Do’s en don’ts voor in het huis(houden)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

daantjuhhh

Re: Do’s en don’ts voor in het huis(houden)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-24 13:23

Als je de ruimte hebt zou ik altijd voor douche en bad apart gaan.
Maar inderdaad wel ingebouwd in verband met schoonmaken.

Douche zou ik zelf voor inloop gaan.

Als je geen ruimte hebt voor beide dan zou ik niet kiezen voor een bad met douche erin, maar alleen douche.
Badkamermeubel zou ik niet gaan voor van die kommen die er op staan.
Het is wel heel mooi, maar ook weer onhandig met schoonmaken

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-24 13:27

Sababber schreef:
We gaan trouwens morgen kijken voor een badkamer, vandaar dat dit topic ook vandaag. We hadden ook nog wel wat discussie over een los of inbouw bad. Hij vindt een los bad heel mooi, ik denk alleen: hoe maak je zo’n ding rondom en er achter schoon? :+

Ik zie de nadelen van een ingebouwd bad niet eigenlijk, waarom zou je voor een los bad gaan behalve voor de mooi?

We hebben wel bedacht een douchecabine en bad apart te willen. Bad leek ons ook wel een must met het idee dat er ooit dus hoop is op dieren/kinderen.

Het bad los of dat rondom en er achter schoon te maken is, ligt totaal aan de ruimte en hoe die erin staat.
Maar in meeste huizen is er gewoon geen ruimte om er goed en praktisch omheen schoon te maken.

Voor mij nog een no go in de badkamer is tapijt. Hoe lekker warm het ook is, vocht en tapijt gaat bij mij niet samen. Zorg wel dat je vloer wel goed anti slip is. Muurtegels zonder onnodige randjes en groefjes, anders je weer extra schoonmaak werk.

Grote tegels zijn praktisch in je badkamer (minder voegen), echter kan ik je wel vertellen dat de gemiddelde tegelzetter er niet op zit te wachten om zijn rug aan jou mooie grote tegels te vertillen.

manonutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-24 13:37

Als je het budget er voor hebt, laat een ontkalker plaatsen.
Dat scheelt zo veel, en ook beter voor je apparatuur.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-24 13:39

Ohja. Mijn badkamer is gedateerd en die heeft kleine tegeltjes met brede voeg.
Nooit voor kleine tegeltjes gaan
Je hebt veel meer voegen om schoon te maken.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-24 13:45

laat je vriend ook dit topic lezen :D

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-24 13:51

Paar tips

1. Inloop douche. Houdt gemakkelijk schoon en is mooi en handig;
2. Leren banken. Houdt gemakkelijk schoon, je hebt prachtige designachtige banken en met huisdieren en kinderen is het fijn;
3. Wij zijn heel bewust gegaan voor ivoorwit dat je geen beige is. Voordeel van deze neutrale kleur is dat je het met je banken, schilderijen eventueel een gekleurd vloerkleed waar je 's avonds zit gemakkelijk gezellig krijgt. De verf die ik heb gebruikt heb ik op voorraad en kun je gemakkelijk met een doekje overeen en een keer per jaar tip ik alles bij. Nu na 5 jaar verhuren en 3 jaar zelf wonen ziet het er nog als nieuw uit. Erg fijn. Zelfs toen het nog een gîte was bleef het prachtig. Ga voor kwaliteit verf ongeacht de kleur!
4. Isoleer je huis goed zoals dubbel glas, dak etc. Scheelt je klauwen met geld.
5. Tegelvloer is gemakkelijk schoon te houden.

Succes met alles. Het belangrijkste is, doe vooral wat fijn is voor jullie

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-24 14:03

Sababber schreef:
We gaan trouwens morgen kijken voor een badkamer, vandaar dat dit topic ook vandaag. We hadden ook nog wel wat discussie over een los of inbouw bad. Hij vindt een los bad heel mooi, ik denk alleen: hoe maak je zo’n ding rondom en er achter schoon? :+

Ik zie de nadelen van een ingebouwd bad niet eigenlijk, waarom zou je voor een los bad gaan behalve voor de mooi?

We hebben wel bedacht een douchecabine en bad apart te willen. Bad leek ons ook wel een must met het idee dat er ooit dus hoop is op dieren/kinderen.

Je kan ook kijken naar een halfvrijstaand (hoek)bad.
Dan heb je luxe uitstraling van een vrijstaand bad maar niet de schoonmaak issues. En het neemt wat minder ruimte in beslag dan een volledig vrijstaand bad.

Qua kosten maakt het niet veel uit. Een ingebouwd bad is goedkoper, maar daar komt nog de ombouw/het frame en de tegels bij. Het uiteindelijke prijsverschil is dan niet zo groot meer.

CairnTerrier

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-24 18:02

Sababber schreef:
senna21 schreef:
Nog een tip: ga omgekeerd ontspullen. Laat alleen dingen in je huis komen die je echt nodig hebt, waar je blij van wordt en een vaste plek in huis heeft.

……...

Ik pas regelmatig op andere huizen, dus vandaar ook dat mijn inzicht in praktische zaken wat anders ligt dan dat van mijn lieftallige partner. Ik ben nu in een huis met zwarte kranen. Hij is bij deze genezen van zijn liefde voor zwarte kranen en glazen douchewanden.

[ Afbeelding ]

_/-\o_

Op deze manier moet ik hem dus van wat dingen zien te overtuigen dat het echt niet handig is. :D

Wauw, wat ziet dit er trouwens uit ! :? Dat is ook gewoon een kwestie van bijhouden ben ik van mening. Netjes je douche afdrogen en ontkalken om dit soort dingen te voorkomen _O-

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-24 18:14

Een douche schoonmaken direct na gebruik vind ik zoiets vervelends. Daarvoor stap ik niet onder de douche. Hooguit de trekker er even door.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-24 18:18

Zwarte kranen en/of wastafel moet je vooral niet doen als je in een gebied woont met hard (kalkrijk) water.
Dan blijft je echt als een malle aan het poetsen.

Een donkere muur in de kamer kan heel mooi zijn, maar wel met lichte muren ernaast/tegenover. Anders wordt het in de herfst en winter wel heel erg donker in huis.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-24 18:49

Grappig ik ben juist voorstander van een douche cabine, verlies je minder warmte, geen water wat rond spettert waar je het niet wil. Ik trek het daarna droog en het is klaar.

Qua tip een apothekerskast in de keuken, zo handig, de plankjes hierin hebben hier verschillende producten zoals een vakje met ontbijt spullen, kkeukenkruiden, bakbenodigheden, pasta/rijst/lasagnebladen enzovoorts.

Ik heb zelf een donkerbruine vloer maar een witte trap met van die trap tapijtjes erop. Het witte van de trap moet ik echt vaak schoonmaken, daar zie je echt alles op een we gebruiken nooit schoenen naar boven. Daarentegen ben ik erg blij met de donkerbruine vloer, ik vind dat ik daar helemaal niet zo veel op zie. Ik zou zelf dus ook weer kiezen voor een donkerbruine vloer.

Verder goede raambekleding, maar ik hou van een donkere kamer.

Nienkje_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-24 19:25

Sababber schreef:
… met het idee dat er ooit dus hoop is op dieren/kinderen.

Ik vind het tegen ontroerend aan zoals je meldt dat je de hoop hebt op kinderen (en dieren). Zo vanzelfsprekend zijn dingen idd niet.

On topic: quooker vind ik echt een hele fijne uitvinding (ik was in eerste instantie tegen, partner vond het ‘leuk’). Ik ben helemaal om. Makkelijk met koken en af en toe thee!

Ook ben ik een grote fan van een pelletkachel. (En idd zwarte accessoires: supermooi, maar vast niet tijdloos en lastig qua schoonmaken).

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-24 19:36

Als je nog volledige raambekleding moet voorzien en je hebt budget, ga dan voor elektrische rolluiken of rolgordijnen. Wij hebben daar zo'n ongelooflijk veel plezier van. Gewoon drukken op de knopjes.

Als je boven een extra bergruimte hebt, een extra steelstofzuiger boven. Is handig voor onder de bedden en je moet niet sleuren van beneden naar boven (en botsen tegen je muren). Wij hebben ook al het basic poetsgerief en poetsproducten voor het toilet etc boven staan.

Zwart is héél mooi, maar omwille van alle genoemde redenen hebben wij het niet gedaan.

Heb je schuifdeuren/-ramen? Maak een houten lat die je in de gleuf kan leggen als anti-inbraak.

Ik weet niet of het een heel moderne/nieuwe woning is? Heb ik mogelijk overheen gelezen. Let in dat geval op de luchtvochtigheid. Wij kregen in onze nieuwbouw aanvankelijk allerlei luchtweginfecties door de te droge lucht, de ventilatie zoog alle vochtigheid weg en het blijkt meer voor te komen bij nieuwbouw. Dus als het van toepassing kan zijn, even meten en eventueel een goede luchtbevochtiger zetten. Wij konden de ventilatie niet aanpassen, enkel uitschakelen.

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-24 19:42

Ik heb spijt van mijn combi hoge kraan en diepe vierkante wasbak in mijn keuken, die spettert enorm.

Wieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-24 19:49

100% fan van SCHROBVASTE muurverf van sigma. Die dieren die tegen de muur schuren, gore kinderhandjes, je poetst alles er zo af met een vochtig doekje.

Afneembar verf is van veel mindere kwaliteit en laat met poetsen altijd wat kleur los waardoor je een lelijke vlek krijgt.

Tis duurder, maar oh zo fijn

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-24 20:48

Zelf heb ik mij nog nooit druk gemaakt om interieur (en nog steeds niet), maar heb alleen de vuistregel: als het maar functioneert, lekker zit/ligt en makkelijk schoon te houden is. Oké, en het moet een gezellige, warme kleur hebben - ongeacht of het wel of niet bij elkaar past. Wij gaan wel - zodra er een keer geld overblijft - de tegels in de hal en keuken vervangen, want die zitten er al sinds twee bewoners vòòr ons in en zijn zwart. Vreselijk onhandig, want je ziet er alles op en je blíjft schoonmaken. Je kunt na elke keer koken wel de stofzuiger en/of dweil erdoor halen. En als er bezoek is dat de schoenen niet uitdoet... -O-
Of als je je pony's in huis haalt. :o

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-24 21:47

Oké wij hebben wel een waterontharder.. Misschien dat wij daarom 0 schoonmaakwerk hebben van de zwarte dingen. Kan me voorstellen dat het met kalk geen goed idee is.

Nog iets waar ik dus echt heel blij mee ben, de waterontharder! Ook voor de apparaten.

sanowa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-24 21:50

Wat slim van je zo.n topic.

Wij hebben prachtige sierplintenten beneden, wel wit geschilderd met honden en katten niet echt handig je ziet steeds dat ze vies zijn, dus mss een andere kleur plint :o

Verder ben ik ontzettend blij met m'n inloopdouche, geen glas wat je helder schoon moet houden maar een praktisch muurtje die je zo evn af boent.

Ook blij met met plavuizen vloer, en laminaat boven met onze huis dieren, en makkelijk als je haast hebt evn snel een bezem erover ipv van stofzuigen

Succes met jullie plannen

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-24 22:33

Mijn tips, nav ons tweede koophuis waar we alles zelf verbouwen moesten en rekening konden houden met onze ervaringen van eerdere huis:

-waar kan lades lades lades! Veel makkelijker dan moeten bukken om goed in een kastje te kijken, overzichtelijk en beter schoon te houden. Zowel keuken, badkamer, losse kasten.. lades zijn zoveel fijner.
- zoals Jildau noemde, robotstofzuiger! Vooral met huisdieren. Kies er 1 die zichzelf leegt, en pas je keuzes voor meubels (hoogte eronder en poten) en evt vloerkleed (laagpolig) erop aan. Dit scheelt zo ontzettend veel tijd. En een gestofzuigd huis doet altijd meteen schoner aan.
- blijf weg van hoogglans, snel smerig en stoffig. Zowel wit als zwart. Veiligste keuze is vaak houtkleur bv.
- minder losse spullen en troep is het fijnste wat er is.. scheelt dingen moeten verplaatsen met stoffen, schoonhouden etc.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-24 22:37

Don’t: je man mee verhuizen. Tenzij hij degene is die schoonmaakt. Dan een takenlijst geven.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-24 22:45

Ik heb in mijn badkamer alles 'hangend', dus geen poten op de vloer. Je kunt er zo onderdoor vegen of dweilen. Verder heb ik tegelvloeren, handig met schoonmaken en ook bij lekkage geen probleem (helaas al driemaal door verschillende oorzaken lekkage gehad).
Niet doen: witte of lichte voegen tussen de vloertegels, die worden altijd vies en dat ziet er niet uit. Ook niet doen: een randloze toiletpot; deze zou makkelijker te reinigen zijn, maar dat is beslist niet waar en je kunt er geen gewoon toiletblok inhangen. Misschien ligt het ook aan de kwaliteit ervan; zou goed moeten zijn, maar hij wordt heel gauw vuil door kalk en is nauwelijks schoon te krijgen.

Wel doen: zo'n soft-close afneembare wc-bril; heel handig, je klikt hem los en kunt hem gewoon in de gootsteen schoonmaken.
Ik heb een heel grote gootsteen (spoelbak) in de bijkeuken; ideaal voor toiletbrillen, barbecueroosters, kattenbakken etc etc.

Vanwege geldgebrek heb ik vaak voor goedkope of tweedehands items gekozen (kranen, deurkrukken etc), want die zijn makkelijk te vervangen als je meer budget hebt of eindelijk weet wat je wilt.

Ik heb 'anti-slip' vloertegels in betonlook (Bauhaus). Je ziet er weinig op, ze worden echt nooit glad als ze nat of vuil zijn, en ze zijn heel gemakkelijk schoon te maken.

xSannee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-24 22:54

Wat leuk, ik kom even volgen, wij krijgen ook de sleutel van ons eerste huis binnenkort *D dus alle tips zijn leuk

Wel al een huurappartement gehad dus al veel meubels die we gewoon meenemen.

We hebben de keuken toevallig nwt uitgezocht en gekozen voor een gunmetal kraan, vonden wij erg mooi (mooier dan zwart *D ) en vooral mijn vriend vond het meteen vet, dus wellicht die van jou ook :))

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-24 23:03

Ohja nog iets wat mij te binnen schiet, maar een putje in de vloer van je badkamer (en/of WC) vindt ik zo heerlijk! Ik maak de badkamer schoon met de douchekop, schrobben met veel water en zeepje en dan alles gewoon afspuiten en water wegtrekken van de vloer. Is het meteen goed schoon en geen gepriegel. Ooit mee begonnen toen ik in een studentenkroeg (en de WC's schoonmaken daar) meedraaide en nooit meer anders gewild.

lovelynutia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-24 23:13

Bij de gamma niet je verhuiskorting

Je gaat heel vaak heen en weer lopen over je beneden vloer met spullen leg daar iets beschermends over

Zwarte kranen zijn verschrikkelijk schoonmaken net als hoogglans zwarte kastjes in de keuken (kennis van mijn vorige huurappartement)

Koop geen bank of stoelen online ga er eerst op zitten

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-24 23:36

belle_boef schreef:
Don’t: je man mee verhuizen. Tenzij hij degene is die schoonmaakt. Dan een takenlijst geven.
:') :')

Voor je badkamer: zorg dat er zo min mogelijk randjes en scharnieren zijn (dus geen douchecabine met schuifwand in een railsje) dat is oliebol om schoon te maken. Geen zwarte kranen dus. Wastafel diep genoeg, bij een ondiepe spettert het water eroverheen. Ik vind van die wastafelkommen op bv een houtenplank echt prachtig. Maar ik voorzie tandpasta die langs de buitenkant naar beneden loopt. Dat randje kom/werkblad lijkt me dus rottig schoonmaken. Zwevende meubels zodat er niks op de grond staat, makkelijk met stofzuigen/dweilen. Ik vind een iets gemêleerde vloer prettig, daar zie je niet alles op. Ik vind lades makkelijk in gebruik. Ik heb geen plankjes hangen met dingen erop, alles staat in een kastje achter (spiegel)deurtjes. Zo min mogelijk plankjes voor je shampoo etc in de douche, liever een nisje.

Ik vind poetsen echt verschrikkelijk dus hier is alles echt praktisch (maar mooi) ingericht.