Out of the box keukenindeling. Creatieve denkers gezocht

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 14:55

Ik vind die van DubbelFun wel heel leuk :j

Qua push-open systeem. Wij hebben dat nu een paar jaar (van Ikea) en ik weet niet of ik daar nog eens voor zou kiezen. Het is wel netjes dat je geen grepen hebt. Ook ben je er dan fijn vanaf dat je met een trui ofzo achter zo'n greep blijft hangen :=

En het is an sich wel handig dat je met een natte / vieze / volle hand niet een greep hoef vast te houden maar dat je met een knie / voet / whatever die la open kan doen. Maarja je doet dat om iets te pakken en dan wil je alsnog een lege en schone hand hebben...dus tja.

Ik vind het wel ontzettend irritant dat die lades dus ook opengaan als je er per ongeluk tegenaan leunt.
Of als je huisdieren / kinderen hebt, super vervelend dat die lades steeds open staan als ze er tegenaan gaan staan / springen / leunen.

En soms pakt het systeem niet goed als je hem dicht "gooit". Dan gaat 'ie dus weer open.
Zeker de lade waar die rooie bosrat altijd tegenaan duwt als hij op de koelkast wil springen...die gaat zo vaak open door hem (en dicht door mij :roll: ) dat die een beetje gaar begint te worden en soms moet ik hem wel 5 dicht "gooien" voordat het systeem pakt. Super vervelend.

Dat het een soft-close systeem is, dat is dan wel weer fijn +:)+
Maar nadeel daarvan is als je ook wel eens elders lades dichtdoet die dat systeem niet hebben.

Bij ander deel van het huis of familie / vrienden ofzo := Dan "gooi" je een la dicht met genoeg kracht om het systeem te laten pakken, maar omdat dat dan een gewone ouderwetse soepele la is knalt die dan keihard dicht :=

Eleeke

Re: Out of the box keukenindeling. Creatieve denkers gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 15:32

Wij hebben de keuek ne woonkamer omgedraaid ( vergeleken met de rest van de buurt ) . Met een bnnehuis architect gedaan.
Waar anderen de woonkamer hebben hebben we dus een kook eiland en een grote eet tafel en tegen de wand nog hoge kasten met over en koelkast.
Waar normaliter de keuken zin hebben we een 3 zitsbank tegen de muur en de tv tegen de andere muur aan.

Hebben we nu 9 jaar en nog steeds heel blij mee. Wij zitten toch alleen in de woonkamer als we gamen/ Netflixen.

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 15:40

Beetje uit verhouding. Er is bij ons ook nog ruimte tussen de tafel en schuifpui.
Het lijkt hier krap naar is het niet. Huis is 6 meter breed en 14 meter lang. Standaard rijtjes huis.

Afbeelding

koeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 21:36

Leuke uitdaging TS!

Ik zou overwegen om een kookschiereiland te maken tussen wat nu keuken en hal is. Aan beide kanten ernaast dan ondiepe kasten tot plafondhoogte die de pilaren camoufleren. Kan niet goed inschatten hoe dik die pilaren zijn, dus even in de praktijk kijken of de kasten aan keuken- of eetkamerkant kunnen. Of beiden. Kijken wat beste past qua doorloop.

Aan de andere kant dan aanrecht en spoelbak (planken erboven) en één kast tot plafondhoogte met koelkast en evt. oven.

Eerste deel muur van hal zou ik dicht laten/maken → plek voor zithoek. Tweede deel juist helemaal open voor ruimtelijk effect. Weet niet of het dunne dwarsmuurtje bij de oorspronkelijke keuken weg kan? Dat zou het extra ruimtelijk maken.

Snel schetsje:
Afbeelding

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 23:31

koeke schreef:
Leuke uitdaging TS!

Ik zou overwegen om een kookschiereiland te maken tussen wat nu keuken en hal is. Aan beide kanten ernaast dan ondiepe kasten tot plafondhoogte die de pilaren camoufleren. Kan niet goed inschatten hoe dik die pilaren zijn, dus even in de praktijk kijken of de kasten aan keuken- of eetkamerkant kunnen. Of beiden. Kijken wat beste past qua doorloop.

Aan de andere kant dan aanrecht en spoelbak (planken erboven) en één kast tot plafondhoogte met koelkast en evt. oven.

Eerste deel muur van hal zou ik dicht laten/maken → plek voor zithoek. Tweede deel juist helemaal open voor ruimtelijk effect. Weet niet of het dunne dwarsmuurtje bij de oorspronkelijke keuken weg kan? Dat zou het extra ruimtelijk maken.

Snel schetsje:
[ Afbeelding ]

Ik vind deze wel een hele mooie oplossing, al zou ik denk ik ipv een kookeiland tussen de palen een barretje met aan de andere kant kasten/opslag doen en het fornuis lekker tegen de muur aan doen, kan je ook makkelijker afgieten. Dan zou je dat barretje evt het blad aan de keukenkant ook nog voorbij de steunbalken kunnen laten lopen maar ik kan de grootte even niet zo goed inschatten of dat nut heeft of niet. Idem wat koeke zegt over hoge kasten daar.

Als aanvulling op deze zou ik juist als het kan beneden van de trapkast (dus tussen de trap en trapkast in horizontaal) een wandje met deur (of deur aan de zijkant) maken en de rest van de hal gesloten houden. Dat je wel de trapkast voor opslag + de ruimte die dan eigenlijk hal was bij je woonkamer betrekt maar de trap in de hal houdt. Dan heb je echt een beetje een gesloten hal in tegenstelling tot wat koeke als voorbeeld geeft. Geeft je net wat meer opbergruimte voor schoenen en jassen e.d. om ze uit het zicht te houden in je woonruimte. Maar dat is mijn persoonlijke voorkeur :o

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 11:12

Mijn eerste eigen huis had zo'n opstelling van een losse kookplaat zeg maar, terwijl de rest van de keuken dan achter en naast je was. Het zag er super gaaf uit en was geen ramp ofzo, maar het bleek toch dermate onpraktisch dat ik er niet zelf voor zou kiezen als ik een nieuwe keuken zou ontwerpen.

We hebben een paar jaar geleden een stuk aan ons "nieuwe" huis gebouwd waar we eigenlijk alle kanten op konden qua keukenopstelling. Ik was blij dat ik de ervaring in het vorige huis al had.

Naar mijn ervaring met verschillende keuken-opstellingen, is het het allerfijnste om gewoon in 1 aanrechtblad een heel productielijntje te hebben zeg maar:

- van koelkast naar wasbak
- van wasbak naar kookplaat en oven

En dan tussen die dingen een stuk van minstens 60 cm breed werkblad.
(daar kunnen dan mooi vaatwasser en lades onder)

En het aller- allerfijnst vind ik het, als de eettafel dan achter je staat.
Want als je met veel spullen bezig bent kan je die achter je even uit de weg zetten.
Je kan de vaatwasser even snel uitruimen en spullen op de tafel zetten om later op te ruimen.

Je kan borden / glazen / eten / drinken makkelijk pakken en neerzetten vanaf de aanrecht.
En na het eten kan je je vieze vaat makkelijk in de vaatwasser zetten.

Dat je niet steeds heen en weer hoeft te slepen met allerlei potten, pannen, borden en bestek.

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 11:22

Wat pmarena zegt over "de productielijn" is in mijn optiek echt heel belangrijk advies. Het kan in een apart gevormde ruimte een uitdaging zijn om überhaupt alles wat je nodig hebt kwijt te kunnen en het is heel menselijk om alles dan ook nog graag mooi te willen, maar aan een keuken waar geen logica in zit ga je je kapot ergeren. (Bron: jarenlange ervaring in een huurwoning waarvan de keuken is ontworpen door een architect die iedere avond thuisbezorgd bestelt.)

Probeer je dus in te beelden wat je voornamelijk kookt en hoe je het kookt (alleen, samen met partner/kind, alles eerst keurig voorbereiden of improviseer je lekker, "clean as you go" of was je liever achteraf af?) en stem de inrichting van de keuken daarop aan.
Samen koken betekent dat je meer werkbladruimte nodig hebt en bijvoorbeeld ook ruimte om achter elkaar langs te kunnen. Bedenk je ook dat je partner bijvoorbeeld de vaatwasser niet kan in- of uitruimen als jij precies daarvoor staat te snijden, dat soort dingen.
Een keuken is zo duur dat je het niet volgend jaar opnieuw doet als je nu de verkeerde keuze maakt.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 12:12

Teken je vaatwas aub niet in tegen een muur/ venster wat niet open kan of je kan deze nooit goed schoonmaken! Ja, een vaatwasser moet af en toe gereinigd worden - zie het voor en na fototopic voor mijn foto' s.