Wel of niet, doorgaan als meisje tussen de mannen??

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Re: Wel of niet, doorgaan als meisje tussen de mannen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 23:28

Begin dan eerst maar eens met dat woord introduceren en van ze eisen dat ze je ook zo noemen. Je bent geen meisje meer, je bent een volwassen vrouw en dient voor vol aan gezien te worden. Punt. Dat zou niet eens een punt van discussie moeten zijn :=. Maar ook hierin, of zij zijn ter ouderwets en willen je echt niet anders zien, hetzij jij laat te veel over je heen lopen dat ze nog zo over je praten. Zolang jij het goed vind dat zij over jou praten als meisje, kan je het in elk geval wel vergeten.. Om maar iets te noemen waar het mogelijk wel eens mis kan gaan .

Heb jij eigenlijk wel eens met je vuist op tafel geslagen en gezegd 'en nu is het klaar met deze flauwekul?'? Oprechte vraag.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 23:39

Op tafel slaan haalt weinig tot niets uit hoor, ik ken ook wel enkele kazernes waar ze niet zitten te wachten op een vrouw in hun team(en waar de chef dat ook openlijk zegt)….
Het is sowieso al een heel erge matcho wereld, met heel vreemde regels en tradities uit de vorige eeuw lijkt het soms, waarvan niemand weet waarom, maar ze wel in stand gehouden worden bv….

Snap je dilemma heel erg goed hoor, maar eerlijk denk ik niet dat je op termijn gelukkig wordt van mee te draaien in dit team.
Net in dit werk zijn goeie collega’s een must… openlijk kunnen napraten over een sérieuse oproep of iets die toch niet zo ging als gepland is zooo belangrijk en als ze zo tegenover je staan, lukken die dingen niet…

Ook ik zou op zoek gaan naar een ander alternatief.
Mss zoeken ze in de 20 min huizen dringend mensen en kunnen ze leven met 25 min?
Zelf zitten bij ons meerdere mensen in principe net te ver(zelf ook op het randje), maar omdat het niet meer evident is om mensen te vinden, maken ze daar ook geen punt van en werd hier bv ‘op 5 min’ al versoepeld naar ‘op 6 min’.

quibusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 23:47

Ik ga toch een tegengeluid laten horen. Ik lees in je verhaal namelijk dat je dit eigenlijk heel graag wil. Is de enige reden dat je niet toegelaten zou worden het feit dat je een vrouw bent en er alleen mannen werken? Dan valt het gewoon onder pure discriminatie en dat mag niet. Heb je een lange adem en olifantenhuid nodig om voet bij stuk te houden? Zeker, maar je klinkt erg gemotiveerd en als niemand deze strijd aangaat, veranderd er niets.
Dus als je de energie ervoor hebt om het aan te vechten, juich ik het alleen maar toe *\o/*

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 23:55

Wil je dit echt zelf of om je vader trots te maken ?

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 23:56

Ja, een positieve verandering willen maken binnen een organisatie is natuurlijk goed, maar als enige "meisje", als nieuwkomer en in een team waar ze openlijk te kennen geven dat ze je er liever niet bij willen hebben, word je niet gelukkig ben ik bang en gaat die verandering proberen te verwezenlijken lastig worden.

Silenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 00:02

Ik denk dat je inderdaad heel goed bij jezelf moet nagaan of werken in dit team je een voldaan gevoel gaat geven, of dat je je altijd een beetje minderwaardig zal blijven voelen. Dat antwoord kun alleen jij bepalen :)

Maar als je er wel voor wilt gaan, ga er dan ook vól voor. Je bent geen meisje, je bent een volwassen vrouw die keihard werkt voor haar plaats en het respect verdient wat je toekomt. Geloof in jezelf, kin omhoog, doe je best en laat niemand je vertellen dat je ondergeschikt bent voor welke functie dan ook, en al helemaal niet omdat je vrouw bent.
Of dat nou voor deze baan is of voor een andere, ga jezelf voor vol aanzien en eis dat ook van je omgeving.

SeaSide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-24 00:08

BigOne schreef:

Ik wilde dit wel echt zelf, en terug kijkend was voor mij snachts de zee op met 4 m golven iets wat ik niet meer ga vergeten (in positieve zin). Blij die trainingen mee te hebben kunnen doen, ik heb mijn vaarbewijs en een 4x4 auto alles wat mijn vader denk ik terug had willen zien in mijn broertje :').

Die is wel trots, dat maakt niet uit ook als ik wat anders ga doen (daar ben ik ook dankbaar voor)

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 00:10

SeaSide schreef:
BigOne schreef:

Ik wilde dit wel echt zelf, en terug kijkend was voor mij snachts de zee op met 4 m golven iets wat ik niet meer ga vergeten (in positieve zin). Blij die trainingen mee te hebben kunnen doen, ik heb mijn vaarbewijs en een 4x4 auto alles wat mijn vader denk ik terug had willen zien in mijn broertje :').

Die is wel trots, dat maakt niet uit ook als ik wat anders ga doen (daar ben ik ook dankbaar voor)

Jij bent je broertje niet en je kan hetgeen je vader in je broertje terug had willen zien niet compenseren.
Jij bent jij!!! :(:)

SeaSide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-24 00:13

Met dank aan alle verschillende reacties en ook de privé berichten, ga ik morgen eens mailen naar de brandweer in mijn dorp.

Een compleet andere organisatie, maar dat spreekt mijzelf nu juist wel aan terug kijkend op de afgelopen jaren.

Daarmee spookt het idee van het grootrijbewijs nog steeds wel door mijn hoofd, maar dat laat ik de komende dagen even bezinken.

MissyNr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 00:22

Ik zou juist wel alles aanpakken om ertussen te komen. Juist omdat ze blijkbaar geen vertrouwen hebben in vrouwen. Laat ze maar zien dat je 100% gelijk bent. En als dat betekent om onderaan te beginnen dan is dat maar zo. Enige manier om bekrompen eikels een toontje lager te laten zingen is laten zien dat je beter bent. En dan met opgeheven hoofd en trots.

Natuurlijk hoef je je niet bloot te stellen aan alleen ellende. Dus als je er echt niks positiefs uithaalt voor jezelf is het het niet waard. Maar kan best zijn dat je medestanders krijgt en dat zij op een gegeven moment in de meerderheid zijn. Dat duurt alleen een tijd denk ik

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 00:54

Ik neem aan dat jouw vader ook wel heeft gesproken over de afloop van jouw stage. Wat is zijn beeld ervan? De reden van afwijzing? Staat hij achter de redenatie?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 07:04

Wat balen voor je dat het zo gaat. Mijn gedachte is ook van joh praat eens goed met je vader hierover.
Denkt hij dat een vrouw sowieso niet geaccepteerd gaat worden? Of dat specifiek jij (omdat je te graag wilt?) niet in het team past?

Ik ga er vanuit dat de charme er voor je in zit om dit inderdaad met je vader te doen nog een paar jaar.
Dat je van kleins af aan al deze ploeg / locatie kent en er helemaal in ondergedompeld bent, en graag de traditie voort wilt zetten. Dat het dus eigenlijk specifiek om deze ploeg gaat.

Dat meisje en jongetjes gedoe... bedoel je dat de kinderen van de mannen van vroeger, die er steeds regelmatig bij betrokken waren en waar jij er 1 van bent, inmiddels allemaal in het team zitten? Heb je daar dan ook niet een zekere band mee opgebouwd...?

En hoe staat je vader er verder eigenlijk 1? Is hij echt "1 van de jongens" in het team die echt in actie komt? Wil hij jou er wel echt bij...? Of is het voor hem ook een beetje een lastige situatie eigenlijk...?

Ik kan me bvb. voostellen dat hij het in principe wel een leuk idee vindt, maar dat het aan de andere kant lastig is om zich een soort van verantwoordelijk te voelen voor jouw welzijn, maar ook tegenover de jongens dat hij "een meid" het team in probeert te duwen.

En misschien dat er ergens ook nog wel een greintje meespeelt van dat ze het wel fijn vinden om gewoon mannen onder elkaar te zijn. Ik kan me daar ook wel iets bij voorstellen, mensen houden niet voor niets vrouwen en mannenavondjes. Als ze gewend zijn onderling een beetje lomp te doen en dat een deel van de charme is weet je wel :=

Ik zou me denk ik toch wel te goed voelen om voor de lüllige dingen op te kunnen komen draaien..... als je aanwezigheid niet gewaardeerd wordt. Maar kan me ook voorstellen dat er een pad kan zijn naar toch de groep binnenkomen via die weg. En een groot rijbewijs is nooit verkeerd.

Maar ik heb niet zo'n behoefte om me een groep in te werken waar ze me niet waarderen om lüllige redenen. Graag of niet hoor!

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 08:02

Jij bent de enige die de keuze kan maken
maar een organisatie die zo bekrompen is en jouw kwaliteiten niet kan zien puur om het feit dat je van een ander geslacht bent, daar zou ik al niet in willen werken.
Als hun jou nu niet erkennen om wie je bent en wat je kan en hoe vastberaden dat je bent, maar een banketstaaf andere functie willen geven puur en alleen omdat je er andere instanties bijhaalt? Je wil bij een team horen, meedoen, geaccepteerd worden en dat ga je daar niet vind, hoogstens dat ze je tolereren vanwege de wetgeving, maar dat is niet wat je zoekt.
Hun verlies!!

SeaSide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-24 08:06

Mijn vader is "vroeger" een lange periode "ploegleider" geweest en nu ivm leeftijd nog hand en span diensten persoon. De ploeg van nu is wel heel anders als in zijn tijd, begrijp ik uit verhalen (en niet in het positieve).

Hij geeft echt aan dat het door een bepaalde goed vertegenwoordigde familie het gewoon niet gewaardeerd word vrouwen in de ploeg.

Ook dat het excuses wat de "voorzitter" maakte, niet gemeend is (dat ze dat er van hebben gemaakt om zichzelf te redden). Dit is zijn mening en visie, maar het is niet echt een prater. Ik krijg vooral boos gemompel eruit, over een vervelende ploeg & voorzitter.

Tegelijkertijd doet hij al jaren met passie het onderhoud en dergelijke met een aantal andere oudere mannen, en ben ik van mening dat hij dat ook zeker moet blijven doen.

Wat betreft mijn situatie, vind hij dat ik dat rijbewijs aan moet pakken en hoopt hij voor mijzelf dat het in de toekomst veranderd.

Maar ik weet dat als ik ergens anders bij zou gaan hij dat net zo mooi vind.

Zelf denk ik vandaag rustig onze plaatselijke brandweer te berichten, het is iets waar ik eigenlijk weinig vanaf weet en nooit erg mee bezig ben geweest ivm ik altijd de zee op wilden. Maar misschien is het een leuke ploeg/werk & enorm leerzaam (en er schijnt al een dame te zitten). Ook heb ik er totaal geen emotionele familie verbinding mee wat bijna voelt als een verademing.

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 08:16

Is het ook geen poging waard om toch bij die andere 2 stations te solliciteren? 25 minuten is niet heel ver en dat geeft je de kans om dit te doen.

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 08:23

Ik wilde al typen: kom bij de brandweer!
Ik zit (sinds een half jaar) bij een kazerne waar 2 andere vrouwen een paar jaar geleden de eersten waren. Een tijd lang moesten ze bij inzetten in de wagen blijven tot de mannen het verantwoord genoeg vonden dat ze me hielpen (in dit geval wilden de mannen hen vooral beschermen) en er was ook wel weerstand en onwennigheid, maar intussen worden vrouwen wel voor vol aangezien en waren ze dit voorjaar zelfs actief vrouwen aan het werven.

Het werk is anders, maar ik vermoed dat het je een vergelijkbaar gevoel kan geven als 's nachts op zee de golven in.
Goed kameraadschap is zo belangrijk bij dit vrijwilligerswerk, jezelf in een team proberen te worstelen waar niemand je wil lijkt me erg frustrerend.

Wat ik mij nog afvroeg: hoe is je contact met je leeftijdsgenoten die wel daar gestart zijn?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 08:31

In sommige situaties zou ik doorzetten en laten zien dat het ook anders kan. Maar op het moment dat er bepaalde mannen letterlijk uitspreken niet met vrouwen te willen werken dan vecht je tegen de bierkaai, die gaan dat niet opgeven.
Ik heb ook in het verleden collega‘s gehad die er zo instonden en zelfs gewoon consequent niet eens een e-mail terug sturen. Zulke bekrompen gasten overtuig je niet.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 08:42

Mungbean schreef:
In sommige situaties zou ik doorzetten en laten zien dat het ook anders kan. Maar op het moment dat er bepaalde mannen letterlijk uitspreken niet met vrouwen te willen werken dan vecht je tegen de bierkaai, die gaan dat niet opgeven.
Ik heb ook in het verleden collega‘s gehad die er zo instonden en zelfs gewoon consequent niet eens een e-mail terug sturen. Zulke bekrompen gasten overtuig je niet.

Nou hoeft dat niet helemaal waar te zijn. Ik heb ergens gewerkt waar op mijn eerste dag letterlijk werd gezegd: ' wij geloven niet dat vrouwen dit werk aan kunnen en hadden nooit een vrouw hier aangenomen'

Ik werd tegelijk met een andere vrouw op die locatie gezet. Maar, dat werd gedaan door een vrouwelijke manager, die heel duidelijk uitstraalde dat ze onze rug had.

Uiteindelijk zijn wij compleet geaccepteerd en werd echt ingezien wat wij meebrachten in het team. Maar, dit was met steun uit de lijn boven ons.

Zonder dat, krijg je de kans niet.

Als ik het dus echt zou willen, zou ik niet gaan voor 'van onderen mij bewijzen ' , dus via dat vrachtwagen rijbewijs. Ik zou van boven blijven irriteren en klachten indienen, het managment aanspreken, ze melden bij instanties etc.

Daar moet je zijn voor verandering. Dat doe je alleen wel voor de vrouwen na jou, want jij gaat nooit geaccepteerd worden.

Dat zou mijn spoor zijn, voor mezelf naar de brandweer. Voor alle vrouwen na mij, in de hoogste boom of de pers klimmen bij die hufters.

Ponytante

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 08:49

SeaSide schreef:
Ik zit er emotioneel kwa familie gewoon heel erg in, en alle andere kinderen van mijn jeugd zijn dus of moeder inmiddels of als jongentje al hierbij gegaan. :Y)

Ik pik even deze uit. Betekent dit dat jongens met wie je opgroeide of op school zat er al meedraaien? Valt bij deze nieuwe generatie dan iets te doen?

Jij (en ik) wil vast liever recht door zee (zee, hè? <<) ), maar wellicht valt hier wat te doen met politiek & lobby? Dat je bij jongens die je al kent bondsgenoten kunt vinden die een goed woord voor je toestoppen? Of zijn ze allemaal zo opgegroeid dat daar ook geen ruimte zit?

Overigens vind ik bovenstaande eigenlijk verschrikkelijk, net als iemand die zei dat je vader misschien met vuist op tafel zou moeten slaan. Dat er dan toch een man te pas moet komen om een vrouw haar punt door te krijgen :roll:

Ik zie hier niet heel veel goede oplossingen, niet doen en verbittering ligt op de loer, wel doen en je vecht de komende tien jaar windmolens en gaat misschien over je grenzen heen.

Waar word je gelukkig van? Wat is realistisch (qua toekomst in de ploeg)? Ik denk dat Ruitje hier boven ook een erg goed punt heeft over de voorvechtersrol. Alleen dat is idd waarshijnlijk niet wat je wilt, want dan mag je zeker niet mee. Maar waar trek je de grens tov koste wat het koste?

Sterkte met de overpeinzingen!

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 09:30

Je moet uiteraard voor jezelf beslissen maar ik zou echt aan die boom blijven schudden. Dit kan en mag toch niet meer in de huidige tijd. Als je inderdaad goede redenen zou krijgen waarom je niet zou passen dan is dat logisch en jammer maar het feit van vrouw zijn moet dat niet in de weg staan.

Ik zou het toch landelijk bekijken wat je nog zou kunnen doen, dus het echt hogerop zoeken of de politiek benaderen. Verder niet akkoord gaan met het rijden van de wagen, eenmaal dat rijbewijs op zak weten ze je daar elke keer voor te vinden en zo te horen word jij daar niet heel blij van. Jij hebt passie voor het reddingswerkers als ik het zo lees.

misami

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 09:36

Ontzettend verdrietig en bekrompen. Ga naar de brandweer en blijf hier weg. Ik zou wel een melding maken van discriminatie en brief aan burgemeester en wethouder. Jij gaat hier niets aan hebben, maar dit gedrag kan en mag niet. Wie mogen er nog meer niet mee doen...

Verdrietig dat dit nog bestaat.

Veel kracht en goede keuzes toegewenst

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 10:02

Zou je niet gewoon dat rijbewijs halen!! laat het voor nu even bij het rijbewijs halen, geniet ervan en wacht simpel je kans af, je geeft zelf al aan "iets te veel je best gedaan" laat dat even afzwakken door op een andere manier te laten zien dat je waardevol bent.

Dat rijbewijs is toch een gewoon rijbewijs waarmee je elke vrachtauto kunt/mag besturen!!

best vervelend maar zo werkt het nog altijd

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 10:08

Lalidan schreef:
Ja, doei, koekoek. Ik kom tegenwoordig met enige regelmaat in dit soort wereldjes (knrm, Reddingsbrigade, brandweer, SAR etc) en eigenlijk altijd zitten daar wel een paar vrouwen bij. Veruit in de minderheid, maar toch, ze draaien gewoon mee en horen er gewoon bij.

Er kunnen dus 2 dingen aan de hand zijn: hetzij jij treft echt net het achterlijke station waar men een vrouw in het team wel een probleem vind. In dat geval, laat ze er lekker in stikken. Zijn ze helemaal gek geworden. Dan gewoon lekker gaan verhuizen en je ergens anders aanmelden, of het laten zitten. Daar als vrachtwagen chauffeur gaan werken, zou echt mijn eer te na zijn.

De andere optie is minder leuk om te horen, maar wel een reële mogelijkheid denk ik. En dat is dat je toch niet geschikt bent voor de functie. Dan is de vraag, waarom niet, anders dan dat je een vrouw bent?

Op grond van jouw verhaal neig ik naar de eerste optie, maar tegelijkertijd ben ik ook te bekend in het wereldje om de tweede niet uit te sluiten.

Dus. Ga even bij jezelf te rade wat er nou speelt. Kijk ook even goed naar hoe je jezelf ziet in deze rol, soms zijn dingen ook een selffulfilling prophecy. Als jij tot de eerlijke conclusie komt dat jij er past en dit wil doen, zal je moeten overwegen te verhuizen om bij een ander post te komen. Als er wat anders aan de hand is, zal je dat boven tafel moeten krijgen en oplossen.

Allereerst: wat rot voor je TS! Sowieso een hele stomme houding vanuit het station, dat als eerste.

Ik heb ook ervaring in een mannenwereld, meer specifiek de zeevisserij. Op de Belgische vissersvloot varen geen vrouwen mee. Omwille van mijn werk wil ik wel graag minstens één visreis meedoen (dus echt het harde werk aan boord). Het is ook enorm moeilijk het wereldje binnen te geraken omdat ik een vrouw ben. Dit werd ook op die manier eerlijk naar mij gecommuniceerd. Na lang zoeken toch een kapitein bereid gevonden me mee te nemen.

Mijn ervaring in een exclusieve mannenwereld is dus hetzelfde als Lalidan: ja, het is énorm moeilijk om er binnen te geraken. Maar eenmaal 'binnen' en het klikt met de groep, maken ze normaal wel graag plaats voor jou. Je hebt er drie maanden stage gelopen, dus ze hebben je wel leren kennen. Kan het zijn dat er dus nog iets anders speelt waarom ze je alsnog afwijzen? Want mijn ervaring is dus ook, dat eenmaal 'binnen', je er dan wel gewoon bij hoort.

Dandelion2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 10:16

Wat een nare situatie voor je! Ik vind het heel stoer hoe je dit aanpakt. Meelopen, geduld hebben, stage lopen en na je afwijzing ook doorpakken. Aan jou hebben ze iets! Je vader werkt hier nog 3 jaar en je grote droom (of 1 ervan) is samenwerken. Misschien is je groot rijbewijs halen via deze organisatie en nog een paar jaar samen met je vader bij deze club weleen mooi doel. Het team kent je dan beter en misschien verandert je rol alsnog. Als er in de komende 3 jaar dan niets verandert kan je verder kijken naar een andere organisatie waar je weer een pak aan kennis en ervaring meeneemt. En een rijbewijs wat gewoon mooi meegenomen is, en inmiddels ook dik verdiend. Nogmaals; goede instelling!

WillemijnL

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 10:20

ruitje schreef:
Mungbean schreef:

Nou hoeft dat niet helemaal waar te zijn. Ik heb ergens gewerkt waar op mijn eerste dag letterlijk werd gezegd: ' wij geloven niet dat vrouwen dit werk aan kunnen en hadden nooit een vrouw hier aangenomen'

Ik werd tegelijk met een andere vrouw op die locatie gezet. Maar, dat werd gedaan door een vrouwelijke manager, die heel duidelijk uitstraalde dat ze onze rug had.

Uiteindelijk zijn wij compleet geaccepteerd en werd echt ingezien wat wij meebrachten in het team. Maar, dit was met steun uit de lijn boven ons.

Zonder dat, krijg je de kans niet.

Als ik het dus echt zou willen, zou ik niet gaan voor 'van onderen mij bewijzen ' , dus via dat vrachtwagen rijbewijs. Ik zou van boven blijven irriteren en klachten indienen, het managment aanspreken, ze melden bij instanties etc.

Daar moet je zijn voor verandering. Dat doe je alleen wel voor de vrouwen na jou, want jij gaat nooit geaccepteerd worden.

Dat zou mijn spoor zijn, voor mezelf naar de brandweer. Voor alle vrouwen na mij, in de hoogste boom of de pers klimmen bij die hufters.

Hier ben ik het mee eens, zonder steun van bovenaf wordt het niks. Echt stom dat ‘jij mag er niet bij’ gedoe, zeker met vage redenen, net alsof die jongetjes waar je mee opgroeide allemaal 100% geschikt waren. Ik zou fijn de brandweer of andere teams gaan verkennen. Ik zou wellicht wel je vrachtwagenrijbewijs halen omdat dat nooit weg is (maar dat voelt vast niet goed om dan daarna weg te gaan).