Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Tiggs schreef:Vuurvleugels: wat een goed en mooi stuk!
Ik heb geen diagnose in de ADHD of autisme 'hoek' maar ben wel erg gevoelig voor depressies en herken daardoor toch ook behoorlijk wat in jouw stuk. En (mede) daarom denk ik ook dat je boodschap dat er veel meer mensen zebra zijn dan je denkt, een goede is. Het lijkt alsof er veel paarden zijn, maar daar zitten stiekem best wat zebra's tussen.
ontherun schreef:En inderdaad tiggs, er lopen nog heel wat zebra’s rond die goed in de modder hebben liggen rollen om hopelijk bruin genoeg te zijn omdat er van ze verwacht wordt dat ze gewoon het zoveelste 13-in-een-dozijn bruine paard zijn. En hopelijk kunnen ook die een keertje door de wasstraat om weer schoon te worden en gewoon zebra mogen zijn!
ontherun schreef:Edit: mag ik vragen waar jij bij werkt/wat je doet? Mag ook in pb hoor. Ik zit ook in de zorg en ik vind dit ook zó interessant en belangrijk allemaal, dat niet iedere adhd-er dat drukke jongetje is en maar gewoon ritalin moet krijgen en dan ‘normaal’ kan doen. En niet iedere ‘autist’ die niet functionerende starre persoon is die ‘raar’ is en zich niet in kan leven in mensen. En zo kan ik wel even doorgaan nog.
Eloya schreef:Hier op mijn 23e de diagnose ASS, verpleegkundige én werkzaam als psychiatrisch verpleegkundige in de GGZ.
Ik ben nu 26. In de GGZ begonnen op mijn 20e en ook ik merkte veel verheldering toen mijn diagnose er was. Idd het lag niet 100% aan mijn inzet wat ik mijzelf wel altijd vertelde.
Ik vind altijd wat lastig om zo hier wat neer te zetten wat eventueel jou kan helpen.
Maar als je wil mag je altijd via PB contact zoekenOmdat onze situatie in iedergeval met ASS qua leeftijd en werkveld wel wat overeenkomsten heeft.
Wat betreft werken in de GGZ en balans. Het kan wel! maar het is vaak wel afdeling / doelgroep/ team / teamleider afhankelijk. En daar kan grote verschillen inzitten.
Ik heb 5 jaar op gesloten afdelingen gewerkt (nu denk ik echt hoe dan haha). Maar sinds februari werk ik op een open afdeling in een team waar met een basisrooster word gewerkt en ik heb daar veel meer balans dan op de andere afdelingen bijvoorbeeld.
ontherun schreef:Eigenlijk wel vreemd toch hè… dat je het vaak maar beter niet kunt noemen, terwijl je als adhd-er of persoon met ass gewoon perfect in bepaalde beroepen/banen kunt passen. Hell, beter zelf dan een neurotypical soms. We zijn toch allemaal andere kleurtjes of rassen, met allemaal andere kwaliteiten. Een dressuurpaard wordt nooit een trekpaard, ik denk dat je voor op het land toch liever dat trekpaard hebt. Om maar even in paardentermen te blijven![]()
Maar ja echt, al die filmpjes. Hoe vaak ik geen aan mijn man laat zien: kijk, ik! Ik mag ook in mijn handen klappen dat die mijn adhd hoofd heeft willen leren begrijpen hoor, dat is echt goud waard.
En die acceptatie en zelfkennis, van hé, zo werkt mijn hoofd gewoon is zo ontzettend veel waard. En dat begint bij je bedrading ontwarren, het gaan snappen, en dan accepteren zo ben ik gewoon. Die tijdsblindheid heb ik bijvoorbeeld ook. Die hyperfocus. En al die herkenning levert ook op dat je jezelf veel meer liefhebt in plaats van ‘straft’.
Edit: mag ik vragen waar jij bij werkt/wat je doet? Mag ook in pb hoor. Ik zit ook in de zorg en ik vind dit ook zó interessant en belangrijk allemaal, dat niet iedere adhd-er dat drukke jongetje is en maar gewoon ritalin moet krijgen en dan ‘normaal’ kan doen. En niet iedere ‘autist’ die niet functionerende starre persoon is die ‘raar’ is en zich niet in kan leven in mensen. En zo kan ik wel even doorgaan nog.
Dingle_s schreef:En love de hyperfocus! Zo heb ik vandaag onderzoek gedaan naar een hondenras wat ik graag wil. Inmiddels weet ik alle erfelijke ziektes en hoe je deze herkent en opspoort, welke dierenartsen deze onderzoeken doen, weet ik alle fokkers in Nederland en België te vinden en weet ik hoeveel er in Nederland zijn
Dingle_s schreef:ontherun schreef:Eigenlijk wel vreemd toch hè… dat je het vaak maar beter niet kunt noemen, terwijl je als adhd-er of persoon met ass gewoon perfect in bepaalde beroepen/banen kunt passen. Hell, beter zelf dan een neurotypical soms. We zijn toch allemaal andere kleurtjes of rassen, met allemaal andere kwaliteiten. Een dressuurpaard wordt nooit een trekpaard, ik denk dat je voor op het land toch liever dat trekpaard hebt. Om maar even in paardentermen te blijven![]()
Maar ja echt, al die filmpjes. Hoe vaak ik geen aan mijn man laat zien: kijk, ik! Ik mag ook in mijn handen klappen dat die mijn adhd hoofd heeft willen leren begrijpen hoor, dat is echt goud waard.
En die acceptatie en zelfkennis, van hé, zo werkt mijn hoofd gewoon is zo ontzettend veel waard. En dat begint bij je bedrading ontwarren, het gaan snappen, en dan accepteren zo ben ik gewoon. Die tijdsblindheid heb ik bijvoorbeeld ook. Die hyperfocus. En al die herkenning levert ook op dat je jezelf veel meer liefhebt in plaats van ‘straft’.
Edit: mag ik vragen waar jij bij werkt/wat je doet? Mag ook in pb hoor. Ik zit ook in de zorg en ik vind dit ook zó interessant en belangrijk allemaal, dat niet iedere adhd-er dat drukke jongetje is en maar gewoon ritalin moet krijgen en dan ‘normaal’ kan doen. En niet iedere ‘autist’ die niet functionerende starre persoon is die ‘raar’ is en zich niet in kan leven in mensen. En zo kan ik wel even doorgaan nog.
Die TikTok’s herken ik wel! Toen ik de diagnose kreeg viel er ook ineens veel op zijn plaats. Zoals alle labeltjes uit kleding knippen omdat altijd alles prikte….
En het leren accepteren komt hopelijk ook wel met wat hulp her en der.
Betreft het werk, ik werk op een ggz afdeling met een epa doelgroep (ernstige psychiatrische aandoeningen). Ik werk als IG’er en ga 1 dag in de week naar school omdat ik nu verder aan het leren ben voor verpleegkundige. Ik heb voor de ggz gekozen, vanwege mijzelf. Ik ben pas laat gediagnosticeerd en heb daarvoor heel veel verschillende andere, onjuiste, diagnoses en therapieën gehad. Ook werd ik van het kastje naar de muur gestuurd.
Ik heb mij zo ontzettend lang alleen gevoeld, onbegrepen. Heel ongelukkig. Wetende dat er iets ‘mis’ was maar niet weten wat. Tot dat mijn diagnose kwam. Er werd een hoop duidelijk en er viel ook veel van mijn schouders. Nu struggle ik nog steeds… maar ik weet nu wel wat er is. Nu is het vooral gaan leren navigeren wat werkt.
Ik hoop dat ik door mijn werk als verpleegkundige in de ggz andere mensen kan helpen, dat ze niet steeds van het kastje naar de muur gestuurd worden. Dat ze wel snel de juiste hulp krijgen.
Dat gevoel wat ik toen had.. dat gun ik echt niemand. Ik hoop dat ik dat iemand kan besparen met mijn werk. Al is het maar 1 iemand!
Al moet ik nu eerst mijn eigen weg gaan leren.. en vooral leren om inderdaad een beetje liever te zijn voor mijzelf