Toen ik gister de poll zag dacht ik: oh ik ben wel voor 50% hersteld en toen ging ik nadenken over wat ik vroeger allemaal kon en nu niet meer en ik ben helaas tot de conclusie gekomen dat 25% beter in de buurt komt... Helaas.
Voor mijn besmetting had ik een heel actief maar vooral ook spontaan leven.
Ik heb een woning maar was vaker de hort op dan thuis, sliep eigenlijk vooral thuis en at er soms

Vooral onze weekenden waren gevuld met activiteiten, ik werkte ruim 40 uur voor mijn werkgever, had daarnaast nog een eigen bedrijf, gaf les, was actief met de paarden en was erg actief in het leven van mijn nichtjes. Daarnaast speelde wij elk weekend wel spelletjes met vrienden, gingen we uit eten of naar feestjes, naar de biosscoop, concerten en vierde vooral ik heel erg actief carnaval.
Ik had een fotografisch geheugen, energie voor 10 en tientallen hobby's zoals tekenen, kleuren, lezen, skeeleren, sporten, de paarden uiteraard, koken, bakken, mijn eigen recepten verzinnen en studeren.
25 september 2020 raakte ik besmet met Covid, 4 oktober zette de ziekte echt goed door en vanaf dat moment heb ik van 17 dagen nog maar 3 herinneringen. Het schijnt dat ik gezien ben door de arts en mijn man heeft schijnbaar met 112 aan de telefoon gezeten maar ik weigerde mee te gaan met de ambulance dus ze konden niks voor mij doen. Ik weet er oprecht niks meer van af, wat volgens mijn man alleen maar beter is

.
Sindsdien is mijn leven anders, heel erg anders.
Ik heb geen eigen bedrijf meer, ik geef geen les meer, ik werk een stuk minder en kan niet meer volledig de functie waarvoor ik ben aangenomen uitvoeren. Ik ben een stuk minder actief in het leven van mijn nichtjes (al heeft dat ook met de leeftijd te maken

)
En ik kan zeer zeker niet meer elk weekend de hort op, want daar wordt ik genadeloos voor afgestraft.
Ik weet niet meer zeker of ik nog een fotografisch geheugen heb, ik omschrijf het altijd als een archiefkast, vroeger waren de laden heel goed geordend, ik kon altijd alles terug vinden. Tegenwoordig zitten de laden regelmatig op slot en als ik ze geopend krijg dan zit alles door elkaar en vind ik een hoop informatie terug maar niet het geen waar ik naar op zoek ben... en soms is het zoals van ouds en werkt mijn geheugen als een tierelier.
Mijn energie is heel erg laag.
Ik werk, ik kook en dan is het eigenlijk wel zo'n beetje gedaan met wat ik kan en is het tijd om op de bank te ploffen en bij te komen. Huishouden is lastig en komt grotendeels op mijn man terecht.
Ik probeer om het weekend vrij te houden en moet dan nog steeds regelmatig een feestje of een afspraak af zeggen.
Wat ik vooral heel vervelend vind is dat onze sociale cirkel zo klein is geworden. Mijn man vind het prima, ik was altijd diegene die geen rust in haar donder had en op pad moest, en mijn hoofd wil nog steeds maar mijn lichaam kan gewoon niet meer.
Lezen gaat met vlagen, soms kan ik heel veel lezen soms weken niet, vroeger las ik gemiddeld 4 tot 5 boeken per week, nu mag ik blij zijn als ik gemiddeld 1 boek per 2 weken kan lezen, ik haal al jaren mijn reading challenge niet, tekenen lukt bijna niet meer, ik heb de ideeën wel maar kan ik het niet meer op papier zetten omdat ik mij niet meer zo lang kan focussen, kleuren is makkelijker omdat je daar makkelijker mee tussendoor kan stoppen. Ik kan niet meer sporten of skeeleren. Door de chronische pijn in mijn benen, de benauwdheid etc. Ik ga nu 1 keer in de week naar een personal trainer toe, maar voor mijn besmetting ging ik 4 tot 5 dagen per week 1,5 uur. Bakken en koken hetzelfde, mijn focus staat dat niet meer zo toe.
En de paarden... Naar het paard toe gaan geeft mij rust maar maakt mij heel benauwd en vermoeid. Het geeft energie maar neemt ook veel energie waardoor ik dit echt moet plannen en niet meer zo vaak kan gaan en dat geeft mij heel veel verdriet.
En dan natuurlijk de constante pijn. Pijn in mijn benen, vooral als ik veel heb gedaan (wat is veel, voor wat ik nu kan veel) of als het koud is, migraine wat erger is geworden, de fantoomgeuren in mijn neus (heel irritant en kan ook goed fout gaan met koken) en de vermoeidheid. Daarnaast heeft de besmetting ook het astma gen in mijn lichaam getriggerd, waardoor ik daar nu sinds 4 jaar ook heel erg last van heb.
Ik had ook heel veel last van hartklopping of, ik weet niet goed hoe ik dit moet noemen dus ik ga het omschrijven: Een hele hoge hartslag van 140 dis dan in eens binnen een minuut naar 60 dropte of juist andersom, heel heftig en ik werd daar echt goed ziek van.
Daarnaast kan ik in eens ijskoude voeten en of handen krijgen (of het helemaal koud krijgen) soms slaan mijn handen of voeten ook blauw uit, soms heeft mijn hoofd het alleen maar koud, als mijn man mijn handen of voeten vast pakt zijn ze dan bloed heet (dit heeft al regelmatig tot bijna verbrandingen geleid

)
Maar het grootste verschil is het plannen. Ik moet elke dag plannen en goed bekijken wat ik wil doen en hoeveel energie het mij kost en het dan goed verdelen (het punten systeem van de ergotherapeut helpt hierbij goed) maar dan zijn er nog momenten dat ik verkeerd plan of een slechte dag heb.
Gelukkig is mijn werkgever heel erg begrip vol en denkt hierin super fijn mee, dus dat is wel echt heel fijn.
Mijn leven is dus echt heel erg anders geworden.
Ik heb verschillende professionals gezien zoals de fysiotherapeut (uitbehandeld), logopedist (uit behandeld) ergotherapeut (uit behandeld) cardioloog (wist niet goed hoe hij het moest oplossen, maar gelukkig is na mijn 3 of 4de vaccinatie die drop in eens verdwenen, geen idee hoe of waarom, cardioloog snapte er ook niks van) Reumatoloog, kon niks vinden, dermatoloog (uitbehandeld) Longarts (door de astma nog steeds onder behandeling)
Ik denk niet dat het ooit nog beter wordt, sinds september toen ze er achter kwamen dat ik toch astma had, is er al een stuk verbeterd.
Maar ik settel nu voor leren er beter mee om te gaan.
Het is een langer verhaal geworden als dat ik had verwacht, sorry daarvoor!