De weg naar de politiek vinden (wolvendossier)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-24 12:04

Ja dat was hier ook.
Toen de wolf gevestigd zat in onze gemeente stond hij wel op de agenda.

Daar werd ook gekeken hoe ze hem als probleemwolf konden laten gelden omdat hij al meerdere malen bewezen over een goed aangelegde wolfwering was gegaan.
En daarbij kwam ook de opmerking dat hij nu nog alleen was maar als hij ging paren het een groot probleem zou worden als hij dat zijn jongen aan zou leren.

Maar de wolf verdween ineens en de agenda is weer leeg.
En er word niet veel meer nagedacht hoe verder als de volgende zijn plek inneemt.
Dan moet de bureaucratie weer vooraan beginnen

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-24 12:51

Daihyo schreef:
Ik vind dit wel interessant. Is er iemand die al eens met een gemeenteraadslid en/of wethouder heeft gepraat? Zij staan dichter bij de inwoners van hun gemeente dan de landelijke politiek, maar hebben wel connecties met Den Haag. En kunnen vaak meer in eigen gemeente in overleg. Niet alle politici zijn er ontvankelijk voor overigens. Maar daar zou ik starten.

Ja ik, maar dat zijn dan ook collega’s. We hebben dezelfde mening over beheer, maar volgens de verantwoordelijke wethouder is het aan de provincie.

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-24 13:56

Benzz schreef:
MyChoice schreef:
Ik had gehoopt dat Wendela zou procederen tot ze er bij neer zou vallen. Haar paard was van hoge waarde. En zij en haar familie hebben de financiële middelen om dit uit te spelen. Vechten tegen de overheid blijft natuurlijk wel vechten tegen de bierkaai. Maar als ik de middelen had en in deze situatie had gezeten, had ik t wel geweten. Als was t alleen al om een statement te maken. En ik denk dat als er 1 keer wel die 50 K afgedwongen wordt te vergoeden, ze toch nog iets meer na gaan denken over hoe handig die wolf in NL is. Ik snap dat ze graag wettelijk vastgelegd willen hebben dat er geen vergoeding is zonder goed wolfwerend hekwerk, want daarmee pleiten ze zichzelf vrij.

Waarop baseer jij dat dat paard van hoge waarde was?

Podcast geleidewolf. Ze had het kunnen verkopen als youngrider paard en het liep nog op niveau mee geeft ze daar aan.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-24 14:05

Winged schreef:
En, de route die ik nog mis: zelf politiek actief worden in bijvoorbeeld een gemeenteraad. Verschillende gemeentes hebben komend jaar de cursus 'politiek actief' om mensen te enthousiasmeren om actief te worden in de politiek. Misschien heeft jouw gemeente deze ook.

Ik ben raadslid. In een wolvengemeente. En 'de wolf' is mijn portefeuille.

Ja, we luisteren naar onze inwoners, we kennen de angsten, en we zien de afgeslachte schapen ook.

Omdat het met name om veiligheid gaat (van inwoners) valt de wolvenproblematiek overal onder de burgemeester en niet onder een wethouder.

De Gelderse burgemeesters (waaronder die 'van ons') maken zich absoluut hard richting zowel provincie als Den Haag. Want daar ligt de bal nu - en die wordt helaas niet heel goed opgepakt. Het nu gepresenteerde 'wolvenplan' is vaag. Op zich is het allang bekend hoe je een probleemwolf zou moeten (of kunnen) definieren, maar niemand heeft de ballen om daar dan ook concreet mee aan de slag te gaan.

Ik kan ook alleen maar adviseren: blijf mailen, schrijven en inspreken bij raads- of commissievergaderingen. Vraag om informatieavonden of organiseer ze zelf en nodig college van B&W en de politieke partijen in je gemeente uit.
Blijf herrie maken, want die herrie is ook weer een gegronde reden om de zoveelste brief naar de provincie en Den Haag te sturen. Want ook gemeentes hebben die munitie nodig. Is er geen oproer in de samenleving, dan is er voor hun ook geen urgentie om iets te doen.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-24 14:11

Heeft iedereen hier wel door hoeveel Annemieke eigenlijk wel doet?
Ze heeft écht het meeste voor elkaar gekregen overal, ja ook in de politiek.....
ik denk dat zij echt heel veel betekent heeft al en ook nog steeds is ze werkelijk overal mee bezig...

Ik wil niemand voor zijn hoofd stoten verder maar zij trekt de complete beerput open, net als toen met de Oostvaardersplassen, dat is allemaal met haar begonnen ( en in begin met Cynthia Danvers)

Zij heeft toegang tot politiek, gemeentes, artiesten, reclamespotjes gemaakt met oa Hans Klok en de dressuurruiters, de advertenties in de kranten en de nodige rechtzaken aan haar broek...

alles met donaties, sponsors en een deel eigen geld

Daar neem ik echt mijn petje voor af.

Ik vraag me echt af wat iemand dan nog meer kan bereiken.... en denk zelf, hoe meer kleine groepjes hoe meer ik bang ben dat het gaat verzanden in "daar heb je er weer eentje... "

Nogmaals, niks ten nadele van het initatief van TS hoor!

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-24 15:01

ElCamino schreef:
Ze heeft écht het meeste voor elkaar gekregen overal, ja ook in de politiek.....
ik denk dat zij echt heel veel betekent heeft al en ook nog steeds is ze werkelijk overal mee bezig...

Ik wil niemand voor zijn hoofd stoten verder maar zij trekt de complete beerput open, net als toen met de Oostvaardersplassen, dat is allemaal met haar begonnen ( en in begin met Cynthia Danvers)

Zij heeft toegang tot politiek, gemeentes, artiesten, reclamespotjes gemaakt met oa Hans Klok en de dressuurruiters, de advertenties in de kranten en de nodige rechtzaken aan haar broek...

Ik vraag me echt af wat iemand dan nog meer kan bereiken.... en denk zelf, hoe meer kleine groepjes hoe meer ik bang ben dat het gaat verzanden in "daar heb je er weer eentje... "

Het zou mooi zijn als Annemieke samen met bijvoorbeeld een Wijs met Wolven zou samenwerken, nu is het ieder voor zich en dat is jammer, want ik denk dat ze elkaar heel mooi zouden kunnen aanvullen en daarmee ook een sterke vuist zouden kunnen maken. Naar ik begrepen heb, werkt Annemieke echter liever alleen en dat vind ik wel een gemiste kans.

Elisa2

Re: De weg naar de politiek vinden (wolvendossier)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-24 17:50

Afbeelding

De Edese politiek is kennelijk bezig met een dossier aanleggen. Ze hebben dus een wolvenwerkgroep.

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-24 18:30

Bedankt voor het delen. Ik vind het hoopvol dat er steeds meer mensen inzien dat wolven in NL gewoon niet gaat.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-24 20:41

Graag gedaan, ik denk dat dit aantal mensen toe zal nemen naarmate de aantallen en de incidenten zullen stijgen.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-24 23:17

MyChoice schreef:
Bedankt voor het delen. Ik vind het hoopvol dat er steeds meer mensen inzien dat wolven in NL gewoon niet gaat.

Ho ho, ik ben niet anti, ik ben pro goed beheer.

En ik denk dat het goed is om een open visie erbij te houden als je dit soort dingen gaat doen. Niet vol er tegen in, zie en leer ook de reden waarom de huidige problematiek (en bijbehorende wetgeving) is zoals het nu is.
Als het zo makkelijk was als ‘overlast: alle wolven moeten weg’ dan was het de discussie er ook nooit geweest. Bedenk dat ze in andere landen al langer met dit probleem te maken hebben (en dan bedoel ik niet ‘de wolf’ als probleem, maar mens-dier conflict als probleem. En dan mens-predator conflict om specifiek te zijn. Waarom denk je dat er vrijwel geen wilde leeuwen meer in Namibië zijn bijvoorbeeld?).
Gebruik de kennis, de onderzoeken en mogelijke oplossingen die er al zijn als onderbouwing voor een mogelijke aanpak met ‘de wolf’ in Nederland/Europa.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-24 00:21

Ilse_123 schreef:
MyChoice schreef:

Ho ho, ik ben niet anti, ik ben pro goed beheer.

En ik denk dat het goed is om een open visie erbij te houden als je dit soort dingen gaat doen. Niet vol er tegen in, zie en leer ook de reden waarom de huidige problematiek (en bijbehorende wetgeving) is zoals het nu is.
Als het zo makkelijk was als ‘overlast: alle wolven moeten weg’ dan was het de discussie er ook nooit geweest. Bedenk dat ze in andere landen al langer met dit probleem te maken hebben (en dan bedoel ik niet ‘de wolf’ als probleem, maar mens-dier conflict als probleem. En dan mens-predator conflict om specifiek te zijn. Waarom denk je dat er vrijwel geen wilde leeuwen meer in Namibië zijn bijvoorbeeld?).
Gebruik de kennis, de onderzoeken en mogelijke oplossingen die er al zijn als onderbouwing voor een mogelijke aanpak met ‘de wolf’ in Nederland/Europa.

Niet om het even, maar met dit soort posts zwengel je de hele discussie weer aan, misschien kan je die discussie beter voeren in het wolven topic en het hier ontopic houden.

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-24 01:32

Ik snap deze reactie op mijn bedankje naar Elise niet helemaal?

Muiz
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-24 02:58

Moderatoropmerking:
Het vriendelijke verzoek om dit topic niet te laten stranden een volgend discussie topic, daarvoor kunnen jullie terecht in het centrale topic. Hier graag alleen reacties die over de vraag van de OP gaan of daar op inhaken.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-24 10:23

Oeps sorry! Niet mijn bedoeling, ik wilde alleen meegeven dat je niet vol in de anti lobby moet schieten omdat ze daar qua regelgeving niet zoveel mee kunnen, dat je beter wat gematigder kunt blijven om zo de juiste mensen te kunnen bereiken.

Pommier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-24 17:32

Bedankt voor iedereen die de moeite heeft genomen om te reageren. _/-\o_
Nog niet op iedereen gereageerd, daar neem ik later even de tijd voor.

AnnoNiemand schreef:
De stichting wij(s) met wolven doet dit al.

Klopt, omdat ik vind dat zij al veel doen, heb ik hier ook een donatie aan gegeven. Ik heb met name dit topic geopend omdat ik vind dat wij als paardenhouders ons ook uit mogen spreken.

Little_Gift schreef:
Hoeveel topics moeten er zo nog op bokt geopend worden in allerhande secties van het forum betreffende de wolf en alles daarrond?

Het gaat er nu toch wel een beetje over hoor...

Je bent altijd vrij om dit topic niet te lezen, maar ik ga ervan uit dat ik niet alleen sta in mijn zorgen en daarom na lang twijfelen toch dit topic geopend. Voel je welkom, maar vooral niet verplicht om mee te praten.

Paardenfann4 schreef:
Ik zit ook midden in het wolvengebied en ik deel je mening en zorgen over de wolf. Ik vind tot nu toe de stichting wij(s) met wolven nog het meeste doen. Verder lijken er weinig mensen en organisaties een poot aan de grond te krijgen. Ik denk dat krachten bundelen toch het beste werkt. Je kunt als eenling helemaal niets doen. Ik ga in het donker ook niet fijn meer met mijn hond naar buiten, we wonen ook in het buitengebied achteraf een heel stuk van de weg af. Ik voel me er totaal niet prettig meer bij.

Wij(s) met wolven is gelukkig een stichting die luistert naar onze problemen en zich inzet voor een oplossing. Ik heb zelf het idee dat de mensen met zorgen minder een schreeuwende in de woestijn zijn, maar echt poot aan de grond krijgen lukt inderdaad niet i.v.m. de bureaucratie en het vinger wijzen naar elkaar.

Lieser schreef:
Je zou zelf nog de media kunnen inschakelen. En dan een serieuzer programma als Zembla of Nieuwsuur. Zeker als Bij12 inderdaad veel fouten maakt, kunnen Woo-verzoeken (Wet openbare overheid) worden ingediend om dat boven tafel te krijgen. Daar is de politiek wel gevoelig voor.

Verder heb je harde en onafhankelijke cijfers nodig. Dat kunnen ervaringen uit het buitenland zijn, maar ook bewijzen uit Nederland, bijvoorbeeld dat de wolfwerende omheiningen niet werken (of zelfs schadelijk zijn).
Blijf weg van de facebook-items zolang niet vast staat dat het om een wolf ging. Gebruik alleen informatie als vaststaat dat het geen hond o.i.d. was.

En verder: beperkt je niet tot provinciale staten, maar kijk of je ook kunt inspreken bij Tweede Kamercommissies en de gemeenteraad. Dat kun je zelf doen, maar je kunt ook een politieke partij vragen om dat te doen. Ik weet zo niet welke partij je zou moeten hebben, maar dat is uit te zoeken.

Ik weet uit het wolventopic dat er al iemand is geweest die tevergeefs media heeft benaderd. Die ervaringen uit het buitenland zijn wel een goede. Ik hoop dat ze met wolvenovergrenzen.nl genoeg geld binnenhalen om die stap te maken.

Esperanza schreef:
Bij12 is niet Woo baar. Het rommelt daarbinnen enorm van de fouten. En na het horen van de podcast van Geleidewolf moet ik zeggen dat het erger is dan ik dacht. Bij12 is misschien ingericht voor landbouwschade, maar dat was het dan. Voor huisdieren niet, voor hulphonden niet en voor bezorgdheid van burgers al helemaal niet.

De lijst die ze hebben klaarliggen voor schade aan paarden is om te huilen en niet reel. Dus voor (sportp)aarden met een hogere waarde dan iets van 3500 euro zijn ze niet thuis. Het is wachten op iemand die een duurder paard verliest en Bij12 gaat aanklagen. Hoop ik dan.

Qua politiek, Harold Zoet van de BBB Gelderland zet zich in, daar kun je op FB mee in contact komen. Landelijk is de PVV op het moment echt een probleem. Geert Wilders zegt dat probleemwolven moeten worden aangepakt. Dion Graus stemt altijd tegen.

Harde cijfers ga je niet vinden, omdat overal anders wordt bijgehouden. En bepaalde dingen niet worden bijgehouden. Dus het niet werken van rasters is allang op grote schaal bewezen, maar waar dat bijgehouden wordt? De pro kant houdt vast aan een wetenschappelijk onderzoek dat rasters werken. Dit onderzoek vond plaats in 2019 in Duitsland, met hele andere aantallen van wolven dan nu, en is dus niet meer representatief.

Zembla en Nieuwsuur kun je vergeten, die gaan hieraan geen aandacht besteden. Het zou me verbazen als ze dat wel doen. Dit heeft te maken met hun achtergrond en wie daar aan de touwtjes trekt.

Je gemeente flink lastigvallen met het feit dat je je onveilig voelt lijkt me nuttig. Er zijn een paar gemeenten die wakker worden, maar een aantal nog niet. De provincie Utrecht heeft nog oogkleppen op, maar hoe die in beweging kan worden gebracht, geen idee. Ik denk dat er echt een kind moet worden aangevallen met serieuze verwondingen voordat ze wat gaan doen? Geen idee, maar ik zou het heel erg vinden.

Ik ben blij dat ik in Oostenrijk woon nu, alle provincies behalve de gene waar ik woon schieten probleemwolven af. En dat is hier als ze te dichtbij komen. Te dichtbij huizen, te dichtbij vee. En in Nederland hebben we al 3! confrontaties gehad met kinderen en er wordt niets gedaan. ;( Voor onze provincie heeft de overheid ook besloten niets te doen. Gelukkig vinden de jagers hier dat ze dat zelf kunnen en moeten oplossen.

Ik ga mijn paarden echt niet laten aanvallen door wolven, gewoon niet. Maar hier in de provincie is iemand een jong paard verloren door een wolvenaanval. Waarde ruim 20.000, vergoeding 1340 Euro? En ook hier laat de politiek het afweten. Hij wilde graag aanklagen, maar zijn rechtsbijstand weigert te betalen. Dus dan sta je.

Ik denk dat je het beste in contact kunt treden met Wijs met wolven en vragen waar je kunt helpen. Met zijn allen bereik je immers meer dan iedereen apart.

Het is echt triest met de waardes die ze uitkeren bij een aanval op een paard, als ze al uitkeren en er geen uitslag hond van maken. Ik had eerst nog vertrouwen in Bij12 en kom mij niet voorstellen dat daar gerommeld zou worden met uitslagen. Maar er komen steeds meer verhalen boven water waarbij dat dus weldegelijk is gebeurd. Gelukkig pakt mijn gemeente het wel serieus op en komen er in de krant ook gerust de meest gruwelijke foto's van verminkte schapen. Maar of ze zo adequaat zullen handelen zoals de burgermeester in Wapse weet ik niet. Ik zal het stuk over de waarde van paarden eens aankaarten bij Wij(s) met wolven, misschien hebben zij nog ideeën.

MyChoice schreef:
Ik had gehoopt dat Wendela zou procederen tot ze er bij neer zou vallen. Haar paard was van hoge waarde. En zij en haar familie hebben de financiële middelen om dit uit te spelen. Vechten tegen de overheid blijft natuurlijk wel vechten tegen de bierkaai. Maar als ik de middelen had en in deze situatie had gezeten, had ik t wel geweten. Als was t alleen al om een statement te maken. En ik denk dat als er 1 keer wel die 50 K afgedwongen wordt te vergoeden, ze toch nog iets meer na gaan denken over hoe handig die wolf in NL is. Ik snap dat ze graag wettelijk vastgelegd willen hebben dat er geen vergoeding is zonder goed wolfwerend hekwerk, want daarmee pleiten ze zichzelf vrij.

Ik denk dat het ook een verloren zaak is, de vergoeding van paarden is nihil en de procedeerkosten torenhoog. De reële waarde gaan ze echt niet uitkeren. Daarbij hebben zij zogenaamd vastgesteld dat de uitslag hond is. Door dit soort verhalen heb ik wel zoiets, a. de vergoedingen van paarden moet reëel worden, b. de dierenartskosten zouden vergoed moeten worden en c. de aansprakelijkheid bij uitbraak door wolven zou niet bij de eigenaar horen te liggen. Nu is de bestuurder er goed vanaf gekomen, maar dit had heel anders kunnen zijn.

DuoPenotti schreef:
Brieven heb ik gestuurd naar de PVV en Wilders. Die laatste heeft daar ruimte voor gemaakt.
Maar vraag me af of zoiets niet gewoon delete gaat.
Maar je moet wat.
En zo tag ik ook politiekepartijen en gemeentes als media als ik een belangrijk wolvennieuws deel.
Maar denk eigenlijk ook niet dat het wat doet, maar goed je weet nooit natuurlijk.

Ik denk dat misschien dicht bij huis houden nog het beste werkt.
De burgemeester, en daar met meerdere in je buurt je zorgen uiten.
Zodat zij weer hogerop aan de touwtjes kunnen trekken.

Ik hou stichting Wij(s) met wolven in de gaten, die hebben soms voorbeeldbrieven om naar de politiek te sturen.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-24 00:12

Je zou eigenlijk even de laatste aflevering van de Geleidewolf op Spotify moeten luisteren.

De gedeputeerde leden van BBB en VVD van de provincie Utrecht zeggen dat je juist de politiek moet benaderen en dat ze elke brief/ mail moeten bespreken in de eigen partij en dan kunnen voorleggen aan de *ben de naam kwijt* vergaderingen die ze met alle provinciale partijen hebben.
Ik weet niet in welke provincie je woont maar je zou dat soort partijen/ mensen dus kunnen benaderen.
Ook hebben zij vergaderingen die openbaar zijn en waar je dus kunt inspreken.

Pommier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-24 19:55

pol013 schreef:
Er zijn verschillende routes:
De EU gaat er in grote lijnen over. Die maken de overkoepelende regels. Dus slim stemmen bij die verkiezingen.

Dan gaan de provincies over de uitvoering van het wolvenbeleid (binnen de EU wetgeving). Dus die moet je hebben. De gemeenten hebben daar natuurlijk wel een functie is. Dat zijn partijen die je redelijk kunt bereiken. Dus daar zou ik me dan op richten.

En brieven/mails sturen helpt altijd (beetjes). Niet dat ze individuele brieven van voor tot achter zullen lezen. Maar ergens zullen ze wel bijhouden waar mensen ze over aanschrijven. Dus de optelsom heeft uiteindelijk wel een keer invloed.

@Benzz: die koop je niet voor weinig hoor, een 3 sterren eventing paard. Ook niet als ze 18 zijn.

Goed om te benoemen dat de optelsom uiteindelijk een keer invloed gaat hebben, dat geeft wel hoop met het aanschrijven.

Ilse_123 schreef:
Ik zou zorgen dat je ook wat echte wetenschappelijke professionals op dit gebied erbij hebt, dus niet de luide Facebook roepers, maar echte internationale experts. Het loopt nu ook gewoon lastig vanwege de Europese wetgeving. Om daar iets aan te veranderen moet je met meer komen dan een verslagje van een zelfbenoemde wolven expert.

Gelukkig zijn er ook steeds meer wolvenexperts in Nederland die het probleem wel serieus nemen. En verder klopt het dat er veel meer naar het buitenland gekeken moet worden qua kennis.

Winged schreef:
En, de route die ik nog mis: zelf politiek actief worden in bijvoorbeeld een gemeenteraad. Verschillende gemeentes hebben komend jaar de cursus 'politiek actief' om mensen te enthousiasmeren om actief te worden in de politiek. Misschien heeft jouw gemeente deze ook.

Het is niet het eerste wat in mij opkomt, maar wel eens goed om naar te kijken in mijn gemeente inderdaad.

Babootje schreef:
Als de overheid de echte schade zou moeten vergoeden bv van opgepeuzelde duur gefokte veulens, dan gaan ze zich wel eens achter de oren krabben. Tot nu toe nog maar 1 x gebeurd maar gezien de aanfok van wolven gaat dat toch wel vaker gebeuren vrees ik.

Maar enfin, ik weet niet of je in je eentje zoveel effect gaat sorteren. Maar het valt te proberen natuurlijk.

Wanneer de vergoedingen aangepast worden naar de marktwaarde van paarden dan gaat dat een heleboel geld kosten. Maar ook nu kosten die wolven al heel veel geld en dat is schijnbaar nog geen motivatie om iets met het probleem te doen.

Daihyo schreef:
Ik vind dit wel interessant. Is er iemand die al eens met een gemeenteraadslid en/of wethouder heeft gepraat? Zij staan dichter bij de inwoners van hun gemeente dan de landelijke politiek, maar hebben wel connecties met Den Haag. En kunnen vaak meer in eigen gemeente in overleg. Niet alle politici zijn er ontvankelijk voor overigens. Maar daar zou ik starten.

Het is ook mijn idee om lokaal te beginnen. En het landelijke meer aan bijvoorbeeld wijs met wolven over te laten.

Wintu schreef:
Daihyo schreef:

Ik denk dat in wolvengemeentes de wolf al wel aardig op de agenda staat, maar dat ook de gemeenten niet zoveel kunnen. De meesten hebben al wel brieven de deur uit gedaan naar de provincie of naar Den Haag, maar in principe staan ook zij met de rug tegen de muur.

Ik denk dat er ook vooral vragen zijn over aansprakelijkheid. Wat als een wolf je paarden door de draden jaagt (en laten we er even vanuit gaan dat het wolfwerend raster is), waar ligt dan de aansprakelijkheid als dat dier een ongeluk veroorzaakt, worden er kosten vergoed, zowel voor veearts als voor aangerichte schade. Gaat de waarde van het paard meetellen of krijg je alleen slachtwaarde vergoed als je paard dodelijk verwond raakt door een wolf.

Op dit moment ben je zelf aansprakelijk en krijg je een minimaal bedrag per paard uitgekeerd, als ze al toe willen geven dat het een wolf was.

Ibbel schreef:
Winged schreef:

Ja, we luisteren naar onze inwoners, we kennen de angsten, en we zien de afgeslachte schapen ook.

Omdat het met name om veiligheid gaat (van inwoners) valt de wolvenproblematiek overal onder de burgemeester en niet onder een wethouder.

De Gelderse burgemeesters (waaronder die 'van ons') maken zich absoluut hard richting zowel provincie als Den Haag. Want daar ligt de bal nu - en die wordt helaas niet heel goed opgepakt. Het nu gepresenteerde 'wolvenplan' is vaag. Op zich is het allang bekend hoe je een probleemwolf zou moeten (of kunnen) definieren, maar niemand heeft de ballen om daar dan ook concreet mee aan de slag te gaan.

Ik kan ook alleen maar adviseren: blijf mailen, schrijven en inspreken bij raads- of commissievergaderingen. Vraag om informatieavonden of organiseer ze zelf en nodig college van B&W en de politieke partijen in je gemeente uit.
Blijf herrie maken, want die herrie is ook weer een gegronde reden om de zoveelste brief naar de provincie en Den Haag te sturen. Want ook gemeentes hebben die munitie nodig. Is er geen oproer in de samenleving, dan is er voor hun ook geen urgentie om iets te doen.

Ibbel schreef:
Winged schreef:

Bedankt voor deze reactie, het geeft wel weer hoop dat herrie blijven maken op den duur kan gaan lonen.

ElCamino schreef:

Ik ben ook heel blij met types zoals Annemieke. Dat je in je eentje niet veel kan besef ik mij zeker, daarom ook dit topic om te sparren wat je misschien wel kan doen. En misschien is het wel het beste om te doneren aan stichtingen die zich hard maken voor dit probleem.

Onali schreef:
Je zou eigenlijk even de laatste aflevering van de Geleidewolf op Spotify moeten luisteren.

De gedeputeerde leden van BBB en VVD van de provincie Utrecht zeggen dat je juist de politiek moet benaderen en dat ze elke brief/ mail moeten bespreken in de eigen partij en dan kunnen voorleggen aan de *ben de naam kwijt* vergaderingen die ze met alle provinciale partijen hebben.
Ik weet niet in welke provincie je woont maar je zou dat soort partijen/ mensen dus kunnen benaderen.
Ook hebben zij vergaderingen die openbaar zijn en waar je dus kunt inspreken.

Ik heb inderdaad die aflevering geluisterd, erg verhelderend.

Mijn conclusie tot dusver is dat vooral nuttig is om aan de bel te blijven trekken, lokaal en provinciaal. En waar kan ondersteuning bieden aan stichtingen die zich richting Den Haag hard maken voor het probleem. En natuurlijk heel belangrijk om vooral ook te blijven praten met elkaar en op zoek te gaan naar de middenweg, al is dat voor zowel pro als anti behoorlijk lastig.