Omgaan met een erfenis en de gevolgen hiervan

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Dees

Re: Omgaan met een erfenis en de gevolgen hiervan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-24 08:41

Dat een gemeente wel iets wil maar geen beslissing durft te nemen... daar hoef jij natuurlijk niet de dupe van te worden.
Op enig moment is de bedenktijd wel op. Je kunt dan de gemeente vragen "boter bij de vis" te doen. Beslist ze dan nog niet, ben jij vrij te verkopen aan een andere partij.

Langer dan 3 maanden na het aanbod hoef jij niet te wachten op de beslissing.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-24 08:44

Heel veel sterkte. Over de kwestie met de gemeente en het huis kan ik niks zeggen, daar heb ik geen ervaring mee. Helaas wel met een gebroken familie door een erfenis. Het is inderdaad verschrikkelijk. En het ergste is nog dat ik eigenlijk niet eens meer echt goed weet waar het nou precies door is ontstaan. Maar de betreffende persoon wil geen contact meer.

Ik zou inderdaad wel een deadline stellen voor de verkoop van de grond aan de gemeente. De advocaat kan je vast wel adviseren wat een redelijke termijn is. Ik denk dat je na 6 maanden zeker wel verder kan gaan in alle redelijkheid.

bridgetF

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-24 09:18

Je advocaat kan toch de gemeente een brief sturen van, gezien het feit dat de wettelijke reactie tijd is verstreken, bla bla bla....of een brief met een uiterlijke schriftelijke reactie termijn. Dan weet jij ook waar je aan toe bent. Je zou zelf die brief ook kunnen schrijven, desnoods met hulp van chatCPT.
Heb je wel van de gemeente een bevestiging binnen gekregen dat ze het aanbod hebben ontvangen?

Rubs

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-24 10:26

Even iets anders, vwb die vriendin, maar misschien heb je er wat aan.
Mijn ouders waren allang gescheiden en toen mijn vader 52 was leerde hij een vrouw kennen. Mijn vriendin was het niet maar ze maakten elkaar gelukkig en zij trok bij hem in in zijn huis.
Verder weinig geregeld. Mijn vader kreeg kanker en overleed 1,5 jaar later. Mijn broer en ik erfden het huis.
Zij mocht er wel in blijven wonen maar kreeg bij evt verkoop niks.
Mijn broer en ik hebben toen samen bij de notaris geregeld dat wanneer zij weg wilde uit het huis, zij 1/3 kreeg.
Dit deden wij uit respect en liefde voor onze vader omdat we vermoedden dat hij dat fijn zou vinden. En het huis is een paar jaar later ook verkocht. Met die vrouw hebben wij geen contact meer, maar ik sta nog steeds achter die keuze.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-24 11:05

foxy80 schreef:
Ik ben niet bekend met het erfrecht in NL,wat is een executeur?

Een executeur testamentair is de degene die aangewezen wordt om uit te voeren wat er in het testament beschreven staat. De bedoeling is dat de wensen van de erflater opgevolgd worden, exact zoals diegene dat wilde en heeft opgeschreven. De notaris is bij het opstellen van het testament degene die moet waken dat de inhoud voldoet aan de regels. De notaris is dus belangrijk voor het overlijden en de executeur erna. De executeur kan dus eigenlijk punt voor punt het testament afwerken en dat moet in samenwerking met de erfgenaam/en. Afwijken van wat er beschreven staat is niet wat de overleden persoon wilde en dat is dus onjuist en niet respectvol. Je ziet in dit topic ook al dat het uiterst belangrijk is om zaken goed en doelmatig te omschrijven.

Anononiem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-24 11:22

Op zich was er goed beschreven wat hij wilde, er stond niks in over zijn partner omdat hij niet wilde dat zij iets kreeg. Al had hij dit beter expliciet neer kunnen zetten...

De grootste lering die ik hieruit getrokken heb is om in je relatie alles goed vast te laten leggen.

Er is gisteravond een concept voor een mail naar de advocaat en makelaar gegaan om de gemeente verder onder druk te zetten om iets te gaan ondernemen.

Rubs schreef:
Mijn ouders waren allang gescheiden en toen mijn vader 52 was leerde hij een vrouw kennen. Mijn vriendin was het niet maar ze maakten elkaar gelukkig en zij trok bij hem in in zijn huis.
Verder weinig geregeld. Mijn vader kreeg kanker en overleed 1,5 jaar later. Mijn broer en ik erfden het huis.
Mijn broer en ik hebben toen samen bij de notaris geregeld dat wanneer zij weg wilde uit het huis, zij 1/3 kreeg.
Dit deden wij uit respect en liefde voor onze vader omdat we vermoedden dat hij dat fijn zou vinden. En het huis is een paar jaar later ook verkocht. Met die vrouw hebben wij geen contact meer, maar ik sta nog steeds achter die keuze.

Hier hebben we ook naar gekeken, het grootste probleem waar we tegenaan liepen is dat de belasting zo hoog is dat het huis wel verkocht moet worden. Er is geen direct familie band, waardoor we bijna 40% belasting af moeten dragen. De woz waarde is erg hoog (betreft geen simpel rijtjeshuis), dus ik kon ook geen hypotheek krijgen om deze te betalen. Zij heeft geen inkomen dus had uberhaupt de vaste lasten die bij het pand komen kijken niet kunnen dragen. Een andere optie dan verkopen was er dus niet.

We hebben nog gekeken naar andere mogelijkheiden bijvoorbeeld dat wij/ik een ander huis zou kopen, wat ze dan tegen een lage prijs zou kunnen huren/bewonen, maar daar stond ze allemaal niet voor open. Dan houd het op een gegeven moment op.

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-24 11:31

Ts ik kan je niet helpen met een dergelijke uitspraak maar wil je wel een hart onder de riem steken want ik kan me zo goed voorstellen dat het veel met je doet.
Er komt zo ontzettend veel op je af en als je dan ook nog familie leden kwijt raakt is gewoon heel cru.

Mijn vader is onlangs overleden en wij 3 kinderen zitten ook vollop in het traject van huis verkoop en ergenis…gelukkig kunnen we het heel fijn regelen met zn 3en maar er komt zoveel bij kijken dat het rouwproces niet heel makkelijk maakt.

Heel veel sterkte en wijsheid toegewenst

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-24 11:38

Bij families waar het wel moeizaam verloopt kan het verstandig zijn om een onafhankelijke executeur aan te stellen. De voordelen daarvan zijn dat er geen emotionele band is tussen executeur, erfgenamen en uitgesloten personen, bovendien heeft een professionele executeur meer kennis door ervaring en dat kan helpen.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-24 11:43

Veronica2 schreef:
Bij families waar het wel moeizaam verloopt kan het verstandig zijn om een onafhankelijke executeur aan te stellen. De voordelen daarvan zijn dat er geen emotionele band is tussen executeur, erfgenamen en uitgesloten personen, bovendien heeft een professionele executeur meer kennis door ervaring en dat kan helpen.

Dit kan ik helemaal onderschrijven. Hier zijn de onderlinge banden slecht, dus mijn moeder heeft bij de notaris vast laten leggen dat hij de executeur is. Wij krijgen enkel nu wat formulieren die je af en toe moet ondertekenen, maar voor de rest regelt hij alles. Erg prettig moet ik zeggen.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-24 11:45

En wat zijn de consequenties als dat niet gebeurt? Bv er staat dat overledene uitgestrooid wil worden en executeur houdt volle urne koppig bij?

In België bestaat er geen functie zoals executeur. Het is aan de notaris om dit op te volgen / regelen met de nabestaanden.

Aan TS: sterkte. Ik heb al een erfenis mogen meemaken en ondanks inhuren van consulent bleek aangifte incompleet en konden we na een jaar nog een flinke boete aftikken voor een huis waar we alleen klein stukje eigendom van hebben maar geen vruchtgebruik (ergo: je betaalt voor het papieren bezit maar je mag er niet in, noch verkopen). En ik zit met de angst voor eenzelfde scenario als mijn vader komt te overlijden (heeft veel jongere vriendin die dan ook vruchtgebruik krijgt en die ik er niet uit kan dwingen, maar ik moet betalen want ik erf het huis...).

Bij vrienden is het nog erger. Daar is een familielid spoorloos en als daar de ouders sterven, zal de rest dus met vastgoed zitten die niet verkocht kan worden zonder akkoord van dat afwezige familielid, maar ze moeten erfbelasting toch binnen jaar betalen.

Laatst stond er man in de krant, wiens moeder stierf. Stiefvader weigert afstand te doen van vruchtgebruik of een pand te verkopen, man moet ondertussen erfbelasting betalen op alle vastgoed, die heeft 100.000 euro belastingschuld en moet daarop interest betalen, die kon maandelijks net de interest aflossen... En dan zeggen mensen: "verwerp het dan" - het systeem is totaal krom. Je kan geen kant op en bent totaal afhankelijk van een derde die geen financiële consequenties ondervindt van het laten hangen van het dossier.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-24 11:49

Anononiem schreef:
Op zich was er goed beschreven wat hij wilde, er stond niks in over zijn partner omdat hij niet wilde dat zij iets kreeg. Al had hij dit beter expliciet neer kunnen zetten...

De grootste lering die ik hieruit getrokken heb is om in je relatie alles goed vast te laten leggen.

Er is gisteravond een concept voor een mail naar de advocaat en makelaar gegaan om de gemeente verder onder druk te zetten om iets te gaan ondernemen.

Rubs schreef:

Hier hebben we ook naar gekeken, het grootste probleem waar we tegenaan liepen is dat de belasting zo hoog is dat het huis wel verkocht moet worden. Er is geen direct familie band, waardoor we bijna 40% belasting af moeten dragen. De woz waarde is erg hoog (betreft geen simpel rijtjeshuis), dus ik kon ook geen hypotheek krijgen om deze te betalen. Zij heeft geen inkomen dus had uberhaupt de vaste lasten die bij het pand komen kijken niet kunnen dragen. Een andere optie dan verkopen was er dus niet.

We hebben nog gekeken naar andere mogelijkheiden bijvoorbeeld dat wij/ik een ander huis zou kopen, wat ze dan tegen een lage prijs zou kunnen huren/bewonen, maar daar stond ze allemaal niet voor open. Dan houd het op een gegeven moment op.

Je hoeft helemaal geen advocaat en makelaar in te schakelen om de gemeente te dwingen.Gemeente had recht van eerste koop dus je hebt het aangeboden zoals het hoort, als zij niet binnen de wettelijke termijn van 6 weken besluiten om het te kopen kun je gewoon verkopen. Leg dat maar eens voor bij de advocaat en makelaar.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-24 12:20

Foxy80, als de executeur de wensen van de erflater negeert of verkeerd uitvoert dan kan een/de erfgenaam bezwaar maken en vragen om ontslag van de executeur. Soms is dat beter want mensen zijn nogal makkelijk in het doordrammen van hun eigen zin of vinden dat ze het beter weten. Schandalig natuurlijk, maar mensen zijn nu eenmaal zo.

Over je andere geschetste situaties: soms kan het zinvoller zijn om een erfenis te verwerpen. In het Nederlandser erfrecht is dat mogelijk, je kan gewoon weigeren. Een andere mogelijkheid is om beneficiair te aanvaarden, dan erf je geen schulden.
In het geval van vruchtgebruik zijn er ook regels over wie welke belasting betaalt. De vruchtgebruiker betaalt ook belasting en dat deel hoeft de erfgenaam dan niet meer te betalen. Even grof gezegd, details kunnen soms anders uitpakken in individuele gevallen.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-24 12:39

Veronica2 schreef:
Foxy80, als de executeur de wensen van de erflater negeert of verkeerd uitvoert dan kan een/de erfgenaam bezwaar maken en vragen om ontslag van de executeur. Soms is dat beter want mensen zijn nogal makkelijk in het doordrammen van hun eigen zin of vinden dat ze het beter weten. Schandalig natuurlijk, maar mensen zijn nu eenmaal zo.

Over je andere geschetste situaties: soms kan het zinvoller zijn om een erfenis te verwerpen. In het Nederlandser erfrecht is dat mogelijk, je kan gewoon weigeren. Een andere mogelijkheid is om beneficiair te aanvaarden, dan erf je geen schulden.
In het geval van vruchtgebruik zijn er ook regels over wie welke belasting betaalt. De vruchtgebruiker betaalt ook belasting en dat deel hoeft de erfgenaam dan niet meer te betalen. Even grof gezegd, details kunnen soms anders uitpakken in individuele gevallen.

Verwerpen kan in BE ook, maar dat is stom als je weet dat de opbrengst de erfebelasting natuurlijk dik overtreft. Maar zie de tussenliggende periode maar eens te overbruggen. Zoals TS. En van de publieke opinie krijg je 0 begrip "je erft toch?" en "je kan toch verwerpen?"

En wat ik zelf meegemaakt heb: je aanvaardt, doet aangifte (samen met consulent), krijgt afrekening, betaalt deze en na een jaar komt de staat opeens met "uw aangifte is niet juist, gelieve X bij te betalen + boete". Dan kan je ook niet meer verwerpen.

In de krant stond laatst een studente die van haar vader vastgoed erfde. Moest 160.000 euro ophoesten en jawel - vastgoed kon niet direct verkocht worden. Ga er maar aan staan.

Onze overheid incasseert enorm veel aan erfenisrechten en niet opge-eiste nalatenschappen. Handig verdienmodel op kap van niet-protesterende doden en treurende nabestaanden! Ik verwacht in NL een gelijkaardig model.

En dan spreken we nog niet over ruzies die tussen nabestaanden ontstaan door onduidelijkheden - gevoelens - consequenties van de wet die niet voorzien zijn.

Wat betalen door vruchtgebruiker betreft: die betaald nooit voor naakte eigendom van andere begunstigden, dus dat helpt niet.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-24 12:42

:knuffel: ik heb verder geen zinnige bijdrage maar wil iedereen die het nodig heeft een grote knuffel geven en een hart onder de riem steken. :(:)

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-24 12:48

bridgetF schreef:
Je advocaat kan toch de gemeente een brief sturen van, gezien het feit dat de wettelijke reactie tijd is verstreken, bla bla bla....of een brief met een uiterlijke schriftelijke reactie termijn. Dan weet jij ook waar je aan toe bent. Je zou zelf die brief ook kunnen schrijven, desnoods met hulp van chatCPT.
Heb je wel van de gemeente een bevestiging binnen gekregen dat ze het aanbod hebben ontvangen?

ChatGPT is niet zo goed in juridisch, dus dit raad ik TS echt af.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-24 13:06

Wintu schreef:
Veronica2 schreef:

Dit kan ik helemaal onderschrijven. Hier zijn de onderlinge banden slecht, dus mijn moeder heeft bij de notaris vast laten leggen dat hij de executeur is. Wij krijgen enkel nu wat formulieren die je af en toe moet ondertekenen, maar voor de rest regelt hij alles. Erg prettig moet ik zeggen.

Hier hebben we daar niet voor gekozen omdat we het in eigen hand willen hebben en houden. Wel gaat de officiële communicatie via de notaris nu. De band met de familie was goed. Nu niet meer. Maar daar liggen we ondertussen niet meer wakker van.

paddington

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-24 18:26

Ik heb ook geen contact meer met mijn zus en familie sinds er geld in het spel was.. iets met diefstal vanuit haar kant.

Maar 40% belasting betalen schrik ik wel van! Ik vond 10% al veel.

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-24 21:54

Wat een nare situatie TS, ik kan je ook alleen maar een goede notaris en/of fiscalist aanraden. Mocht je via PB willen sparren, dat mag altijd. Hier ook een heel naar verhaal gehad met een inhalig familielid die zich rechten toeeigende omdat ze het minst vermogend was, erg vervelend. Ik vind echt dat jullie het nog chique hebben geprobeerd op te lossen, dat siert je enorm, probeer dat maar vast te houden!

Kimddddd

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-24 22:23

Wat naar zeg :( Wij hebben mazzel dat we in Zweden wonen en de Nederlandse Belastingdienst nu niks van ons kan eisen wat dat betreft, maar hier is er ook sprake van een erfenis wat heeeeel lang duurt. Mijn zwager die executeur is heeft heel lang gerekt omdat hij het huis van zijn moeder wilde kopen (wat allang al bekend had kunnen zijn dat hij dat niet kan betalen in zijn eentje) Nu is er een onafhankelijke adviseur ingeschakeld omdat het zoveel is dat het niet goed te overzien is allemaal. Hopelijk komt er dan schot in de zaak. Hebben jullie ook financiele adviseurs erbij betrokken? Kan me voorstellen dat het een hele uitzoekerij is. Ook snap ik het schaduwaccount....ondanks dat bokt vrij-anoniem is en ik me niet kan voorstellen dat er een valse nicht van mijn man dit leest worden er mensen heel giftig als het over erfenissen gaat. Sterkte met alles en ik hoop dat het nog een beetje goed uitpakt allemaal.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-24 22:25

paddington schreef:
Ik heb ook geen contact meer met mijn zus en familie sinds er geld in het spel was.. iets met diefstal vanuit haar kant.

Maar 40% belasting betalen schrik ik wel van! Ik vond 10% al veel.

Ja mijn man en zijn broer zijn daarmee ook wel genaaid.
Hun oom had hen het huis nagelaten. Dat is lief zou je denken, maar omdat ze geen directe familielid zijn komt daar 40% erfbelasting overheen. Daar gaat je geld. Had de oom het nagelaten aan zijn zus, de moeder van mijn man, dan had het vele malen minder geweest. Maar goed, verder mag je dan natuurlijk niet klagen want het is geld zat, maar toch :P

Kiichi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-24 23:28

Toevallig heeft de gemeente bij ons onlangs ook voorkeursrecht op onze woning genomen, maar er staat wel in die brieven dat, als wij de woning willen vervreemden en aanbieden aan de gemeente, ze binnen 6 weken moeten reageren, en anders mag het naar een andere partij/particulier verkocht worden. Er liggen daar echt wel termijnen voor vast. Anders daar eens in duiken?

Maar wat een stress moet dit geven zeg… houd moed, this too shall pass

Adrija

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-24 23:34

Wellicht ten overvloede, maar misschien helpt het om een gesprek met de desbetreffende wethouder (portefeuillehouder RO of grondzaken) aan te gaan. E.e.a. hangt van de persoon af, maar wellicht kan hij/zij het proces wat versnellen. Anderzijds lijkt me die termijn van zes weken logisch maar verder geen verstand van.

Politiek breed opzoeken (raadsfracties) kan ook, maar kan ook verkeerd (lees onnodig vertragend) uitpakken.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-24 00:17

Mbt erfenis verwerpen: zo gauw je ook maar íets mee neemt uit het huis van overledene heb je de erfenis aanvaart. En dus de schulden.
Mijn zusje had een huurwoning, en wij hebben deze binnen 2 weken uitgeruimd vanwege de huur. Tja, daarna kwam de belasting dat mijn zusje niet het volledige jaar heeft afgemaakt, dus moest alle huurtoeslag en zorgtoeslag die zij ontvangen had dat jaar terug betaald worden. Dat ze dat jaar niet afgemaakt heeft omdat ze is verongelukt, was voor de belasting detail.

Verder héél blij dat ook mijn ouders een huurwoning hebben, als ik deze drama's hier zo lees... Sterkte TS, en anderen die hier midden in zitten.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-24 12:12

Juut schreef:
Mijn zusje had een huurwoning, en wij hebben deze binnen 2 weken uitgeruimd vanwege de huur. Tja, daarna kwam de belasting dat mijn zusje niet het volledige jaar heeft afgemaakt, dus moest alle huurtoeslag en zorgtoeslag die zij ontvangen had dat jaar terug betaald worden. Dat ze dat jaar niet afgemaakt heeft omdat ze is verongelukt, was voor de belasting detail.

Wtf niet normaal dit
Vind het sowieso schandalig dat de belastingdienst meteen handje komt ophouden. Ook in het voorbeeld van de topicstarter, dat dan het huis verkocht moet worden om de belastingdienst te kunnen betalen omdat die zichzelf blijkbaar als de eerste rechthebbende beschouwt

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-24 12:58

Dorine92 schreef:
Juut schreef:

Wtf niet normaal dit
Vind het sowieso schandalig dat de belastingdienst meteen handje komt ophouden. Ook in het voorbeeld van de topicstarter, dat dan het huis verkocht moet worden om de belastingdienst te kunnen betalen omdat die zichzelf blijkbaar als de eerste rechthebbende beschouwt

Het is ook niet zo. Teveel betaalde toeslagen moeten terugbetaald worden. Niet omdat het jaar niet afgemaakt is. Dat zou ook bij geen enkele rechter standhouden.