het nog even kunnen proberen weken in de biotex (enzymen), misschien helpt dat wel.

higgins

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-24 09:21

Suliko schreef:
Ik zou zeker baking soda proberen! Het kan helpen dit al droog tussen de kleding te strooien en een poos te laten zitten, voor je het in de was gooit. Baking soda wordt ook gebruikt om rooklucht en urinegeur uit meubels te trekken.

En ik snap je volledig, ik snap daadwerkelijk niet wie zulke troep heeft uitgevonden en wie er wel blij van wordt. :') Ik kan ook onpasselijk worden van heftige geurtjes, ik vervloek de douglas altijd als ik er langsloop en kan vooral van veel soorten ruitenwisservloeistof erg misselijk worden.

Om aan te haken op de gourmettip, een dag in een keuken werken met meerdere bakplaten en frituren is ook effectief om een overheersende tegenhanger van parfum te krijgen. _O-

Ik heb altijd medelijden met de mensen die bij Douglas werken, je zal er maar de hele dag in moeten staan ...
Vreselijk

Geen tips helaas ts, maar ik herken het zeker

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-24 09:50

superpony schreef:
Wat heftig.

Ik hou er wel van als was fris ruikt en ook fijn als het even blijft hangen, maar mag niet overheersen.

Wat ik me afvraag; vind je dan de geur bij je schoonmoeder niet heel naar? Of heeft ze nu extra haar best gedaan voor jullie wasgoed?

Ik wilde eerst zeggen, even met paarden/honden knuffelen............Maar de ervaring leert dat zij dan naar de geur/parfum van iets of iemand ruiken daarna.

Voor geurtjes of echt vieze wasgoed gebruik ik biotex of vanish oxi, maar merk dat hoeveelheid was, welk programma en welke temperatuur ook veel uitmaakt. Maar je gaat je goede kleding ook niet heel heet wassen en nu wordt het al vaker gewassen.

Ik vind de geur bij mijn schoonouders ook verschrikkelijk. Je komt achterom binnen via de bijkeuken. Daar staat hun wasmachine. Die ruimte meurt ook zo.
Alleen pas sinds kort heeft ze de wasparfum. En dat is dus gebruikt zoals ze wasverzachter gebruikt.
Gister heb ik tegen dr gezegd dat dat toch echt anders gebruikt moet worden.
Ze vond de fles al zo duur in vergelijking met de wasverzachter die ze normaal heeft.

Die was vind ik al heftig stinken, maar dat is er met 1 keer wassen wel uit.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-24 09:54

Zo’n verschrikkelijk chemisch parfum heeft mij doen besluiten nooit meer een Xenox winkel binnen te gaan. De hele winkel stinkt overdadig naar die meur en slaat direct op mn slijmvliezen. Ik snap werkelijk het nut niet van die zooi.

Doppers

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-24 10:02

Oh bah, wat vreselijk. Ik heb daar al last van als mijn schoonmoeder de was van de kinderen die nachtje zijn blijven logeren heeft gewassen (alleen door ander wasmiddel, geen wasparfum volgens mij). Mijn neus kan hier niet tegen hoor en word dan ook onpasselijk!

Ik koop wel regelmatig via Vinted en als er sterke geur aan zit leg ik het kledingstuk een nachtje in de gewone soda. Dat helpt vaak wel voor een groot deel.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-24 13:27

Mri schreef:
superpony schreef:
Wat heftig.

Ik vind de geur bij mijn schoonouders ook verschrikkelijk. Je komt achterom binnen via de bijkeuken. Daar staat hun wasmachine. Die ruimte meurt ook zo.
Alleen pas sinds kort heeft ze de wasparfum. En dat is dus gebruikt zoals ze wasverzachter gebruikt.
Gister heb ik tegen dr gezegd dat dat toch echt anders gebruikt moet worden.
Ze vond de fles al zo duur in vergelijking met de wasverzachter die ze normaal heeft.

Die was vind ik al heftig stinken, maar dat is er met 1 keer wassen wel uit.

Kan ik me voorstellen.

Mijn man heeft laatst een winter werkjas gewassen en echt alles wat ernaast hangt of wat hij eronder draagt neemt de geur over. En dan was het alleen met waspoeder en wasverzachter die ik op zich wel fris vind.

Ze heeft wel echt haar best gedaan en fijn dat je het er even over kon hebben.

JorineV

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-24 16:13

Heb je een Lampe Berger toevallig? Dat zuivert de lucht middels verbranding. Een collega vertelde me ooit dat ze daarmee de trouwjurk van haar dochter weer geurvrij had gekregen. Zelf nooit voor kleding gebruikt, maar wel gewoon los in huis en dat vind ik goed helpen bij geurtjes. Kies wel de vloeistof zonder parfum. Die ruikt redelijk neutraal. Dan ruik je wel dat 'ie heeft aangestaan, maar dat vervliegt vrij snel en daarna is het weer heerlijk neutraal. Kleding in dezelfde ruimte uithangen en een half uurtje dat ding aan, zou al iets kunnen helpen. Succes!

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-24 16:20

"gewoon dragen" las ik bij de reacties. Nou, echt niet, dan sla ik tegen de grond en ik denk TS ook.
Sterkte TS, ik heb geen tips voor je.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-24 16:53

Vandaag even geen puf om ook maar iets met de was te doen.

Betreffende kleding zit in een wasmand in de schuur. In de bijkeuken was de geur al te heftig :+

Morgen ochtend ga ik ermee aan de slag! We hoeven toch pas om 13.00 bij schoonouders te zijn

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-24 17:31

Haha, niet ik die echt zat te wachten op een wasupdate. :D

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-24 18:19

santie schreef:
Helaas ben ik ook overgevoelig voor luchtjes en ik begrijp jou helemaal! Bij mij werkt wassen met een scheut ammoniak bij mijn on-geparfumeerde wasmiddel, als de was klaar is ruik je er niets meer van, ook niet van de ammoniak. Succes!

Goede tip. Ik gebruik ook neutraal ( nauwelijks of niet) ruikend wasmiddel met soms een druppeltje etherische olie. Ik krijg wel eens kleding die, door het "wasparfum" een uur in de wind stinkt :( . Ik snap nooit dat mensen dat lekker vinden!
Overigens is het gebruik van al die synthetische geurtjes een enorme aanslag op de luchtwegen van mens en dier.
Maar er zit weer een hele industrie achter die hier weer flink aan verdiend...........

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-24 18:24

ElCid schreef:
santie schreef:
Helaas ben ik ook overgevoelig voor luchtjes en ik begrijp jou helemaal! Bij mij werkt wassen met een scheut ammoniak bij mijn on-geparfumeerde wasmiddel, als de was klaar is ruik je er niets meer van, ook niet van de ammoniak. Succes!

Goede tip. Ik gebruik ook neutraal ( nauwelijks of niet) ruikend wasmiddel met soms een druppeltje etherische olie. Ik krijg wel eens kleding die, door het "wasparfum" een uur in de wind stinkt :( . Ik snap nooit dat mensen dat lekker vinden!
Overigens is het gebruik van al die synthetische geurtjes een enorme aanslag op de luchtwegen van mens en dier.
Maar er zit weer een hele industrie achter die hier weer flink aan verdiend...........

Klopt.
Hoe vaak ik in dit topic al lees over "fris" wasgoed.... ons hele beeld van hoe schone was hoort te ruiken is verpest... schone was ruikt gewoon neutraal. Dus niet geparfumeerd :n