Hoihoiii,
Ik zit een beetje met een dilemma..
Mijn moeder (samen met haar getrouwde partner) woont op Rhodos sinds mei dit jaar, maar is echter nooit officieel geregistreerd als geëmigreerd (of hoe je dit ook wilt noemen, ben totaal niet thuis in dit soort dingen).
Omdat ze een uitkering krijgt (wia), moet je in Nederland geregistreerd staan. Eerder stond ze bij mijn broer ingeschreven, maar deze is kort geleden verhuisd en het is niet mogelijk om mijn moeder op dat adres ingeschreven te krijgen. Lang verhaal waarin meerdere partijen, waaronder mijn vader, in betrokken zijn. En zoals zij het speelt, sta ik er ook niet achter... Maar nogmaals, dit is een lang verhaal en niet van toepassing in deze.
Nu kreeg ik de vraag van mijn oudste broer of mijn moeder bij mij op het adres kan worden ingeschreven. Ik woon in een sociale huurwoning, verdien inmiddels nèt te veel voor huurtoeslag en krijg nog geen €1000,- op jaarbasis aan zorgtoeslag.
Wat zijn voor mij de consequenties, wanneer ik haar inschrijf op mijn adres, zonder dat ze echt inwonend is? Ik vermoed dat oa de gemeentelijke belastingen omhoog gaan en ik niet meer in aanmerking kom voor zorgtoeslag, ivm een hoger gezamelijk inkomen. Maar krijg ik eventueel ook problemen met bijvoorbeeld de belastingdienst, wanneer ze op een 1 of andere manier erachter komen dat mijn moeder niet meer in Nederland woont, maar wel op mijn adres is ingeschreven?
Voor ik volmondig "ja" zeg en haar laat inschrijven, wil ik mijzelf een soort van indekken.. En aangezien er hier best wel wat mensen zitten die het 1 en ander weten over regels, wetten en dergelijke, drop ik mijn vraag even hier