Leuke gezelschapsspellen gezocht?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

JudithGigi

Re: Leuke gezelschapsspellen gezocht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 16:08

Wij spelen de laatste tijd veel Machi koro, stardew valley, dorf romantik en the binding of isaac met vrienden :)

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 16:25

Ticket to Ride en Hitster!

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 16:29

Het enige spelletje dat ik momenteel leuk vind om te spelen is Skip-Bo (express). Lekker snel klaar en als je het achterstevoren speelt (dus niet van 1 naar 12, maar van 12 naar 1), dan is het nog melig ook. Ik speel het in de pauze met mijn collega.

Damon26

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 16:35

Nog een aantal leuke die hier regelmatig gespeeld worden: Skye, Machiavelli en Saboteur

Zelda_Link

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 17:23

Hier is op dit moment Project L erg populair. Je moet dan steentjes (Tetris-vormpjes) zien te plaatsen in je puzzels om zo zoveel mogelijk puzzels vol te krijgen.

Wat we verder vaak spelen:

Splendor <3 Je moet edelstenen verzamelen om zo kaarten te kunnen kopen, waarmee je punten verdient. Kwalitatief mooi uitgevoerd.

El Dorado een combinatie van deck-building (juiste kaarten verzamelen) en zo snel mogelijk van A naar B zien te komen. Niet zo ingewikkeld maar je hebt er wel een redelijk grote tafel voor nodig omdat het bord best groot (vooral lang) is en je er ook nog een kaartenmarkt naast moet leggen. Aan eettafel kan het prima.

Qwixx gouden oude. Lekker snel op tafel, supersnel te begrijpen, je hebt ook iets te doen als iemand anders aan de beurt is en makkelijk mee te nemen naar vrienden/op vakantie. Doel is getallen afstrepen op je kaart, door middel van het werpen van dobbelstenen.

Ticket to ride Europe leuk maar vooral vanaf 3 spelers (kun je elkaar beter dwars zitten :Y) ). Duurt wel wat langer.

Azul je verzamelt steentjes om zo de mooiste muur te bouwen. (‘Azul: de tuin van de koningin ‘ is ook een basisspel en vinden wij leuker maar is wel een stukje ingewikkelder)

Diamant <3 is leuk met groepen, kan vanaf 3 spelers maar hoe meer hoe leuker! Je speelt tegelijk, dus je hoeft niet steeds op andermans beurt te wachten. Je gaat allemaal een mijn in op zoek naar schatten. Elke ronde beslist iedereen of hij in de grot blijft of met zijn huidige buit terug gaat naar het basiskamp. Hoe lekker je in de grot blijft, hoe rijker je wordt. Maar kom je 2x dezelfde valstrik tegen? Dan ben je alles kwijt en gaan je vrienden er met de buit van door. Het is dus een beetje gokken/lef hebben en een stukje geluk hebben. Supermakkelijk uit te leggen, binnen een minuut op tafel en heel leuk met groepen!

Op YouTube kan je van Nox Spellenzolder bijna van elk spel dat er bestaat wel een uitleg vinden. Ik kijk dat altijd voor ik een spel dat ik nog nooit gespeeld heb, koop. Geeft een goede indruk van het spel.

Veel plezier tijdens het spelletjesweekend!!!

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 17:53

Kolonisten van catan!
met de uitbreiding van zeevaarders tot en met 6 personen

dalena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 18:46

Catan is alleen niet een spel wat je even speelt.
Met de uitbreiding steden en ridders zijn we gerust 2 uur bezig :+

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 18:51

_chou schreef:
Perudo!

+:)+

Verder spelen wij heel vaak long shot zowel met zijn tweeën als met anderen. Long Shot: The Dice Game strijden acht paarden in een zenuwslopende race. Elke speler heeft de kans om paarden te kopen, weddenschappen te plaatsen, de racebeweging te beïnvloeden en speciale vaardigheden te gebruiken. Het lot van de race ligt in de handen...

Ik kan ook keer op keer aanraden, een dobbelspel.
Laatst bijgewerkt door moonsparkle op 10-12-24 18:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 18:56

Ik ben geen spelletjesmens maar als ik iets graag speel dan is dat zeker klaverjassen en die was volgens mij nog niet genoemd. Je moet je even verdiepen in de spelregels maar als je het eenmaal begrijpt dan kun je er zo een gezellige avond mee vullen. Van de jongeren kan bijna niemand het meer en dat vind ik echt zonde.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 19:02

dalena schreef:
Catan is alleen niet een spel wat je even speelt.
Met de uitbreiding steden en ridders zijn we gerust 2 uur bezig :+

Jaaa dat klopt, alleen het spel is te verslavend :Y)

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 19:02

Wij doen hier vaak een exit spelletje (soort escaperoom voor thuis), maar ook Ticket to ride is hier echt favoriet. Duurt niet te lang, is simpel maar je kan elkaar toch lekker dwarsliggen.

Toevallig van de week Outsmarted gekocht als kerstcadeautje voor iemand, dus die zullen we met kerst wel gaan spelen. Ben erg benieuwd. Het hield me eerst tegen, omdat het dus via ipad/telefoon moet en ik dus juist géén telefoon bij mijn spelletjes wil hebben omdat de wereld al zo om die telefoons draait. Maargoed, toch maar overstag omdat ik zulke leuke verhalen erover hoor.

Hitster schijnt inderdaad ook erg leuk te zijn, zelf nog nooit gedaan.

Ik heb nog een spel in de kast dat echt geniaal is voor bijvoorbeeld een vriendenavond. Je legt een plaatje op een doos, die mag elke speler bekijken. Daarna wordt het plaatje afgedekt en moet jij op je eigen tegeltje het lijntje van het plaatje tekenen. Dus blind. Daarna leg je jouw getekende versie op het voorbeeldplaatje en ga je punten tellen. Het kan zijn dat je ergens tegenaan bent gebotst, een muur of een bom ofzo (= minpunten), maar je kan ook zo maar ergens pluspunten voor krijgen. Ik ga 'm even opzoeken, kom maar niet op de titel..

ChristaMoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 19:04

Keezen en Mexican train vinden wij leuk. Spellen die niet te lang duren en waarmee iedereen weer opnieuw een kans heeft.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 19:08

Yv_ schreef:
Ik heb nog een spel in de kast dat echt geniaal is voor bijvoorbeeld een vriendenavond. Je legt een plaatje op een doos, die mag elke speler bekijken. Daarna wordt het plaatje afgedekt en moet jij op je eigen tegeltje het lijntje van het plaatje tekenen. Dus blind. Daarna leg je jouw getekende versie op het voorbeeldplaatje en ga je punten tellen. Het kan zijn dat je ergens tegenaan bent gebotst, een muur of een bom ofzo (= minpunten), maar je kan ook zo maar ergens pluspunten voor krijgen. Ik ga 'm even opzoeken, kom maar niet op de titel..

Loony Quest! Google maar, het is echt een stuk leuker dan dat ik het kan uitleggen :')

Afbeelding

Afbeelding

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 19:23

Nog een leuke waarbij het gaat om de snelste zijn: Vlotte geesten. Snel de "missende combinatie" zoeken.

Jiskaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 19:24

Rummikub en Risk zijn volgens mij nog niet genoemd maar wel goeie klassiekers :D

Castellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 19:25

Leuk! Hier staan spellen bij die wij nog niet hebben :)

Wij spelen hier ook graag koehandel en het magische labyrinth (de volwassen versie van de betoverde doolhof)

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 19:33

Ik vind Cluedo nog steeds leuk en zeeslag voor met zijn tweeen maar ook ouderwets kaartspellen als klaverjassen maar ook pesten bijv
Escaperoom is nog niet genoemd.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 19:48

Als je spelen in teams leuk vind dan vind ik Codenames een aanrader. Dwingt je echt creatief te zijn. Ze hebben zowel met woorden en met plaatjes. En ik vind zelf eigenlijk vooral die met plaatjes erg leuk.

Verder vind ook ik Azul erg leuk. Eenvoudig uit te leggen en snel mee te starten.

Hier was ook richting het einde van de avond als men al wat gedronken heeft ook junglespeed favoriet. Lekker chaotisch. Gaat om reactiesnelheid en goed opletten.

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 20:00

Wij spelen graag ticket to ride, qwixx, regenwormen, codenames, keer op keer, beverbende, stay cool, dixit, kakkerlakkensalade.

Mocht er iemand wingspan leuk vinden... ik heb het liggen en ik denk niet dat ik het ga spelen

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 20:01

xPearl schreef:
Wij Keezen hier heel erg veel! Met 4 of 6 mensen te spelen. Echt de favoriet want staat bijna elk weekend wel op tafel :')

Dit spel gaat altijd mee naar het meiden weekend.
Zo leuk om te spelen

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 20:02

Hitster, <meerdere varianten hebben we ondertussen keezen, keer op keer ,take 5 , exploding kittens en ...unicorns
Ik kom er even net niet op
En de ouderwetse cluedo risk monopoly natuurlijk.

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 20:05

Wizard vinden wij ook leuk :j

Zelda_Link

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 20:21

Shiloh schreef:
Hier was ook richting het einde van de avond als men al wat gedronken heeft ook junglespeed favoriet. Lekker chaotisch. Gaat om reactiesnelheid en goed opletten.

Ooo ja!! Jungle Speed! Hilarisch _O-
Ik nam dat vroeger vaak mee op internationaal jeugdkamp (omdat je elkaars taal niet hoeft te spreken bij dit spel, dus iedereen gelijke kansen) en dan zetten we de totem ver weg ipv op tafel. Dus dan moest je echt hard gaan rennen om dat ding te pakken als je 2 dezelfde kaarten had 8)7
Ik heb ook de uitbreiding. Dan word je écht gek van hoeveel die kaarten op elkaar lijken :+

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 20:28

Wij spelen heel veel bordspellen. Onze favorieten zijn Gloomhaven en Frosthaven maar dat zijn niet even spelletjes voor snel tussendoor.

Wij spelen voor een sneller spelletje graag de volgende spellen:

Forest Shuffle, een simpel kaartspel waar je een bos moet bouwen met bomen en inwoners, erg vermakelijk en heel simpel.

Stardew Valley, een leuke bordspel variant van het computerspel, een co-op game waar je echt wel je best voor moet doen.

Everdell, leuk, simpel en snel. Hier moet je een eigen soort van dorpje bouwen in een bos. Geen co-op, wel erg leuk. Hier zijn inmiddels ook al talloze uitbreidingen van.

Pandemic, kan soms vrij lastig zijn, wel erg leuk, ook een co-op game. Een soort van covid the boardgame haha

Betoverde Torens. Ook leuk voor kinderen. Goed opletten is een vereiste anders ben je al je tovenaars kwijt als je met je ogen knippert.

Wingspan, ook een favoriet hier.

Wij sluiten de avond meestal af met foute spellen als Cards Against Humanity, Disturbed Friends of Bad Choices. Gegarandeerd tranen over je wangen van het lachen.

manou_diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 20:45

Heel veel leuke spellen zijn al genoemd maar nog eentje die ik mis is Hanabi. Het is een coöperatief spel (denk ik, weet de definitie daarvan niet maar je werkt samen). Je mag je eigen kaarten niet zien en moet elkaar dus hints geven zodat mensen weten wat te spelen. Wij worden er heel competitief van (we willen het heel graag eens 100% halen maar dat blijkt lastig). Je wordt er wel steeds beter in en gaat elkaars hints beter begrijpen dus ook leuk om vaker te doen met dezelfde groep.

Daarnaast is Valse Motten altijd hilarisch. Je moet je kaarten wegspelen maar mag dit ook doen (of juist) door vals te spelen. Kaarten die onder de tafel verdwijnen, stiekem 2 kaarten tegelijkertijd wegleggen of kaarten die over schouders weggegooid worden!