Ben ik verplicht iemand op te leiden?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-24 13:12

Kairos schreef:
Staat er iets in je contract en/of taakfunctieomschrijving?

Ik heb geen flauw idee eerlijk gezegd...

Maar het is geen functie die je onopgeleid kan doen. Dus ik zou denken dat het vanzelfsprekend is dat ik mijn opvolger (mocht ik weg gaan) dien op te leiden.

Kelan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 13:19

Je zegt "Ik ben absoluut niet geschikt als opleider." Dat is eigenlijk al helemaal de deur dicht doen.

Je zou het ook kunnen zien als iets wat je kunt ontwikkelen? En hier een kans zien daar een ontwikkeling in door te maken.

En dan snap ik dat het met deze persoon misschien wat moeilijk ligt.
Dan je zou kunnen kijken naar de voorwaarden waarin je in dit geval wel een bijdrage kunt leveren aan de opleiding van deze collega.
Bv. door hem niet de hele dag met jou mee te laten lopen, maar max 2 uur (geen idee of dat in jullie werk kan). Of......

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 13:19

Het moet "klikken" tussen de leraar & de leerling.
Als hij zijn opleiding van jou niet wil aannemen (los van dat hij wel wil) heeft dit geen zin.

Jouw werk komt hieronder te lijden. Ergens is dat normaal, je moet je tijd nu gaan steken in iemand op te leiden, maar als dat niet werkt (of dat nou is omdat hij er gewoon de capaciteiten niet voor heeft of omdat hij het van jou niet wilt aannemen) moet er iets veranderen.

Ik zou idd vanuit jouw schoenen gaan praten. Jij ondervind dat dit voor niet werkt, en dat dat impact heeft op de efficiency. En dat wilt geen enkele leidinggevende. Een paar dagen is nog tot daar aan toe.

Goed dat een leidinggevende een beetje door bepaalde scores heen kijken - maar als dan in de praktijk blijkt "dit wordt hem niet" moet je dat ook durven inzien.

Kairos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 13:27

Janine1990 schreef:
Kairos schreef:
Staat er iets in je contract en/of taakfunctieomschrijving?

Ik heb geen flauw idee eerlijk gezegd...

Maar het is geen functie die je onopgeleid kan doen. Dus ik zou denken dat het vanzelfsprekend is dat ik mijn opvolger (mocht ik weg gaan) dien op te leiden.

Lastig idd. Ik zou in gesprek gaan met je werkgever (evt met de andere collega die het inwerken te zwaar vond erbij?). Naar alle waarschijnlijkheid staat er ergens in je contract dat er naar billijkheid andere taken kan krijgen zoals al eerder benoemd wordt. Ik zou aangeven dat dat iets vraagt van jouw belastbaarheid (en collega kan dat dan beamen) en dat jullie heel bang zijn dat als jullie nog moeten blijven aanmodderen met het inwerken van de collega, dat jullie het allebei bang zijn het niet te gaan volhouden. En dan hopen dat een gesprek iets oplevert.

EmberGlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 14:25

Elisa2 schreef:
Hmja, lastig..iemand heeft natuurlijk tijd nodig om ingewerkt te worden.

Wat je kunt doen is afspreken met je collega dat jullie het een maand geven, dan een dossier bijhouden. Opschrijven bij de controles of werk wel of niet goed uitgevoerd is en of er een verbetering/ stijgende lijn in te zien is en na een maand evalueren. Soms zijn mensen gewoon echt niet geschikt, hoe goed ze ook opgeleid zijn.

Eens met Elisa. Een 'dossier' bijhouden met wat er mis gaat is het beste om aan je leidinggevende of werkgever inzichtelijk te maken wat er aan de hand is. Het klinkt nu ook dat jullie brandjes voor hem aan het blussen zijn, en als er daardoor niks mis gaat, valt het ook niet op.

Maflinger_S

Re: Ben ik verplicht iemand op te leiden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 14:41

Los van de vraag of je dit verplicht bent, dat ligt aan wat er met jou is afgesproken in je arbeidscontract, zou ik een trainingsdossier gaan bijhouden aan de hand van de job description en de bijbehorende competenties, zodat jullie kunnen zien waar de focus op moet liggen en kunnen bijhouden of er (voldoende) vooruitgang wordt geboekt. Alleen op grond van feiten zou je eventueel kunnen gaan roepen dat dit ‘m niet wordt.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 14:59

Ghazella schreef:
Elisa2 schreef:
Hmja, lastig..iemand heeft natuurlijk tijd nodig om ingewerkt te worden.

Wat je kunt doen is afspreken met je collega dat jullie het een maand geven, dan een dossier bijhouden. Opschrijven bij de controles of werk wel of niet goed uitgevoerd is en of er een verbetering/ stijgende lijn in te zien is en na een maand evalueren. Soms zijn mensen gewoon echt niet geschikt, hoe goed ze ook opgeleid zijn.

Eens met Elisa. Een 'dossier' bijhouden met wat er mis gaat is het beste om aan je leidinggevende of werkgever inzichtelijk te maken wat er aan de hand is. Het klinkt nu ook dat jullie brandjes voor hem aan het blussen zijn, en als er daardoor niks mis gaat, valt het ook niet op.

Heldere taakonschrijving bieden inderdaad. Wekelijks beoordelen en daar met de leidinggevende over spreken als het duidelijk niet naar verwachting gaat.
Een discussie over „ik vind“ loopt altijd dood.

Als hij duidelijk gebrek aan wederzijds respect laat zien dan is dat sowieso iets wat je gelijk moet aankaarten.

Je hoeft geen vrienden te zijn om toch samen te kunnen werken. Ik heb met mannen gewerkt die liever niet met mij (vrouw) wenste te spreken, maar zolang het werk gewoon gedaan was kon me dat weinig boeien. Wel moet je dat heel helder maken aan de laag die boven je zit zodat het niet op je eigen bord terecht komt uiteindelijk. Een van die mannen werd door dat gedrag uiteindelijk ook negatief beoordeeld en is weggegaan.
Ik heb nooit het conflict gezocht, gewoon zakelijk medegedeelt dat X documenten niet direct aan mij toe wenst te sturen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 15:11

TS beseft zelf dat ze geen opleider is. En dat ze bevooroordeeld is.
Een maand lang een foutendossier bijhouden gaat geen zoden aan de dijk brengen in dit geval. Confirmation bias gaat dan te hard spelen.
Ik zou het gesprek aangaan met de leidinggevende dat jij jezelf in heel veel rollen ziet en die rollen nu ook al opneemt, maar dat opleider daar voor iedere partij best geen van is.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 15:51

LWDaisy schreef:
Het moet "klikken" tussen de leraar & de leerling.
Als hij zijn opleiding van jou niet wil aannemen (los van dat hij wel wil) heeft dit geen zin.

Jouw werk komt hieronder te lijden. Ergens is dat normaal, je moet je tijd nu gaan steken in iemand op te leiden, maar als dat niet werkt (of dat nou is omdat hij er gewoon de capaciteiten niet voor heeft of omdat hij het van jou niet wilt aannemen) moet er iets veranderen.

Ik zou idd vanuit jouw schoenen gaan praten. Jij ondervind dat dit voor niet werkt, en dat dat impact heeft op de efficiency. En dat wilt geen enkele leidinggevende. Een paar dagen is nog tot daar aan toe.

Goed dat een leidinggevende een beetje door bepaalde scores heen kijken - maar als dan in de praktijk blijkt "dit wordt hem niet" moet je dat ook durven inzien.

Fijn dit. Scheelt me een bericht typen. Zelfs als het in je taakomschrijving past dan werkt het niet met deze man en jou. Het risico op uitval is veels te groot voor jou en dan heeft het bedrijf een ander nog groter probleem erbij. Dus ik zou deze man inwerken even parkeren als bedrijf en dat is iets van inzicht dat belangrijk is om te hebben, voor jouw leidinggevende.

Ik vind wel dat naar het hele proces gekeken moet gaan worden en dat dit zoveel mogelijk waar kan op papier gezet moet worden of op video met uitleg in kaart gebracht zou moeten, worden zodat je werk gemakkelijker is om over te nemen als jij uitvalt. Daar is imo wel iets mis gegaan want een bedrijf mag nooit afhankelijk zijn van een of twee medewerkers. Dat brengt de continuïteit te veel in gevaar.
Succes en sterkte met dit lastige gebeuren.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 16:48

Heb je geen evaluaties over het inleertraject met zijn of jouw leidinggevende?
Hier is het normaal bij iedereen die ingeleerd wordt, iedere paar weken een evaluatie met degene die ingeleerd wordt plus degene die die persoon inleert. En dan worden er ook de angels naar boven gehaald en doelstellingen gezet voor de volgende weken.

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 17:08

Begrijp ik het goed dat er geen leidinggevende is met wie je dit kunt bespreken? Want als een van mijn collega’s iemand op moet leiden en dat gaat niet goed, dan heb ik daar als werkgever niets aan. De opleiding en dus het doel word niet behaald, waarschijnlijk zijn beide werknemers gefrustreerd en dus minder gemotiveerd, ik zou dat wel willen weten. Ik zou dan iemand anders laten opleiden, en als dat ook zo uitwerkt, een andere beslissing nemen. Dus dit moet toch ergens hogerhand terecht komen lijkt me.

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 17:52

Janine1990 schreef:
Rintah schreef:
Ik zou zeker ook benoemen dat je het idee hebt dat hij niks van jou aan wil nemen/niet de mentaliteit toont die nodig is bij jou functie. (hij zou het puur opleidingstechnisch/qua iq misschien wel kunnen, maar er moet ook een stuk willen aanwezig zijn, en dat lijkt mij in dit geval onvoldoende aanwezig)
Geef daarnaast ook aan dat dat ook zorgt dat het jou veel extra energie kost, en je bang bent dat je dat niet gaat volhouden als ze van jou blijven verwachten dat jij hem opleid.

Vergeet niet, wat Boras zegt speelt ook absoluut mee he...
Ik vind dat hij de capaciteiten niet heeft. Door mijn ervaringen raak ik gefrustreerd over het moeten opleiden, wat natuurlijk mij absoluut niet openstelt voor de goede momenten. Ik leg het zwaartepunt op de slechte momenten en kan geen goede momenten vinden.
Wat hem ook niet motiveert...

Boras schreef:
Tja dit is natuurlijk wel een eenzijdig verhaal.

Ligt het probleem geheel bij de leerling of misschien ook wel gedeeltelijk bij de opleider?

Ik denk dat je niet veel hebt aan de meningen van totale buitenstaanders.

Ik zou in gesprek gaan met een derde persoon erbij. En met mijn werkgever over mijn eigen problemen met de taak van opleider.

Succes. Klinkt niet fijn.

Ik ben absoluut niet geschikt als opleider. Ik heb geen geduld en ook geen pokerface. Wat gewoon niet praktisch is. Daarnaast sta ik in mijn werk constant onder hoogspanning op het moment dat er sprake is van storingen. Ik wil dan niet een vertragende factor naast me hebben. Dus zeker ligt het aan mij! Vandaar ook de vraag; ben ik dit verplicht...

Ik zou even omdenken en wegblijven van wel of niet verplicht. Daarmee creeer je een zeer onprettige relatie met je werkgever. Je kunt je dan beter nog ziek melden.

Je kunt bij je (vervangend) leidinggevende gewoon aangeven dat het je niet lukt en dat het je te veel is om erbij te hebben/te doen. En als ze willen dat je hem alsnog opleidt, dat je dan extra hulp nodig hebt: bij je werk of een opleiding in hoe je iemand opleidt. De huidige situatie is simpelweg te veel voor je, ongeacht of dat nou aan jouw collega of aan jouzelf ligt.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 18:00

De situatie is eigenlijk best 'simpel' en goed uit te leggen aan je leidinggevende:
Jij vindt jezelf niet geschikt als opleider, je vindt de kandidaat niet geschikt als leerling en mogelijk vindt de kandidaat jou ook niet zo geslaagd als opleider. En daarnaast clasht het met je normale werk.

Er is geen enkele manier waarop dit recht te breien is, zelfs al zou het in je functieomgeschrijving staan.

Als er in mijn functieomschrijving zou staan dat ik in voorkomende gevallen moet bijspringen op andere afdelingen, dan is dat iets waar je zonder nadenken rustig voor tekent. Als ze in de praktijk op een gegeven moment zeggen dat die 'andere afdeling' het komende halfjaar de financiele administratie is, dan is dat ook een heel slecht idee :D

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 19:15

Ik sluit me bij Ibbel aan.

Wel zou ik nadenken of je de deur naar iemand opleiden helemaal wilt sluiten of dat je specifiek wilt aangeven dat het op dit moment in deze setting niet lukt.
Het communiceren dat iemand opleiden niet in jouw competentiebereik zit sluit mogenlijk iedere verdere groei automatisch uit. Maar misschien is dat ook in orde voor jou.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 19:23

Ik bekijk dit heel anders.

Als een medewerker naar mij toe komt en zegt: ik wil een deel van mijn taak niet uitvoeren. Dan denk ik: wat een beroerde medewerker, die gaat eruit. Of: wat zonde, dit is een goede medewerker, hoe kan ik diegene helpen dit wel te leren.

Als dit wel in je taakfunctie omschrijving staat en je wil dit niet doen, KAN dit voor jou onprettig worden.

Dan draait deze hele situatie om en ben jij degene die straks zich moet gaan verantwoorden. Je moet de bal terug leggen bij het bedrijf/je leidinggevende.

2 dingen vallen mij op:
1: je bent niet betrokken in het proces. Er lijkt vooraf niet met jou overlegd te zijn in wie je moet opleiden/wat voor competenties jouw collega moet hebben. Hoe kan jij dan opleiden? Opleiden is op dit moment voor jou dus onmogelijk om te doen.

2: Er is geen ruimte binnen jouw huidige caseload om op te leiden, dit levert fouten op die het bedrijf veel geld kosten en daar voel jij je verantwoordelijk voor. Opleiden is voor jou op dit moment dus onmogelijk om te doen.

Ik zou bovenstaande 2 punten op de mail zetten en wat betreft punt 1 en 2, dit blijven melden. Bijvoorbeeld door alles bij te houden en een 2 wekelijkse update te sturen.

Als een leidinggevende een update krijgt met: deze week 1000 euro verloren omdat zus en zo dan pas komen ze in actie
... en zeer onpopulaire mening: laat dat dan ook maar gebeuren, dus niet alles rechtbreien want dan zijn de consequenties nog niet zichtbaar.

Maak het het probleem van het bedrijf en niet jouw probleem :o

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 20:07

Ik sluit me aan bij ruitje.

En verder zou ik het meer houden op dat die man niks van je aanneemt, en minder op dat jij niet geschikt bent.
Misschien kan je het best als je iemand hebt die wil luisteren en ook daadwerkelijk het werk aan kan :+

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 20:14

Ik zie trouwens nu pas dat je leidingevende weg gaat.
Wie heeft dan besloten dat het opleiden nodig was en wie gaat dat straks opvolgen?
Alleen dat is al een goede reden om het even op ijs te zetten.

Rossfechten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 20:22

Succes, dit vind ik altijd interesant om te volgeb, maar als je er midden in zit lijkt het me heel lastig, helaas doen mensen erg mooi met papiertjes maar wat jij beschrijft heeft andere vaardigheden nodig blijkbaar en zijn die aanwezig, kan hij die ontwikkelen? Dat lijkt mij de vraag , als ik het zo lees ben jij niet in de positie om die vraag te beantwoorden maar weet je het antwoord al en dat maakt het ladtig.

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 22:06

Bij ons moet iedereen gewoon nieuwe medewerkers of stagaires kunnen opleiden/begeleiden. Eerlijk gezegd vind ik dit ook wel gewoon bij een baan horen over het algemeen.
Wat voor mij zelf goed werkt is aan de persoon vragen wat vindt ji een prettige manier om te leren? Wat voor mij een fijne manier is hoeft voor de andere niet zo te zijn. En dat is ook weer leerzaam voor mij.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 23:09

genja schreef:
Bij ons moet iedereen gewoon nieuwe medewerkers of stagaires kunnen opleiden/begeleiden. Eerlijk gezegd vind ik dit ook wel gewoon bij een baan horen over het algemeen.
Wat voor mij zelf goed werkt is aan de persoon vragen wat vindt ji een prettige manier om te leren? Wat voor mij een fijne manier is hoeft voor de andere niet zo te zijn. En dat is ook weer leerzaam voor mij.

Niet iedereen kan dat goed en als ex manager had ik liever een goede werknemer die haar werk goed deed als een afgebrande werknemer daar ze dingen moest doen die ze niet goed kan.
Goede werknemers daar moet je in deze tijd zuinig op zijn en TS doet haar werk erg goed. Vooral niet af laten branden met zoiets
Dat is verlies voor TS en voor het bedrijf. Dus niet iedereen kan altijd alles en dat is ook helemaal niet nodig.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-24 23:49

Jeetje, een hoop nuttige input om te gaan vastleggen voordat onze leidinggevende vertrekt!

Maflinger_S schreef:
Los van de vraag of je dit verplicht bent, dat ligt aan wat er met jou is afgesproken in je arbeidscontract, zou ik een trainingsdossier gaan bijhouden aan de hand van de job description en de bijbehorende competenties, zodat jullie kunnen zien waar de focus op moet liggen en kunnen bijhouden of er (voldoende) vooruitgang wordt geboekt. Alleen op grond van feiten zou je eventueel kunnen gaan roepen dat dit ‘m niet wordt.

Deze neem ik mee, zal dan eerst de afdeling L&D moeten betrekken denk ik, al zitten die meer op het fabriek gedeelte dan waar ik zit.

Mungbean schreef:
Heldere taakonschrijving bieden inderdaad. Wekelijks beoordelen en daar met de leidinggevende over spreken als het duidelijk niet naar verwachting gaat.
Een discussie over „ik vind“ loopt altijd dood.

Als hij duidelijk gebrek aan wederzijds respect laat zien dan is dat sowieso iets wat je gelijk moet aankaarten.

Je hoeft geen vrienden te zijn om toch samen te kunnen werken. Ik heb met mannen gewerkt die liever niet met mij (vrouw) wenste te spreken, maar zolang het werk gewoon gedaan was kon me dat weinig boeien. Wel moet je dat heel helder maken aan de laag die boven je zit zodat het niet op je eigen bord terecht komt uiteindelijk. Een van die mannen werd door dat gedrag uiteindelijk ook negatief beoordeeld en is weggegaan.
Ik heb nooit het conflict gezocht, gewoon zakelijk medegedeelt dat X documenten niet direct aan mij toe wenst te sturen.

Conflict is nog wel eens een terugkerend ding op onze afdeling, maar buiten mijn salaris om lijkt het tussen hem en mij nooit over het werk te zijn gegaan. Ook al is hij er vrij duidelijk over dat vrouwen niet gelijk zijn aan mannen. Maar hij heeft wel vaker de neiging om een andere kant op te gaan dan de menigte. Was ten tijde van covid ook behoorlijk happig op de bekende complottheorieën.

Gini schreef:
TS beseft zelf dat ze geen opleider is. En dat ze bevooroordeeld is.
Een maand lang een foutendossier bijhouden gaat geen zoden aan de dijk brengen in dit geval. Confirmation bias gaat dan te hard spelen.
Ik zou het gesprek aangaan met de leidinggevende dat jij jezelf in heel veel rollen ziet en die rollen nu ook al opneemt, maar dat opleider daar voor iedere partij best geen van is.

Dat is een hele prettige manier om het te zeggen, dank voor de inspo!

Neonlight schreef:
Heb je geen evaluaties over het inleertraject met zijn of jouw leidinggevende?
Hier is het normaal bij iedereen die ingeleerd wordt, iedere paar weken een evaluatie met degene die ingeleerd wordt plus degene die die persoon inleert. En dan worden er ook de angels naar boven gehaald en doelstellingen gezet voor de volgende weken.

Hierover is mij helemaal niets bekend. Ik weet dat dit in de fabriek inderdaad het geval is.

zorro schreef:
Begrijp ik het goed dat er geen leidinggevende is met wie je dit kunt bespreken? Want als een van mijn collega’s iemand op moet leiden en dat gaat niet goed, dan heb ik daar als werkgever niets aan. De opleiding en dus het doel word niet behaald, waarschijnlijk zijn beide werknemers gefrustreerd en dus minder gemotiveerd, ik zou dat wel willen weten. Ik zou dan iemand anders laten opleiden, en als dat ook zo uitwerkt, een andere beslissing nemen. Dus dit moet toch ergens hogerhand terecht komen lijkt me.

Die is er nu nog wel een soort van half... Hij weet dat ik er niets mee wil doen. Maar in mijn beleving was het ooit ook zo bedacht dat die collega in opleiding ging met mijn andere collega, want zo heeft mijn leidinggevende het ooit in zijn plan gezet.
Iets wat ik me nu door jouw vraag pas echt goed realiseer.

Mungbean schreef:
Ik sluit me bij Ibbel aan.

Wel zou ik nadenken of je de deur naar iemand opleiden helemaal wilt sluiten of dat je specifiek wilt aangeven dat het op dit moment in deze setting niet lukt.
Het communiceren dat iemand opleiden niet in jouw competentiebereik zit sluit mogenlijk iedere verdere groei automatisch uit. Maar misschien is dat ook in orde voor jou.

Dit vind ik een goed punt om mee te nemen. Ben wel even benieuwd op wat voor groei je duidt?

ruitje schreef:
Ik bekijk dit heel anders.

Als een medewerker naar mij toe komt en zegt: ik wil een deel van mijn taak niet uitvoeren. Dan denk ik: wat een beroerde medewerker, die gaat eruit. Of: wat zonde, dit is een goede medewerker, hoe kan ik diegene helpen dit wel te leren.

Als dit wel in je taakfunctie omschrijving staat en je wil dit niet doen, KAN dit voor jou onprettig worden.

Dan draait deze hele situatie om en ben jij degene die straks zich moet gaan verantwoorden. Je moet de bal terug leggen bij het bedrijf/je leidinggevende.

2 dingen vallen mij op:
1: je bent niet betrokken in het proces. Er lijkt vooraf niet met jou overlegd te zijn in wie je moet opleiden/wat voor competenties jouw collega moet hebben. Hoe kan jij dan opleiden? Opleiden is op dit moment voor jou dus onmogelijk om te doen.

2: Er is geen ruimte binnen jouw huidige caseload om op te leiden, dit levert fouten op die het bedrijf veel geld kosten en daar voel jij je verantwoordelijk voor. Opleiden is voor jou op dit moment dus onmogelijk om te doen.

Ik zou bovenstaande 2 punten op de mail zetten en wat betreft punt 1 en 2, dit blijven melden. Bijvoorbeeld door alles bij te houden en een 2 wekelijkse update te sturen.

Als een leidinggevende een update krijgt met: deze week 1000 euro verloren omdat zus en zo dan pas komen ze in actie
... en zeer onpopulaire mening: laat dat dan ook maar gebeuren, dus niet alles rechtbreien want dan zijn de consequenties nog niet zichtbaar.

Maak het het probleem van het bedrijf en niet jouw probleem :o

Dank voor wederom zeer waardevolle input!
Gezien de discussie van gisteren wellicht een goed idee om morgen alvast een mailtje te dichten, anders gaat m'n collega er wellicht weer mee aan de haal en ben ik weer het zwarte schaap :+

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-24 00:26

Groei, also in leidinggevende rol of als specialist van iets. In beide gevallen zal dan normaalgesproken van je verwacht worden dat je de talent pipeline mee opbouwt en mensen opleidt of minimaal de opleiding aanstuurt.
In een „vervangbare“ rol in de breedte speelt het niet zo mee.

Succes met je gesprek!

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-24 00:55

Als het een groot bedrijf is met meerdere afdelingen hebben ze vast ook een HR afdeling aan wie je kunt vragen of ze in Jip en Janneke taal kunnen uitleggen wat er precies in het CAO staat over het opleiden van collega's. Misschien is dat nog een idee?

Kloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-24 09:48

Wat ik vooral hoor, is dat je naast het opleiden ook nog je reguliere werkzaamheden moet doen. Dat is natuurlijk geen doen, zeker niet met al die deadlines en grote consequenties als het niet goed of snel genoeg gaat.
De werkgever zou je voor een deel moeten vrij plannen van je reguliere werkzaamheden, zodat je ook de tijd en de rust voelt om te gaan opleiden. Tevens moet de verantwoordelijkheid voor de reguliere taken dan tijdelijk bij de collega's liggen, zodat je echt met focus kan trainen en het jou de frustratie niet oplevert.
Dan is er tevens de ruimte voor de inwerkende collega om te leren, uit te zoeken, fouten te maken enz.
Het komt eerder op mij over dat er onvoldoende de juiste omstandigheden worden gecreëerd om goed te kunnen opleiden. Ik zou daarover in gesprek gaan met je leidinggevende.
Tevens na een x periode een evaluatie plannen met je leidinggevende, nieuwe collega, jezelf en de andere collega die ook inwerkt.
Zodat jullie efficiënt kunnen opleiden, maar de eind verantwoordelijkheid bij je leidinggevende ligt.
Ik denk dat je prima in staat zou zijn om in alle rust iemand te trainen, maar dat er voor weinig mensen het weggelegd zou zijn om iemand op te leiden tussen de dagelijkse werkzaamheden door, zeker gezien de impact van jullie werk.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-24 10:04

Dorine92 schreef:
Als het een groot bedrijf is met meerdere afdelingen hebben ze vast ook een HR afdeling aan wie je kunt vragen of ze in Jip en Janneke taal kunnen uitleggen wat er precies in het CAO staat over het opleiden van collega's. Misschien is dat nog een idee?

Doorgaans staat dit niet in een CAO. Alleen omscholing en herscholing, of een opleiding volgen, maar dat is dan alleen wanneer voor degene die het volgt, niet degene die het geeft.
Nu ken ik niet alle CAO's maar degene die ik ken staat zoiets niet in.