Nieuwbouw woning gekocht

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ZwarteHeks

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-24 16:49

Wij hebben in 2022 een nieuwbouw gekocht, was niets meer dan een stukje modder toen :D Nu staat er inmiddels een huis (is al waterdicht) en wachten we nog op het laatste stukje (elektriciteit, vloerverwarming, keuken en badkamer). Verwachte oplevering is maart/april 2025.

Wij gaan ook voor renovlies, puur omdat er zoveel goede ervaringen daarmee zijn. Vanwege de vloerverwarming op de begane grond laten we dit professioneel doen (lijm PVC, renovlies overigens ook professioneel laten doen) en laten we boven ook meteen doen (laminaat), die doen dat allemaal binnen 3-4 dagen. Scheelt ons weer werk :D

Verder zorg inderdaad voor veel stopcontacten, desnoods loze leidingen, scheelt achteraf weer als je iets extra's wil plaatsen. Als je uitbouw wilt doen, nu meteen laten doen. Scheelt echt duizenden euro's. Een uitbouw kostte ons nu 16.000, om dat later te moeten doen zou 30.000+ kosten.

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-24 19:34

In ons vorige nieuwbouwhuis hadden we renovlies (zo strak dat t stucwerk leek) en nu dunne laag stucwerk op gipsplaten (houten huis). Het renovlies was beduidend meer hufterproof. In het nieuwe huis hebben we al best wat butsen in de muren, echt vet zonde.. maar eea hangt ook af van de ondergrond, als je een traditioneel gebouwd huis met gibo wandjes hebt dan valt de kwetsbaarheid ook wel mee. We kregen in het oude huis gaandeweg wel wat bobbels in het behang omdat de muren natuurlijk krimpen.

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-24 19:47

lucifertje schreef:
Mijn tip der tippen :D hou voldoende budget over voor de tuin. Ter indicatie voor een 2 kapper met oprit 6m en achtertuin van 10x11m op kleigrond:
- afgraven voor- en achtertuin incl storten zand/grond/puinbed
- verlichting
- aanleg voor- en achtertuin en oprit
- schuttingen
Kwamen wij al op een bedrag van 15000€ en dan hebben we het echt heel simpel gehouden.

Heeeel erg mee eens!
Wij hebben een redelijk grote kavel (1100m2) en voor het omspitten, egaliseren, bestraten, inzaaien gazon en aanplanten bomen+struiken waren we 35000 euro kwijt. Daarvan bestond meer dan 2/3 deel uit de kosten van de manuren. En dan moet de erfscheiding en verdere beplanting nog :=

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-24 19:50

Noeps schreef:
lucifertje schreef:
Mijn tip der tippen :D hou voldoende budget over voor de tuin. Ter indicatie voor een 2 kapper met oprit 6m en achtertuin van 10x11m op kleigrond:
- afgraven voor- en achtertuin incl storten zand/grond/puinbed
- verlichting
- aanleg voor- en achtertuin en oprit
- schuttingen
Kwamen wij al op een bedrag van 15000€ en dan hebben we het echt heel simpel gehouden.

Heeeel erg mee eens!
Wij hebben een redelijk grote kavel (1100m2) en voor het omspitten, egaliseren, bestraten, inzaaien gazon en aanplanten bomen+struiken waren we 35000 euro kwijt. Daarvan bestond meer dan 2/3 deel uit de kosten van de manuren. En dan moet de erfscheiding en verdere beplanting nog :=

Of heel veel zelf doen. Wij hebben een halve hectare en uiteindelijk +- €2000 kwijt aan de tuin. En dat was dan voornamelijk voor de planten en bloemen

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-24 19:57

Matheno schreef:
Of heel veel zelf doen. Wij hebben een halve hectare en uiteindelijk +- €2000 kwijt aan de tuin. En dat was dan voornamelijk voor de planten en bloemen

Wat fijn dat dit voor jullie gelukt is. Zo'n bedrag vind ik niet realistisch. Alleen al de afvoer en aanvoer van de grond was 2000 euro.

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-24 23:02

Precies, er lag 90 kuub zwarte grond op een grote hoop en verder was er om ons huis helemaal niks behalve modder. Succes dan met een kruiwagen en schep en plantjes :D
Het is natuurlijk mooi als je voor €2000 een tuin from scratch kan aanleggen maar bij een nieuwbouwproject kan het nooit een realistisch bedrag zijn. Tenzij je alles zelf gaat aanleggen, je de machines tot je beschikking hebt en je materiaal via marktplaats oid haalt.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-24 06:39

Wij waren in 2018 alleen al 7-8 k kwijt aan het leggen van een stukje bestrating langs het huis.
En 2 K aan het hout voor een vlonder (wat mijn schoonvader heeft gebouwd). Hoeveel het hardhouten hek was weet ik niet meer, maar die hebben we zelf geplaatst. En de grasmatten hebben we zelf gelegd.

De materiaal kosten zijn alleen maar hoger geworden....

Faya__

Re: Nieuwbouw woning gekocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-24 06:55

Wat gaaf! Gefeliciteerd!

Wij hebben begin dit jaar ook een nieuwbouwwoning gekocht. Ze zijn net begonnen met graven.

Wij hebben vooral veel stopcontacten en loze leidingen laten plaatsen. Verder de uitbouw en een dakraam extra zodat we de zolder kunnen splitsen op termijn.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-24 07:07

Tuinen zijn inderdaad belachelijk duur. Schilderen ook trouwens.
Ik zou zelf bij een nieuwbouwwoning kiezen voor Renovlies. Je kan ook stucen of spackspuiten, maar dat kan gaan scheuren als de woning nog wat gaat werken.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-24 11:22

Ik heb net als Noeps ook een houtskeletbouw woning met een dunne laag stuc op de gipsplaten.
Dat was bij mijn huis eigenlijk al heel mooi strak afgewerkt. Ik heb dus niets gedaan qua renovlies of stucen maar het eerst gewoon gesausd en een leuk behangetje op een paar plaatsen. Er zal misschien nog wel een keer gestuct o.i.d. moeten worden, maar dat bekijk ik over een paar jaar wel.
Wel met de opmerking: ik woon alleen. Dus geen risico op schade door struikelende, vallende of met speelgoed butsende kinderen.

Tja, en de tuin hè. Mijn tip is om vooral rond te vragen en te bellen en meerdere offertes op te vragen. En vooral vroeg te beginnen. Ik ben al vanaf april bezig met het zoeken naar een stratenmaker. Ze zijn of zo druk dat ze helemaal geen offerte meer willen doen. Of ze vragen fantasieprijzen.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-24 12:55

Hier geen nieuwbouw maar wel een groot renovatieproject, en ik kan alleen maar aanraden om alles maar dan ook alles wat je (misschien) ooit wil te laten voorbereiden. Speakers, alarm/camera's, airco, oplader voor je auto, thuisaccu, you name it. In deze fase kost dat je een paar honderd euro en in het ergste geval gebruik je het niet maar is het een leuk extraatje voor in de funda advertentie. Maar als je het nu niet doet en over 3 jaar wel wil, mag je je mooie nieuwe huis deels afbreken met alle kosten en gedoe van dien.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-24 13:32

De tegenvraag op alle tips: TS, welke kennis en vaardigheden heb je zelf of beschikbaar in je familie/vriendenkring?

Denk heel goed na over wat je wil en waarom!
Ik heb nieuwbouwwoningen gezien waar ze een kookeiland in gepland hadden met 60cm vrije ruimte er omheen! Welke malloot bedenkt dat!
Bij twijfel, zet gewoon twee tafels naast elkaar met de beoogde maatvoering en kijk hoe dat er in het echt uit ziet en of je voldoende ruimte hebt.

Als je een aanbouw kunt kiezen, altijd doen en meteen bij de bouw, zoals al meerderen adviseren hier. Doe dat echt! Niet alleen heb je meer ruimte, huizen met zo'n aanbouw gaan voor meer geld weg waardoor die aanbouw zichzelf terug betaald bij verkoop.
Dat geldt ook voor dakkapellen, vloerverwarming op zolder (doen!) en extra aansluitpunten buiten.

De meeste van die adviezen zijn al gegeven maar van mij het advies: Doe dat echt!! Volg ze op, doe je voordeel ermee, ook als je denkt: dat gaan we toch niet gebruiken: doe het wel!

Mocht je specifieke vragen hebben; ik heb een poos voor zo'n steentjesstapelaar gewerkt en de nodige idioterie langs zien komen. Wellicht kan ik je behoeden voor enkele domme fouten.

Ik kwam 'm niet tegen maar als je wasmachine op zolder moet staan van de ontwerper, ga voor jezelf na waar je die ook wil hebben, bijvoorbeeld in de garage. Laat daar de benodigde leidingen naar toe trekken. Wie ooit bedacht heeft dat wasmachines op zolder moeten staan, moeten ze met de eerstvolgende mars-missie mee sturen......

Faya__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-24 15:12

Wat is mis met wasmachine op zolder? Ik vind het echt heeeeerlijk. Lekker de ruimte.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-24 15:20

Faya__ schreef:
Wat is mis met wasmachine op zolder? Ik vind het echt heeeeerlijk. Lekker de ruimte.

Totdat je oud/bejaard/slecht ter been/hartpatiënt bent.
Eén van de redenen dat mijn bejaarde vader nog zelfstandig kan wonen is het feit dat de wasmachine in de bijkeuken staat en er daar ook ruimte is voor een droogtoren.
Hij kan nog wel traplopen maar echt niet meer met manden vol was.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-24 16:10

lucifertje schreef:
Matheno schreef:

Wat fijn dat dit voor jullie gelukt is. Zo'n bedrag vind ik niet realistisch. Alleen al de afvoer en aanvoer van de grond was 2000 euro.

Aanvoer was gratis, we hebben spoelgrond gebruikt. Grond wat afgegraven is hebben we hergebruikt in de bomensingel. Het scheelt natuurlijk wel dat we slepen en frezen etc zelf ter beschikking hebben

Faya__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-24 21:13

Roodvos schreef:
Faya__ schreef:

Eén van de redenen dat mijn bejaarde vader nog zelfstandig kan wonen is het feit dat de wasmachine in de bijkeuken staat en er daar ook ruimte is voor een droogtoren.

Oké, goed punt. Nu hoop ik tegen die tijd niet meer in dit huis te wonen eigenlijk.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-24 22:24

Roodvos schreef:
Faya__ schreef:

Om niet te spreken over waterlekkage en dat de ARBO er wat van vindt voor degene die al dat gewicht naar boven moet zeulen (en weer terug als ie vervangen wordt) om over het risico van schade tijdens dat transport nog maar te zwijgen.

En als klap op de vuurpijl, echt gebeurt: de wasmachine kan helemaal niet op de beoogde lokatie komen omdat de bewoner voor een grotere waterboiler gekozen heeft waardoor de doorgang geblokkeerd wordt :oo

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-24 08:36

Ik zou de wasmachine in dezelfde ruimte als het boilervat van je warmtepomp plaatsen. In ons vorige huis was dat op zolder (we zijn begin 30, dan ga ik echt nog niet nadenken over “wat als ik mindervalide word”-scenario’s), nu beneden in de bijkeuken. Ik vond de zolder qua ruimte echt ideaal, de wasrekken stonden nooit in de weg. In de bijkeuken is dat wel anders. Maar in beide gevallen zijn het relatief warme ruimtes waar de was snel droog is.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-24 08:40

Faya__ schreef:

Met wasmand naar beneden lopen om je was op te hangen in de tuin met risico op vallen. Ooit een keer gehad, maar echt nooit meer!

Saintelette

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-24 08:53

Wij hebben juist de aansluiting uit de ‘garage’ laten verplaatsen naar de zolder, kan me juist niks voorstellen bij een wasmachine in de berging. En dan je was daar lekker te drogen hangen, zodat de kinderen heerlijk met hun fiets of vieze bal er tegen komen en je opnieuw kunt wassen, no thanks..

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-24 11:35

pien_2010 schreef:
Faya__ schreef:

Met wasmand naar beneden lopen om je was op te hangen in de tuin met risico op vallen. Ooit een keer gehad, maar echt nooit meer!

Je ontkomt er toch niet aan om met wasmanden de trap op en af te gaan? :? Toen we de wasmachine op zolder hadden moest ik vanaf de eerste verdieping naar zolder en nu loop ik met de wasmanden vanaf de eerste verdieping naar de bijkeuken.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-24 11:47

Wij hebben nu de wasmachine, droger, vriezer, ijskast, met schappen voor de voorraad in de omgebouwde garage waar de omgebouwde utility room is dus de wasmand is daar ook. Ik wil nooit meer anders. Geen troep meer in huis.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-24 13:16

Ik doe echt m'n best maar ik krijg de rest van het huishouden niet dusdanig opgevoed dat ze hun kleding 's avonds uittrekken en een verdieping lager in een garage in een wasmand gaan stoppen. Of bedoel je dat je boven een enkele wasmand hebt en in de garage alle gesorteerde was? Want dat is ook wat wij doen maar dan sleep je effectief alsnog met alle was (naar beneden en dan gewassen en gevouwen weer naar boven).

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-24 13:34

Wij wonen begane grond en in de ochtend gaat alles naar de wasmand. We hebben een tijdje een wasmand in de douche gehad, maar dat vonden we beiden niet fris.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-24 17:37

Hier de wasmachine op zolder en ik vind het ideaal eigenlijk. Als ik een garage had of bijkeuken dan ging hij daar, maar dat heb ik niet. Mijn waslijnen hangen ook op zolder. In de zomer hang ik de was weleens buiten maar daar heb ik 1 lijn en een wasrek dus niet veel ruimte.