Welke pannen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

juliedo24

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 10:23

Wij hebben een koekenpan van RVS/aluminium (zoiets als dit https://www.bol.com/nl/nl/p/koekenpan-5 ... oductImage) en een van le creuset (https://www.lecreuset.nl/nl_NL/p/koeken ... I0258.html). Met allebei moet je leren omgaan maar die van Le Creuset is zeker makkelijker. Als je je er niet in verdiept blijft alles plakken. Groentes gaan eigenlijk makkelijk in allebei maar bijvoorbeeld voor een ei, gnocchi of gepaneerd voedsel moeten de pannen eerst zeer heet worden. Voordeel is dat ze een leven lang mee gaan en helemaal niet krom trekken. Die van Creuset is inderdaad heel zwaar, die van RVS/aluminium kan je wel gewoon met 1 hand optillen.

Ze gaan bij ons allebei niet in de vaatwasser en het is belangrijk om met houten spatels te werken, anders krijg je inderdaad krassen. (Plastic spatels laten op den duur ook deeltjes los die in je eten terecht komen)

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 10:23

troi schreef:
Super interessante discussie dit! Ik lees zeer graag mee!

Ik ben ook benieuwd hoe die mensen die al aanbaklaag/pfas-vrij zijn omgaan met de pannen. Ik ben nogal gemakzuchtig. Ik vind het idee van inbranden eigenlijk wat uhm onfris, nooit meer zeep erop dan ben je toch aan het bakken op de restjes van de vorige keer? Hoe gaat dat dan met sterk ruikende vis bakken en de dag erna neutralere lichte groente? Of kleverige sausen met bijv ketjap erin? Dan krijg je toch een uhm 'aromatische' aanbaklaag? Of valt dat wel wat mee? Ik denk dat je dat er moeilijk uitkrijgt. Of heb je verschillende pannen voor verschillende etenswaren?

En ik mag graag mijn pannen in de vaatwasser doen. Vroegah toen we nog geen vaatwasser hadden kreeg je altijd viezige plekken op de pan (vooral ook op de buitenkant van de pan van bijv sausen die erlangs lekken, of stukken ei) die je ofwel hard moest wegboenen met een metaalspons/pannenspons ofwel er niet meer af kreeg. Volgens mij mag je dit soort pannen ook niet afboenen met een metaalspons? Dan blijft het over dat je hem niet echt schoon krijgt?

En dan het aanbranden, ik wil graag dat je zo een eitje kan bakken met nauwelijks vet, of aardappeltjes. Dat gaat toch kleven? Of is het echte precies zo als bij een pfas laag? Ik kan zelfs eitjes laten aanbranden trouwens hahaha

En gewicht? Ik heb beroerde polsen dus hoe lichter hoe beter

Budget vind ik trouwens minder een probleem.

Maw, wat zou de beste optie zijn voor een luie, niet zo'n beste kok?

Mijn zeer grote dank!!

Want ze gaan eruit, dus ik ga toch voor de bijl moeten gaan...

Je hebt het over gietijzer, RVS hoef je niet in te branden. Daarbij is het een kwestie van de pan goed op laten warmen zodat vocht boven de pan blijft "zweven". Ook kunnen ze gewoon in de vaatwasser.

Ik maak mijn gietijzeren pan wel gewoon met zeep schoon wanneer hij echt vies is trouwens. Nog geen nadeel aan gemerkt.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 10:25

troi schreef:
JudithGigi schreef:
RVS of gietijzer. Zodra je door hebt hoe je ermee moet koken zodat eten niet blijft plakken zijn ze heel fijn! Ik wil niet meer terug naar anti-aanbak of keramisch.

Hoe bedoel je dat 'ermee leren koken'? Klinkt een beetje als 'hij is het begin wat fris en niet voor beginners' in een paardenadvertentie, dus als een eufemisme voor een heel ingewikkelde toestand..

Zo dramatisch is het niet hoor, het is weten hoe je de pan goed opwarmt zodat eten niet blijft plakken (maar ook niet aanbrandt). Is even een paar keer uitproberen voordat je precies weet hoe je dat het handigst doet.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 10:26

Zelf in te branden pannen kun je wel degelijk schoon boenen met een staalspons, alleen je moet de pan daarna opnieuw inbranden voordat je er weer in gaat bakken.

En hier worden de pannen voor veel verschillende maaltijden gebruikt maar heb nog nooit gehad dat mijn gebakken ei naar de vis van de avond ervoor ruikt of smaakt.
Het heet water en een afwasborstel krijg ik de pan gewoon goed genoeg schoon. Nu moet ik wel zeggen dat ik de koekenpannen vnl gebruik om in te bakken, alleen de wok wordt ook saus toegevoegd. En verder alles wat met saus in 1 pan gaat, gaat in de LeCreuset hapjespan die ik hierboven ook noem.
En die is niet van gietijzer maar van aluminium en is daardoor totaal niet zwaar.
Daarin maken wij pastasauzen, risotto's, groente stoven, etc.

juliedo24

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 10:27

troi schreef:
JudithGigi schreef:
RVS of gietijzer. Zodra je door hebt hoe je ermee moet koken zodat eten niet blijft plakken zijn ze heel fijn! Ik wil niet meer terug naar anti-aanbak of keramisch.

Hoe bedoel je dat 'ermee leren koken'? Klinkt een beetje als 'hij is het begin wat fris en niet voor beginners' in een paardenadvertentie, dus als een eufemisme voor een heel ingewikkelde toestand..

Omdat er geen anti-aanbaklaag op zit maar je eigenlijk direct op het metaal kookt, blijft het eten makkelijk plakken. Een anti-aanbaklaag zet je gewoon op het fornuis, gooit het eten erin en wacht tot alles heet is. Bij RVS/gietijzer etc moet je wachten tot de pan echt heet is voordat je voedsel erin doet. Dit kan 5-10 minuten duren afhankelijk van het materiaal en de dikte van de pan. Bij gietijzer is het ook nog belangrijk dat je hem geleidelijk heet laat worden en dus niet direct op een al heet fornuis zet.

Het is echt niet ingewikkeld maar het vraagt wat aandacht in het begin.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 10:29

Troi, men zegt dat de pfas vrije keramische pannen van GreenPan wel in de vaatwasser mogen, maar ik hoor toch van mensen dat ze dan slijten.
En nee, doordat die niet aanbakken spoel je die na gebruik heel gemakkelijk meteen af met heet water.
Daar plakt niks in vast, tenzei je de pan op het vuur zet en je gaat wat anders doen, zodat je pan met inhoud bij terugkomst verkoold is....tja daar kan geen enkele pan tegen :+

Mijn RVS pan (meen ik ooit in een ver verleden bij ikea gekocht, die is nu nog te koop, kost nu alleen het dubbele zag ik) schuur ik met van die ouderwetse ijzersponsjes, kan dat ding gewoon tegen hoor.
Maar ook dat is een redelijk zware pan, en door het handvat niet geschikt om zo de oven in te zetten.

Gietijzeren pannen waste ik vroeger gewoon af, en dan na drogen evt met wat keukenpapier olie erdoor.
Geen heel dikke laag natuurlijk.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 10:39

Kana schreef:
Mijn Tefal, BK en Green Chef pannen vertoonden altijd krassen en of putjes in de antiaanbaklaag na een paar maand gebruik. Ik gooide ze dan meteen weg omdat ik bang was voor stukjes aanbaklaag in mijn eten.

Heb nu al een hele tijd onderstaande pannen en ben er dol op, ze zijn enorm robuust en na intens gebruik incl vaatwasser elke dag zien ze er als nieuw uit nog.

https://www.lecreuset.nl/nl_NL/p/koeken ... 80100.html

Maar TS wil juist niet die anti aanbaklaag. Laatste tijd komen er toch wel veel berichten naar voren waarin blijkt hoe schadelijk dit is voor onze gezondheid.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 10:46

De sauterpannen van LeCreuset schijnen ook in de vaatwasser te mogen. Maar vaatwassers zijn in principe slopers van alles, dus dan is de kans op slijtage van de keramische laag wel groter.
Maar bij ons gaan alle "bak"pannen gewoon met de hand, net als de koksmessen, want die sloop je ook in de vaatwasser. En ik kan na 10 jaar gebruik nog geen slijtage sporen zien.

Of iets snel slijt hangt dus ook af van hoe je ermee omgaat, is onze ervaring.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 10:51

Marije_jiplover schreef:
De sauterpannen van LeCreuset schijnen ook in de vaatwasser te mogen. Maar vaatwassers zijn in principe slopers van alles, dus dan is de kans op slijtage van de keramische laag wel groter.
Maar bij ons gaan alle "bak"pannen gewoon met de hand, net als de koksmessen, want die sloop je ook in de vaatwasser. En ik kan na 10 jaar gebruik nog geen slijtage sporen zien.

Of iets snel slijt hangt dus ook af van hoe je ermee omgaat, is onze ervaring.

Dat is mijn ervaring dus ook hierin.

Kana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 11:17

Matheno schreef:
Kana schreef:
Mijn Tefal, BK en Green Chef pannen vertoonden altijd krassen en of putjes in de antiaanbaklaag na een paar maand gebruik. Ik gooide ze dan meteen weg omdat ik bang was voor stukjes aanbaklaag in mijn eten.

Heb nu al een hele tijd onderstaande pannen en ben er dol op, ze zijn enorm robuust en na intens gebruik incl vaatwasser elke dag zien ze er als nieuw uit nog.

https://www.lecreuset.nl/nl_NL/p/koeken ... 80100.html

Maar TS wil juist niet die anti aanbaklaag. Laatste tijd komen er toch wel veel berichten naar voren waarin blijkt hoe schadelijk dit is voor onze gezondheid.

Ik dacht dat het juist pas een probleem was als het kapot gaat? :o?

Sansevieria

Re: Welke pannen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 11:28

Denk dat iedereen daar anders in staat, ik wil gewoon (al jaren) geen enkele pan meer waar nog pfas of iets in die richting in verwerkt zit.

Ongeacht of dat enkel giftig is voor mijn eigen gezondheid als het kapot gaat.
Dat spul moet ook geproduceerd worden, er staan wellicht mensen in een fabriek niet heel gezond werk te doen omdat ik zo'n pan koop?

Jammer dat ze niet transparant zijn op hun site in welke pannen het nu wel en niet zit...zou wel mogen voor pannen van die prijs.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 11:45

Sting schreef:
8nnemiek schreef:
Ook ‘stalen’ pannen zijn van rvs, anders zouden ze direct wegroesten :=

Dit is echt puur staal hoor. Afgelopen zomer deze pannen verkocht in de winkel . De goedkopere lijn heeft de beschermende laag van bijenwas niet, en die roesten onder je ogen weg. Direct in gebruik nemen, zeiden wij dan ook altijd. Ik heb er zelf ook 2 en zoals Marije zegt, je moet ze echt goed droog opbergen. Gelukkig kunnen ze evt met een schuurspons behandeld worden, en zelfs met een bolletje staalwol, dus je krijg het er wel weer af. Maar gewoon liever direct afdrogen, haha :j

Ah, die ken ik niet, maar gewaxt kan ik me voorstellen dat dat wel werkt ja.
Ik heb wel blauwstalen bakvorm, die moet je ook goed onderhouden om roesten te voorkomen, maar werkt ook fijn.

Ik kende verder alleen ‘stalen’ pannen die gewoon van rvs zijn (wat ook een staalsoort is natuurlijk).

Sodera

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 11:48

juliedo24 schreef:
troi schreef:

Omdat er geen anti-aanbaklaag op zit maar je eigenlijk direct op het metaal kookt, blijft het eten makkelijk plakken. Een anti-aanbaklaag zet je gewoon op het fornuis, gooit het eten erin en wacht tot alles heet is. Bij RVS/gietijzer etc moet je wachten tot de pan echt heet is voordat je voedsel erin doet. Dit kan 5-10 minuten duren afhankelijk van het materiaal en de dikte van de pan. Bij gietijzer is het ook nog belangrijk dat je hem geleidelijk heet laat worden en dus niet direct op een al heet fornuis zet.

Het is echt niet ingewikkeld maar het vraagt wat aandacht in het begin.

Wat Troi aanhaalt, is ook mijn "probleem"...

Ik kook elektrisch (dus niet inductie, echt ouderwets elektrisch, vreselijk maar ja... het doet het nog enzo) dus het opwarmen van een pan duurt eeuwen maar dan het afkoelen van de pit duurt ook weer eeuwen.. Ik denk dus echt dat gietijzer of rvs hier niet gaat werken?? Vooral omdat ze de hitte zo goed geleiden.

juliedo24

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 11:57

Ik kook ook op een oud elektrisch fornuis. Het opwarmen van onze RVS/alu en creuset emaille pannen duurt 5-10 minuten. De emaille gaat eerst op een laag pitje en dan hoog. De RVS/alu gaat direct op hoog. Dus als je de pan al opwarmt terwijl je de groente snijdt gaat het prima :)
Gietijzer duurt in mijn ervaring wat langer, maar wij hebben dan ook alleen een gietijzeren wok dus die heeft sowieso al een kleinere contactoppervlakte.

juliedo24

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 12:06

Kana schreef:
Matheno schreef:

Ik dacht dat het juist pas een probleem was als het kapot gaat? :o?

In principe ja. Er zijn meer en meer studies die erop wijzen dat er eigenlijk bij elk gebruik wel slijtage is (bijvoorbeeld hier is een anti-aanbak pan getest met een RVS en houten spatel en vervolgens met wetenschappelijke technieken onderzocht en is er bij elk gebruik schade gevonden: https://www.sciencedirect.com/science/a ... ge&fr=RR-1). Op korte termijn is dat weinig, maar het probleem is dat deze deeltjes zich ophopen over de jaren heen.

Daarnaast is ook de productie van anti-aanbaklagen een groot probleem. Bij de productie komen chemicalien vrij die in de bodem en in water terug worden gevonden, bijvoorbeeld rondom Chemours in Dordrecht. En dan gaat het niet om kleine hoeveelheden. https://www.ed.nl/binnenland/zware-verv ... gle.com%2F

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 12:19

Ik heb alles wel (gehad) en qua kookpannen ga ik voor RVS maar bakpannen daarbij zijn bij mij de laatste tijd echt met afstand de honingraat modellen favoriet +:)+ Echt ideaal! Blijven mooi dankzij de RVS honingraat waardoor er geen krassen in komen. En toch goed anti-aanbak en super makkelijk schoon te maken.

Van Hexclad, Onyx en goedkopere merken zie je ze.

Miesemuisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 12:33

Ik ben heel blij met m’n le creuset pan! Kan in de vaatwasser, maar doen wij niet.

Ik heb ook zo’n gietijzeren pan van de Lidl, met emaille laag, ook prima, maar bakt wel eerder aan.

Ik wil nog verder investeren in twee le creuset koekenpannen, maar dat komt wel.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 14:58

Wij hebben pannen van Le Creuset en Demeyere. Zoals hierboven al vermeld, je moet er even aan wennen en ermee leren koken/bakken maar ik ben echt fan. Was wel een uitgave qua aanschaf maar ik vind ze het zeker waard.

Ik zou je adviseren om naar een goede kookwinkel te gaan, zij kunnen je heel goed helpen bij de keuze.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 15:28

Oh hoe meer ik lees hoe meer besef hoe verwend ik ben geraakt met de pfas pannen. Ook nog 10 minuten opwarmtijd -O-

Ik kwak alles met elkaar in de pan, bult vuur eronder, raak vervolgens afgeleid en toch een prima gebakken eitje na 10 minuten. Dat gaat me dan niet meer lukken vrees ik :P

Nogmaals bedankt voor alle info, top topic dit!

melanie0906

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 15:50

Wat ik als ik jou was eens zou doen gewoon een keer bij een kookwinkel binnenlopen en advies vragen. Wij hebben hier “De Ovenwinkel” zitten en die man weet er zo ontzettend veel vanaf. Zowel keramisch als rvs als staal. Hij kan heel goed adviseren wat er precies bij je past!

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 16:30

Mijn pannen zijn ook aanzetten even wachten en hop erin, ik zou echt het geduld niet hebben om 10 minuten te moeten wachten tot een pan heet genoeg is. Ik sta al niet zo gemakkelijk en koken kan maar nog extra wachttijd waar je bij moet blijven, liever niet.

Ik ga zo eens kijken welke merken er onder mijn pannen staan, als die eronder staan dan

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 17:48

pmarena schreef:
Ik heb alles wel (gehad) en qua kookpannen ga ik voor RVS maar bakpannen daarbij zijn bij mij de laatste tijd echt met afstand de honingraat modellen favoriet +:)+ Echt ideaal! Blijven mooi dankzij de RVS honingraat waardoor er geen krassen in komen. En toch goed anti-aanbak en super makkelijk schoon te maken.

Ik heb die van brabantia gehad en vond het juist echt vreselijk. Die pannen heb ik het snelst weg moeten doen omdat ze er niet meer uit zagen, maar ik vond het ook gewoon niet prettig bakken. Omdat het oppervlak niet vlak was had ik juist het idee dat deze veel sneller kraste. En eenmaal iets aangebakken tussen die honinggraat was het echt geen doen om het nog krasvrij weg te krijgen. En dan denk ik dat brabantia echt wel een heel redelijk merk is.
Nu was die van mij wel wit van binnen dus als er ergens iets vies was dan zag je het ook. Daar kies ik dus ook bewust niet meer voor :') aan de andere kant zag ik het ook goed toen ik hem beschadigd had met een poging tot schoonmaak dus valt ook weer wat voor te zeggen.

De enige bakpan die het al jaren overleeft is de wokpan van ikea. Geen idee wat voor anti-aanbak pfas rvs oid erop zit maar die doet het echt altijd goed en is altijd makkelijk schoon te krijgen.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 17:59

Hier gebruiken we RVS pannen. Van de gewone pannen met deksel weet ik het merk niet zeker meer, want ze zijn al ruim 30 jaar oud en altijd op gas gebruikt (daardoor is de tekst niet meer leesbaar). Als ik mij niet vergis was het van Sola, want die heb ik toen met een spaarzegelactie bij mijn weekendbaantje bij elkaar gespaard. Verder een RVS wok met twee grepen van Habonne. Kneiter duur, maar zo'n fijn exemplaar (wordt daarom door iedereen hier in huis erg graag gebruikt) en een paar RVS koekenpannen van Ikea. Die laatste vinden we allemaal wat lastiger om te gebruiken en daarom zijn er nog niet zo lang geleden koekenpannen met een anti-aanbaklaag bij Ikea aangeschaft. Die worden nu wel heel vaak gebruikt en met de hand afgewassen, zodat de laag niet kapot gaat in de vaatwasser. Alle andere (RVS) pannen gaan wel in de vaatwasser.

juliedo24

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 18:13

Die 5-10min zijn snel even uit het hoofd, en voor ons zeer oude elektrische fornuis dat ook een tijd nodig heeft om op te warmen. Het kan ongetwijfeld sneller met een nieuwer fornuis of op inductie. Dat had ik er bij moeten zetten, sorry! Laat je er niet door ontmoedigen :j

Maar snijden jullie nooit groenten dan? Degenen die 5min te lang vinden :o of gaaf het dan echt alleen om dat eitje?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 18:25

laraxXxemma schreef:
pmarena schreef:

Ik heb die van brabantia gehad en vond het juist echt vreselijk. Die pannen heb ik het snelst weg moeten doen omdat ze er niet meer uit zagen, maar ik vond het ook gewoon niet prettig bakken. Omdat het oppervlak niet vlak was had ik juist het idee dat deze veel sneller kraste. En eenmaal iets aangebakken tussen die honinggraat was het echt geen doen om het nog krasvrij weg te krijgen. En dan denk ik dat brabantia echt wel een heel redelijk merk is.
Nu was die van mij wel wit van binnen dus als er ergens iets vies was dan zag je het ook. Daar kies ik dus ook bewust niet meer voor :') aan de andere kant zag ik het ook goed toen ik hem beschadigd had met een poging tot schoonmaak dus valt ook weer wat voor te zeggen.

De enige bakpan die het al jaren overleeft is de wokpan van ikea. Geen idee wat voor anti-aanbak pfas rvs oid erop zit maar die doet het echt altijd goed en is altijd makkelijk schoon te krijgen.

Ik heb er vorig jaar 1 bij de Lidl webshop gekocht om eens te proberen. Maar het werd al snel mijn favoriete pan, zo van dat je baalt als die nog vies is weet je wel en ik hem zelfs af ga staan wassen in plaats van gewoon 1 van mijn andere soorten koekenpannen te pakken :=

Alles bakt er super soepel in. Klein beetje kokosvet, en alles komt makkelijk los.
Als ik per ongeluk wat aan laat branden in de categorie "sjit dat wordt schrobben, hopelijk komt het nog goed...." dan is het even warm water er in, eventueel een drupje afwasmiddel, met schuursponsje 2 rondjes er doorheen draaien en de pan ziet er weer als nieuw uit *\o/*

En inderdaad, als er toch weer eens iemand met een metalen lepel in zit te harken :x
dan toch geen schade zoals je vroeger bij teflon pannen en ook bij de keramische wel had.

Ik heb nu nog een keramische pan, een Greenpan, een plaatstalen pan, een smeedijzer. Nog 2 RVS of iets van die strekking. Prima pannen an sich. Maar ik wil gewoon alleen nog maar die hexagon pan gebruiken (GSW Germany staat er op) omdat dat ding zó makkelijk is :=

Heb het een jaartje afgewacht of hij zo mooi bleef en er nu een groter maatje bij besteld, en die is ook weer ideaal *\o/*