Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
troi schreef:Super interessante discussie dit! Ik lees zeer graag mee!
Ik ben ook benieuwd hoe die mensen die al aanbaklaag/pfas-vrij zijn omgaan met de pannen. Ik ben nogal gemakzuchtig. Ik vind het idee van inbranden eigenlijk wat uhm onfris, nooit meer zeep erop dan ben je toch aan het bakken op de restjes van de vorige keer? Hoe gaat dat dan met sterk ruikende vis bakken en de dag erna neutralere lichte groente? Of kleverige sausen met bijv ketjap erin? Dan krijg je toch een uhm 'aromatische' aanbaklaag? Of valt dat wel wat mee? Ik denk dat je dat er moeilijk uitkrijgt. Of heb je verschillende pannen voor verschillende etenswaren?
En ik mag graag mijn pannen in de vaatwasser doen. Vroegah toen we nog geen vaatwasser hadden kreeg je altijd viezige plekken op de pan (vooral ook op de buitenkant van de pan van bijv sausen die erlangs lekken, of stukken ei) die je ofwel hard moest wegboenen met een metaalspons/pannenspons ofwel er niet meer af kreeg. Volgens mij mag je dit soort pannen ook niet afboenen met een metaalspons? Dan blijft het over dat je hem niet echt schoon krijgt?
En dan het aanbranden, ik wil graag dat je zo een eitje kan bakken met nauwelijks vet, of aardappeltjes. Dat gaat toch kleven? Of is het echte precies zo als bij een pfas laag? Ik kan zelfs eitjes laten aanbranden trouwens hahaha
En gewicht? Ik heb beroerde polsen dus hoe lichter hoe beter
Budget vind ik trouwens minder een probleem.
Maw, wat zou de beste optie zijn voor een luie, niet zo'n beste kok?
Mijn zeer grote dank!!
Want ze gaan eruit, dus ik ga toch voor de bijl moeten gaan...
troi schreef:JudithGigi schreef:RVS of gietijzer. Zodra je door hebt hoe je ermee moet koken zodat eten niet blijft plakken zijn ze heel fijn! Ik wil niet meer terug naar anti-aanbak of keramisch.
Hoe bedoel je dat 'ermee leren koken'? Klinkt een beetje als 'hij is het begin wat fris en niet voor beginners' in een paardenadvertentie, dus als een eufemisme voor een heel ingewikkelde toestand..
troi schreef:JudithGigi schreef:RVS of gietijzer. Zodra je door hebt hoe je ermee moet koken zodat eten niet blijft plakken zijn ze heel fijn! Ik wil niet meer terug naar anti-aanbak of keramisch.
Hoe bedoel je dat 'ermee leren koken'? Klinkt een beetje als 'hij is het begin wat fris en niet voor beginners' in een paardenadvertentie, dus als een eufemisme voor een heel ingewikkelde toestand..
Kana schreef:Mijn Tefal, BK en Green Chef pannen vertoonden altijd krassen en of putjes in de antiaanbaklaag na een paar maand gebruik. Ik gooide ze dan meteen weg omdat ik bang was voor stukjes aanbaklaag in mijn eten.
Heb nu al een hele tijd onderstaande pannen en ben er dol op, ze zijn enorm robuust en na intens gebruik incl vaatwasser elke dag zien ze er als nieuw uit nog.
https://www.lecreuset.nl/nl_NL/p/koeken ... 80100.html
Marije_jiplover schreef:De sauterpannen van LeCreuset schijnen ook in de vaatwasser te mogen. Maar vaatwassers zijn in principe slopers van alles, dus dan is de kans op slijtage van de keramische laag wel groter.
Maar bij ons gaan alle "bak"pannen gewoon met de hand, net als de koksmessen, want die sloop je ook in de vaatwasser. En ik kan na 10 jaar gebruik nog geen slijtage sporen zien.
Of iets snel slijt hangt dus ook af van hoe je ermee omgaat, is onze ervaring.
Matheno schreef:Kana schreef:Mijn Tefal, BK en Green Chef pannen vertoonden altijd krassen en of putjes in de antiaanbaklaag na een paar maand gebruik. Ik gooide ze dan meteen weg omdat ik bang was voor stukjes aanbaklaag in mijn eten.
Heb nu al een hele tijd onderstaande pannen en ben er dol op, ze zijn enorm robuust en na intens gebruik incl vaatwasser elke dag zien ze er als nieuw uit nog.
https://www.lecreuset.nl/nl_NL/p/koeken ... 80100.html
Maar TS wil juist niet die anti aanbaklaag. Laatste tijd komen er toch wel veel berichten naar voren waarin blijkt hoe schadelijk dit is voor onze gezondheid.
Sting schreef:8nnemiek schreef:Ook ‘stalen’ pannen zijn van rvs, anders zouden ze direct wegroesten
Dit is echt puur staal hoor. Afgelopen zomer deze pannen verkocht in de winkel . De goedkopere lijn heeft de beschermende laag van bijenwas niet, en die roesten onder je ogen weg. Direct in gebruik nemen, zeiden wij dan ook altijd. Ik heb er zelf ook 2 en zoals Marije zegt, je moet ze echt goed droog opbergen. Gelukkig kunnen ze evt met een schuurspons behandeld worden, en zelfs met een bolletje staalwol, dus je krijg het er wel weer af. Maar gewoon liever direct afdrogen, haha
juliedo24 schreef:troi schreef:
Omdat er geen anti-aanbaklaag op zit maar je eigenlijk direct op het metaal kookt, blijft het eten makkelijk plakken. Een anti-aanbaklaag zet je gewoon op het fornuis, gooit het eten erin en wacht tot alles heet is. Bij RVS/gietijzer etc moet je wachten tot de pan echt heet is voordat je voedsel erin doet. Dit kan 5-10 minuten duren afhankelijk van het materiaal en de dikte van de pan. Bij gietijzer is het ook nog belangrijk dat je hem geleidelijk heet laat worden en dus niet direct op een al heet fornuis zet.
Het is echt niet ingewikkeld maar het vraagt wat aandacht in het begin.
Kana schreef:Matheno schreef:
Maar TS wil juist niet die anti aanbaklaag. Laatste tijd komen er toch wel veel berichten naar voren waarin blijkt hoe schadelijk dit is voor onze gezondheid.
Ik dacht dat het juist pas een probleem was als het kapot gaat?
pmarena schreef:Ik heb alles wel (gehad) en qua kookpannen ga ik voor RVS maar bakpannen daarbij zijn bij mij de laatste tijd echt met afstand de honingraat modellen favorietEcht ideaal! Blijven mooi dankzij de RVS honingraat waardoor er geen krassen in komen. En toch goed anti-aanbak en super makkelijk schoon te maken.
Van Hexclad, Onyx en goedkopere merken zie je ze.
laraxXxemma schreef:pmarena schreef:Ik heb alles wel (gehad) en qua kookpannen ga ik voor RVS maar bakpannen daarbij zijn bij mij de laatste tijd echt met afstand de honingraat modellen favorietEcht ideaal! Blijven mooi dankzij de RVS honingraat waardoor er geen krassen in komen. En toch goed anti-aanbak en super makkelijk schoon te maken.
Van Hexclad, Onyx en goedkopere merken zie je ze.
Ik heb die van brabantia gehad en vond het juist echt vreselijk. Die pannen heb ik het snelst weg moeten doen omdat ze er niet meer uit zagen, maar ik vond het ook gewoon niet prettig bakken. Omdat het oppervlak niet vlak was had ik juist het idee dat deze veel sneller kraste. En eenmaal iets aangebakken tussen die honinggraat was het echt geen doen om het nog krasvrij weg te krijgen. En dan denk ik dat brabantia echt wel een heel redelijk merk is.
Nu was die van mij wel wit van binnen dus als er ergens iets vies was dan zag je het ook. Daar kies ik dus ook bewust niet meer vooraan de andere kant zag ik het ook goed toen ik hem beschadigd had met een poging tot schoonmaak dus valt ook weer wat voor te zeggen.
De enige bakpan die het al jaren overleeft is de wokpan van ikea. Geen idee wat voor anti-aanbak pfas rvs oid erop zit maar die doet het echt altijd goed en is altijd makkelijk schoon te krijgen.