Waterontharder, ja of nee? Nadelen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

germie

Re: Waterontharder, ja of nee? Nadelen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-24 09:48

Mijn vader had een waterontharder (had omdat de woning gesloopt gaat worden en hij nu dus in een vakantiewoning woont). Ik vond dat water niet smerig om te drinken. En ik dronk dat veel (ik drink dus veel uit de kraan), heb er ook nooit nadelige gevolgen van gemerkt.
Hij is lyrisch over de waterontharder omdat het schoonmaken amper meer hoeft.
Maar ik twijfel dus wel, want het kost veel geld (je zit tegenwoordig op zo'n 2000 euro ofzo), en je hebt ook nog 90 euro onderhoudskosten per 2 jaar (Amysoft).

Maar omdat ik dus nu een nieuwe badkamer laat installeren wil ik die wel graag netjes houden. Daarom dus de twijfel.
Ik zal dus wel dagelijks 1-2 liter water uit de kraan blijven drinken dan.
Dat van een hogere bloeddruk van het water krijgen lijkt een fabel te zijn als ik google mag geloven. Wel dat het anders smaakt.

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 10:00

Mijn partner heeft een waterontharder in huis, maar ik vind het water niet te drinken zo vies. En ik drink bijna alleen water.. gekookt water het liefst, maar das net zo smerig. Thee is ook niet lekker, je proeft het erdoorheen.

Dus nu haalt ie telkens flesjes water. Zonde, maar het is niet anders. Dit kan nooit gezond zijn.

Maar het scheelt hem veel schoonmaakwerk, hij heeft ook veel zwart (kranen/tegels) en daar wil je niet zo’n kalklaag op.

Maar echt, ik geloof er niks van dat dit gezond kan zijn. Het smaakt echt vies.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 10:03

Ik vind het water vies met een waterontharder, niet met thee en koffie wel om zo te drinken. Dochter heeft er al drie jaar 1 en heeft geen spoortje kalk in badkamer.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-24 10:49

Is de smaak niet een kwestie van smaak? Ik vond het bij m'n vader niet smerig, en ik drink ook echt veel water zo. Thee geeft geen aanslag meer met een waterontharder, dat lijkt me ook wel fijn.
Ik lees overigens nergens dat het ongezond is om het water te drinken. Als iemand daar artikelen van heeft mogen de linkjes geplaatst worden, want ik ga zeker niet over 1 nacht ijs, het is immers ook een grote uitgave.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 12:08

Is sowieso smaak. Ik vind dit water veel lekkerder :Y)

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 12:10

Née, dit zal wellicht per waterontharder verschillend zijn maar bij mijn partner is het echt vies. Hij zelf drinkt het ook niet, en toen ie bij mij water dronk was ie verbaasd hoe lekker dit gewoon is uit de kraan.

En ja, veel is een kwestie van smaak, net als dat al het water uit flessen ook anders smaakt (maar geen enkele is vies). Maar dit water? Nope.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 12:12

Misschien is dat ook apparaat of regio gebonden dan? Onze aannemer zei ook dat ie water uit de kraan echt ranzig vond met een waterontharder. Dronk bij ons al een week zonder opmerkingen ons kraanwater en was dus ook compleet verbaasd dat we er eentje hadden.

Vriendin heeft ook Amysoft en vindt het water ook heerlijk

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 12:33

Dat vermoed ik wel eigelijk. Heb dit zelf nooit eerder gehad maar toen ik voor het eerst water mijn partner dronk, vond ik het meteen vies. En dat heb ik normaal nooit terwijl water overal anders smaakt.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 13:03

Ik heb er zelf geen last van maar dan nog zou ik liever flessen water kopen als drinkwater, dan altijd maar boenen op de kalkaanslag. :D

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-24 13:19

Maakt het merk dan wat uit qua smaak? Amysoft wordt wel vaak genoemd, en andere merken?

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 13:38

Wij hebben geen amysoft maar aquacell

Helemaal geen last van smaak, smaakt prima

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 14:00

germie schreef:
Mijn vader had een waterontharder (had omdat de woning gesloopt gaat worden en hij nu dus in een vakantiewoning woont). Ik vond dat water niet smerig om te drinken. En ik dronk dat veel (ik drink dus veel uit de kraan), heb er ook nooit nadelige gevolgen van gemerkt.
Maar ik twijfel dus wel, want het kost veel geld (je zit tegenwoordig op zo'n 2000 euro ofzo), en je hebt ook nog 90 euro onderhoudskosten per 2 jaar (Amysoft).

Maar omdat ik dus nu een nieuwe badkamer laat installeren wil ik die wel graag netjes houden. Daarom dus de twijfel.
Dat van een hogere bloeddruk van het water krijgen lijkt een fabel te zijn als ik google mag geloven. Wel dat het anders smaakt.

Hele gekke opmerking misschien, maar is het niet mogelijk om die waterontharder naar jouw huis te verplaatsen? Beetje jammer om het mee te laten slopen als het apparaat nog goed is.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-24 14:01

Roodvos schreef:
germie schreef:

Hele gekke opmerking misschien, maar is het niet mogelijk om die waterontharder naar jouw huis te verplaatsen? Beetje jammer om het mee te laten slopen als het apparaat nog goed is.

Nee, dat kan niet. Hij laat hem in opslag plaatsen en dan weer herplaatsen in de nieuwe woning.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 21:00

Gnome schreef:
Misschien is dat ook apparaat of regio gebonden dan? Onze aannemer zei ook dat ie water uit de kraan echt ranzig vond met een waterontharder. Dronk bij ons al een week zonder opmerkingen ons kraanwater en was dus ook compleet verbaasd dat we er eentje hadden.

Vriendin heeft ook Amysoft en vindt het water ook heerlijk

Daar niks raars aan, de mineralen dragen, positief, bij aan de smaak van water.

Maar die mineralen hebben ook een andere reden: als er te weinig mineralen in het water zit, gaat het lichaam dat gebrek aanvullen vanuit het lichaam.

Daarom is demiwater dodelijk, net als zeewater maar dan precies andersom.

Als je alleen maar zeewtaer zou drinken, krijg je een overvloed aan mineralen binnen. Om de balans te herstellen, wordt water uit je lichaam onttrokken. Daarmee gaat je vochtbalans om zeep en daar ga je uiteindelijk dood aan.
Demiwater doet dat precies andersom: het gebrek aan mineralen in het water wordt terug in balans gebracht door vastgelegde mineralen (je botten) vrij te maken en daarmee de balans te herstellen.
Van dat verlies aan mineralen ga je op enig moment ook dood.

Daarom is er wetgeving die voor schrijft binnen welke marges drinkwater mineralen moet bevatten.

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 21:09

germie schreef:

Amysoft is duur vinden wij. Verder is zo vaak onderhoud helemaal niet nodig. Er zitten namelijk geen draaiende onderdelen in (partner is techneut en heeft daar dus verstand van).

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 21:13

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-24 08:32

En wat hebben jullie dan betaald voor installatie? Amysoft komt bij mij op 1800 euro en dat vind ik nogal wat.
Het water wat er uit de ontharder van Amysoft komt voldoet gewoon aan de norm voor drinkwater als ik het zo lees. Dus dat is geen probleem.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 08:33

FABEL: Door een waterontharder verdwijnen belangrijke bouwstoffen uit het water en dat is ongezond
De 2 mineralen die uit het water gehaald worden, gedurende het onthardingsproces, zijn Calcium en Magnesium. Dit is heel nuttig omdat een gemiddeld huishouden in Nederland ongeveer 150.000 liter water per jaar verbruikt en deze hoeveelheid bevat (in Dronten) ongeveer 20kg kalk (Calciumcarbonaat). Dus een waterontharder is heel nuttig.

Maar is dat dan niet schadelijk voor de gezondheid? Gelukkig niet. Beide mineralen zijn weliswaar belangrijk voor de mens, maar komen slechts in zeer geringe mate voor in leidingwater dat niet onthard is. En omdat u in de vorm van kraanwater, koffie, thee etc. slechts maximaal 1-2 liter leidingwater per dag binnenkrijgt is de hoeveelheid Calcium en Magnesium ook zeer beperkt. Zo bevat het leidingwater bij ons in Dronten aan Calcium 35,5 mg/liter en aan Magnesium 2,64 mg/liter.

Het voedingscentrum beveelt op hun website voor een volwassene per dag 1000-1200 mg Calcium en 280-350 mg Magnesium aan. Als u dus uw ADH (Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid) wilt halen uit water moet u minimaal 28 liter water drinken voor het Calcium en minimaal 106 liter water voor het Magnesium. Geen aanrader lijkt ons, want dan krijgt u hele andere gezondheidsproblemen……

Dit wordt bevestigd door Jasper de Vries, woordvoerder bij het Voedingscentrum in een interessant artikel in De Volkskrant van zaterdag 16 juni 2018 dat u hier kunt vinden.

In het overzicht hieronder ziet u de hoeveelheid Calcium bij 2 zuivelproducten en bij water.

Halfvolle melk (250 ml): 300mg
Kaas (voor 1 plak): 160mg
Water in Dronten (250ml): 9mg

In het overzicht hieronder ziet u de hoeveelheid Magnesium bij 2 producten en bij water.

Pure chocolade (100 gram): 210mg
Avocado (per stuk): 58mg
Water in Dronten (250ml): 0,66mg

https://mooiwater.nl/feiten-en-fabels/
https://www.volkskrant.nl/wetenschap/wa ... iwater.nl/

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 08:38

germie schreef:
En wat hebben jullie dan betaald voor installatie? Amysoft komt bij mij op 1800 euro en dat vind ik nogal wat.
Het water wat er uit de ontharder van Amysoft komt voldoet gewoon aan de norm voor drinkwater als ik het zo lees. Dus dat is geen probleem.

Dat is inclusief installatie en zout voorraad.

Afbeelding

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 08:39

Wij hebben een waterontharder in huis, ik vind het water zelfs lekkerder tegenwoordig, dan bij andere mensen.

Wel was het even wennen, ander smaakje, maar niet vies in mijn beleving.

Vind het ideaal, scheelt echt heel veel schoonmaken en aanslag. Beter voor de apparaten, veel minder afzetting bv in het koffiezet apparaat.

Qua onderhoud en kosten kan ik je niet helpen, dat regelt mijn wederhelft.
Zout halen wij in grote zakken bij de Welkoop.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 08:55

Ik heb hier kalkrijk water maar al dat boenen herken ik helemaal niet? Als je het bijhoud krijg je toch maar weinig kalkvorming? En calcium inwisselen voor zout lijkt me geen strak plan, in verband met mijn risico op hoge bloeddruk is het juist zaak om minder zout binnen te krijgen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-24 08:59

Gnome schreef:
germie schreef:

Dat is inclusief installatie en zout voorraad.

[ Afbeelding ]

Hier zou het voor dat bedrag gaan om de 90, dus de kleinste. En dan met 10 zakken zout (waar ik omgerekend dus ook 9 jaar mee doe). In het zout zitten de kosten niet.

Het apparaat verbruikt wel een kuub water op jaarbasis? Dat vind ik wel veel. Merk je dat ook of niet?

@prompter, het water krijgt een iets hoger natriumgehalte door de ontharder, maar komt bij ons op zo'n 35mg per liter uit. En er mag 150mg per liter inzitten volgens de drinkwaternorm. Als je dan 2 liter water drinkt per dag, dan is dat nog steeds niets, gemiddeld heeft een mens 6 gram zout per dag nodig. Dus daarmee wordt het water niet ongezond.
Het beetje magnesium en calcium wat je gaat missen is zo minimaal, en bovendien moet je dat sowieso al uit voeding halen, je krijgt nooit genoeg binnen met water. Het risico op een hoge bloeddruk door de waterontharder is dus echt een fabel.
Zo ver ben ik al met mijn onderzoek.

Ik blijf hier aan het boenen en ontkalken. Wekelijks de waterkoker, maar ook gewoon simpel de kranen in de keuken moet ik wekelijks schoonmaken met een schuursponsje om ze weer te laten blinken. In de douche en het toilet zit ook veel kalkaanslag, ondanks geregeld schoonmaken. Je zou het hier echt met een handdoek moeten drogen wil je geen aanslag krijgen. Dat gaat met een toiletpot aan de binnenkant natuurlijk niet, maar in een douche is dat ook echt veel werk. (en dan krijg je dus weer extra kosten voor het wassen van de handdoeken, ik ga echt alles tegen elkaar zetten en wegstrepen).
Als de waterontharder 500 euro zou kosten, dan liet ik hem gisteren al installeren.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 10:00

Naspoelen met koud water helpt ook al enorm tegen kalkaanslag trouwens.

Laura_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 10:27

Ik heb er een van omega. Iets duurder, maar onderhoudsvrij. Ik merk aan het water dat ik drink dat ik het zout moet bijvullen. Dan smaakt het ineens heel anders.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-24 11:08

Prijsopgave Aquacell: 2600 euro, tegenover 1800 Amysoft. Dat is nogal een verschil. Aquacell is daarmee echt een nogo.