Inheems tuinieren!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-24 23:16

Zolala schreef:
Knuffeldier schreef:
Wat ik ook doe: stekjes meenemen. Bijv kleine zaailing op een onhandige plek in het bos (ik heb wat krenten, inheemse vogelkers en berk die er door beheerders uit waren getrokken 'geadopteerd' voor een heggetje). Of bij kruidentuinen zaailingen die buiten de perken groeien meenemen, of zaadjes oogsten.

Ik heb tijdens wandelingen wel stekjes genomen van Wilde Liguster, en pas geleden van Struikklimop - die hopelijk wil wortelen, want die vind ik echt geweldig.
En momenteel kweek ik een paar appel- en citroenplantjes uit pitjes, gewoon uit nieuwsgierigheid.

Heel technisch gezien mag het niet, planten uit de natuur trekken voor jezelf. That being said, mijn gewone ossentong komt ook van een stuk waar ik vaak met mijn hond loop. 1 plantje uitgegraven van de tig die er stonden en de volgende dag is de boel gemaaid en waren alle bloemen weg. Ik wist dat ze dat gingen doen en vond het jammer, die bloeien de hele zomer en nu nog steeds!

Daihyo schreef:
Leuk topic! Ik probeer bij de paarden zoveel mogelijk inheemse planten te planten. Al ben ik wel wat vreemd gegaan met de hibiscus, flamingo wilg en de roze knuffelwilg, tussen de inheemse wilgen (boswilg, amandelwilg, roze en gele knotwilg, rozemarijnwilg). Daarnaast nog veel hazelaars, haagbeuk, wat fruitstruiken (framboos, braam en zwarte bes), meidoorn en rozenstruiken.

En ik ben fan van wilde bloemenmengsels, waar zoveel mogelijk inheemse soorten of niet al te extreme exoten in zitten.
Het wemelt dan ook van de insecten en vogels in bloeitijd <3

Ik koop bijna niks. Krijg of knip veel stekjes of zaailingen en ik oogst zaad uit de uitgebloeide planten in de bloemenstroken op het terrein.

Ik lees mee in je topic, echt heel mooi hoe je dat hebt gedaan <3

Vandaag hier een rondje blaadjes identificeren gedaan, er zijn wat vrijwilligers aan komen waaien en af en toe kijk ik of ik het laat staan of eruit trek.

Paarse (?) dovenetel, blijft staan
Afbeelding

Labradorviooltje, niet inheems, wel heel geinig dus die mag ook blijven
Afbeelding

Vermoedelijk de kantige basterdwederik, blijft ook :j
Afbeelding

En hier word ik buitenproportioneel blij van, een bekerzwammetje :') Een jaar geleden was dit echt ondenkbaar hier.

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door black_kelpie op 13-11-24 23:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Tabbladen

Re: Inheems tuinieren!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-24 23:42

Wat een leuke ideeën. Inspiratie voor komend jaar :D

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-24 23:45

Ik heb in de aangelegde borders een mix van inheems en uitheems, maar langs de erfgrens heb ik verscheidene vogelbosjes tussen de bomensingel met allerlei inheemse struiken.

axel_1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 02:06

Leuk topic black_kelpie!

Ik ben landschapsontwerper dus ik doe vooral op mijn werk mijn best om de openbare ruimte groener en inheemser te maken.

Het beeld dat je schetst herken ik ook. Gemeenten hebben vaak een sterke voorkeur voor gemakkelijk onderhoud, wat ik ook snap. En de ene gemeente staat meer open voor “nieuwe” ideeën dan de andere. (Sommige hebben meer liefde voor steen dan voor groen.)

Nederland is ook nog een klein en soortenarm land met veel plantenkwekers. Dus het valt ook niet mee om met alleen Nederlandse planten op te boxen tegen de soortenrijkdom van de hele wereld.

Maar er zijn gelukkig ook gemeenten die wel enthousiast zijn. Vandaag mocht ik nog een paar grote vakken struikklimop intekenen voor de bijen. En vorige week een lange houtwal midden in een woonwijk om het buurtpark te verbinden met het omringende groen. :D

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 06:22

Heel leuk topic. Dit is ook echt iets wat me bezig houd.
Toen ik hier kwam wonen was het ook echt een tegelparadijs. Nu begint het al een groene oase te worden.
Hier kun je elk jaar via de Zeeuwse milieu federatie inschrijven op inheemse planten.
Ik heb zo al wat leuke bomen en struikjes kunnen neerzetten.
Mijn laatste aanwinst zijn 2 kerspruimen, die ben ik nu aan het opkweken, dan kunnen ze in het voorjaar de grond in. Vorig jaar heb ik een zwarte bes, rode bes en hondsroos opgekweekt en geplant. Het is even zoeken wat er kan en handig is binnen een woonwijk, maar als je het bijhoud is er veel mogelijk.

@Axel1977 wat een gaaf beroep..

amsterdam10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 07:08

Wat leuk! Voor nu lees ik graag mee en ik hoop ook eens mijn tuin zo te kunnen inrichten, nu ben ik zoekende naar een huis met tuin :D

Als aanvulling op de inheemse planten kun je ook leuke hoekjes maken met wat schuilplaatsen voor bijvoorbeeld amfibieën of egels, door bijvoorbeeld bladeren ergens te laten liggen of wat houtstammen te stapelen.

Cruydt Hoeck heeft ook mooie inheemse zaden en zadenmengsels!

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 09:37

Voor mensen die echt een tuin(tje) hebben: een vijver aanleggen is altijd een hit qua biodiversiteit!

Wij hebben enerzijds zo een houten ton (halve wijnton) en anderzijds echt een grote vijver gegraven. Maar ook in die ton leeft superveel, en we hebben er elk jaar baby salamanders in <3 hoeft dus niet veel plaats in te nemen en je ziet het meteen krioelen van het leven.

Onze grote vijver hebben we nu drie jaar en het was echt tof om te zien hoe alle verschillende dieren het ineens ontdekken. In het begin vooral veel vliegers (waterjuffers, libellen) en dan al snel salamanders, kikkers,... ondertussen ook mooi volgegroeid met allerlei waterplanten.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 10:02

Hier ook helemaal blij met ons kleine vijvertje, hebben sinds deze zomer kikkertjes <3
Ik wil binnenkort (als ik er nog op tijd aan toe kom := ) nog een aantal dingen uitwisselen voor inheemse planten (o.a. 2 vlinderstruiken) maar ben nog op zoek naar leuke alternatieven. Zou leuk zijn als ik hier wat vogels naartoe zou kunnen lokken :D

Judass

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 10:03

Oee heb je misschien een foto van je ton? Zoiets kleins is voor ons nog wel interessant .

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 10:13

Judass schreef:
Oee heb je misschien een foto van je ton? Zoiets kleins is voor ons nog wel interessant .

Hier een foto toen we hem pas aangelegd hadden! Dus echt gewoon een ton gevuld met water en er wat lisdodde ingezet. Ondertussen is alles errond helemaal groen, hebben we nog wat stenen errond gestapeld (zitten de salamanders onder) en zit de bak water vol leven <3

Afbeelding

Afbeelding

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 10:17

Maar denk bij de aanleg van zoiets altijd aan een schuin plankje er in, of een ondiep gedeelte d.m.v. gestapelde stenen, zodat er geen dieren in kunnen verdrinken! (Bij mijn eigen mini-vijvertje heb ik het opgelost met een plantenmandje op een steen)

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 10:28

soesita schreef:
Maar denk bij de aanleg van zoiets altijd aan een schuin plankje er in, of een ondiep gedeelte d.m.v. gestapelde stenen, zodat er geen dieren in kunnen verdrinken! (Bij mijn eigen mini-vijvertje heb ik het opgelost met een plantenmandje op een steen)

:j

Deze ton hadden we ook al toen we enkel een terras hadden (bij ons huurhuis) en zelfs daar trok het veel leven aan, toen vooral libellen!

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 10:39

Wat een leuk idee met die ton!

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-24 10:49

axel_1997 schreef:
Leuk topic black_kelpie!

Ik ben landschapsontwerper dus ik doe vooral op mijn werk mijn best om de openbare ruimte groener en inheemser te maken.

Het beeld dat je schetst herken ik ook. Gemeenten hebben vaak een sterke voorkeur voor gemakkelijk onderhoud, wat ik ook snap. En de ene gemeente staat meer open voor “nieuwe” ideeën dan de andere. (Sommige hebben meer liefde voor steen dan voor groen.)

Nederland is ook nog een klein en soortenarm land met veel plantenkwekers. Dus het valt ook niet mee om met alleen Nederlandse planten op te boxen tegen de soortenrijkdom van de hele wereld.

Maar er zijn gelukkig ook gemeenten die wel enthousiast zijn. Vandaag mocht ik nog een paar grote vakken struikklimop intekenen voor de bijen. En vorige week een lange houtwal midden in een woonwijk om het buurtpark te verbinden met het omringende groen. :D

Wat een leuk beroep heb je :D Hier in de gemeente zijn ze ook echt wel bezig met groen, maar het slaat helaas nog niet echt over op de particuliere tuinen. Bij de nieuwbouw naast mijn huis zijn de vakken openbare grond best leuk aangeplant met struikklimop en ooievaarsbek, de parkeervakken zijn van die open rijplaten waar gras tussen groeit in plaats van alleen steen, dat soort dingen doen ze wel. Maar de hele rij voortuinen is ronduit treurig.

amsterdam10 schreef:
Als aanvulling op de inheemse planten kun je ook leuke hoekjes maken met wat schuilplaatsen voor bijvoorbeeld amfibieën of egels, door bijvoorbeeld bladeren ergens te laten liggen of wat houtstammen te stapelen.

Dit doe ik ook inderdaad :j Ik heb er dit jaar een grote oude sering uit getrokken en niets daarvan is afgevoerd, al het hout en de kluit ligt ergens in de tuin. Blad laat ik ook voor een groot deel liggen.

Een vijver wil ik eigenlijk ook nog wel, maar dat is nu met de indeling van de tuin niet handig, dan lig ik er zeker een keer in als ik er met de containers langs moet :') Een ton is wel een optie!

Prairy noemde The Pollinators ook al, maar die hebben nog een leuk initiatief - de Bijen Voedselbank.

https://www.thepollinators.org/voer-de-bij-bij/voedselbank-voor-bijen/

Als je je inschrijft krijg je een pakket met 20 zakjes inheemse bloemenzaden die je uit kunt delen in je buurt. In het voorjaar kun je je daar weer voor aanmelden!

jojoleinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 10:59

Super interessant topic.
Wij zijn net verhuisd en hoewel onze tuin al aardig groen is, wil ik meer biodiversiteit stimuleren en dus de tuin verbouwen. Ik wil ook zeker een watertje aanleggen, maar in een ton is dus al voldoende! Fijn om te lezen dat we niet helemaal een vijver hoeven te graven.
Op dit moment zijn we dus nog bezig met de tuin ombouwen, maar we hebben hier al zoveel meer dieren in de tuin dan in onze vorige tuin! Daar hebben we, toen we er kwamen wonen, alle tegels uit gehaald, maar er kwamen nog niet heel veel bijen en andere insecten. De buren rondom hadden namelijk nog steeds geen planten.. Nu hebben we al vogeltjes, libellen, bijen, kikkers!

Hebben jullie meer foto's van jullie tuinen voor mij, voor inspiratie? Ik ben heel benieuwd!
Laatst bijgewerkt door jojoleinee op 14-11-24 11:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 11:30

Wat een leuk topic. Wij doen in onze tuin vooral ons best voor de vogels en vlinders. Ik heb heel veel mussen in de tuin wonen (we wonen buiten het dorp). Ik blijf vooral even meelezen voor tips qua inheemse soorten, lijkt me een prachtige aanvulling.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 12:06

soesita schreef:

Precies. Wij hebben 2 cementkuipen, waar de kikkers erg blij mee zijn. Het plankje vinden ze erg handig. :D

herous

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 12:11

Ik probeer ook mijn steentje bij te dragen en ben de laatste jaren ook meer inheems aan het toevoegen en probeer ook zoveel mogelijk bij te zetten voor de bijen en vlinders.
Dit zowel in mijn tuin als bij de paardjes.

Echte Heemst
Afbeelding

Groot Kaasjeskruid
Afbeelding

Kogeldistel
Afbeelding

Muskuskaaskruid
Afbeelding

Rozenbottel
Afbeelding

Smeerwortel
Afbeelding

Verbena
Afbeelding

Wadi met watermunt en moerasspirea
Afbeelding

Zonnehoed
Afbeelding

Kattenkruid
Afbeelding

En ik heb nog veel meer, rode hazelaars, kornoeljes, echte valeriaan, ook bessenstruiken, struikklimop... en ik zaai ook jaarlijks eenjarigen tussen alle vaste planten en struiken (oostindische kers, goudsbloem, zonnebloem, zinnia's, cosmos, ...).

kosseh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 13:44

Leuk om hier mee te lezen.

Ik wil graag m'n balkon groen gaan maken, balkon is 9,50 meter bij 1,30. Ik wil denk ik langwerpige planten bakken, voor het raam, over de breedte. Verder heb ik 1 muurtje waar ik verticaal tuinieren wil proberen. Alleen heeft bijna geen zon.

Uitzoeken welke planten het goed doen hier op het balkon vind ik nog wel lastig.
Balkon ligt op het westen, dus kan best warm worden in de zomer. 150m van de zee af, wat zorgt voor veel wind en ook zand/zout waar de meeste planten niet van houden.
Wat ik afgelopen zomer op m'n balkon heb gezet moest ik al weer vervangen omdat het dood was gegaan :(.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 14:00

kosseh schreef:
Leuk om hier mee te lezen.

Ik wil graag m'n balkon groen gaan maken, balkon is 9,50 meter bij 1,30. Ik wil denk ik langwerpige planten bakken, voor het raam, over de breedte. Verder heb ik 1 muurtje waar ik verticaal tuinieren wil proberen. Alleen heeft bijna geen zon.

Uitzoeken welke planten het goed doen hier op het balkon vind ik nog wel lastig.
Balkon ligt op het westen, dus kan best warm worden in de zomer. 150m van de zee af, wat zorgt voor veel wind en ook zand/zout waar de meeste planten niet van houden.
Wat ik afgelopen zomer op m'n balkon heb gezet moest ik al weer vervangen omdat het dood was gegaan :(.

Kan je dan niet voor de typische inheemse kustplanten gaan? Ik denk bv aan helmgras, zeeraket,... kan best mooi staan in bakken denk ik!

axel_1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 14:10

Nog een handige tip. Als ik wil weten of een bepaalde plant inheems is, zoek ik die op in plants of the world online.
https://powo.science.kew.org/

Daar staat bij elke plant een kaartje met het natuurlijk en geïntroduceerd verspreidingsgebied.

Ik zet trouwens ook weleens een plant als europees inheems in een ecologisch beplantingsplan. Zeker voor de stedelijke omgeving vind ik dat mooi zat. Als het nou vlak naast een natuurgebied is is het de moeite waard om wat strenger te worden.

Zolala

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 14:20

Voor het contrast zal ik ook een paar foto's laten zien van een minuscuul 'stapsteentje' voor biodiversiteit, mijn vogelbalkon :D
Misschien inspireer ik hiermee andere Bokkers zonder tuin! Ik hoop dat in ieder geval in mijn directe omgeving wel te doen.. Want al die kale balkons vind ik gemiste kansen.

Dit was dus een ongebruikte, treurige betonnen bak op het oosten, waar ik nooit kwam.
Van een (gevonden) houten stoel maakte ik in de lente een vogel-voederstation, en er hangt speciaal voor de kleinere vogeltjes ook nog een voederhuisje aan de deur, een mezen(nest)pot hoog aan de muur, en een pindakaashouder aan het hek.

Eind vorige maand heb ik deze grote kuipen met allerlei inheemse soorten bepland:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Een selectie vaste bezoekers <3

Afbeelding

Kosseh, mijn andere balkon is op het westen, en daar groeit een heleboel, maar dat is wel een mix van inheems, uitheems en exoot.
Maar een bijkomend voordeel van inheemse planten is dat ze wel een stootje kunnen hebben, omdat ze hier van nature in ons klimaat voorkomen - en er zijn zeker soorten die zowel zon als wind als zout goed verdragen.
Een fijn hulpje om met name inheemse soorten van jouw gebied te bepalen:
https://streektuinen.nl/streken/

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 14:26

axel_1997 schreef:
Nog een handige tip. Als ik wil weten of een bepaalde plant inheems is, zoek ik die op in plants of the world online.
https://powo.science.kew.org/

Daar staat bij elke plant een kaartje met het natuurlijk en geïntroduceerd verspreidingsgebied.

Ik zet trouwens ook weleens een plant als europees inheems in een ecologisch beplantingsplan. Zeker voor de stedelijke omgeving vind ik dat mooi zat. Als het nou vlak naast een natuurgebied is is het de moeite waard om wat strenger te worden.

Of https://www.floravannederland.nl/

Ik reageer later uitgebreid.

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 14:32

Wat tof al die verschillende vogels, Zolala! Die reiger is ook echt kicken zeg :D

Soms zie je ook van die voerhuisjes met een camera erin en een AI die vogels kan herkennen. Weet even niet hoe ze ook alweer heten. Heeft iemand daar ervaring mee? Lijkt me zo leuk!

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-24 14:34

Zolala schreef:
Misschien inspireer ik hiermee andere Bokkers zonder tuin! Ik hoop dat in ieder geval in mijn directe omgeving wel te doen.. Want al die kale balkons vind ik gemiste kansen.

Ik weet van in ieder geval 1 persoon met balkon dat je dat al hebt gedaan :j *\o/*

En dit is ook een beetje het doel van het topic, inspireren en bewust maken dat het in het algemeen groener mag, maar dat niet alle groen ook nuttig is voor dieren. En ik heb ook echt wel planten staan die ik mooi vind maar die hier in de verste verte niet vandaan komen. Het punt is ook niet dat alles persé inheems moet, wel dat er een beetje over nagedacht wordt.

En een reiger op je balkon ook, heerlijk _O-