VT: bestaat er een 'hack' voor mandarijntjes?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Oscar
Forumcoördinator

Re: VT: bestaat er een 'hack' voor mandarijntjes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 14:34

Om nog maar te zwijgen over die rottige pitjes. Gadverdamme.......

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 14:40

Ik zoek de pitjes altijd door de partjes tegen het licht te houden :)) Soms is een heel zakje pitloos, maar als ik pitjes tegen kom of verwacht dan worden ze zorgvuldig gecontroleerd en bij té veel pitjes schuif ik ze door naar vriendlief :')

ASF

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 14:48

Ik koop ze alleen nog op de markt. Daar mag ik eerst proeven (die man weet me altijd van alles aan te smeren door me van alles te laten proeven _O- ) en kan ik er ook gewoon 6 of 7 krijgen ipv een hoeveelheid die dan te lang blijft liggen.

Malle_meid

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 16:20

dat is de reden dat ik al jaren geen mandarijnen meer eet, zo vaak slechte gehad (maar inderdaad waren die wel van de supermarkt). Maar hetzelfde geldt eigenlijk voor sinaasappelen, die eet ik ook nooit meer, te vaak slechte gehad

misschien moet ik dus toch eens naar de groenteboer dan voor beide

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 16:23

Ja de groenteboer of markt is echt een uitkomst! Dan betaal je misschien iets meer, maar per saldo ben je goedkoper uit, omdat je niet telkens wat weg hoeft te gooien.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 16:39

ASF schreef:
Ik koop ze alleen nog op de markt. Daar mag ik eerst proeven (die man weet me altijd van alles aan te smeren door me van alles te laten proeven _O- ) en kan ik er ook gewoon 6 of 7 krijgen ipv een hoeveelheid die dan te lang blijft liggen.

Oeh ja als ze je vanalles toeschuiven om te proeven.....da's echt een klötestreek :=
Dan durf je ineens weer mango's en kiwi's te kopen enzo, tikt lekker aan _O-

Lijsken

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 17:12

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 17:20

Gooi ze in de winkel op de weegschaal. Als het gewicht lager is dan op het labeltje staat kun je er vrij zeker van zijn dat ze uitgedroogd zijn.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-24 20:11

Way een goede tips allemaal bedankt! Ik ga eens op de markt kijken en diverse rassen proberen. Dat van gewichten vergelijken is ook een goede tip!

Cil_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 20:32

speurneusc schreef:
Mars schreef:
Na de zoveelste zak 'meh' droge mandarijntjes weggegooid te hebben vraag ik me af of er een methode is om een sappige zak te vinden in de supermarkt. Kun je letten op stevigheid/kleur/nog iets anders om te zorgen dat je altijd lekkere mandarijntjes treft?

bestel ze eens een x hier: https://www.citrussebastia.nl/

weet zeker dat dat veel beter smaakt

Hier bestel ik ze ook. Net weer een doos heerlijk, sappige mandarijnen zonder taaie velletjes ontvangen. De olijfolie van citrussebastia.nl is ook superlekker!

Lizenlotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 21:29

Ik bestel bij crowdfarming.com, een soortgelijk initiatief maar dan met meerdere boeren en meer verschillende producten.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 22:25

Ik heb een proefpakket besteld van Citrussebastia. Ben benieuwd.

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 22:29

Iemand tips voor zure mandarijntjes?
Een beetje uitgedroogd vind ik niet erg, als ze maar niet zoet zijn, vind dat echt niet lekker.
Zijn er speciaal zuurdere rassen verkrijgbaar?

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 22:33

Ik geloof dat mijn ouders ontdekt hebben dat het met het land van oorsprong te maken heeft. Uit Spanje zijn ze geloof ik goed, maar land van oorsprong Marokko laten ze links liggen want zijn dus echt niet lekker.

Op het labeltje van het netje staat altijd het land van oorsprong.

Lizenlotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-24 08:10

Die indruk heb ik idd ook mvdende, ik koop dus ook alleen uit spanje. Laurora het seizoen voor de clemenvilla is net begonnen, die zijn wat zuurder. vooral nu, aan het begin van het seizoen.

FrNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-24 09:15

Ik bestel ook sinds vorig jaar bij citrussebastia.
Maar ik moet eerlijk zeggen dat ik alleen het eerste geplukte ras echt lekker vind. De andere zijn wel goed te eten, maar niet apart echt lekker.
Maar daar heb ik nooit een
uitgedroogde mandarijn gehad.

Het eerste ras blijf ik eten/snoepen, terwijl ik bij de andere echt bewust moet eten om fruit te eten/ ze niet lang te laten liggen.

Maar smaken verschillen.

Wat nog een voordeel is, is dat er geen waslaagje op zit. Je krijgt geen plakhanden na het pellen/ eten ervan.

Lizenlotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-24 10:27

Dat is ook logisch dat je daar nog nooit een uitgedroogde mandarijn hebt gehad. Mandarijnen drogen nl uit als ze langer liggen en nu komen ze direct van de boom naar jouw huis ipv dat ze al weet ik hoe lang onderweg zijn geweest om in de winkel te komen en in koelingen hebben gelegen, nog afgezien van dat ze ook al een paar dagen in de winkel kunnen liggen voor ze gekocht worden.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-24 10:32

speurneusc schreef:
Mars schreef:
Na de zoveelste zak 'meh' droge mandarijntjes weggegooid te hebben vraag ik me af of er een methode is om een sappige zak te vinden in de supermarkt. Kun je letten op stevigheid/kleur/nog iets anders om te zorgen dat je altijd lekkere mandarijntjes treft?

bestel ze eens een x hier: https://www.citrussebastia.nl/

weet zeker dat dat veel beter smaakt

Ik heb hier een kilo voor alleen vezendkosten van besteld. Als ze echt zo lekker zijn als beweerd wordt, dan bestel ik binnenkort een doos van 3 of 6 kilo :)

Ik tref het meestal niet met mandarijnen. Daarom eet ik ze ook bijna niet. :') Dus heb nu goede hoop.

Snippergroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-24 10:55

Een pel tip is om te beginnen met pellen waar de steel aan vast heeft vastgezeten, en dan naar beneden pellen. Dan heb je aanzienlijk minder witte sliertjes om weg te pielen. Dit werkt ook voor sinaasappels en bananen. Alleen moet je dan bij bananen juist de andere kant pakken, dus niet waar de steel aan vast heeft gezeten (zoals de meesten hem openen) maar 'het kontje' :)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-24 12:19

Wat pas écht lekker is; citrusfruit uit eigen tuin <3
Ik heb nu sinaasappel en citroen, waar ik al jaren vruchten van heb <3
Afbeelding
Afbeelding

De clementine is inmiddels ook anderhalve meter hoog, maar heeft nog geen vruchten gehad.

FrNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-24 12:25

Ik heb wel eens citrusboompjes zien staan bij tuincentra's , maar vroeg me af of dat ook smaakte (in combinatie met het Nederlandse klimaat)

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-24 12:30

mvdende schreef:
Op het labeltje van het netje staat altijd het land van oorsprong.

Mijn ervaring is dat als het in een netje zit, dat het dan niks is :))

Ik heb ook een proefbestelling geplaatst bij Citrussebastia. Ben benieuwd en ik laat het jullie weten.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-24 12:31

Ik bestel vaak fruit wat hier niet groeit in Spanje. Biologisch en rechtstreeks bij de boer.
https://www.crowdfarming.com
Het is nu inderdaad mandarijnenseizoen :D

Je betaalt wat, maar dan heb je ook wat :9

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-24 12:35

FrNo schreef:
Ik heb wel eens citrusboompjes zien staan bij tuincentra's , maar vroeg me af of dat ook smaakte (in combinatie met het Nederlandse klimaat)

Een groot deel van de boompjes in tuincentra zijn meer voor de sier. Maar citroenbomen zijn echt een aanrader voor thuis vind ik! 's Winters gaat die van ons naar binnen, maar hij blijft het hele jaar rond citroenen maken en rijpen, dus we hebben altijd verse citroenen in huis.
De sinaasappel bloeit maar een of twee keer per jaar. Maar die is lékker, ik sta er elke keer van te kijken hoe smaakvol en zoet die zijn!

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-24 13:10

Lizenlotte schreef:
Ik bestel bij crowdfarming.com, een soortgelijk initiatief maar dan met meerdere boeren en meer verschillende producten.

Ik zie nu dat er nog een crowdfarming deelnemer is ! Leuk :D