Wintermensen: tips voor zomermensen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mirjam79

Re: Wintermensen: tips voor zomermensen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 09:36

Oh, ik kan zo genieten van die herfstkleuren! Helemaal als dan het zonnetje er ook nog even door komt.
En (sorry Prima2Donna) het gevoel van binnen komen na een tijd buiten in de frisse lucht te zijn geweest.
Een kopje warme chocolademelk en een stukje gevuld speculaas :9 . Dat geeft zo'n heerlijk gevoel.
Toch naar buiten gaan, ook al heb je er geen zin in. Meestal levert het mijn alleen maar energie en een goed humeur op!

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 09:53

ik vind de winter ook vreselijk, veel naar buiten gaan werkt alleen als ik dat op de dagen doe dat het me niet vreselijk tegen staat. Met regen en hele erge kou maak ik het liever binnen comfortabel. Zonnebank en sauna slepen mij er inderdaad ook doorheen. Kerst helpt ook al niet, verplichtingen met familie hebben daar wel voor gezorgd, wij gaan meestal een paar daagjes weg.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 10:02

Als je echt niet blij of gelukkig kan worden van naar buiten gaan, bijvoorbeeld omdat je idd Raynaud hebt (lijkt me wel echt vreselijk) zorg dan dat je het binnen extra gezellig maakt. Donker hoeft niet depressief te zijn, maak het gezellig met kaarsjes, lichtjes, gezellig kleedje op de bank. Besteed wat extra aandacht aan je eten, hou spelletjesavonden met borrelplank, doe jezelf een fantastische leesstoel kado met een goeie lamp om een boek te lezen.

Scoor voor jezelf een paar adventskalenders zodat je in december elke dag een vakje hebt om open te maken. Spreek met een of meerdere vriendinnen af dat je er eentje voor elkaar maakt. Hoeft niet heel wild te zijn, spreek een budget af en pak 25 kadootjes in. Onwijs leuk om te doen!

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 10:07

Prima2Donna schreef:
Mensen die zeggen "lekker in de kou naar buiten gaan, wandelen met de hond en daarna thuis opwarmen met een kop thee" hebben duidelijk geen last van Raynoud waardoor je bloedvaten dichtknijpen zodra je 1 stap buiten zet :')
Op kou kan je kleden, maar mijn handen & voeten blijven pijnlijke ijsklompjes en dat warmt niet zomaar weer op (en dan heb ik overal al thermos onder aan). Weinig zin om dan nog naar stal te gaan en ik kan 's winters niet rijden omdat mijn vingers gewoon niet meer werken.

Dus nee ik heb ook een hekel aan dit seizoen :+ Lees even mee voor leuke en handige tips!

Jawel, ik ben één van die mensen én "gezegend" met Raynaud... dus ik weet heel goed hoe het is om niet werkende vingers en handen te hebben, en niet meer warm te worden zodra het onder de 10 graden is.

Maar toch zijn mijn symptomen wel verbeterd sinds ik structureel wandel en buiten bezig ben in de winter. Op stal word ik nog steeds te koud en ik hoef van mezelf ook niet te rijden als mn lijf zo is.
Ik draag merinowol (thermokleding van ander materiaal werkt niet voor mij) onderkleding (legging en shirt) en compressie sokken en handschoenen. In de winter op stal een skibroek, met wandelen een goede fleecegevoerde softshell broek.
En ik word nog steeds koud, maar het gaat wel beter als ik dagelijks bewust in beweging ben (goed doorwandelen of hardlopen).
Ik ben erg benieuwd wat de infrarood sauna gaat doen voor mijn lijf deze winter maar nu al een paar weken plezier van vanuit stal.

Paarden verzorgen is ook echt niet altijd fijn met zulke bloedvaten, maar dat is dan even een "moetje". Maar dan trakteer ik me thuis weer op een lekkere dikke joggingbroek, dekentje op de bank (ik vind het ook heel fijn om een 100% wollen kleed onder mijn billen en benen op de bank te hebben, of een schapenvacht. Geeft zoveel extra warmte!) met warme thee of chocomel en een boek.
Laatst bijgewerkt door Leo op 11-11-24 10:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 10:10

Lekker naar buiten, wanneer dan? Ik ben doordeweeks alleen maar vrij als het donker is :+

Mirjam79

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 10:11

Even een vraagje tussendoor: voor mensen met Raynaud: ik zag laatst van die handenwarmers bij de action (van die soort kleine kruikjes die je moet inknijpen om warm te worden, om opnieuw te gebruiken moeten ze even gekookt worden). Is dat dan ook iets wat kan helpen?

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 10:17

Bij mij hielpen die dingen niet, deed vaak vooral zeer. Maar ik houd ook niet van dingen in mn handschoenen en wil mn vingers vrij kunnen bewegen haha.
Compressiehandschoenen en daar overheen gewone handschoenen (leer of merinowol gevoerd, want synthetische materialen werken voor mij onvoldoende).

Malle_meid

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 10:20

Sintara schreef:
Lekker naar buiten, wanneer dan? Ik ben doordeweeks alleen maar vrij als het donker is :+

Echt precies dit ja!

Of leuk die foto's van een buitenrit met een mooi zonnetje, net als afgelopen week is het alleen maar grijs geweest. Heel het weekend grijs en dan nu vandaag schijnt hier de zon, maar zit ik weer de hele dag binnen op kantoor. Daar word ik dan zo chagrijnig van -O-

Nee echt, ik vind dit echt een vreselijke periode, omdat je zooo weinig dagen hebt met een zonnetje en dan moet dat zonnetje net samenvallen met een dag dat je niet hoeft te werken (voor mensen met een kantoorbaan dan vooral)

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 10:25

Wat mij wel helpt is een daglichtlamp, 's ochtends een halfuur ervoor zitten (of zo lang als past als je net als ik altijd weinig tijd hebt 's ochtends) en dat scheelt wel echt een hoop. Niet qua temperatuur, wel qua stemming en ervaring van grijsheid. Als het supergrijs is de hele dag/week lang heb ik daar als ik structureel braaf voor de lamp zit elke ochtend aanzienlijk minder last van. Kunstmatig daglicht is beter dan geen daglicht

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 10:27

Prima2Donna schreef:
Mensen die zeggen "lekker in de kou naar buiten gaan, wandelen met de hond en daarna thuis opwarmen met een kop thee" hebben duidelijk geen last van Raynoud waardoor je bloedvaten dichtknijpen zodra je 1 stap buiten zet :')
Op kou kan je kleden, maar mijn handen & voeten blijven pijnlijke ijsklompjes en dat warmt niet zomaar weer op (en dan heb ik overal al thermos onder aan). Weinig zin om dan nog naar stal te gaan en ik kan 's winters niet rijden omdat mijn vingers gewoon niet meer werken.

Dus nee ik heb ook een hekel aan dit seizoen :+ Lees even mee voor leuke en handige tips!

Zeker wel. Ik heb er last van maar ik ben echt helemaal gek op de winter en kou. Mijn lichaam is het er niet mee eens maar mentaal word ik er echt heel gelukkig van. Op kou kun je je goed kleden, ook met Raynoud.

Ik ben graag buiten en wandel zodra het ook maar even mogelijk is. Helaas kan ik door een ongeluk niet zo vaak en zo ver meer lopen als ik graag wil maar toch geniet ik van de kleine stukjes die ik wél kan lopen.

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 10:28

Sintara schreef:

Ja helemaal eens, gelukkig heb ik 1 middag in de week vrij (36 urige werkweek geeist) dat scheelt al iets.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 10:36

mystery1980 schreef:
Sintara schreef:

Ja helemaal eens, gelukkig heb ik 1 middag in de week vrij (36 urige werkweek geeist) dat scheelt al iets.

Dat lijkt me inderdaad heel veel schelen. Als ik vrij ben heb ik er eigenlijk niet zoveel last van, maar helaas is dat niet vaak haha

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 10:41

Maar in het donker kun je toch ook lekker wandelen? Wij doen niet anders.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 10:42

Die dagen na het achteruit gaan van de klok, dat je met donker weggaat en thuiskomt op werkdagen zijn idd echt het zwaarst vind ik. Als het rustig weer is, probeer ik na het eten toch nog een rondje te lopen in het donker. Goede lamp mee en gaan, we hebben een fijne route van 2,5 km vanuit huis door de polder (wandelpad). Ik voel me daarna echt heel fijn.
Als het nat is of er staat veel wind mag het me overigens gestolen worden en kruip ik ook gewoon op de bank.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 10:52

Sintara schreef:

Maar je krijgt niks van naar buiten gaan in het donker toch? En in het weekend kan je lekker met daglicht naar buiten.

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-24 11:19

Wat veel mensen hier zeggen; de herfstkleuren en paddestoelen etc vind ik ook erg mooi!

Het is voor mij meer de periode erna: als het nog kouder wordt en de bladeren van de bomen zijn. En als het dan ook nog grauw en regenachtig is, met alleen dorre bomen, vind ik het zeer moeilijk om positief te blijven :')

Daarentegen vind ik bijvoorbeeld sneeuw met een zonnetje wel mooi (om te zien dan. M'n lichaam vind die kou echt niet leuk, haha)

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-24 11:21

Oh ja, en wat ook mensen zeggen is dat je je op de winter beter kunt kleden. Hoewel dat met 30+ graden wel klopt, vind ik het wel heerlijk als ik met 25 graden alleen een kort broekje/shirtje en slippers hoef aan te trekken :D of een luchtig jurkje.

Maar ik ga de rest nog even doorlezen, ik wil er toch iets van zien te maken dit seizoen :D

Many

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 11:23

Naast alles wat al genoemd is, vind ik het ook een aanrader om leuke dingen te plannen. Een theatervoorstelling, etentje, bezoek aan een vriendin, interessante workshop, markt of beurs, etc. Zo heb je altijd iets om naar uit te kijken of naartoe te leven.

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 11:28

Tazzey schreef:

Daar knapt mijn humeur niet echt van op, bovendien is het niet in elke omgeving zo fijn als vrouw alleen s avonds op straat.

Desireeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 11:30

Sintara schreef:

Wat houdt je tegen om tussen de middag met je lunch even een rondje te wandelen? Heerlijk verfrissend tussen het werken door!

Het is voor een gedeelte ook een beetje wat je wilt zien :)) Grijs weer en regen? Heerlijk! Ik zit lekker binnen op de bank met kaarsjes, een snack en een spelletje o.i.d. Prachtig zonnetje? Extra rondje buiten lopen.

En er zijn genoeg activiteiten die je savonds kan doen, binnen en buitenshuis.

Unwritten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 11:30

Ik leef dus helemaal op zodra de wintertijd in gaat, ik kom makkelijker uit bed, slaap makkelijker in savonds. Heerlijk!

Ik heb zelf een reumatische aandoening waardoor kou heen snel in, maar niet meer uit mijn lijf gaat. Toch is de winter mijn favo seizoen - ik ben 3 tot 4x per jaar in de winter in de bergen, heerlijk! Droge kou ga ik heel goed op. Ik voel me dan echt helemaal opknappen. In Nederland is de kou vaak nattig (zeker in de herfst) maar ook hier kunnen we die heerlijke droge kou hebben. Dat de zon schijnt en je met 5 graden buiten zonder jas koffie kan drinken :+:

Naar buiten gaan is echt de top tip, ik ben geen bosmens (ik wandel gewoon lekker door de wijken hier in het dorp) want in het bos krijg ik het vaak benauwd. Maar zoals vandaag, zon schijnt en het is fris, lekker koffie buiten voor de deur :+:

En ik hang altijd lekker op tijd de lampjes op buiten, dan is de tuin elke avond een klein lichtjesfeestje. En in het donker buiten nog een rondje lopen door de wijk met een luisterboek aan, heerlijk!

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 11:36

Many schreef:
Naast alles wat al genoemd is, vind ik het ook een aanrader om leuke dingen te plannen. Een theatervoorstelling, etentje, bezoek aan een vriendin, interessante workshop, markt of beurs, etc. Zo heb je altijd iets om naar uit te kijken of naartoe te leven.

Wij gaan ook vaker naar het theater in de herfst en winter. Wij hebben op 21 december een heerlijke kerstvoorstelling van Leo Blokhuis in het theater. Vooraf lekker dineren terwijl het koud en donker is en de binnenstad prachtig is verlicht. Overal de geur van haardvuur, zalig!
Zodra de wintertijd ingaat leef ik echt volledig op.

Ik lees graag met een kopje thee, ik teken of haak met een fijne kerstfilm op de achtergrond.

tones

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 11:37

mystery1980 schreef:
Tazzey schreef:

Daar knapt mijn humeur niet echt van op, bovendien is het niet in elke omgeving zo fijn als vrouw alleen s avonds op straat.

Had vorige week ook bijna een wandelaar met hond zonder verlichting op mijn motorkap.

Heb een hekel aan die donkere dagen.

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 11:38

Desireeeee schreef:
Sintara schreef:

Wat houdt je tegen om tussen de middag met je lunch even een rondje te wandelen? Heerlijk verfrissend tussen het werken door!

Het is voor een gedeelte ook een beetje wat je wilt zien :)) Grijs weer en regen? Heerlijk! Ik zit lekker binnen op de bank met kaarsjes, een snack en een spelletje o.i.d. Prachtig zonnetje? Extra rondje buiten lopen.

En er zijn genoeg activiteiten die je savonds kan doen, binnen en buitenshuis.

ja dat doe ik tussen de middag ook weleens, alleen werk ik midden in de stad en dat komt mijn ontspanning niet ten goede dus daar haal ik minder uit dan wanneer ik lekker overdag het bos in kan.

En het is niet zo dat ik me binnenshuis niet vermaak, alleen met een zonnetje de huiskamer in is zoveel vrolijker!

Malle_meid

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 12:29

Met de jaren ben ik deze periode steeds meer gaan haten, vroeger had ik er lang niet zoveel moeite mee. Nu denk ik ieder jaar "daar gaan we weer". Het ergste vind ik de weinige zon uren die er zijn.
Al die regen en grijze dagen :n