Onder bewind staan, bewindvoerder maakt toch schuld wat nu? (Update)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-24 13:55

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-24 13:57

Tieneke schreef:
Je begeleider is hierin je beste partner en moet op de hoogte zijn van al jouw bezorgdheden. Die moeten op tafel komen in dat gesprek en daar heb je je begeleider voor.
Ik zou verwachten dat je begeleider je ook kan helpen om dit soort zaken uit te zoeken.

Precies Tieneke. Zo mee eens. Die begeleiding moet zich goed voorbereiden. Waarom heb je anders begeleiding?

Euro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-24 14:00

pien_2010 schreef:
Tieneke schreef:
Je begeleider is hierin je beste partner en moet op de hoogte zijn van al jouw bezorgdheden. Die moeten op tafel komen in dat gesprek en daar heb je je begeleider voor.
Ik zou verwachten dat je begeleider je ook kan helpen om dit soort zaken uit te zoeken.

Precies Tieneke. Zo mee eens. Die begeleiding moet zich goed voorbereiden. Waarom heb je anders begeleiding?

Dat gebeurt ook maar ik wil zelf ook weten hoe en wat verder….

Depende

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-24 14:20

Even een andere invalshoek, zou je recht kunnen hebben op bijzondere bijstand van de gemeente voor deze kosten?

Misschien werk je in loondienst en verdien je boven minimumloon, dan is het niet van toepassing, maar er zijn wel eens bewindvoerders die wel meer ‘vergeten’

Euro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-24 14:29

Depende schreef:
Even een andere invalshoek, zou je recht kunnen hebben op bijzondere bijstand van de gemeente voor deze kosten?

Misschien werk je in loondienst en verdien je boven minimumloon, dan is het niet van toepassing, maar er zijn wel eens bewindvoerders die wel meer ‘vergeten’

Ik heb een bijstandsuitkering idd en ontvang vanuit de gemeente idd geld voor deze kosten.

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-24 14:31

Zet he vragen vast op papier en heb ook VOOR het gesprek met je bewind voerder een gesprek met je begeleider zo dat hij misschien het een en ander vast kan uitzoeken/ verduidelijken voor de juiste vraag

Dat van slecht aan te passen is een raar/ gek antwoord vind ik en idd zich zelf teweinig betalen en dan zonder overleg/ melding daar mee beginnen is vreemd
Hij had zelfs de normale afschrijving kunnen laten staan en in overleg het "rest" bedrag via andere overschrijving kunnen doen.
Vind het bijzonder....

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-24 14:39

Dit is het meest ironische dat ik ooit heb gehoord...

Heb je rechtsbijstand?
Ah, ik zie dat je een begeleider hebt die mee gaat, dat is verstandig. :)
Bijzonder dat dit kan zo.
Laatst bijgewerkt door Polar op 21-10-24 14:42, in het totaal 1 keer bewerkt

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-24 14:42

Inderdaad een goede tip om de vragen vooraf samen met je begeleider op papier te zetten.

Buiten de wettelijke regels, vind ik het ook gewoon niet fatsoenlijk om zoiets door te belasten aan een klant met weinig / geen financiële ruimte. Als mij dit zou gebeuren zou ik je vertellen dat ik een fout heb gemaakt, dat de kosten van de fout voor mij zijn en dat je vanaf nu meer moet gaan betalen.

Maar niet nog even achteraf factureren, waardoor de klant in de problemen komt door mijn fout. Terwijl je wordt ingehuurd om problemen te voorkomen.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-24 14:44

loulou schreef:
Inderdaad een goede tip om de vragen vooraf samen met je begeleider op papier te zetten.

Buiten de wettelijke regels, vind ik het ook gewoon niet fatsoenlijk om zoiets door te belasten aan een klant met weinig / geen financiële ruimte. Als mij dit zou gebeuren zou ik je vertellen dat ik een fout heb gemaakt, dat de kosten van de fout voor mij zijn en dat je vanaf nu meer moet gaan betalen.

Maar niet nog even achteraf factureren, waardoor de klant in de problemen komt door mijn fout. Terwijl je wordt ingehuurd om problemen te voorkomen.

Maar TS krijgt hier bijzondere bijstand voor, waardoor de gemeente de kosten van de bewindvoerder betaalt.

Prrrr

Re: Onder bewind staan, bewindvoerder maakt toch een schuld wat nu…….

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-24 14:47

Dus de bewindvoerder zou dit eigenlijk met de gemeente moeten regelen. Want waarschijnlijk had er dan ook eerder met de gemeente overleg moeten zijn over de kosten van de bewindvoering. Die gaat dat mogelijk niet meer met terugwerkende kracht doen. En dan moet je je afvragen of terugvorderen over de eerdere jaren, mede gezien de functie van juist die bewindvoerder zelf, wel redelijk en billijk is, als er nog geen verjaring is.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-24 14:49

Prrrr schreef:
Dus de bewindvoerder zou dit eigenlijk met de gemeente moeten regelen. Want waarschijnlijk had er dan ook eerder met de gemeente overleg moeten zijn over de kosten van de bewindvoering. Die gaat dat mogelijk niet meer met terugwerkende kracht doen. En dan moet je je afvragen of terugvorderen over de eerdere jaren, mede gezien de functie van juist die bewindvoerder zelf, wel redelijk en billijk is, als er nog geen verjaring is.

Eerst even de bankrekening nakijken.
Want het is optioneel dat de gemeente de kosten wel gewoon uitbetaald heeft.
Iemand die ik bijsta ontvangt de vergoeding van de gemeente op zijn bankrekening + van dezelfde rekening gaat de vergoeding naar de bewindvoerder.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-24 14:51

Precies dat wat Prrrr schrijft, waren ook mijn gedachten, Prrrr schrijft het alleen een stuk duidelijker dan wat ik aan het proberen was.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-24 14:53

Scherp prrrr

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-24 14:55

Schuldhulpverlening is een ingewikkeld probleem. Het oplopen van schulden komt nogal eens door alle wet- en regelgeving, en helaas ook cowboys in het werkveld.
Je zou informatie kunnen vragen bij de hulplijn van Geldfit.
https://geldfit.nl/

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-24 15:01

Zet je vraag eens bij het Vara of Tros Forum neer, krijg je geheid een antwoord met tips en tricks.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-24 15:11

Ik ben curator voor onze zoon en ben incl. de verantwoording 2 dagen per jaar mee bezig. Als de rechtbank er bij betrokken is, dan zou ik eens kijken of je het via hun zou kunnen spelen. Het zijn vervelende dingen iemand die financieel toezicht moet houden, duwt je hiermee nog verder in de problemen. Sterkte. Verderop een link, naar de bedragen die standaard zijn.
Laatst bijgewerkt door nikkel op 21-10-24 15:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-24 15:16

Petpa schreef:
Prrrr schreef:

Eerst even de bankrekening nakijken.
Want het is optioneel dat de gemeente de kosten wel gewoon uitbetaald heeft.
Iemand die ik bijsta ontvangt de vergoeding van de gemeente op zijn bankrekening + van dezelfde rekening gaat de vergoeding naar de bewindvoerder.

Precies dit inderdaad. De gemeente maakt de vergoeding waarschijnlijk direct over naar de beheerrekening en de bewindvoerder zou dat er weer af moeten gaan halen.

Als het budgetplan van de Bewindvoerder kloppend is dan zou het missende bedrag dus nog gewoon op de beheerrekening moeten staan.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-24 15:18

TeSzZz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-24 15:25

Je zou kunnen kijken of de branche vereniging voor bewindvoerders je misschien verder kan helpen. Die zullen in ieder geval weten hoe de regels precies zitten en wat wel en niet mag, en als het niet klopt kunnen ze je misschien helpen met contact met je bewindvoerder? De NBBI

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-24 15:37

Ik vind het belachelijk!!!
Los van dat het mogelijk juridisch zou kunnen. Slaat dit de plank in de samenleving toch behoorlijk mis?!

Dit vind ik wel een gevalletje, je mag de krant er wel voor bellen. Dan ben je wel je anonimiteit kwijt. Maar ik denk dat je vele lotgenoten zult treffen.

En dit vind ik nu een mooi voorbeeld dat als hier een gofundme voor word opgezet.. ik dus zeker zou doneren!

Voel gewoon plaatsvervangende woede.
Niet dat je er wat aan hebt…tenzij je een gofundme op gaat zetten dan.

PaulSimonFan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-24 15:46

Bewindvoerders zijn niet altijd even netjes..

Ik heb t zelf ook aan de stok momenteel. 4 jaar schuldhulptraject achter de rug. Netjes alle post alles doorgestuurd.

Vorig jaar netjes papier vd rechtbank volledig schuldenvrij te zijn.
En nu de bsr in m'n nek. Er blijken 3 jaar gemeentebelasting open te staan. Die de bewindvoerder had moeten betalen/regelen.

Nu heb ik 960 euro af te betalen..

Ik hoop dat je eruit komt ts! Goed dat je je inleest! Heel veel sterkte gewenst!

Euro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-24 16:09

snorkel1986 schreef:
Zet he vragen vast op papier en heb ook VOOR het gesprek met je bewind voerder een gesprek met je begeleider zo dat hij misschien het een en ander vast kan uitzoeken/ verduidelijken voor de juiste vraag

Dat van slecht aan te passen is een raar/ gek antwoord vind ik en idd zich zelf teweinig betalen en dan zonder overleg/ melding daar mee beginnen is vreemd
Hij had zelfs de normale afschrijving kunnen laten staan en in overleg het "rest" bedrag via andere overschrijving kunnen doen.
Vind het bijzonder....

Ja ik/ wij ook vandaar het gesprek woensdag.

Euro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-24 16:10

Polar schreef:
Dit is het meest ironische dat ik ooit heb gehoord...

Heb je rechtsbijstand?
Ah, ik zie dat je een begeleider hebt die mee gaat, dat is verstandig. :)
Bijzonder dat dit kan zo.

Nee geen rechtsbijstand voor zover ik weet. Vandaar ook juridisch loket gevraagd.

Euro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-24 16:11

loulou schreef:

Idd dat gaan we woensdag ook bespreken.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-24 16:12