Daklozen en mensen die hulp vragen...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sourire

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-24 20:03

belle_boef schreef:
Sourire schreef:
Ook daklozen ontvangen een uitkering (hetzij iets lager dan een reguliere uitkering maar verhoudingsgewijs, hoeven geen huur te betalen, zouden ze meer over kunnen houden). Voorwaarde is wel dat ze een postadres hebben. In sommige gemeenten krijg je alleen een postadres wanneer je een x aantal nachten per week in de nachtopvang doorbrengt. En dat wil niet iedereen. Maar de meeste daklozen hebben vaak wel een uitkering.

In Nederland hoeft niemand dakloos te zijn. Er is veel hulp voor deze mensen beschikbaar maar daarvoor moet je je soms wel een beetje aanpassen. Of dat kunnen. En daar gaat het vaak mis.

In Nederland zijn hele veel daklozen die door omstandigheden tussen wal en schip vallen. Gebrek aan huizen, bureaucratie, etc.
Echt verdiep je in de materie voordat je do soort dingen typt

Haha, rustagh. Ik weet heel goed waar ik het over heb. Misschien had ik er "langdurig dakloos" van moeten maken. Vanuit de hulpverlening is er ontzettend veel mogelijk. Als je de hulp accepteert, bereid bent om mee te bewegen met de regels in Nederland (waaronder verstaan wellicht verhuizen naar een andere woonplaats als daar wel woonruimte i dan hoef je echt niet jarenlang dakloos te zijn. Ik ontken ook niet dat er mensen zijn die tussen wal en schip vallen. Maar ik zie in de praktijk dat mensen dakloos blijven doordat ze zich niet willen of kunnen aanpassen. En dan blijft men mogelijk idd dakloos, gewild of ongewild.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-24 20:30

Nienke1979 schreef:
Polar schreef:
Dus dan gaan we gewoon met z'n allen niemand meer helpen voor die enkeling die om die reden dakloos is geworden?

Ja want ze kunnen zelf ook bij instanties om hulp aan kloppen

Edit daarnaast wat is dan de reden geweest van een ontbrekend netwerk om je heen? Met een goed netwerk kan je nl veel en daarvoor hoef je niet super sociaal te zijn
-O-
Sorry, maar ik laat het reageren op deze reactie aan iemand anders over.
Dit is teveel kortzichtigheid voor mij.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-24 20:38

Ik koop weleens een broodje en een kop koffie. En als de persoon niet teveel vervuild is geef ik ook weleens een lift naar het leger des heils als ik toch die kant op moet.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-24 20:39

Oef lastig. Ik haat dat als mensen me iets vragen. Ik zeg altijd nee maar voelt ook niet echt fijn.
Ik geef iemand nooit geld (want worden drugs van gekocht is mijn visie) en wil iemand iets beter kennen voordat ik er een boodschap voor haal. Niet iedereen is bewust dakloos (of door eigen schuld) maar de gasten die gaan bedelen hadden vaak dingen wel anders kunnen doen.
Heb ooit een periode samengewerkt op een perceel die ook dakloos was. Ik deed de paarden en hij was het hulpje van de eigenaar die daar ook zn bedrijf had. Hij kreeg eten en bier en had een dagbesteding.
Hij gaf aan een gewapende overval te hebben gepleegd onder invloed van drugs puur om nog meer geld te verkrijgen voor drugs. Hij had een plekje bij de opvang en sliep soms ook in de kantine van het bedrijf op het perceel waar ik kwam. Dan had ie weer ruzie op de opvang. Wat hij noemde was allemaal vrij primair en vooral gericht op criminaliteit. Ik hoorde hem nou nooit zeggen: ik had vandaag een fijn sollicitatiegesprek.

Nee ik zeg standaard nee.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-24 20:41

Ik geef niets aan daklozen, het enige wat ik wel eens heb gedaan is het daklozenkrantje gekocht.
Maar dan weet je dat het op de goede manier is gegaan.
Voor de rest weet je niets van die mensen, grote kans dat het om drank of drugs gaat en daar wil ik niet aan meewerken.
Of het zijn mensen die in de psychiatrie thuishoren, die vallen vaak tussen wal en schip.
Maar daar zijn instanties voor.
Mensen die 'goed bij hun verstand zijn' weten denk ik wel zelf de instanties te vinden.

Ik herinner me nu dat ik eens een man een dikke trui heb gegeven, die mijzelf toch veel te groot was.
Is al lang geleden, geen idee meer hoe dat toen gegaan is.
Laatst bijgewerkt door mika11 op 03-11-24 20:43, in het totaal 1 keer bewerkt

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-24 20:43

Zelf jaren gewerkt met daklozen. Lang geleden.
De problematiek is vaak divers en gecompliceerd. Het beste wat je kunt doen is bv eten geven of een babbeltje maken. Geld kan opgemaakt worden aan een verslaving of de mensen bedelen vanuit criminaliteit.
Vroeger de daklozen krant kopen ( ik weet niet of dit nog bestaat want ben te lang weg uit Nederland) of mee betalen aan andere werk initiatieven is ook altijd goed.
Maar het belangrijkste is dat je deze mensen ook daadwerkelijk als mensen ziet en benadert als ze op je pad komen.
Bv ik geef nooit aan bedelaars maar groet ze wel altijd vriendelijk.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-24 20:45

Sourire schreef:
Haha, rustagh. Ik weet heel goed waar ik het over heb.

Op basis waarvan dan? Want je klinkt als iemand die wel de ene kant kent, de bureaucratische kant en hoe het op papier allemaal best lijkt te kloppen - maar niet bekend bent hoe dat kan werken als je aan de andere kant staat. Instanties die allemaal naar elkaar wijzen en waar niemand verantwoordelijk is bijvoorbeeld.

Citaat:
Als je de hulp accepteert, bereid bent om mee te bewegen met de regels in Nederland (waaronder verstaan wellicht verhuizen naar een andere woonplaats als daar wel woonruimte i dan hoef je echt niet jarenlang dakloos te zijn.

Dat 'verhuizen naar een andere woonplaats' is zeer giftig. Dat werd gebruikt door sommige gemeentes om het probleem op andere gemeentes te dumpen, met nog minder ondersteuning. Dan krijg je alsnog geen werk, geen inkomen en geen zorg. Maar hee... op de cijfers van de gemeente lijkt het dan alsof het uit het zicht is.

Citaat:
Ik ontken ook niet dat er mensen zijn die tussen wal en schip vallen. Maar ik zie in de praktijk dat mensen dakloos blijven doordat ze zich niet willen of kunnen aanpassen. En dan blijft men mogelijk idd dakloos, gewild of ongewild.

Maar het punt is dus dat ze zich niet kunnen aanpassen. Dus ze kunnen het niet. Dus ze kunnen het ook niet veranderen, want het ligt niet in hun mogelijkheden. Dan is het dus NIET goed geregeld, want mensen die dat niet kunnen vallen erbuiten. En daar kiezen ze niet voor, en hebben ze waarschijnlijk ook nooit echt voor gekozen.

bloementje3

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-24 20:46

Soms geef ik wel eens wat. Ligt er ook een beetje aan of ik contant geld bij me heb en wie het aan me vraagt. Soms bied ik wel eens eten en drinken aan.

Ik heb wel eens in de supermarkt gehad dat een medewerker (jong meisje) met een kar liep. Een bekende sprak haar aan en ze vertelde lacherig dat ze het terug moest zetten omdat diegene geen saldo had. Het waren echt alleen de hoognodige dingen die ik zag liggen. Ik sprak haar aan en zei jij weet wie dat was ga NU kijken of je diegene nog kan vinden dan betaal ik deze boodschappen. Helaas was diegene al niet meer te vinden buiten. Het ging me aan mijn hart. Want wat ging deze persoon nu eten?? Heb er echt meegezeten |( heb ook aangegeven dat je beter iemand kan helpen dan lacherig doen. Het ging vermoedelijk om een ouder iemand. Vond het zo zo erg.

MonaLieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-24 21:01

Of je iets wil geven is altijd je eigen keuze. Er is daarin geen goed of fout.

Ik vind de verhalen van Michelle van Tongerloo over de patiënten die zij als huisarts en straatarts in Rotterdam tegenkomt veel inzicht geven in dakloosheid, en andere manieren waarop mensen verstrikt kunnen raken in een bureaucratisch systeem. En de manier waarop zij zonder oordeel mensen helpt, vind ik heel inspirerend (maar dat lukt mij ook zeker niet altijd).

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-24 21:03

Sourire schreef:
Haha, rustagh. Ik weet heel goed waar ik het over heb. Misschien had ik er "langdurig dakloos" van moeten maken. Vanuit de hulpverlening is er ontzettend veel mogelijk. Als je de hulp accepteert, bereid bent om mee te bewegen met de regels in Nederland (waaronder verstaan wellicht verhuizen naar een andere woonplaats als daar wel woonruimte i dan hoef je echt niet jarenlang dakloos te zijn. Ik ontken ook niet dat er mensen zijn die tussen wal en schip vallen. Maar ik zie in de praktijk dat mensen dakloos blijven doordat ze zich niet willen of kunnen aanpassen. En dan blijft men mogelijk idd dakloos, gewild of ongewild.

Mwah, ik betwijfel of je weet waar je het over hebt. Er is echt ontzettend veel niet meer mogelijk als je geen woonadres hebt.
Om hulp vragen betekent ook lang niet altijd hulp krijgen. En verhuizen naar de andere kant van het land is niet altijd mogelijk in alle omstandigheden.

Nienke1979 schreef:
Ik gaf al nooit geen geld
Met geld kan je nl ook een verslaving in stand houden
Daarnaast weet je nooit waarom iemand dakloos is geworden….bv zou je iemand willen helpen die uit huis is gezet door politie ivm stelselmatig mishandeling van partner?

Een politie zet geen mensen op straat := of iemand doet aangifte en diegene gaat dan de bak in of in behandeling. Of iemand doet geen aangifte en diegene blijft gewoon wonen waar hij woont.
Maar de politie maakt geen mensen dakloos.
Nienke1979 schreef:
Polar schreef:
Dus dan gaan we gewoon met z'n allen niemand meer helpen voor die enkeling die om die reden dakloos is geworden?

Ja want ze kunnen zelf ook bij instanties om hulp aan kloppen

Edit daarnaast wat is dan de reden geweest van een ontbrekend netwerk om je heen? Met een goed netwerk kan je nl veel en daarvoor hoef je niet super sociaal te zijn[/quote]
Dit is echt bijzonder kortzichtig -O-

Polar

Re: Daklozen en mensen die hulp vragen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-24 21:49

Ik denk dat een deel van de mensen die hier reageert echt niet beseft hoe makkelijk zij zelf in zo'n situatie terecht kunnen komen of hoe bevoorrecht ze zijn om een goed vangnet te hebben.
Daklozen zijn ook gewoon mensen, net als jij en ik, alleen met minder geluk in het leven.

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-24 21:53

Ik denk oprecht dat het iedereen kan overkomen. Ik heb het een paar jaar geleden gezien bij iemand die ik ken. Ben het helemaal met Polar eens.

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-24 21:56

Ik geef rustig wat geld, soms wel 20 euro, het kan mij echt geen hol schelen of ze er drank of drugs van kopen. Of dat het een verdienmodel zou zijn in sommige gevallen. Vragen om geld en/of eten is echt niet makkelijk, ik geloof nooit dat ze dat voor de lol doen. En zo wel, nou ja, boeiend. Ik kan wel wat missen.

Als ze even beter denken te worden van drank of drugs, hartstikke mooi voor ze. Misschien als ze van mij geld dat kunnen kopen, kunnen ze met wat andere centen weer iets anders doen. Maar misschien is dat helemaal niet zo, wie weet delen ze het wel met iemand voor een lekkere maaltijd. Alles kan. Ik weet hoe beroerd het is om geen geld te hebben, ik had het geluk dat het bij mij niet zo ver is gekomen dat ik op straat stond, maar ik was toen ook blij met elk gelukje wat ik had. Ook al was het soms slecht voor de gezondheid.

Nienke1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-24 22:10

Verootje dat dat niet gebeurd wb politie??
Welkom in Nederland want het gebeurd wel degelijk (weet ik 100% zeker maar wil niet in details treden)

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-24 22:14

In Utrecht schijnen best wat daklozen/bedelaars deel uit te maken van een bende: https://archive.is/fNdAt

Ik vind het een heel moeilijk onderwerp. Meestal heb ik geen cash en lost dat mijn 'probleem' op.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-24 22:19

Nienke1979 schreef:
Welkom in Nederland want het gebeurd wel degelijk (weet ik 100% zeker maar wil niet in details treden)

Dat kan niet, want de politie is niet bevoegd om op eigen beslissing iemand uit z’n huis te zetten.
Dat is helemaal geen taak van de politie, politie handhaaft en toont de schuldigheid aan van een verdachte in een zaak (recherche dan) en dan is het aan de OVJ om iemand veroordeeld te krijgen in een rechtszaak.
En pas dan kan iemand z’n huis uit gezet worden. Niet omdat de politie dat nodig vindt.
Laatst bijgewerkt door verootjoo op 03-11-24 22:21, in het totaal 1 keer bewerkt

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-24 22:20

Bij het station zat altijd een dakloze man met een fel hondje. Hij kreeg altijd heel veel toegestopt, eten en drinken en ik heb wel eens hondenvoer meegenomen voor zijn hondje. Hij was ook echt een dankbare dakloze. Ik heb vaak met hem gesproken maar niet meer gezien. Hij vertelde me heel trots dat ie een caravan had gekregen om in te wonen... Soms vraag ik me af hoe het met hem gaat.

Ik heb ook wel eens meegemaakt dat ik werd aangesproken door een dakloze. Toen ik zei dat ik geen kleingeld had zei ze tegen mij dat ik ook kon pinnen, en dat ik zelfs met mijn mobiel kon pinnen...

Een week later zag ik haar weer in de tram en kwam ze naar mij toe. Ik zei dat ik haar geen geld gaf en ze vroeg niet om geld zei ze, alleen of ik haar chipkaar wilde opwaarderen...

Weer een aantal weken later kwam ik op het station een dakloze tegen. Ik bood haar mijn brood aan en ze wilde het niet. Nou dan krijgt ze ook niks meer.

Dus van mij krijgen ze geen cent, ik ga niemands verslaving in stand houden...

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-24 22:21

Niobe schreef:
Ik geef rustig wat geld, soms wel 20 euro, het kan mij echt geen hol schelen of ze er drank of drugs van kopen.

En dat ze als ze zich heel slecht voelen onder een trein kunnen lopen? Want dat kan gebeuren als je onder invloed bent.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-24 22:25

purny schreef:
Niobe schreef:
Ik geef rustig wat geld, soms wel 20 euro, het kan mij echt geen hol schelen of ze er drank of drugs van kopen.

En dat ze als ze zich heel slecht voelen onder een trein kunnen lopen? Want dat kan gebeuren als je onder invloed bent.

Dat kunnen ze ook wanneer ze zich zodanig rot voelen omdat er niets is wat ze nog iets van verlichting geeft.

kies_naam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-24 22:26

Ik denk dat het vooral belangrijk is om ze gewoon als mens te behandelen, dat zijn het namelijk gewoon.

Ik woon niet meer in nl en hier is de situatie wat anders en ga ik er anders mee om. In NL maakte ik vaak een praatje met verschillende daklozen, soms gaf ik wat (eten, drinken of geld), soms niet. Wat ze met het geld doen dat moeten ze daarna zelf weten ook die vrijheid doet een mens goed denk ik. Door ze gewoon even te begroeten of simpel te woord te staan en te zeggen dat je nu even niks wilt geven draagt denk ik al bij aan het welzijn van mensen.

Door mijn werk liep ik vaak 05:00 uur in de ochtend of juist later in de nacht over straat en kwam ik vaak dezelfde mensen tegen. Sommigen hadden ook echt de behoefte om een praatje te maken, andere niet. Het zijn allemaal individuen met eigen behoeftes. Je kan altijd vragen waar ze behoefte aan hebben en kijken of je daarin iets wil/kan betekenen.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-24 22:26

Een verslaving is ook een psychische ziekte. En probeer in het Nederland van tegenwoordig maar eens hulp bij psychische problemen te krijgen. Ik vind dat hier door sommigen wel heel makkelijk over gedacht wordt.

Nienke1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-24 22:29

verootjoo schreef:
Nienke1979 schreef:

Dat kan niet, want de politie is niet bevoegd om op eigen beslissing iemand uit z’n huis te zetten.
Dat is helemaal geen taak van de politie, politie handhaaft en toont de schuldigheid aan van een verdachte in een zaak (recherche dan) en dan is het aan de OVJ om iemand veroordeeld te krijgen in een rechtszaak.
En pas dan kan iemand z’n huis uit gezet worden. Niet omdat de politie dat nodig vindt.

Dat kan dus wel.
Simpel voorbeeld
Je woont samen met een vrouw. Je staat ingeschreven als inwonende. Vrouw woonde er al eerder en staat als huurder. Deze vrouw mishandel je. Vrouw pikt het niet meer. Doet aangifte. Politie komt samen met broer van vrouw. Man wordt er uit gezet. Sloten worden veranderd. Je kan er niet meer in en hebt geen dak meer boven je hoofd. Casus gemeente Nijkerk.
Je slaat je vrouw al 40 jaar. Tot het echt escaleert. Politie komt er aan te pas. Je wordt meegenomen en mag een nachtje in de politiecel verblijven. Sloten van de woning zijn veranderd en je hebt een contact verbod en straatverbod en bent vanaf dat moment dakloos. Casus gemeente Enschede.

Edit maar volgens mij ben ik dus niet degene die kortzichtig is gezien wordt beweerd dat het niet kan terwijl het echte casussen zijn.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-24 22:33

Dan heeft de politie je toch niet op straat gezet :roll:
Dat doet degene die de sloten vernieuwt…
En diegene zelf.
Politie deed hier zo te lezen gewoon haar werk en is idd geen liefdadigheidsinstelling die een huis voor je gaat zoeken.

Maar om te stellen dat de politie mensen op straat zet adhv deze casus is gewoon niet juist.
Laatst bijgewerkt door verootjoo op 03-11-24 22:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-24 22:33

Ik heb in mijn woonplaats nog geen daklozen of bedelaars gezien, in grootsteden dan weer wel.
Geld geef ik eigenlijk nooit, tenzij aan straatmuzikanten/- artiesten, zij krijgen altijd iets van me.
En, toen ik in Antwerpen een paar jaar terug een man frietjes uit de vuilbak aan een bekend frituur zag halen, ben ik hem achterna gelopen en heb hem geld gegeven om zijn eigen pak friet en vleesje te kopen. Daar was hij blij mee.
Moest iemand me aan de supermarkt aanspreken om iets van eten of (non alcoholische) drank mee te brengen, zou ik dat zeker doen.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-24 22:38

Ons sociale stelsel, wat in verhouding tot veel andere landen heel goed is, heeft ook mazen waardoor je met en zonder 'eigen schuld'* doorheen kunt vallen. En dan is het ontzettend moeilijk om daar weer uit op te krabbelen.
* Waarbij schuld sowieso een lastig te vast te stellen begrip is.