Zolala schreef:Knuffeldier schreef:Wat ik ook doe: stekjes meenemen. Bijv kleine zaailing op een onhandige plek in het bos (ik heb wat krenten, inheemse vogelkers en berk die er door beheerders uit waren getrokken 'geadopteerd' voor een heggetje). Of bij kruidentuinen zaailingen die buiten de perken groeien meenemen, of zaadjes oogsten.
Ik heb tijdens wandelingen wel stekjes genomen van Wilde Liguster, en pas geleden van Struikklimop - die hopelijk wil wortelen, want die vind ik echt geweldig.
En momenteel kweek ik een paar appel- en citroenplantjes uit pitjes, gewoon uit nieuwsgierigheid.
Heel technisch gezien mag het niet, planten uit de natuur trekken voor jezelf. That being said, mijn gewone ossentong komt ook van een stuk waar ik vaak met mijn hond loop. 1 plantje uitgegraven van de tig die er stonden en de volgende dag is de boel gemaaid en waren alle bloemen weg. Ik wist dat ze dat gingen doen en vond het jammer, die bloeien de hele zomer en nu nog steeds!
Daihyo schreef:Leuk topic! Ik probeer bij de paarden zoveel mogelijk inheemse planten te planten. Al ben ik wel wat vreemd gegaan met de hibiscus, flamingo wilg en de roze knuffelwilg, tussen de inheemse wilgen (boswilg, amandelwilg, roze en gele knotwilg, rozemarijnwilg). Daarnaast nog veel hazelaars, haagbeuk, wat fruitstruiken (framboos, braam en zwarte bes), meidoorn en rozenstruiken.
En ik ben fan van wilde bloemenmengsels, waar zoveel mogelijk inheemse soorten of niet al te extreme exoten in zitten.
Het wemelt dan ook van de insecten en vogels in bloeitijd
Ik koop bijna niks. Krijg of knip veel stekjes of zaailingen en ik oogst zaad uit de uitgebloeide planten in de bloemenstroken op het terrein.
Ik lees mee in je topic, echt heel mooi hoe je dat hebt gedaan

Vandaag hier een rondje blaadjes identificeren gedaan, er zijn wat vrijwilligers aan komen waaien en af en toe kijk ik of ik het laat staan of eruit trek.
Paarse (?) dovenetel, blijft staan

Labradorviooltje, niet inheems, wel heel geinig dus die mag ook blijven

Vermoedelijk de kantige basterdwederik, blijft ook

En hier word ik buitenproportioneel blij van, een bekerzwammetje