Etenstijd! Recepten zoeken/aanvragen en delen met elkaar.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

cursebreaker

Re: Etenstijd! Recepten zoeken/aanvragen en delen met elkaar.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-24 19:25

Ik ben met hapjes vrij standaard maar dat blijft vind ik ook altijd lekker en het bezoek wat er komt ook haha. Ik vind het leuk om zo’n ‘monkey platter’ te maken zeg maar, ik weet even de juiste benaming niet maar zo is het ooit ontstaan voor kinderen; Een paar leuke schalen vol leggen met van alles bij elkaar. Meestal maak ik dan een vega schaal en eentje met vlees omdat m’n schoonmoeder vegetariër is. Naast de standaard kaas/worst etc vind ik groenten met heksenkaas of andere dip sausjes ook erg fijn erbij, crackers met kaasjes en vijgen spread e.d. maar ook verschillende soorten wraps die ik dan in stukjes snijd bv. Even geen foto's van een verjaardag bij de hand, maar dit heb ik bv met oudjaar avond gemaakt afgelopen jaar voor het gezin en m’n schoonmoeder:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-24 19:43

Leuk topic!

Ik ben vooral op zoek naar simpele maar gezonde maaltijden. Ik heb weinig energie om veel snijwerk te doen en langer dan een uur in de keuken te staan.

Ik heb een paar simpele gerechten die ik wel wil uitwisselen:

Kip Ketjap
Kip met snijbonen in ketjap met rijst.

Ingrediënten:
400 gram kip
400/500 gram snijbonen
Ketjap manis van Conimex (dit is de beste smaakmaker)
Pandan of basmati rijst
Boter
Peper en zout

Snij de kip en de snijbonen in bijpassende grootte.
Kook de snijbonen in gezouten water totdat ze beetgaar zijn
Doe een goede laag boter in een hapjespan en schroei de kip dicht (kip kruiden met peper en zout)
Haal ondertussen de snijbonen uit het water
Hergebruik het kookwater voor je rijst (eventueel iets water bijvoegen)
Doe de rijst in de pan en breng het aan de kook
Wanneer de kip is dichtgeschroeid gooi je er een halve koffiekop ketjap bij
Laat het koken en gooi dan de snijbonen erbij en doe nogmaals een halve kop ketjap erbij.
De kip en snijbonen moeten bijna 'onder water' staan.
Doe het op een laag vuur met de deksel erop.
Wanneer de rijst klaar is laat je deze nog naar behoeven staan (meestal 8 tot 10 min)

Bij opdienen kun je krokante uitjes toevoegen oid.

Het gerecht kun je uiteraard uitbreiden met andere groente zoals champignons en paprika.

Ham pasta
Verse pasta met Italiaanse ham.

Ingrediënten:
Pak met plakken Prociutto di Parma.
Verse Tortelloni of Ravioli (smaak naar eigen keuze)
Verse pastasaus Pomodori Mascarpone (AH / Dekamarkt)
Champignons
Gourgette en/of Spinazie(kan vers of ingevroren)

Snijd je groente in stukjes
Bak als eerste de Champignons goed aan in boter op hoog vuur met zout, totdat ze bruin worden.
Gooi daarna de gourgette / en of de spinazie erbij
Gooi de verse pasta in kokend water
Wanneer de courgettes wat glazig worden gooi je de verse saus erbij en laat het geheel nog 1 min zachtjes op staan.

Wanneer alles klaar is:
Doe de verse pasta op het bord met de saus er overheen. Leg ong 2 plakjes Prociutto op de pasta zodat het vet een beetje kan smelten.

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-24 19:44

thequeensmum

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-24 20:37

Ik ben dol op pepersaus en gebruik daarvoor ingelegde groene pepertjes van Carbonell. Gebruik er 3 theelepels van, dus blijft heel veel over. Potje is geopend maar 2 weken houdbaar, ik gooi uiteindelijk wat ik over heb altijd weg want eet het hooguit eens per maand.
Iemand een idee wat ik met die pepertjes kan doen of is er een ander soort wat ik langer kan bewaren?

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-24 21:04

Queensmum, kan je het niet invriezen? In porties die je gebruikt voor je saus? In stukjes vershoudfolie die je dicht vouwt.
Wil je saus maken haal je een paar uur ervoor zo'n portie eruit die je laat ontdooien in een kommetje.

thequeensmum

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-24 22:19

Roodvos schreef:
Queensmum, kan je het niet invriezen? In porties die je gebruikt voor je saus? In stukjes vershoudfolie die je dicht vouwt.
Wil je saus maken haal je een paar uur ervoor zo'n portie eruit die je laat ontdooien in een kommetje.

Daar heb ik eigenlijk nog niet over nagedacht. Ik ga het eens proberen.
Had weleens meer saus gemaakt en ingevroren, maar dat was geen succes.

Zou mooi zijn als het kon, want deze pepertjes zijn hier ook nog eens slecht te krijgen

Boyache

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-24 13:10

Wat een handig topic.

Ik ben altijd op zoek naar recepten met zo veel mogelijk calorieën. Ik zou zeggen: brand los!

Desireeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-24 16:39

Leuk topic dit. Ik lees graag mee, en waar ik wat leuke recepten heb om te delen doe ik dat graag.

Boyache schreef:
Wat een handig topic.

Ik ben altijd op zoek naar recepten met zo veel mogelijk calorieën. Ik zou zeggen: brand los!

In veel sauzen voeg ik er dan slagroom aan toe! Ben je op zoek naar specifiek recepten voor het avondeten, of gevarieerder?

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-24 17:51

Zolala schreef:

Ik heb nav jouw gedeelde recept Zolala, met wat afwijkingen, mijn eerste probeersel net de oven ingeschoven.

Ben benieuwd over 35-40minuutjes! *Ik heb nu kant en klaar vers taartdeeg uit de koeling van AH gepakt dus ik heb niet zelf de bodem gemaakt zoals in het recept; alleen het merendeel van de vulling dus gebruikt. Met de kaas ben ik voor mijn eigen vaste favoriete kaas gegaan ipv parmezaan ook bv.

Ik zie dat veel mensen dus ook bladerdeeg gebruiken of soms zelfs filodeeg enz. dus volgende keer misschien eens met bladerdeeg proberen.

Afbeelding

Ik heb ook nog andere ingrediënten liggen waar ik quiche mee kan maken nog. Ik kijk even aan wat ik eventueel nog qua rest-groenten e.d. heb aan het eind van de week ook en wat voor combinaties dan misschien leuk zijn om te maken qua vulling.

En leuk dat er steeds meer mensen bij blijven komen in het topic!

Ik heb jammer genoeg denk ik geen ideetjes wat betreft recepten met veel kcal betreft Boyache. Wat eet je nu voor gerechten die daarbij aansluiten? En voor hoeveel kcal zoek je? Dat ik (& de rest) een idee heb.

Zolala

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-24 21:16

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-24 21:30

Hij is zeer goed in de smaak gevallen :9
Heb nog leftovers voor lunch morgen **\O/**

Afbeelding

Zolala

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-24 23:28

*\o/* *\o/*

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-24 12:00

Heeft iemand een aanrader voor een simpel zoet bakseltje met appels? Ik heb een hoop appels liggen en qua basis ingrediënten ook wel het meeste in huis om iets te bakken maar ik ben geen held in bakken dus als iemand toevallig een lekker, makkelijk recept heeft?

Ik gebruikte vanochtend al iets voor als topping op de havermout; opgebakken met honing, bastardsuiker, kaneel en rozijnen. Maar heb nog genoeg over dus ik dacht ik gooi hier eens een oproepje erin. Een crumble lijkt me ook wel erg lekker, maar nog nooit gemaakt. Mocht iemand daar iets voor weten … Yes, please :j

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-24 12:22

Deze havermoutcrumble vind ik erg lekker. Ook nog een soort van minder ongezond https://miljuschka.nl/havermoutcrumble- ... -en-appel/

En deze tarte tatin heb ik 2x gemaakt, eerste keer precies volgens recept, maar echt veel te zoet. Zelfs mijn vriend die een enorme zoetekauw is, vond m te zoet. Tweede keer met 150 gr suiker. Beide keren met kant en klaar roomboter (!) bladerdeeg van Jan.redelijk eenvoudig, let alleen op dat je je handen niet brandt. https://www.laurasbakery.nl/tarte-tatin/

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-24 12:55

cursebreaker schreef:
Heeft iemand een aanrader voor een simpel zoet bakseltje met appels? Ik heb een hoop appels liggen en qua basis ingrediënten ook wel het meeste in huis om iets te bakken maar ik ben geen held in bakken dus als iemand toevallig een lekker, makkelijk recept heeft?

Ik gebruikte vanochtend al iets voor als topping op de havermout; opgebakken met honing, bastardsuiker, kaneel en rozijnen. Maar heb nog genoeg over dus ik dacht ik gooi hier eens een oproepje erin. Een crumble lijkt me ook wel erg lekker, maar nog nooit gemaakt. Mocht iemand daar iets voor weten … Yes, please :j

Totaal geen antwoord op je vraag, wellicht wel inspiratie...
Ik weet niet hoeveel appels je hebt, maar als je na het bakken met appels nog appels over hebt is hete bliksem een optie.
Da's een stamppot van appels + aardappels en dan diverse varianten qua vlees / vegetarisch.
Google-en op hete bliksem resulteert gegarandeerd in een recept dat je lekker vindt.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-24 13:02

Ceetje_bokt
Ohh dat ziet er lekker uit, die ga ik even opslaan. Dankjewel!

Petpa
Nog niet aan gedacht; super goed idee. Nog nooit zelf hete bliksem gemaakt/gegeten, en ben er heel benieuwd naar. Krijg as dinsdag nieuwe boodschappen, dus ik ga even snel een recept opzoeken en de missende ingrediënten in de bestelling erbij zetten.

Desireeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-24 13:04

cursebreaker schreef:

Appelcake! Een grote cake maken en dan lekker allemaal partjes appel erop. Dat is de meest simpele versie. Dat lukt je zeker, en weinig moeite ;)

Dit is wat ik bedoel: https://www.patesserie.com/recepten/cake/appelcake/ & https://marielleindekeuken.nl/2022/05/1 ... met-appel/
(Heb deze recepten specifiek niet geprobeerd).

Of inderdaad een crumble. Heeeerlijk! En super makkelijk. Dat moet goedkomen :D
Ik vind Laura’s recepten altijd lekker & makkelijk:
https://www.laurasbakery.nl/appel-kaneel-crumble/

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-24 13:10

Desireeeee schreef:

Ik ook, maar heb na de tarte tatin wel geleerd om eerst de commentaren te lezen onder het recept, want veel mensen hadden deze te zoete ervaring.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-24 13:19

Nog eentje ter inspiratie...
Toetje met appel is ook lekker.
Appel aan kleine stukjes snijden.
In boter aanbakken, suiker + kaneel toevoegen.
Warme appel in een bakje.
Op de appel vanillevla (of roomijs).
Eventueel nog slagroom erbovenop.

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-24 13:33

Ik vind gebakken appel met kaneel door de griekse yoghurt heel lekker.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-24 13:39

En bedankt he! Nu heb ik zin in appeltaart met slagroom :+

Desireeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-24 14:59

Ceetje_bokt schreef:
Desireeeee schreef:

Ik ook, maar heb na de tarte tatin wel geleerd om eerst de commentaren te lezen onder het recept, want veel mensen hadden deze te zoete ervaring.

Ja dat is altijd een goed idee! :)
Bij deze post (nog) niet gelezen. En daarnaast kijk ik zelf ook altijd goed naar het recept. Vaak kan er wel wat minder suiker in :=

Heb je al kunnen kiezen tussen al het lekkers Cursebreaker? :)

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-24 16:03

Zijn er ook quiche of pasta o.i.d. recepten met 200+ gram groente per persoon? Ik ben de AVG met broccoli, bloemkoop, sperziebonen, snijbonen etc. echt wel zat en ik ben gek op lekkere 'mengmaaltijden' (ergo, gewoon alles lekker door elkaar gooien en in/tussen een stuk deeg douwen :')) maar vaak is het aandeel groente echt weinig. Net als die quiche van pagina 1, die heeft pp maar iets van 80 gram broccoli. Ik heb moeite met gezond eten en hou daarom graag die richtlijn van 200 gram groente per dag aan, maar met dit soort recepten kom ik daar dan niet aan :(:)

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-24 16:12

VuurVleugels schreef:
Zijn er ook quiche of pasta o.i.d. recepten met 200+ gram groente per persoon? Ik ben de AVG met broccoli, bloemkoop, sperziebonen, snijbonen etc. echt wel zat en ik ben gek op lekkere 'mengmaaltijden' (ergo, gewoon alles lekker door elkaar gooien en in/tussen een stuk deeg douwen :')) maar vaak is het aandeel groente echt weinig. Net als die quiche van pagina 1, die heeft pp maar iets van 80 gram broccoli. Ik heb moeite met gezond eten en hou daarom graag die richtlijn van 200 gram groente per dag aan, maar met dit soort recepten kom ik daar dan niet aan :(:)

Je kan door spaghetti of macaroni natuurlijk zoveel groente doen als je wil.
Ik vul hem altijd lekker op met rode ui, courgette en een paar paprika's.

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-24 16:19

Ja klopt, dat maak ik ook veel en daar vries ik dan een hoop van in. Maar héél veel extra variatie qua gerechten die ik kan maken geeft dat niet.