Wat gebeurt er met online retouren?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 17:17

Essie73 schreef:
Bij ons op de markt staat een kraam met kleding die retour is gekomen bij o.a. MS mode / C&A. Zij hebben daar dus opkopers voor.

Dat is heel mooi :j

Nu nog weten waar die opkopers hun waar slijten :)

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 17:21

Hannanas schreef:
Zo’n winkel als primark maar ook een action en dergelijke zou verboden moeten zijn.* ik kom er dus ook niet.

Even ter verdediging van de Primark, ik haalde daar vaak hoodies voor naar stal en joggingsbroeken voor in huis. Vooral stalkleding kreeg behoorlijk wat te verduren, maar gaat voor die 6 euro toch al jaren mee. Natuurlijk verkopen ze ook troep, maar er wordt ook zeker kleding verkocht die gewoon lang meegaat.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 17:25

Er gaan zoveel verhalen de ronde, dat ik even niet meer weet welke bedrijven nu wel of niet aan opnieuw opsturen doen. Van vroeger weet ik wel dat als je iets bij Wehkamp bestelde, dat je dan in ieder geval gepaste kleding doorgestuurd kreeg. Een enkele keer zat er dan een doorgerookt artikel bij. :r Die ging uiteraard ongepast retour. Hoe dat nu gaat, dat weet ik niet.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: Wat gebeurt er met online retouren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 17:26

Op Troostwijk kom je ook regelmatig veilingen tegen met retourproducten.
Die worden vaak wel gecontroleerd of ze nog goed bruikbaar zijn.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 17:28

mylittlejoy schreef:
Hannanas schreef:
Zo’n winkel als primark maar ook een action en dergelijke zou verboden moeten zijn.* ik kom er dus ook niet.

Even ter verdediging van de Primark, ik haalde daar vaak hoodies voor naar stal en joggingsbroeken voor in huis. Vooral stalkleding kreeg behoorlijk wat te verduren, maar gaat voor die 6 euro toch al jaren mee. Natuurlijk verkopen ze ook troep, maar er wordt ook zeker kleding verkocht die gewoon lang meegaat.

Ik ook!
Ga er zaterdag ook weer broeken halen voor tijdens de zwangerschap. Ze gaan jaren mee bij mij!
En als ze kapot zijn verdwijnen ze als poetslap :D

CanCanAld

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 17:29

Voor de schoenenbedrijf (duurdere segment) waar ik voor werk, controleren wij alle retouren. Veters worden opnieuw gestrikt, zolen schoongemaakt, nieuwe proppen in de schoenen, nieuw papiertje eromheen en weer terug in de verkoop (mits onbeschadigd). Ik vind het persoonlijk belachelijk hoe sommige mensen spullen retourneren: uittrekken en in de doos teruggooien. En belachelijk hoe vaak mensen mopperen op inhouding van retourkosten dit terwijl we geen verzendkosten rekenen en de retourkosten de helft zijn van wat het normaal kost. En er zijn een aantal grote spelers op de markt die idd alle retouren vernietigen.

Valerie93

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 18:30

Ik werk bij een dames kleding merk, ook regelmatig op de retouren. Bij ons word het nagekeken of kleding nog netjes is, ligt er wel aan van welke maand de collectie is maar word opnieuw ingepakt en weer verkocht. Anders gaat het in dozen voor de sample sale!

beert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-24 18:38

Dank voor alle antwoorden! Er is dus eigenlijk geen algemeen beleid, maar winkels maken zelf een afweging. Fijn dat er ook goede winkels zijn die retouren controleren en opnieuw verkopen. Liever een keer een gedragen trui krijgen (en retourneren) dan dat ze alles maar weggooien.

@cancanaid, zijn er dan ook schoenenwinkels die schoenen vernietigen? Of is dat meer de kledingbranche?

Lay_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 18:45

In Slagharen zit het verkoophuis, daar wordt oa geretourneerde kleding verkocht, ik meen oa van de Wehkamp.

Dahlia85

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 18:51

Ik zou als ik zou weten wat een winkel doet met retouren mijn bestelkeuze daar op kunnen baseren
Ik koop inmiddels denk ik 75% van mijn kleding via vinted vanwege de verspilling door de kledingsector

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 19:08

Cayenne schreef:
In Amerika zijn er retourwinkels van bijvoorbeeld Amazon.
Daar kun je heel goedkoop producten shoppen die terug gestuurd zijn.
Dat mogen ze van mij hier ook wel invoeren:

[ Video ]

Amazon biedt in de EU gewoon Laas oplossingen. Retouren worden niet vernietigd, maar beoordeeld en ofwel opnieuw aangeboden, of verkocht aan opkopers en particuleren.

Bol, Coolblue en FonQ doen t zelfde.

(Ik werk in de recommerce branche.)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 19:15

@TS, consumer electronics worden tegenwoordig steeds meer opnieuw verkocht tegen een bepaalde korting (Retourdeals/Retourkansjes op Bol, Tweedekansjes op Coolblue, bijv..).

Er zijn nog wel bedrijven die hun retouren vernietigen, maar dat zijn er steeds minder.

Veel gaat ook naar opkopers en wordt via markten en tweedehands winkels opnieuw verkocht/doorverkocht.

Er zijn nog veel stappen te maken, vooral in fasion (daar zijn niet alleen retouren maar vooral onverkoopbare voorraad een probleem), maar wat consumer electronics betreft, gaat het al stukken beter dan 10-15 jaar geleden, toen de boel inderdaad vernietigd werd.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 19:25

Dahlia85 schreef:
Ik zou als ik zou weten wat een winkel doet met retouren mijn bestelkeuze daar op kunnen baseren
Ik koop inmiddels denk ik 75% van mijn kleding via vinted vanwege de verspilling door de kledingsector

Ik ook! Niet alleen scheelt het geld, maar het geeft de kans om vaak gloednieuwe kleding te kopen die anders maar kapot ligt te gaan in iemands kast.

Mand

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 19:28

Ik werk voor een bekend lingerie merk, bij ons word alles gereinigd/gestoomd/wat nodig is en weer verkocht. Behalve bij sporen van 'menselijk vuil' zoals bloed, poep etc. Kleding met foutjes/beschadiging word naar de outlet gestuurd als het nog wel te dragen is of de stoffen worden gerecycled :j

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 19:31

Mand schreef:
Ik werk voor een bekend lingerie merk, bij ons word alles gereinigd/gestoomd/wat nodig is en weer verkocht. Behalve bij sporen van 'menselijk vuil' zoals bloed, poep etc. Kleding met foutjes/beschadiging word naar de outlet gestuurd als het nog wel te dragen is of de stoffen worden gerecycled :j

Mensen zijn zulke ransapen :r

lauran__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 19:33

Hannanas schreef:
Bellatrix schreef:
Ik vind dat echt zonde...genoeg mensen in arme landen die wel kleding kunnen gebruiken...of denk ik dan raar?

Arme landen zitten er ook niet op te wachten, zeker niet al die plastic synthetische meuk en goedkope kleding die na 3 dragen dragen stuk is. Negatieve gevolgen milieu is immens.

https://plasticsoupfoundation.org/nieuw ... t-stoppen/

Deze bijdrage van jou zou eigenlijk verwijderd moeten worden. A, haal je 2 winkels aan waar het artikel wat je plaatst totaal niet op van toepassing is.
B, bij Action wordt er juist, zeker qua kleding, door de inkopers op gehamerd dat de kleding zo duurzaam mogelijk geproduceerd wordt.
Als er nou eens meer mensen hun sportkleding kopen bij de Action wordt de wereld daar een stuk beter van. Action laat hun sportkleding vele malen duurzamer produceren dan veel grotere merken die veel meer verkocht worden omdat er toevallig een merkje op staat.
Het zou je goed doen om eens langs de Action te gaan, verpakkingen te lezen en dan nog een keer je conclusies trekken.

@TS, retouren die wij krijgen van Bol, Zalando, Amazon en eigen webshop worden gecontroleerd, waar nodig gereinigd en dan weer opnieuw verpakt om weer iemand anders blij te kunnen maken.
Er moeten al echt productie fouten of echt vlekken die je er niet meer uit krijgt in zitten voordat het weggegooid wordt.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 19:59

Bellatrix schreef:
Foaly schreef:
https://archive.ph/dA8OK

Hier nog een recent artikel, er wordt zoveel goedkope meuk geproduceerd van zulk slecht materiaal dat het ook gewoon nergens anders meer heen kan dan in de verbrandingsoven :=

En verbranden is zeker ook niet goed? :

Lekker microplastics de lucht in :D

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 20:02

Interessant om te lezen allemaal. Zelf ga ik redelijk bewust om retouren: lingerie de bh passen, slipjes altijd in dichte verpakking laten wanneer het retour moet (als de bh niet goed zit dus, draag alleen setjes).

Verder pas iets passen wanneer ik net gedoucht heb. Behalve schoenen/jas. Ook alleen passen en meteen weer uit.

Snap dus ook echt niet hoe er retouren kunnen komen die duidelijk gedragen zijn. Daar zou gewoon een sanctie op moeten komen of zelfs geen geld terug. Das toch geen passen meer?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 20:07

Marocje schreef:
Interessant om te lezen allemaal. Zelf ga ik redelijk bewust om retouren: lingerie de bh passen, slipjes altijd in dichte verpakking laten wanneer het retour moet (als de bh niet goed zit dus, draag alleen setjes).

Verder pas iets passen wanneer ik net gedoucht heb. Behalve schoenen/jas. Ook alleen passen en meteen weer uit.

Snap dus ook echt niet hoe er retouren kunnen komen die duidelijk gedragen zijn. Daar zou gewoon een sanctie op moeten komen of zelfs geen geld terug. Das toch geen passen meer?

Bedrijven, en zeker kleine bedrijven, zijn 'bang' voor slechte recensies. Een slechte recensie kan ze meer kosten dan het kledingstuk, dus laten veel bedrijven het maar gaan.

beert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-24 20:08

Bedankt weer voor de aanvullingen!

@marocje, je hebt dus mensen die iets kopen, ermee uitgaan en daarna retour sturen. Daarom zijn er ook al webwinkels die de labels aan de rits of ergens anders op de voorkant duidelijk hangen en als het label eraf geknipt is, mag het artikel niet meer retour.

Ik ben ook altijd heel voorzichtig met retouren. Ik had pas een stofzuiger online besteld. Uitgebreid onderzoek van tevoren gedaan en bij ontvangst kwam ik er stom genoeg achter dat er een functie niet op zat die ik wel echt nodig had. Ik heb op YouTube een ontboxing video andersom gekeken om hem weer goed in de doos te kunnen krijgen :D

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 20:14

@Beert: Precies die mensen moeten gewoon een sanctie krijgen. Of geen geld terug.

Maar snap idd dat je dan een negatieve recensie aan je broek hebt hangen @Vjestagirl, en dat bedrijven dit willen voorkomen. Best triest eigelijk.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 20:30

Cayenne schreef:
In Amerika zijn er retourwinkels van bijvoorbeeld Amazon.
Daar kun je heel goedkoop producten shoppen die terug gestuurd zijn.
Dat mogen ze van mij hier ook wel invoeren:

[ Video ]

Die heb je hier ook.
De wehkamp heeft een winkel in Slagharen.

Echwel

Re: Wat gebeurt er met online retouren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 20:35

Retouren loeren in Zwolle
Veel van Bol en Amazon

Hebben Facebook pagina

Keell94

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 20:37

Ik heb in een distributie centrum op de retouren gewerkt.
ModeMusthaves was een van onze grootste klanten en we kregen dan ook dagelijks 2/3 karren aan retouren daarvan terug.

Wij controleerden alles en wat niet stuk, vies was werd opnieuw verpakt en gewoon weer verkocht.
Dus als jij 2 paar schoenen besteld en 1 paar retour stuurt en enkel gepast hebt wordt dat gewoon weer opnieuw verpakt en verkocht.

Tis alleen wel zo dat het de webshops (en nu dus het distributie centrum in het geval van ModeMusthaves) een kluit aan werk hebben van alles wat retour komt. Vooral voor kleinere zaken is dit best wel een dingetje.

Je wilt niet weten hoe we producten soms ook terug kregen, stinkend naar zweet, witte shirtjes vol foundation vlekken, alles in een hoopje terug in de zak gepropt.

FrNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 20:55

Ik heb niet alle reacties gelezen maar heb eens een badjasje voor de hond retour willen sturen. Was te groot. (Was rond de 10 euro, dus retourkosten waren bijna net zo duur als het badjasje zelf)
In kreeg een antwoord terug dat ik mijn geld terug zou krijgen en het (dringende) verzoek om het badjasje aan een goed doel te schenken.

Dat vond ik een mooi iets.
Ik heb het aan het asiel gedoneerd waar we onze hond vandaan hadden.
(En netjes het geld retour gehad)