ChatGPT

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Happinez

Re: ChatGPT

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-24 15:48

ik heb het ook pas "ondekt" en vind het wel handig voor websteksten.
Kopieer ze niet een op een maar gebruik de opbouw eruit wel.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-24 15:49

Ik gebruik het om mooiere zinnen te formuleren in verslagen of om dingen anders te formuleren zodat ik aan mijn aantal woorden kom.

Voor vertalen werkt het ook best goed.

En om afbeeldingen te genereren.

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-24 15:50

Shadow0 schreef:
Gianti schreef:
Ik ben er nu mee aan het leren, waarbij hij volledige casussen voor mij maakt en mij helpt klinisch rederen (studie geneeskunde)

Dit klinkt als zo'n onvoorstelbaar slecht plan... Het is onbetrouwbaar en met regelmaat fout, dat is toch gevaarlijk?

Gebruik ik het om patiënten te diagnostiseren? Nee. Ik gebruik het puur als een manier van overhoren om beter kenmerken van een ziekte in mijn hoofd te krijgen. En tot nu toe is hij daar ook bizar goed in en don’t worry, ik gebruik ook gewoon boeken hoor :P (er worden helaas meer fouten gemaakt in tentamen vragen en oefenmateriaal :’) )

Maik79

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-24 15:50

Shadow0 schreef:
IMANDRA schreef:

Wat voor 'skills' heb je uberhaupt nodig voor het 'omgaan' met AI?

Je hoeft niet denigrerend te doen hoor.

Weten hoe je er iets nuttigs uitkrijgt (afhankelijk van je vakgebied en welke AI je gebruikt kan dat nog best lastig zijn), weten dat je er nooit blind op moet vertrouwen dus je moet sowieso een goede kritische blik hebben bij het inzetten van AI. Weten wat er allemaal in mogelijk is en waar het in jouw vakgebied naartoe ontwikkelt etcetera.

Ik denk dat het heel goed is als scholen er aandacht aan gaan besteden. Sommigen doen dat al. Het is een tool, net als een rekenmachine. Je moet er wel mee om leren gaan.

Het is lang niet altijd zo simpel als het invoeren van een prompt en het direct kunnen gebruiken van de output. Het is niet voor niks een eigen vakgebied in sommige bedrijfstakken.

Vooral het kunnen interpreteren welke info klopt en welke een samenraapsel is van onzin is wel relevant. Als voorbeeld: ik las laatst hier nog op bokt dat iemand op zoek was naar een TV programma. Google leverde niks op, wat achteraf logisch was, want de herinnering was een samenraapsel van verschillende programma's. ChatGPT vertelde echter met overtuiging dat het zo'n succesvol programma was, dat mensen er met nostalgie op terug keken etc.

Voor tekstverwerking (maak deze tekst professioneel, maak een samenvatting van deze tekst, dat soort zaken) of beeldcreatie is het wel ideaal. Hoewel je ook wel handen met 4, of 6, vingers ziet :')

Nathalie18x

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-24 15:54

Ik gebruik het ook voor mijn studie geneeskunde. Ik upload oefenvragen/tentamens en mijn eigen samenvattingen en vraag dan om soortgelijke vragen. Het is uiteraard vrij onverstandig om het als enige leermethode te gebruiken, maar mijn cijfers zijn echt drastisch omhoog gegaan nu ik veel meer oefenmateriaal kan genereren.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-24 15:59

Ik gebruik ai voor t maken van plaatjes voor bv een verjaardagskaart ofzo. En dan houdt t op.

Ik Google nog gewoon ouderwets dingen als ik wat moet weten en gebruik mijn hoofd of excel om dingen uit te rekenen.

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-24 16:26

ChatGPT voor het weerbericht naar mijn collega's :+

Sinds kort gebruikt het namelijk ook gewoon up-to-date bronnen van het internet, in dit geval WeerOnline, WeerPlaza, KNMI. Dus dat werkt prima.

Het kan gebruikt worden om concepten te bedenken, social media captions te bedenken, mails op te stellen, vertalingen te maken (vaak beter dan Google Translate), planningen te maken. AI is mega handig voor het maken van afbeeldingen ook, het weghalen van objecten, het vergroten van de ruimte rondom een afbeelding. Text-to-video is ook al mogelijk en mega handig.

Het belangrijkste is om te weten wat AI kan en wat nog niet. Hoe het werkt. Dat het een taalmodel is dat bijna per lettergreep voorspelt wat het meest logisch is, op basis van alle input die erin is gestopt. Dat het in het Engels beter werkt dan het Nederlands. Hoe belangrijk het is hoe je de vraag stelt. Dat ChatGPT altijd enorm overtuigend en feitelijk klinkt, ook al is het absolute onzin.

AI heeft de toekomst, hoe eng dat ook kan zijn, we kunnen er maar beter mee leren werken en vooral ook bewust zijn van de beperkingen.

Myka

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-24 16:35

Ik gebruik het vooral voor tekstverwerking.
Waar ik vorige week trouwens ook achter kwam is de impact die het gebruik er van heeft op het klimaat, wat veel meer is dan ik dacht. Daarom denk ik tegenwoordig wel meer na over wanneer en hoe veel ik het wil gebruiken. Zo zou het stellen van een vraag zo'n 1L 'schoon' water gebruiken...
https://www.klimaathelpdesk.org/answers ... schrijven/

SnuitjeLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-24 16:45

Ik gebruik het nu ook tijdens mijn scriptie. Ik voer aantekeningen en citaten in van interviews en vraag op chatgpt er een logisch verhaal van kan maken. Dat formuleer ik dan in eigen woorden. Ook vraag ik of hij bepaalde stukken voor mij kan samenvatten. Ij herschrijf teksten altijd wel zodat het bij mijn schrijfstijl past en controleer het. Maar het is een fijne tool om opgang te komen met schrijven. Zolang wij vermelden in de scriptie waar wij gebruik hebben gemaakt van chatgpt wordt het toegestaan.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-24 16:52

Ik ben er mee begonnen omdat ik op het werk veel mail met buitenlandse klanten. Ik snap geen snars van Frans en dat gaat echt niet anders worden, maar op deze manier kan ik vlot met Franse klanten communiceren wat ze erg waarderen.

Enkele weken geleden heb ik op de gok een bepaalde trip laten samen stellen. Hier en daar wat aanpassingen maar over bijna een week ga ik deze trip daadwerkelijk ervaren. En dat maakte het toch wel even wat behapbaarder :D *\o/*
(natuurlijk nagelopen met google maps etc, we gaan het zien).

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-24 16:57

Als mijn studenten ChatGPT gebruiken vallen ze direct door de mand. Op juridisch gebied is het godzijdank nog niet zo heel handig. En de enkeling die wegkomt met een door ChatGPT gemaakt essay dat iets is aangepast zodat onze software hem niet direct eruit pikt, die valt keihard door de mand op het tentamen. ChatGPT is vrij nutteloos in de tentamenzaal :D
Maar helaas ook bij ons op de uni proberen veel studenten er toch mee weg te komen. We zijn daar weg vrij genadeloos in. Wordt je betrapt dan heb je echt een heel flink probleem, en terecht in mijn ogen. Wij gebruiken verschillende soorten software om het gebruik van AI te detecteren en die zijn behoorlijk accuraat. Ik kan en mag daar alleen niet al te veel over kwijt maar weet dat je echt een groot risico neemt als je het op de uni gebruikt voor zaken waar het niet voor bedoeld is.

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-24 17:06

Tazzey, dat vind ik hopeloos ouderwets. Tuurlijk moet je kennis hebben en met AI leren omgaan, maar het verbieden vind ik in deze tijd echt niet meer kunnen. Ik werk bij een heel grote vo-stichting en wij leren onze docenten en leerlingen liever hoe ermee om te gaan dan dat we angstvallig gaan controleren en bestraffen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-24 17:09

IMANDRA schreef:
Ik denk dat het heel goed is als scholen er aandacht aan gaan besteden. Sommigen doen dat al. Het is een tool, net als een rekenmachine. Je moet er wel mee om leren gaan.

Dat is het punt: het is helemaal geen tool zoals een rekenmachine. Het is meer een roulette-balletje. Maar je hebt er in essentie nog helemaal niets aan.

Citaat:
Het is lang niet altijd zo simpel als het invoeren van een prompt en het direct kunnen gebruiken van de output. Het is niet voor niks een eigen vakgebied in sommige bedrijfstakken.

Het is een enorme hype. Maar ik heb eigenlijk nog geen zinvolle toepassingen gezien, en al helemaal niet in een context waarin ook de risico's zorgvuldig gewogen worden.

ImLucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-24 17:10

Op mijn werk gebruik ik het.
vandaag nog om eerst een groot document samen te vatten met enkel informatie wat voor mij relevant is, om vervolgens die informatie om te zetten in oa een aantal quiz vragen zodat ik deze mee kan nemen in een training aan mijn collega's.

ik gebruik het ook om raamwerken van documenten op te zetten, of om beeldmateriaal te genereren wat past bij wat ik wil vertellen. wij hebben geen marketing afdeling, maar soms wil je toch je beschrijving van een webpagina visueel weergeven om een beetje gevoel bij te krijgen zegmaar.

Grote lappen text vertalen, en idd hoe bepaalde formules in excel op te bouwen ect.
soms als ik echt niet uit m'n woorden kom brabbel ik een slecht gestructureerde email er in, en vraag ik om hier even een fatsoenlijk lopend verhaal van te maken in nette taal.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-24 17:11

Tink89 schreef:
Tazzey, dat vind ik hopeloos ouderwets. Tuurlijk moet je kennis hebben en met AI leren omgaan, maar het verbieden vind ik in deze tijd echt niet meer kunnen. Ik werk bij een heel grote vo-stichting en wij leren onze docenten en leerlingen liever hoe ermee om te gaan dan dat we angstvallig gaan controleren en bestraffen.

Dat mag jij vinden. Maar zou jij graag een advocaat treffen in een strafzaak die zijn papieren heeft gehaald met ChatGPT? Ik heb liever iemand die de stof begrijpt en kan toepassen dan iemand die ChatGPT kan gebruiken want daar heb je echt niks aan voor de rechter. Ik werk niet bij de minste universiteit en hoe de andere faculteiten het doen durf ik niet goed te zeggen, bij rechtsgeleerdheid zijn we er erg streng op en met een heel goede reden.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-24 17:12

Ik vind dat ook wel erg ouderwets.
En natuurlijk, een heel essay door chatGPT laten schrijven is gewoon dom.
Maar het gebruik van AI afstraffen vind ik niet ok. In de toekomst gebruiken we het allemaal.
En ook in de juridische sector wordt er al heel veel geëxperimenteerd met het gebruik van AI. Door bv getuigenverklaringen gelijk te laten noteren.

Je kan je studenten er ook handig gebruik van leren maken ipv afstraffen :)

_chou

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-24 17:14

Bij ons op de universiteit wordt inderdaad gestimuleerd om het te gebruiken op de juiste manier: goede onderzoeksvraag formuleren, opzet essay (welke stukjes en hoeveel woorden per stukje) en oefententamens maken. Hele geschreven essays wordt uiteraard wel bestraft, want dat is natuurlijk niet de bedoeling.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-24 17:15

Ik heb chatgpt heel veel gebruikt in mijn vakantie, om lokale restaurantjes te vinden, lokale festiviteiten en bezienswaardigheden, vertaling van Nederlands naar Galicisch, de tattoo shop waar ik mijn tattoo heb laten zetten in Cambados, etc etc etc..

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-24 17:17

Ik denk dat het heel goed is om erg op te letten hoe je het gebruikt en daar afspraken over te maken. Bij mij op mijn werk wordt AI ook langzaam geintroduceerd (Co-Pilot). Het is niet tegen te houden. Als je er niks mee doet mis je straks gewoon de boot.

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-24 17:19

_chou schreef:
Bij ons op de universiteit wordt inderdaad gestimuleerd om het te gebruiken op de juiste manier: goede onderzoeksvraag formuleren, opzet essay (welke stukjes en hoeveel woorden per stukje) en oefententamens maken. Hele geschreven essays wordt uiteraard wel bestraft, want dat is natuurlijk niet de bedoeling.

Hier op het HBO inderdaad ook, wij mogen het tot zekere hoogte gebruiken. Voor bijvoorbeeld spelling&gramatica controle, verslag en essay opzet, assistentie voor research, en als brainstorm hulp
Uiteraard zijn het gebruiken van AI bronnen/citation websites ook toegestaan

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-24 17:23

Tink89 schreef:
Ik werk bij een heel grote vo-stichting en wij leren onze docenten en leerlingen liever hoe ermee om te gaan dan dat we angstvallig gaan controleren en bestraffen.

Jullie laten je leerlingen enorm in de steek, er is niets wat leerlingen hoeven te leren over AI op dit moment, maar wat ze wel moeten leren is om zelf na te denken, zelf het werk te kunnen doen, zelf de moeilijke stappen te maken. Dat is precies de leerervaring die ze nu steeds overslaan. Dan krijg je resultaten die er oppervlakkig goed uitzien maar die nou juist niets zeggen over wat een leerling zelf geleerd heeft.

_chou

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-24 17:25

Shadow0 schreef:
Tink89 schreef:
Ik werk bij een heel grote vo-stichting en wij leren onze docenten en leerlingen liever hoe ermee om te gaan dan dat we angstvallig gaan controleren en bestraffen.

Jullie laten je leerlingen enorm in de steek, er is niets wat leerlingen hoeven te leren over AI op dit moment, maar wat ze wel moeten leren is om zelf na te denken, zelf het werk te kunnen doen, zelf de moeilijke stappen te maken. Dat is precies de leerervaring die ze nu steeds overslaan. Dan krijg je resultaten die er oppervlakkig goed uitzien maar die nou juist niets zeggen over wat een leerling zelf geleerd heeft.

Ik ben nu stiekem wel benieuwd wat je denkt (of weet, ik ken je verder niet) wat de leerlingen dan precies met ChatGPT doen. Het is mij niet duidelijk uit het berichtje of ze hele opdrachten ermee maken of maar een onderdeel (en dus ermee leren werken in plaats van het te gebruiken voor je werk).

Desty

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-24 17:29

Wij hebben chatGPT onze vakantie laten bepalen. Zo handig om gewoon te kunnen vragen ‘waar in Italië is het morgen droog en snachts boven de 8 graden’? Scheelt mezelf 2 uur zoekwerk *D

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-24 17:31

_chou schreef:
Bij ons op de universiteit wordt inderdaad gestimuleerd om het te gebruiken op de juiste manier: goede onderzoeksvraag formuleren, opzet essay (welke stukjes en hoeveel woorden per stukje)

Dat is helemaal niet de juiste manier, want hoe leert een student dan zelf na te denken over de onderzoeksvraag? En hoe leert een student dan zelf de essentie van een essay te vatten en samen te vatten? En als een student dat niet leert, op welke manier kan een student en de toekomstige wetenschapper dan controleren of de AI het goed doet?

We verschuiven hier heel erg de autoriteit van mensen, met redeneringsvermogen en een dieper begrip, naar een tool die geen redeneringsvermogen en geen begrip heeft, maar wel leidend wordt gemaakt.

Ik wil benadrukken dat het daarmee iets heel anders is dan automatisering. Automatisering is heel erg krachtig, maar we hebben dat in principe altijd gedaan vanuit bekende, controleerbare en bewijsbare grenzen. Maar AI (in elk geval in de huidige vorm) is nadrukkelijk niet bewijsbaar of controleerbaar, het is juist tamelijk random en heel vaak fout. Een rekenmachine geeft nooit het verkeerde antwoord. AI in de huidige vorm wel, heel vaak.

Summerfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-24 17:32

Ik gebruik het niet vanwege het milieu. Veel mensen beseffen het niet, maar AI gebruikt ontiegelijk veel energie - één simpele prompt in ChatGPT staat gelijk aan ongeveer 60 keer je smartphone opladen.