Zeer onduidelijke kruising, wie heeft voorrang?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 17:15

Storm schreef:
prulletje schreef:
Verkeer dat een afbuigende voorrangsweg verlaat heeft voorrang op verkeer dat de afbuigende voorrangsweg betreedt. Dus jij geeft voorrang aan verkeer dat de voorrangsweg volgt maar krijgt voorrang van verkeer van links.

Dat dacht ik ook. Maar waarom staan er dan haaientanden?

Vanuit voorrangsoogpunt wil jij niet rechtdoor op de fiets, jij slaat linksaf. Stel je maar eens voor dat die voorrangsweg geen bocht maakt maar rechtdoor loopt.

Die haaientanden staan er idd omdat jij daar afslaand verkeer bent en voorrang moet verlenen aan het verkeer wat de voorrangsweg volgt.

Storm

Re: Zeer onduidelijke kruising, wie heeft voorrang?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-24 17:19

Unwritten, dat is precies wat ik ook dacht, maar de automobilisten zijn dat vaak niet met mij eens.

Roodvos, ik snap het. De haaientanden gelden dus alleen voor mij als er een auto van rechts komt. Logisch.

Mijn collega zei trouwens dat ik, als fietser, zwak verkeer ben, en niet als bestuurder wordt gezien. Dat ik dus geen voorrang heb. Dit klopt toch niet?

DoretteK

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 17:21

Oei, dan wil ik die collega niet tegenkomen op de fiets.
Een fietser is ook een bestuurder, net als een auto.
Alleen een voetganger niet.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 17:21

Storm schreef:
Jacquelinee_ schreef:
Jij wil dus rechtdoor die weg in met de drempel?

De autos die uit die straat komen met de drempel, moeten jou voorrang geven.
Die komen vanuit een uitrit en moeten altijd voorrang geven aan iedereen.
Edith; ik zit dat links ook een uitrit is, dus die zouden jou ook hoe dan ook voorrang moeten geven.
Hoe ik dat weet?
We hebben bij ons in t dorp ook zo een soort kruising waar de gemeente een verkeersbord heeft neergezet om de verkeersregels uit te leggen :Y) [ Afbeelding ]
Dit is dus de weg gezien vanaf de drempel/uitrit.
Bij de uitrit staat overigens geen stopbord, alleen op het uitlegbord staat die dus.

Dit is handig!
Dat zouden ze hier ook neer moeten zetten. Regelmatig staan er ook auto's gewoon stil omdat niemand weet wie voorrang heeft.

Alsjeblieft niet. :x Verkeersborden hoor je binnen max 2 seconden te kunnen lezen en begrijpen, dat gaat met dit soort borden niet. Als een situatie zonder borden zo onduidelijk is, moet je de kruising anders indelen, er een rotonde van maken of stoplichten plaatsen.

Storm schreef:
Unwritten, dat is precies wat ik ook dacht, maar de automobilisten zijn dat vaak niet met mij eens.

Roodvos, ik snap het. De haaientanden gelden dus alleen voor mij als er een auto van rechts komt. Logisch.

Mijn collega zei trouwens dat ik, als fietser, zwak verkeer ben, en niet als bestuurder wordt gezien. Dat ik dus geen voorrang heb. Dit klopt toch niet?

Op een fiets ben je gewoon en bestuurder. Eigenlijk zijn je haaientanden overbodig, omdat jij als afslaande fietser sowieso voorrang zou moeten verlenen aan verkeer wat de voorrangsweg volgt.

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 17:23

De voorrangsweg buigt af. Als jij rechtdoor wilt, heb je geen voorrang.
Dus afstappen en kijken wanneer je veilig over kunt.

Radiostilte

Zoals ik het begrijp heb jij voorrang op die auto’s van links. Alles wat van een drempel af komt moet alles voorrang geven (zelfde als je uit een woonerf komt). Die haaientanden staan er in mijn beleving omdat je auto’s die op dezelfde weg als jou rijden maar naar rechts willen (de voorrangsweg dus blijven volgens) voorrang moet geven. Net als auto’s die van rechts komen en afbuigen die kant op de eerste foto waar je staat, dus die ook op de voorrangsweg blijven. Die haaientanden hebben niks te maken met de wegen met verhoogde uitrit/drempel.

Unwritten

Maar als dit inderdaad een kruising is, die a. (vind ik) niet overzichtelijk is ook met bebouwing op de hoeken. En waar b. autos uit de zijstraten de voorrangsregels niet kennen zou ik lekker afstappen en het zebrapad volgen. Dan moet ook de voorrangsweg voor je stoppen. :+

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-24 17:25

Exitium, het grappige is, dat de haaientanden extra duidelijkheid hadden moeten brengen. Een paar jaar geleden zag de situatie er namelijk nog anders uit: :=

Afbeelding

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 17:25

Storm schreef:
Bella en Jollie, wat jullie zeggen is dus de grootste vraag, en dat weet ik dus niet zeker.

Ik rij op een voorrangsweg, maar er staan haaientanden.

Ik ben al een paar keer bijna aangereden omdat ik overtuigt was dat ik voorrang had.
Nu zegt een andere collega dat ik geen voorrang heb omdat er haaientanden staan. Maar ik kom toch van rechts? En ik rij op een voorrangsweg?

Ik kom er niet meer uit wie nu eerst mag.

Bella en Jollie hebben gelijk. Je rijdt op een voorrangweg en je verlaat die voorrangsweg door af te slaan. Het voelt als rechtdoor, maar je slaat af omdat je de voorrangsweg verlaat. Bij de haaientanden moet je dus wachten op het verkeer dat de voorrangsweg vervolgt. Dat je van rechts zou komen is niet relevant in dit geval, het is geen gelijkwaardige kruising.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-24 17:28

Unwritten schreef:
Maar als dit inderdaad een kruising is, die a. (vind ik) niet overzichtelijk is ook met bebouwing op de hoeken. En waar b. autos uit de zijstraten de voorrangsregels niet kennen zou ik lekker afstappen en het zebrapad volgen. Dan moet ook de voorrangsweg voor je stoppen. :+

Dat doe ik tegenwoordig ook. Ik ben 2 keer op een haar na aangereden. Het lijkt wel of automobilisten hier een punt willen maken %)

Radiostilte

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 17:30

Veronica2 schreef:
Storm schreef:
Bella en Jollie, wat jullie zeggen is dus de grootste vraag, en dat weet ik dus niet zeker.

Ik ben al een paar keer bijna aangereden omdat ik overtuigt was dat ik voorrang had.
Nu zegt een andere collega dat ik geen voorrang heb omdat er haaientanden staan. Maar ik kom toch van rechts? En ik rij op een voorrangsweg?

Bella en Jollie hebben gelijk. Je rijdt op een voorrangweg en je verlaat die voorrangsweg door af te slaan. Het voelt als rechtdoor, maar je slaat af omdat je de voorrangsweg verlaat. Bij de haaientanden moet je dus wachten op het verkeer dat de voorrangsweg vervolgt. Dat je van rechts zou komen is niet relevant in dit geval, het is geen gelijkwaardige kruising.

Klopt ze moet verkeer op de voorrangsweg voorrang geven. Maar uit de andere wegen met verhoogde uitrit niet. En dat was de vraag zoals ik het begrijp

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 17:31

Storm schreef:
Exitium, het grappige is, dat de haaientanden extra duidelijkheid hadden moeten brengen. Een paar jaar geleden zag de situatie er namelijk nog anders uit: :=

[ Afbeelding ]

Mja, dit is zoals het zou moeten zijn. Afslaan is een bijzondere manoeuvre en daarbij hoor je voorrang te geven aan ander verkeer. Als automobilist gaat dat niet, maar als fietser wel en dus zijn er überhaupt geen haaientanden nodig

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-24 17:32

Klopt Radiostilte, dat was inderdaad de vraag.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 17:36

Afbeelding

Je moet de weg eigenlijk als volgt zien.
- Jij bent het blauwe lijntje,
- de automobilist is het groene lijntje.
- Oranje zijn fietspaden,
- grijs is de verhoogde afrit welke je als doortrekken stoep kan zien,
- de rode lijn zijn jouw haaientanden.

De grote vraag is dus eigenlijk: is zijn verhoogde afrit of zijn jouw haaientanden hoger in de rangorde voor stoppen. Als ze gelijk zijn qua stopwaarde, heb jij voorrang want jij bent voor hem rechts, dat jij op de voorrangweg rijdt is dan irrelevant.

Je moet de bocht in de hoofdweg dus echt wegdenken, jullie slaan allebei af.

furious

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 17:42

Maar als er een doorgebroken stoep is , waarom is er dan ook een zebrapad . Je zou bij een doorgetrokken stoep geen zebrapad nodig moeten hebben want dat is dan dubbelop.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 17:52

Roodvos schreef:
Vanuit voorrangsoogpunt wil jij niet rechtdoor op de fiets, jij slaat linksaf. Stel je maar eens voor dat die voorrangsweg geen bocht maakt maar rechtdoor loopt.

Die haaientanden staan er idd omdat jij daar afslaand verkeer bent en voorrang moet verlenen aan het verkeer wat de voorrangsweg volgt.

Dit is m.
Al bijna 20 jaar rij instructeur en dit blijven lastige punten blijkt maar weer

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-24 17:57

Polly schreef:
Roodvos schreef:

Dit is m.
Al bijna 20 jaar rij instructeur en dit blijven lastige punten blijkt maar weer

Oké, ik heb dus echt gewoon voorrang. Dit is ook wat ik al dacht, alleen de haaientanden lieten mij twijfelen.

Bedankt iedereen voor alle antwoorden.

Gowlan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 18:01

Storm schreef:

Dik gaat voor dun zoals het bord ook aangeeft + jij hebt haaientanden, dit alles gaat voor op de regel rechtdoor gaat voor.
Voor mij lijkt dit niet heel onduidelijk of verwarrend om eerlijk te zijn.

Maar het is wel gewoon een gevaarlijke kruising imo

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 18:07

Je hebt alleen voorrang als je de doorgaande weg volgt. Naar rechts dus.
Ga je rechtdoor dan moet je voorrang verlenen cq je verlaat dus de voorrangsweg.
Ik snap eigenlijk de onduidelijkheid niet... de haaientanden staan er niet voor niets.

Unwritten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 18:09

Je hebt wel voorrang op het verkeer dat uit de zijstraten komt (die als dun aangegeven staan op het verkeerbord)

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-24 18:13

cp112 schreef:
Je hebt alleen voorrang als je de doorgaande weg volgt. Naar rechts dus.
Ga je rechtdoor dan moet je voorrang verlenen cq je verlaat dus de voorrangsweg.
Ik snap eigenlijk de onduidelijkheid niet... de haaientanden staan er niet voor niets.

Aan wie moet ik voorrang verlenen volgens jou? Dat is de vraag.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 18:19

Zoals ik het nu zie heeft de voorrangsweg voorrang op de uitritten (sowieso met uitritten eigenlijk, maar dat begrip is wel vaag). Jij hoort als fietser daarom ook voorang te krijgen op de uitritten hier. Die haaientanden zijn er alleen omdat je geen voorrang hebt op de auto's op de voorrangsweg (van achter en rechts in dit geval).

Maar goed voorang hebben en voorrang krijgen zijn twee verschillende dingen dus sowieso stoppen bij de haaientanden en gewoon goed kijken of je kan voordat je gaat.

lieke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 18:46

Ik dacht even dat je deze nieuwe kruising fietsrotonde bedoelde https://www.gelderlander.nl/ede/deze-bijzondere-nieuwe-rotonde-was-binnen-enkele-dagen-het-decor-van-een-ongeval~a3ba211f/?referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.nl%2F#:~:text=Het%20Bennekomse%20verkeerspunt%20was%20voorheen,vinden%2C%20aldus%20de%20gemeente%20Ede., deze is volgens mij alleen vanuit de lucht overzichtelijk :=. Deze is in Bennekom, waar ik op weg naar werk vanuit de rechterkant kom en naar links moet. Rechtdoor oversteken dus. Maar waar de witte bestelbus rijdt, heb je eerst nog een drempel te overbruggen waardoor het geheel niet overzichtelijk is wat nu de bedoeling is. Volgens mij is de weg die de lijndienstbus volgt voor de auto's de 'voorrangsweg', maar ik vind het alles behalve duidelijk.

[img]https://www.gelderlander.nl/ede/deze-bijzondere-nieuwe-rotonde-was-binnen-enkele-dagen-het-decor-van-een-ongeval~a3ba211f/250397000/[img]

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-24 18:58

Die is ook echt dramatisch Lieke 8)7

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 19:09

Rechtdoor op deze weg is rechtsaf weg volgen. Daar is dat bord voor. Haaientanden geven dat ook aan. Jouw rechtuit is eigenlijk linksaf slaan.