Bankrekening gehackt

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

E4D

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-24 22:25

Ik kan je verder denk ik niet helpen maar het klinkt voor mij alsof je dochter te maken heeft gehad met oplichting. Zelf heb ik de app van Rabobank op mijn mobiel, ik raad je aan om je dochter ook de ING app te laten downloaden.

Veel sterkte en succes! :knuffel:

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-24 22:30

Hieperdi

Re: Bankrekening gehackt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-24 22:35

Wat een gedoe zeg! Veel sterkte ik hoop dat er een oplossing komt

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-24 22:42

Hebben 'ze' dat geld gepint dan dat ze niet kunnen zien waar het heen is?

Frappant wel dat je toch vanuit de spaar of potjes geld op de lopende rekening zet voor een auto en in de tussentijd gehackt is. Zit er dan zo vreselijk veel tijd tussen? Of is er iemand waarvoor ze over de schouder had moeten kijken?

ING stuurt haar gegevens naar slachtofferhulp maar niet naar de politie, kan iemand mij het verschil vertellen? AVG geldt dan voor SH toch ook?!

Oskarrino

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-24 22:44

Oké dus als ik goed begrijp wouden ze de bankrekening hacken en zouden ze gaan blokkeren? Toen was het geld nog niet weg? En na het blokkeren wel opeens? Gek. Ook dat de nog kon pinnen na het blokkeren.

Mijn rekening is ook geblokkeerd geweest en die was sinds de eerste seconde niet meer bereikbaar. Dus het is gek als ze zeggen te blokkeren maar je er wel dus nog geld af kan pinnen. Hier klopt iets niet… Ook zouden ze echt wel die transactie moeten kunnen terugvinden lijkt mij. Het verdwijnt niet zomaar toch? En zo ja: dan zouden meer mensen dat moeten hebben lijkt mij als het allemaal zo slecht beveiligd is…

_Mir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-24 23:09

Ik heb nog nooit gehoord dat een bank een rekening blokkeert op eigen initiatief?

liberia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-24 23:14

Jullie hebben dezelfde vragen als wij.
Nee ze hoeft niet over haar schouder te kijken. Gewoon een normale meid zonder foute/dubieuze vrienden.
Blijkbaar heeft er tussen het telefoontje en daadwerkelijke blokkeren een behoorlijke tijd gezeten.
Juist de bewuste transactie willen wij ook hebben. Per mail en telefonisch om gevraagd en dan krijgen we de transacties tot de bewuste transactie.

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-24 23:17

Wat mij eigenlijk vooral verbaasd is dat het blijkbaar al 4 maanden duurt dit. Krijgt je dochter geen salaris oid, je kunt toch geen 4 maanden zonder bankrekening lijkt me. Eigenlijk vind ik alles raar :').
Dat politie en rechtsbijstand niet het laatste afschrift kunnen opvragen van de rekening snap ik. Maar waarom lukt dit jullie dan niet? Degene die je wel hebt, staat niet het bedrag wat eraf gehaald is op begrijp ik. Heb je daarna gebeld dat je de meest recente, met het eraf gehaalde geld nodig hebt? Want het lijkt me dat dit een van je eerste stappen moet zijn om verder te komen met politie/rechtsbijstand. Ik snap dat niemand verder komt, zonder deze gegevens. Het lijkt me dat ING dit wel aan je dochter mag aanleveren toch?
En verder denk ik dat jullie te lief zijn. Ik zou echt elke dag heel de dag desnoods met de bank aan de lijn hangen. Maar dat komt ook omdat anders heel mn leven in de soep loopt. Inclusief huur gas/licht etc etc etc. Dus 4 maanden zou bij mij echt geen optie zijn.

spoekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-24 23:25

Blokkeren op initiatief van de bank kan wel als er verdachte activiteiten zijn.

Ik zou gewoon naar een ing kantoor gaan en daar blijven zitten totdat je een afschrift hebt. Zij kunnen dat gewoon uitdraaien daar.
Die afschrijving moet er zijn, anders kan het geld niet weg zijn.

_coquette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-24 23:26

Heeft je dochter hetzelfde nummer terug gebeld waardoor ze gebeld is die avond? Of is het nummer opnieuw opgezocht?

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-24 23:33

Zo het klinkt is het wel echt de ING die dit alles zo geregeld heeft. Anders zou je via internetbankieren oid wel op je rekening kunnen. Ik heb echt nog nooit gehoord dat je naar een andere bank zou moeten, omdat je gegevens gehackt zijn.
Wat ik wel ken, is dat je rekening door criminelen gebruikt wordt voor witwassen. Dan worden er bedragen opgestort en direct weer doorgestuurd naar een andere rekening. Vaak geef je hier toestemming voor, krijg je zelf ook iets en hierdoor kun je inderdaad in grote problemen raken waarbij alles geblokkeerd wordt.
Even een andere invalshoek, geen leuke, maar weet je zeker dat je dochter eerlijk is over alles? Ik vind wel dat jullie in een vreselijke situatie zitten zeg! Zou niet moeten kunnen dit

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-24 23:38

Vriend van me is ook gebeld door ‘ING’.
Hij heeft niets gezegd, maar hij werd gebeld door nummer wat hem bekend is van de bank.
Bank wist nergens van dat ze hem gebeld zouden hebben.
Hij valt onder de private bankers, die afdeling belt normaal gesproken vanuit een bepaalde stad.
Dit telefoontje kwam uit dezelfde stad.
Hij kreeg argwaan toen hem van allerlei dingen gevraagd werden.
Dingen die de private banker medewerker normaliter kan zien.
Maar de vragen werden heel gewiekst gesteld, het was lastig om er geen antwoord op te geven.
De achterdocht en dat hij altijd met vaste medewerker te maken heeft en als die medewerker er niet is, wordt de klant daarvan op de hoogte gesteld door de medewerker als het geplande afwezigheid is, heeft er voor gezorgd dat er verder niets gebeurd is.
Bank en vaste contactpersoon schrokken zich wezenloos dat het gebeurde zoals het bij hem is gegaan. Zou zogenaamd de eerste keer zijn geweest dat de ING dit meemaakte. Was begin dit jaar.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-24 23:40

_Mir schreef:
Ik heb nog nooit gehoord dat een bank een rekening blokkeert op eigen initiatief?

Dat is hier wel gebeurd. Wel credit card in ons geval. We werden ‘s avonds gebeld dat er geprobeerd was vanuit een dubieus bedrijf geld van de rekening te halen en dat hebben ze geblokkeerd.
Wij kregen een nieuwe rekening + pas. Was de Rabobank in dit geval.
Maar geen geld kwijt gelukkig.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-24 23:59

Maar een CC is wel een ander verhaal dan een rekening. Creditcards worden om de haverklap geblokkeerd is mijn ervaring. En vooral op momenten dat je er niet op zit te wachten :+

Ik vind het een heel raar verhaal.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-24 00:14

ING heeft deze optie:
https://www.ing.nl/de-ing/veilig-bankie ... et-gesprek
Dan kan je tijdens het telefoongesprek je app openen en op die manier controleren of het echt iemand van ING zelf is. Of een scammer…
TS, is er een mogelijkheid dat je dochter mss zelf is opgelicht en ze dat heel lastig vind om te zeggen? Mensen die dit overkomt kunnen zichzelf achteraf vaak voor hun hoofd slaan maar jeetje je schrikt sowieso als ‘je bank’ je belt met zo’n bericht.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-24 00:56

Mijn vader zijn rekening is ook een keer op initiatief van de bank geblokkeerd.

Hij had toen benzine getankt bij een onbemand station waar blijkbaar z’n ding over zat die bankpassen uit leest.

De bank heeft toen alle rekeningnummers van mensen die tussen een bepaald tijdstip daar hebben getankt geblokkeerd.

Maar gelukkig bij hem geen geld afgeschreven.

En volgens mij kan je via je bankieren app ook niet je rekening blokkeren wel je betaalpas.

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-24 01:05

Ik vond deze informatie, misschien heb je er wat aan TS:

https://www.juridischloket.nl/politie-e ... ankfraude/

Staat in elk geval een heel stappenplan in wat je kunt doen als de bank je rekening geblokkeerd heeft. Inclusief hoe je bezwaar aantekent en ook informatie over de brief waar je in een eerder bericht naar verwees. Ik denk zelf dat je dochter namelijk niet zozeer gehackt is, maar verdacht wordt van fraude. In andere situaties duurt het eigenlijk nooit zolang tot er een oplossing komt. Een crimineel komt ook niet zomaar op je rekening namelijk. Ook die heeft een pinpas al dan niet gekopieerd met een of ander apparaat en pincode nodig of andere gegevens/wachtwoord. Ik weet niet precies hoe ING werkt, maar bij de rabobank kun je grotere bedragen niet overschrijven zonder zo'n kastje, bankpas en pincode bijv. Misschien is het geld ook niet weg, maar staat het achter zo'n blokkade bijv. Dan lijkt het saldo ook 0.
Ik heb geen idee hoe oud je dochter is, en of zij het moet regelen of dat ze minderjarig is bijv en jij mee moet. Maar ik zou morgen eens samen langs een kantoor gaan. En zorgen dat de waarheid helemaal boven tafel komt. Want iets in dit hele verhaal is gewoon niet zuiver. En dat is geen verwijt naar jullie toe he, je wordt er ook maar door overvallen. Maar dit duurt gewoon al veel te lang.

komone

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-24 08:33

De Rabobank belt nooit hebben ze aan mij bevestigd. Die blokkeren bij verdachte zaken gewoon meteen je rekening. Belt er dus iemand namens de Rabo kun je meteen ophangen. Niet dat TS hier wat aan heeft, maar voor mede Rabo rekeninghouders een waarschuwing. Mijn moeder werd ook een aantal keer gebeld door zogenaamd de Rabo dat ze haar geld veilig moest stellen.
Ik vind het vreemd dat de ING zo slecht meewerkt.

komone

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-24 08:59

Als je nu je eens terugleest wat je zelf hebt opgeschreven en we bekijken het even alsof we Radar zijn:

Je dochter wordt in de avond gebeld door de ING: Hallo ze proberen je rekening te hacken, we blokkeren je rekening, neem morgen contact op met de ING.
Hoezo, neem morgen contact op? Je hebt ze nu toch aan de lijn?

Je dochter gaat naar de pinautomaat en pint een bedrag. Ze kijkt dan niet even hoeveel er nog op staat? En hoeveel heeft ze dan gepind?

De volgende dag pint ze weer, maar dan is de pas geblokkeerd. Ze belt de ING en deze geven meteen aan haar niet meer als klant te willen. Ze is blijkbaar een klant met een rekening die niet te beveiligen is.

Dan krijg je een afschrift van een bankrekening waar 0,- op staat en waar ook geen afschrijvingen van grote bedragen die afgeschreven zijn op staan. Stond wel het bedrag er op dat je dochter die avond gepind heeft? Krijgt je dochter altijd papieren afschriften? Je moet er extra voor betalen, dus de meeste mensen kijken alleen digitaal. Wanneer je rekening geblokkeerd is kun je nog gewoon digitaal op je rekening kijken en alle betalingen zien, alleen niks uitvoeren. Staat daar ook gewoon alleen maar 0,-? En geen rare afschrijvingen?

Dus er is volgens je dochter een hacker geweest die gewoon het bedrag op de rekening in 0,- heeft veranderd.

Ik zou toch nog eens een goed gesprek met je dochter gaan voeren. Want dit verhaal klopt van geen kant.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-24 09:20

komone schreef:
Als je nu je eens terugleest wat je zelf hebt opgeschreven en we bekijken het even alsof we Radar zijn:

Je dochter wordt in de avond gebeld door de ING: Hallo ze proberen je rekening te hacken, we blokkeren je rekening, neem morgen contact op met de ING.

Je dochter gaat naar de pinautomaat en pint een bedrag. Ze kijkt dan niet even hoeveel er nog op staat? En hoeveel heeft ze dan gepind?

De volgende dag pint ze weer, maar dan is de pas geblokkeerd. Ze belt de ING en deze geven meteen aan haar niet meer als klant te willen. Ze is blijkbaar een klant met een rekening die niet te beveiligen is.

Dan krijg je een afschrift van een bankrekening waar 0,- op staat en waar ook geen afschrijvingen van grote bedragen die afgeschreven zijn op staan. Stond wel het bedrag er op dat je dochter die avond gepind heeft? Krijgt je dochter altijd papieren afschriften? Je moet er extra voor betalen, dus de meeste mensen kijken alleen digitaal. Wanneer je rekening geblokkeerd is kun je nog gewoon digitaal op je rekening kijken en alle betalingen zien, alleen niks uitvoeren. Staat daar ook gewoon alleen maar 0,-? En geen rare afschrijvingen?

Dus er is volgens je dochter een hacker geweest die gewoon het bedrag op de rekening in 0,- heeft veranderd.

Ik zou toch nog eens een goed gesprek met je dochter gaan voeren. Want dit verhaal klopt van geen kant.

Goed verwoord!

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-24 09:26

Misschien dachten ze dat de dochter een zgn. geldezel was. Of ze is dat ook echt en wil jou dat niet vertellen.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-24 09:28

PSvanLot schreef:
komone schreef:

Goed verwoord!

Precies mijn gedachte.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-24 09:31

Ik vind het verhaal ook echt te vreemd. Ik zou ook eens een goed gesprek met je dochter voeren want ik denk dat ze niet helemaal eerlijk is.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-24 09:34

Ik neig ook naar bovenstaande...ik denk dat je dochter misschien uit angst niet helemaal eerlijk is.

Wat een rot situatie zeg.

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-24 09:34

Dit verhaal zit inderdaad een raar luchtje aan. Ook dat de bank belt, slachtofferhulp inschakeld??? Maar niet meteen de rekening blokkeert. Klinkt alsof dochter of gruwelijk opgelicht is door mogelijk een bekende, of zelf een raar verhaal heeft verzonnen.
De handelingen van de bank klinken gewoon niet realistisch.