Wollen onderlaag?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

streep

Re: Wollen onderlaag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-24 08:42

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-24 10:09

Mijn merino van Decathlon blijft langer heel en mooi dan de spullen van Dilling.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-24 10:20

Ik heb gisteren even zitten zoeken en 100% merinowol is wel erg prijzig.

Decathlon heeft 70% wol en 30% Acryl , merken jullie enorm verschil hier in? Ik zoek vooral iets wat ademt..

Misschien is het ook minder kwetsbaar door de 30% Acryl? Zoals ik het hier lees en begrijp wil je 100% Merino niet te vaak wassen. Maar ik zou ze graag op het werk willen dragen dus fris moeten het wel zijn.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-24 10:35

Ik heb al een variant van Decathlon gedeeld met 100% merino.

Te vaak wassen schijnt echt af te raden te zijn. Wol kan er relatief slecht tegen. Maar het is ook oprecht minder nodig. Dat zelfreinigende is geen fabel blijkbaar. Ik hang ze na het dragen uit. Bij voorkeur in een wat vochtige omgeving heb ik begrepen. Dus bij de douche of even buiten. En dan zijn ze inderdaad wel weer fris. Niets wasmiddel fris maar gewoon geurloos.

In niks te vergelijken met die synthetische spullen die binnen een dag stinken en dan echt gewassen moeten worden. Daar helpt uithangen dan weer niet bij.
Overigens zijn die synthetische shirts nog steeds super praktisch om hun eigen kwaliteiten. Namelijk super goed te wassen, hufterproof en heel snel weer droog. Voor bepaalde gelegenheden zijn ze gewoon makkelijker.

Mijn shirts met een hoger aandeel acryl kan ik wel gewoon met de rest meewassen. Maar die stinken dan ook weer sneller :o

Overigens kriebelt merino bij mij nog steeds een heeeeel klein beetje. Vooral als het ergens heel strak op mijn lijn zit door de bovenkleding bijvoorbeeld. Maar goed te hebben en niet te vergelijken met gewone wol.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-24 11:17

Ik heb een aantal 70% merino, 30% acryl voor het sporten en dat vind ik prettig doordat het net wat sneller droogt bij veel zweet of regen en wat lichter aanvoelt. Maar het brengt ook het nadeel dat het eerder gaat stinken, vaker gewassen moet worden en daardoor het merinodeel sneller zal slijten, dat vind ik wel zonde. Terwijl ik met mijn 100% merinoshirts, die ik ook gerust draag met sporten, ze uithang en ze daarna weer neutraal ruiken en voelen en dus langer meegaan. Voor onderkleding (dus niet om in te gaan rennen bijvoorbeeld) zou ik altijd kiezen voor 100% merino, ook omdat je van acryl toch zweteriger wordt en je dan weer zit met vaker moeten wassen. Met merino onderkleding ga ik gewoon niet stinken, in polyester onderkleding wel en word ik soms heel vies zweterig warm ervan.

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-24 12:05

Ik vind een mix met synthetische stoffen niet oke ivm recycling.

Jannie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-24 18:17

Ik had ook de hemdjes en shirtjes van Dilling maar ook hier gingen ze heel snel stuk ondanks het heel voorzichtig zijn.

Dit najaar een hemdje en shirtje uit de onderstaande lijn gekocht en bevallen tot nu toe heel goed

https://www.livera.nl/categorie/ontdek/juliana

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-24 19:32

streep schreef:
Ik draag de longsleeve's van Engel. We hebben nu een actie van 10% korting met de code Engel1 deze week.
https://www.watmooi.nl/shop/engel-natur ... ers_id=176

Hier ook een heel groot fan van de wol/zijde shirts van Engel. Bedankt voor de tip, heb twee long sleeves besteld. Ben benieuwd naar het verschil wol en wol/zijde

Thami

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-24 12:29

Ik zag bij super Naturals ( op de Duitse site) nu een mooie black friday aanbieding, als je van een gokje houdt. 3 t-shirts of 3 longsleeves voor 100/130€, maar is een verrassingspakket. Wel duurzaam!