Reizen met de trein en tram

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Unwritten

Re: Reizen met de trein en tram

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-24 21:25

Als je (bijna) nooit met de trein gaat, moet zoeken, een kind en oma mee hebt? Ik ga vaak zat met de trein maar ik zou dat ook niet halen :))

theadora99

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-24 21:30

Koper schreef:
Negen minuten om een paar honderd meter af te leggen zou ik nou niet heel krap willen noemen.

Vertraging :')

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-24 21:35

theadora99 schreef:
Koper schreef:
Negen minuten om een paar honderd meter af te leggen zou ik nou niet heel krap willen noemen.

Vertraging :')

Op dat kippenlijntje naar Putten?

En als ze wel vertraging heeft kan ze van perron 6 oversteken naar perron 7 en daar de sprinter naar Amsterdam pakken. Of even een broodje halen en wachten op de volgende intercity.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-24 21:51

Kippenlijntje wat je bedoeld is naar Barneveld neem ik aan, dat is andere kant op.

Het gaat ook niet alleen om de heenweg, maar ook terug icm lol voor ts en haar dochter. Stukje treinen is leuk voor jongere leeftijd, maar of een overstap en mogelijke vertraging wat toevoegt aan de lol als er alternatieven zijn is aan ts zelf.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-24 22:07

De kippenlijn komt niet langs Putten :?

Als je voor de lol met de trein wilt zou ik naar t spoorwegmuseum in Utrecht gaan :j dat is leuk voor kinderen :)

Django_Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-24 22:11

Als sprinters naar AMF flink vertraagd zijn, zijn de IC's dat vaak ook. Op de Veluwelijn zijn heel weinig mogelijkheden om IC'S voor te laten. Het grootste deel is tweesporig met weinig wissels, en omdat daar best wat series rijden, is het niet voordelig om treinen via het linkerspoor in te laten halen. Als er in de volgorde wordt geschoven, gebeurt dat vaak in Harderwijk - of er moet zeer toevallig geschoven worden tussen Putten en Ermelo, maar dat gebeurt in de praktijk alleen met goederentreinen die +5 minuten stil staan.

Amersfoort is ook niet zo groot en je hebt maximaal 3 a 4 minuten nodig om van de ene kant naar de andere kant van het station te komen. Dan zouden die 9 minuten ruim genoeg moeten zijn :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-24 22:18

Putten is voor mij ook kippen :Y)

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-24 22:37

Ik ben ook een leek wbt openbaar vervoer, de app ''9292'' is voor mij een uitkomst, misschien iets voor je (sorry als ik eroverheen heb gelezen). Gewoon aantikken waar je heen wilt, dan kun je voor een totaal bedrag alle kaartjes kopen(trein, metro en of bus). Alles bij elkaar, :) En bij de hand met de code. Iig veel plezier, :)

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-24 22:44

En elke willekeurige stad/ dorp ook zeker, want daar is vast ook een poelier in de buurt die kip verkoopt. Bedankt voor deze toevoeging zonder vooroordeel.

theadora99

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-24 22:54

Django_Mette schreef:
Als sprinters naar AMF flink vertraagd zijn, zijn de IC's dat vaak ook. Op de Veluwelijn zijn heel weinig mogelijkheden om IC'S voor te laten. Het grootste deel is tweesporig met weinig wissels, en omdat daar best wat series rijden, is het niet voordelig om treinen via het linkerspoor in te laten halen. Als er in de volgorde wordt geschoven, gebeurt dat vaak in Harderwijk - of er moet zeer toevallig geschoven worden tussen Putten en Ermelo, maar dat gebeurt in de praktijk alleen met goederentreinen die +5 minuten stil staan.

Amersfoort is ook niet zo groot en je hebt maximaal 3 a 4 minuten nodig om van de ene kant naar de andere kant van het station te komen. Dan zouden die 9 minuten ruim genoeg moeten zijn :)

Ben je toevallig treindienstleider? :')

Django_Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-24 23:05

theadora99 schreef:
Django_Mette schreef:

Ben je toevallig treindienstleider? :')

Toevallig deze week aan de opleiding Stiluwe + Gooilijn begonnen :D

Unwritten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-24 23:19

Alleen de IC vanaf Amersfoort naar Amsterdam komt niet via de lijn Zwolle - Amersfoort, die gaat over Flevoland. Die naar Amsterdam komt vanaf Enschede meen ik. Dus die heeft geen last van evt vertraging van de sprinter.

Spoorwegmuseum is zeker leuk!

Cambionn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-24 23:25

Overigens ook iets om op te letten qua kosten, zijn de NS Flex abbo's. Een weekend vrij abbonement bij de NS is goedkoper dan een dagkaart, dus bij verdere rijzen vaak interessant (iig voor de volwassenen). Mocht je wel voor een persoonlijke kaart gaan (nodig voor zo'n NS flex abbo) zou je die voor 1 maand kunnen afsluiten.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-24 09:21

Dankjewel voor alle reacties!

Het is inderdaad een hele onderneming en we moeten ook nog terug.
Ik ga er nog even overnadenken.
Of een kortere reis plannen is ook een optie.

Het weer hou ik ook nog in de gaten vandaar dat ik nu ook nog geen tickets ga kopen.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-24 09:24

Unwritten schreef:
Als je (bijna) nooit met de trein gaat, moet zoeken, een kind en oma mee hebt? Ik ga vaak zat met de trein maar ik zou dat ook niet halen :))

Ik loop gewoon achter de meute aan. Gaat altijd goed :')

Als niet frequent treinreiziger adviseer ik gewoon een uitje te kopen via de Spoordeelwinkel.
Bijvoorbeeld naar Artis
https://www.ns.nl/spoordeelwinkel/uitje ... erdam.html

Of een dagje Amsterdam met Kiosk. Kan je daar gelijk wat te eten en drinken halen.
https://www.ns.nl/spoordeelwinkel/uitje ... kiosk.html

Deze zijn alleen te gebruiken tijdens daluren. Maar het hele weekend geldt als daluren.

Als het zo goed bevalt dat jullie vaker willen gaan, dan kan je altijd nog kijken naar die ingewikkelde abonnementen. Voor een eenmalig uitje is dat echt te duur (en ingewikkeld).

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-24 18:12

...of je begint simpel met een uitje per bankpas naar Zwolle.
Lekker stadten ofzo, en gewoon zonder overstap heen en terug.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-24 19:20

Vandaag naar gekeken voor Zwolle.
Ik las dat het 15 minuten lopen is naar het centrum en dan nog winkelen en weer terug lopen.
Weet niet of ik mijn dochter daar zo blij mee maak.

In utrecht heb je het treinmuseum nog.
Als ik het goed heb begrepen stopt daar ook een trein.

Lego world is in de jaarbeurs.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-24 19:31

Roodvos schreef:
Unwritten schreef:

Ik loop gewoon achter de meute aan. Gaat altijd goed :')

Als niet frequent treinreiziger adviseer ik gewoon een uitje te kopen via de Spoordeelwinkel.
Bijvoorbeeld naar Artis
https://www.ns.nl/spoordeelwinkel/uitje ... erdam.html

Of een dagje Amsterdam met Kiosk. Kan je daar gelijk wat te eten en drinken halen.
https://www.ns.nl/spoordeelwinkel/uitje ... kiosk.html

Deze zijn alleen te gebruiken tijdens daluren. Maar het hele weekend geldt als daluren.

Als het zo goed bevalt dat jullie vaker willen gaan, dan kan je altijd nog kijken naar die ingewikkelde abonnementen. Voor een eenmalig uitje is dat echt te duur (en ingewikkeld).

Ik zat het topic te lezen en onderweg dacht ik idd ook aan Artis.
Voor je dochter en oma is dat een belevenis om nooit meer te vergeten!

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-24 19:38

Linnie050 schreef:
Ik las dat het 15 minuten lopen is naar het centrum en dan nog winkelen en weer terug lopen.

Stadsbus?

Django_Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-24 02:21

Linnie050 schreef:

Klopt, op Utrecht Centraal gaat een trein richting Utrecht Maliebaan en het Spoorwegmuseum :) En Centraal ligt naast Hoog-Cathrijne dus dan kan je eventueel ook nog winkelen :D

Runa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-24 08:26

Voor het plannen van reizen met het ov gebruik ik altijd 9292.nl. Mocht het onderweg misgaan, dan kun je die er ook bij pakken om te kijken hoe verder te reizen.

Kairos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-24 08:34

Ik geef zelf voor reizen met tenminste 1 overstap altijd voorkeur aan de NS Reisplanner, omdat je dan de mogelijkheid hebt meldingen aan te zetten. Je krijgt dan een melding wanneer er iets veranderd. Het bus-tram-metro deel komt naar mijn weten sowieso uit 9292 en is in de NS Reisplanner naar mijn idee altijd vrij accuraat (gisteren zat ik bv in de bus, die kwam met 2 minuten vertraging op de halte, reed onderweg nog meer vertraging en ik kreeg de melding ‘reis niet mogelijk, raadpleeg de planner’ gezien ik mijn overstap niet meer ging halen :) )

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-24 09:11

Linnie050 schreef:

Lego world uitje:
https://www.ns.nl/spoordeelwinkel/thema ... world.html
Dagretour en entree. Super handig.
Wat je ook kiest, alvast veel plezier en goede reis!

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-24 11:13

Niet alles gelezen dus ik weet niet of het al genoemd is.
Kinderen tm 11 jaar reizen gratis met een kids vrij abonnement. Eenmalig kost dit €7 euro voor een ov kaart. Voor de rest heb je geen kosten en kunnen ze jaren gratis met de trein en met korting met de bus.
Ze halen 1 cent per jaar van je rekening om abonnement te verlengen.

Dus als je vaker reist/weinig gedoe wilt dan zou ik geen railrunner kopen maar meteen zo'n ov kaart.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-24 11:23