Huurwoning toegewezen gekregen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

atilla

Re: Huurwoning toegewezen gekregen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-24 21:23

Je begint nu met werken? Volgens mij is je loonstrook voldoende om een woning toegewezen te krijgen. Eigenlijk de drie laatst afgegeven loonstroken.

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-24 21:32

Loonstroken worden meestal gebruikt voor particuliere huur. Voor sociale huur word normaal gekeken naar het laatst bekende verzamelinkomen bij de belastingdienst, dus van heel 2022 of 2023. In dit geval was je inkomen in die jaren heel laag begrijp ik. Als je je vriend kan toevoegen en je dan samen een acceptabel inkomen hebt in dat jaar lijkt me dat de beste optie. Dat je later te veel verdiend betekend dat ze je huur elk jaar met een paar % mogen vermogen. Maar ze kunnen je niet het huis uitzetten omdat je te veel verdiend.

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-24 21:38

Je zoekt duidelijk een plekje om tot rust te komen dan zou ik niet direct gaan samenwonen wat ook stress geeft.Hij heeft ook verwachtingen en wensen waar je rekening mee moet gaan houden enzo.
Een tijdje in alle rust jezelf vinden lijkt mij het beste in jou situatie.Zo ie zo is het waardevol als je weet dat je alleen kan wonen voor de rest van je leven dat maakt je minder afhankelijk van een ander.
Het huis is aan jou toegewezen niet aan hem dus ik weet niet eens of je hem wel direct als medebewoner in kan schrijven?Dat zou namelijk ook fraudegevoelig kunnen zijn in deze woning nood.

atilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-24 21:44

Eef_Bam schreef:
Loonstroken worden meestal gebruikt voor particuliere huur. Voor sociale huur word normaal gekeken naar het laatst bekende verzamelinkomen bij de belastingdienst, dus van heel 2022 of 2023. In dit geval was je inkomen in die jaren heel laag begrijp ik. Als je je vriend kan toevoegen en je dan samen een acceptabel inkomen hebt in dat jaar lijkt me dat de beste optie. Dat je later te veel verdiend betekend dat ze je huur elk jaar met een paar % mogen vermogen. Maar ze kunnen je niet het huis uitzetten omdat je te veel verdiend.

Ik weet weer hoe het bij mij ging (ik heb het over sociale huur). Als je inkomen erg afwijkt dan zijn actuele loonstroken leidend. Zo was het tenminste bij mijn woningcoöperatie een paar jaar geleden.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-24 21:48

Eef_Bam schreef:

Hier vroegen ze om de laatste 3 loonstroken toen m’n huidig inkomen teveel afweek van wat bij de belasting bekend was. Maar omdat TS volgens mij nog niet beginnen, heeft ze daar niet veel aan.

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-24 22:48

Je kan zonder problemen je vriend inschrijven nu, mits jullie ook samen daar ingeschreven willen zijn mocht je het huis toegewezen krijgen.
En als je het huis niet toegewezen krijgt, kan je simpel je vriend weer uit je profiel verwijderen. Dat maakt niets uit.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 01:56

Sociale huur valt binnen de toeslaggrens en binnen de grens voor bijstand. Die huur betalen kan dus gewoon aangezien je inkomen laag genoeg is om binnen de max te vallen en je het ook met een bijstandsuitkering zou kunnen betalen.
Denken ze niet meer na daar of zijn ze zo moeilijk geworden?
Ik had geen inkomen toen ik destijds dit huis ging huren, maar reactie was idd bijstand is genoeg inkomen voor dit huis, dus geen zorgen over kunnen betalen huur.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 06:49

Maar wie zegt dat TS bijstand krijgt of daar recht op heeft?

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 06:59

Little_Gift schreef:

Dat zegt Tamary ook helemaal niet.

tamary schreef:
Sociale huur valt binnen de toeslaggrens en binnen de grens voor bijstand. Die huur betalen kan dus gewoon aangezien je inkomen laag genoeg is om binnen de max te vallen en je het ook met een bijstandsuitkering zou kunnen betalen.
Ik had geen inkomen toen ik destijds dit huis ging huren, maar reactie was idd bijstand is genoeg inkomen voor dit huis, dus geen zorgen over kunnen betalen huur.

Hier ook bepaalde huizen waar ze een jaar inkomen van minimaal 22.000 euro willen hebben. Andere huizen maakt het niet uit, dan kan het ook gewoon 0 zijn en heb je alsnog kans als je eerste staat.

nevica

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 07:53

Als ze kijken naar inkomen van vorig jaar, wat ze hier ook doen dus dat komt zeker voor, dan zeggen ze inderdaad gewoon jammer dan. Dus dan zullen ze wel moeilijk geworden zijn, maar ze doen het wel. En voor jou (hier dan) gemiddeld 500 andere die in de rij staan met een goede inkomensverklaring van vorig jaar.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 08:24

Zorg dat je alles van tevoren hebt klaar liggen. Te laat zijn met de documenten is kans verkeken.Je vriend bijschrijven kan ook als je er al een paar maanden woont, mocht je samen te veel verdienen voor de woning. Als je er eenmaal woont maakt het niet meer uit dat er te veel geld binnen komt.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 08:54

Aanoniemm schreef:
BigOne schreef:
Zou een gesprek aangaan met de coöperatie en uitleggen hoe de vork in de steel zit. Misschien kunnen ze dan nog iets voor je betekenen. Wat betreft thuissituatie, helaas geen tips behalve dat ze het maar uit moeten vechten zonder jou. Indien mogelijk terugtrekken naar je eigen kamer wanneer het weer fout loopt een optie?

Ik wil er zeker open over zijn, maar ik ben bang dat ik mijn eigen glazen ingooi door te eerlijk te zijn.

Je gooit je eigen glazen wellicht ook in als je met verhalen gaat komen die niet aansluiten bij de waarheid. Dat zien ze echt wel.

Dus ook ik zeg; vertel de waarheid. Sta open voor hun reactie.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 09:37

Ik haak toch even in op iets wat ik in de OP lees: over de situatie in het ouderlijk huis. Die is ongezond. Ik deel hier een link met meer info waarom. https://www.psychologiepraktijknicoleho ... reloaded=1

Probeer zsm meer grip op je eigen leven te krijgen. Wees niet bang hier hulp bij te zoeken want het is erg moeilijk om uit de mogelijke gevolgen van zo'n jeugd te komen. Het kan je nog heel lang achtervolgen in de keuzes die je maakt en dat wil je vast niet. Want jij wilt verder met je leven! En gelijk heb je.

Diw woning is jou toegewezen op grond van valse voorwendselen. Je kunt proberen om er met de woningstichting uit te komen, maar feit is dat je gelogen hebt bij je inschrijving. Ik denk niet dat zo'n woningstichting hierin gaat meewerken. Ik hoop voor je van wel.

SnuitjeLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 09:43

Ik heb destijds als student recht gehad op een sociale huurwoning. Ik mocht printscreens van duo aanleveren van stufi en lening en dit werd gezien als geldig inkomen.

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 09:45

Woningbouwverenigingen kijken inderdaad naar jouw inkomen van vorig jaar met de inkomensverklaring van de belastingdienst.

Bij mij wordt het volgende aangegeven als het inkomen voor dit jaar afwijkt van de inkomensverklaring:
Krijgt u een woning aangeboden? Dan vragen wij naast de inkomensverklaring om uw loonstroken of uitkeringsspecificaties van de laatste 3 maanden.

Mijn ervaring is, is dat ze daar niet van afwijken. Ik heb ook eens zoiets gehad en ondanks dat ze begrip hadden voor mijn verhaal, had ik helaas gewoon pech.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 14:26

Froukje schreef:
Little_Gift schreef:

Dat zegt Tamary ook helemaal niet.

tamary schreef:

Het gaat hier toch over ts in dit topic dus als dit dan geschreven wordt als hulp voor ts, dan zou dit dus op ts van toepassing moeten zijn en dat lijkt niet zo uit ts haar posts.

Dus zoals ik al zei, wie zegt dat TS recht heeft op bijstand, toeslag of uitkering?
Indien niet en zij dit ook niet had vorig jaar, dan maakt dat geen fluit uit voor deze woning en dus ook niet van toepassing.

TS, ik zou gewoon eerlijk zijn (maar dan heb je de woning waarschijnlijk niet gezien onvoldoende inkomen vorige jaren) ofwel kijken wat je vriend bereid is te doen maar dan moet hij zich wel inschrijven op dat domicilie adres en dan is hij zijn huidige domicilie kwijt en als dat een huurhuis is, dus ook dat huis

wyoming

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 15:06

Koekie73 schreef:
Woningbouwverenigingen kijken inderdaad naar jouw inkomen van vorig jaar met de inkomensverklaring van de belastingdienst.

Bij mij wordt het volgende aangegeven als het inkomen voor dit jaar afwijkt van de inkomensverklaring:
Krijgt u een woning aangeboden? Dan vragen wij naast de inkomensverklaring om uw loonstroken of uitkeringsspecificaties van de laatste 3 maanden.

Mijn ervaring is, is dat ze daar niet van afwijken. Ik heb ook eens zoiets gehad en ondanks dat ze begrip hadden voor mijn verhaal, had ik helaas gewoon pech.

Ik moest ook loonstroken inleveren van de laatste 3 maanden, gezegd die heb ik niet. Ik krijg geen loon en ook geen bijstand. Ik moest toen mijn echtscheidingsconvenant insturen en toen was het ook goed. Dus dat ze er nooit vanaf wijken is ook niet zo.

AmyJamess

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 16:09

Zouden je schoonouders garant willen staan?
Of ken je andere familie die dat zouden willen doen?

Ooit heb ik soort zelfde situatie gezeten, ik kwam uit een bijstanduitkering en was net begonnen met werken toen ik een woning toegwezen kreeg. Volgens de woningbouw had ik ook geen recht op de woning ivm te weinig inkomen omdat ze bang waren dat ik de huur niet zou kunnen betalen.
Uit eindelijk voor elkaar gekregen dat ik de woning kreeg en familie garant zouden staan als ik de huur niet kon betalen.
Nooit gebeurd gelukkig, altijd zelf kunnen betalen.
Maar misschien kun je dit navragen bij je woningbouw of dit mogelijk is, mits je natuurlijk iemand hebt die garant kan staan.

Ik had familie die voor mi

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 16:15

Ik zou oppassen met je vriend erbij betrekken. Je weet niet hoelang het goed gaat tussen jullie en dan zit je misschien weer in de sh*t. Beter helemaal jouw huis houden voor nu lijkt me

Aanoniemm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-24 17:03

Dorine92 schreef:
Ik zou oppassen met je vriend erbij betrekken. Je weet niet hoelang het goed gaat tussen jullie en dan zit je misschien weer in de sh*t. Beter helemaal jouw huis houden voor nu lijkt me

Mijn vriend en ik wouden sowieso uiteindelijk na een half jaar samen gaan wonen. Zijn al 3 jaar samen en wonen beide nog thuis. Relatie gaat heel goed.
Vanwege mijn huisdieren kan ik niet intrekken bij hem en zijn ouders.
Alleen door de thuis situatie dacht ik vooral snel wat voor mezelf omdat mijn vriend thuis gewoon goed zit.
Al vind hij het ook leuk om samen te gaan wonen.

Ik ga het bij de woning bouw gewoon eerlijk aangeven. Wellicht dat ik samen met vriend wel wat kan.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 18:36

Toen ik mijn sociale huurwoning kreeg was mijn inkomen ook erg laag in de jaren ervoor.
Daardoor zat ik onder de inkomensgrens. En dan moest ik gewoon zorgen dat ik het kon betalen.
Moet je voor sociale huur nu ook een niet te laag inkomen hebben 2 jaar terug?

Mijn ouders hebben de eerste 2 maanden nog bijgesprongen tot ik mijn eerste echte salarissen kreeg :=. Maar dat is wel jaren terug

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 19:05

Ik zou je vriend toevoegen in je profiel, er komt echt niet iemand controleren of je vriend het eerste halfjaar ook daar al blijft slapen.

Bijzonder dat je loonstroken niet genoeg zijn voor nu.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 19:07

Charaz schreef:
Ik zou je vriend toevoegen in je profiel, er komt echt niet iemand controleren of je vriend het eerste halfjaar ook daar al blijft slapen.

Die heeft ze niet. Ze begint volgende maand met haar baan.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 19:08

Aaah te snel gelezen, dat had ik even niet mee gekregen.

nevica

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 19:15

Charaz schreef:

Maar als haar vriend daar niet ingeschreven komt te staan kunnen ze haar er wel uit zetten. Anders kan iedereen wel iedereen toevoegen en duurder gaan huren dan volgens de regels.