Handigheidjes in de auto

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-24 12:07

meggiemeg schreef:
Gisteren nog een hele discussie gehad over de lifehammer, het schijnt dat veel automerken het glas dus niet kapot te krijgen is daarmee, als je auto uitgerust is met gelaagd glas doet de lifehammer niets. Dat zijn meer merken dan ik dacht, onze beide auto's hebben dit dus. Volvo, Skoda, Mercedes, Tesla, BMW waar ik het van weet, zullen wellicht nog wel meer merken zijn.

Je moet dan ook niet proberen je voorruit kapot te meppen, maar de zijruit. In je portier dus.

Britta31

Re: Handigheidjes in de auto

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-24 12:11

Ik heb een auto van 18 jaar oud,dus dat zal niet zo moeilijk zijn denk ik.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-24 12:22

Ibbel schreef:
meggiemeg schreef:
Gisteren nog een hele discussie gehad over de lifehammer, het schijnt dat veel automerken het glas dus niet kapot te krijgen is daarmee, als je auto uitgerust is met gelaagd glas doet de lifehammer niets. Dat zijn meer merken dan ik dacht, onze beide auto's hebben dit dus. Volvo, Skoda, Mercedes, Tesla, BMW waar ik het van weet, zullen wellicht nog wel meer merken zijn.

Je moet dan ook niet proberen je voorruit kapot te meppen, maar de zijruit. In je portier dus.

Ga het niet uitproberen maar dat was me duidelijk dat je de zijruit moet pakken in nood.

Nicky1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-24 13:13

Touw. Lang strotouw of halstertouw.
Ooit eens een pony gevangen die midden in de nacht op de weg liep en ik heb sindsdien altijd touw in de auto. Toen had ik alleen een lange sjaal die ik om de hals van de pony had gedaan om haar in veiligheid te kunnen brengen. :D

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-24 13:19

ik probeer zo weinig mogelijk op de passagiersstoel te hebben liggen, een keer flink remmen en alles vliegt de auto door. In praktijk staat daar alleen mijn handtas en daar zit al ongelofelijk veel in.

Achterin staat wel een krat met allerhande dingen zoals startkabels, handschoenen, vuilniszak, touw, tie raps, boodschappentassen etc. En als paardenmeisje een halster, halstertouw en longeerlijn.
Elders liggen jassen en bodywarmers naar gelang het seizoen.
Voorin ligt eigenlijk alleen maar ijkrabbers (essentieel in de winter), een swiffer om de boel schoon te maken en een doekjes om de condens weg te werken, ehbo kitje, dit ligt overigens allemaal in het dashboardkastje.

Verder heb ik wat kleingeld voor winkelwagen muntjes liggen in een vakje en de sleutels van de trailer.

pjotrg

Woonplaats: La Malachère (da's ergens in het oosten van Frankrijk)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-24 13:52

meggiemeg schreef:

Zijn het niet meestal de voor- en achterruit die van gelaagd glas zijn? De zijruiten zijn volgens mij nog steeds van gehad glas.

Verder:
- startkabels, maak koop dan wel met een goede dikte. Wat je bij de bouwmarkt en autoshop koopt zijn meestal erg dunne kabels. Bij een zwaardere accu, zoals in dieselauto's, functioneren die niet.
- een stevig sleeplint
- een paar handschoenen voor vieze karweitjes

Bij veel auto's niet meer aanwezig, maar toch erg handig om te hebben, een echt reservewiel. Zo'n spuitbus is ook maar een noodoplossing (die niet werkt als het gat in je band te groot is. En vaak kan de band waar de spuitbus in leeggespoten daarna niet meer gebruikt worden).

Ik heb ook altijd een krik (met zwengel. En in de camper een hydraulische "pot-krik") en een compressor in mijn auto liggen.

pjotrg

Woonplaats: La Malachère (da's ergens in het oosten van Frankrijk)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-24 13:55

Ibbel schreef:
meggiemeg schreef:

Als je voorruit in rubbers zit, kun je 'm er met een speciale techniek met je voeten eruit trappen. Zoek even op Youtube.

Ik weet niet of dat met een gelijmde voorruit werkt.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-24 14:17

Florenc schreef:
Ik denk voorlopig aan:
Een paraplu
Een poncho
Oplaadkabeltjes (alle formaten)
Wc rol
Potje met cash geld
Labello
Deo

Waar denken jullie aan?

Bij al deze dingen denk ik:"Waarom heb je die in vredesnaam in je auto liggen?"

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-24 14:19

Ik ook :D. En zeker niet op de passagierstoel, dat worden projectielen bij hard remmen. Ik heb een bakje in de kofferbak met reservelampjes, olie en koelvloeistof, maar zelfs dat heb ik eigenlijk nooit nodig. De lifehammer heb ik wel, en verder niks.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-24 14:20

Ibbel schreef:
meggiemeg schreef:

De zijruit van mijn Volvo krijg je niet stuk met zo’n hamer. Dat is allemaal gelaagd glas.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-24 14:25

Wat hier nog niet voorbijkwam: een brandblusapparaatje. Meestal zit dat in de wagen, maar meeste mensen hebben geen idee waar en of deze niet vervallen is. Verder vind ik extra zooi meeslepen alleen maar milieubelastend, want elke kg extra meeslepen zorgt voor extra brandstofverbruik.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-24 14:31

Ik ben wel iemand die graag ‘veel' mee heeft in de auto - net als dat ik met hiken met de hond ook mijn wandel rugzak altijd vol heb zitten, ook al gebruik ik het lang niet allemaal structureel. Ik ga graag voorbereid op pad omdat ik soms ineens ga roadtrippen en langer onderweg ben als ik oorspronkelijk dacht en ik vergeet anders in the heat of the moment ook het een en ander nog mee te nemen, dus dan is iets standaard in de auto hebben liggen wel prettig :')

In mijn ‘honden auto’, de Caddy ligt sowieso standaard:
Het lijkt misschien veel, maar valt best mee (wanneer ik opgeruimd heb haha soms blijven dingen liggen na enkele keer gebruik die eigenlijk mee terug naar binnen moeten dus 1x per paar maanden ruim ik alles weer op lol). Het is vooral voor de hond dat ik wat meer mee heb en de rest zijn veelal kleine dingen;

- paar euro’s in cash
Mocht ik ergens naar een betaald toilet zou moeten en god forbid mijn draadloos betalen niet werkt of ik kom ergens langs waar groenten/fruit te koop is langs de weg waar ze alleen cash willen. Ik koop graag zulke dingen als ik ze toevallig tegenkom ook ergens.
- wc rol
want ik kom ook wel eens bij onbemande wc’s langs de snelweg met road trippen waar niet altijd wc papier voorradig is. Ik probeer het te vermijden en tankstations op te zoeken, maar is niet Altijd mogelijk afhankelijk van waar we rijden in DL,BE,FR dus better safe than sorry denk ik dan maar.
- zonnebril
Ik kan heel slecht tegen rijden met zonlicht en vergeet vaak een zonnebril vanuit huis mee te nemen, dus heb altijd wel iets standaard in de auto liggen ook. Maakt voor mij het rijden een stuk aangenamer met zon, zeker die vieze laagstaande zon, dus een meerwaarde dit.
- oplaadkabel telefoon
- telefoonhouder
- water
voor zowel mezelf alsook de hond altijd water mee in de wagen. Kan altijd van pas komen als je onverwachts file tegenkomt of als we iets schoon moeten maken of extra voor na een wandeling, al hebben we voor tijdens een wandeling ook altijd wel mee maar toch.
- handgel
Ligt voorin het handschoenenvakje. Ik heb niet altijd een fatsoenlijke handtas mee waar alles in past als ik met de hondenauto weg ben dus zoiets vind ik handig te hebben liggen omdat ik vaak smerig terug kom van een wandeling en dan heb ik graag m’n handen even schoon :')
- regenjas
- handschoenen
- zaklamp
- reflecterend hesje en banden voor om arm en benen
Daar maak ik veel gebruik van tijdens de herfst/winter periodes als ik vroeger of later op pad ben of met mistig weer en heb ik dan liever standaard liggen als dat ik eraan moet denken het mee te nemen telkens, want ik vergeet gewoon snel dingen.

- en dan heb ook standaard vanalles qua hondenspul in de wagen liggen zoals reserve lijnen, speeltjes, handdoek, regenjas hond, dat soort dingen. Dat ligt samen in een krat en heb ik achter in de caddy bak meer dan genoeg ruimte voor dus het stoort mij absoluut niet om standaard spul te hebben liggen.

Er ligt een krik in de Caddy maar ik heb geen reservewiel mee in de bak dus ja haha. Heb ANWB europa, dus heb hoop dat zij het wel oplossen mocht het een keer fout gaan aangezien een caddy een vrij veelvoorkomende wagen is, dus ze zullen daar vast een nood band voor hebben en anders… zien we het dan wel. Er is niet echt makkelijk vast een reservewiel mee te nemen, ivm ook de hondenbench die er vast in staat.

Zowel gezinsauto alsook hondenauto hebben:
- startkabels liggen er ook standaard in
- EHBO kit hebben we ook in beide wagens liggen, in de hondenauto ligt er ook nog een honden ehbo kit die ik zelf heb samengesteld.
- de gevarendriehoek e.d. ook
- een hamertje om ruit mee kapot te slaan
- een ijskrabber
- zeem voor de ramen als er condens is

De gezinsauto is een lease wagen, dus met pech krijgen we direct hulp via het lease bedrijf + vervangend vervoer indien nodig. Dus bij deze wagen is ook geen reserve wiel aanwezig bv.

In de gezinswagen ligt aanvullend ook altijd:
- big shoppers
Want anders vergeet ik ze van thuis mee te nemen als ik boodschappen doe haha
- paraplu
Voor ons als gezin zijn we altijd blij dat die standaard in de auto liggen als we iets gaan ondernemen en het blijkt toch meer te gaan regenen als verwacht.

Ik vind het op zich allemaal geen overdreven dingen om mee te hebben, maar ieder z’n eigen mening haha. Voor ons is het praktisch en gemakkelijk soms en ben er heel vaak blij mee dat ik bepaalde dingen mee heb als ik ze ineens nodig heb.

De spullen liggen bij ons grotendeels in de handschoen vakjes voorin, of bovenin in de opberg ruimtes van de caddy, in de zij deuren of in de kofferbak van de gezinsauto (en de open bak van de caddy waar het in kratten zit bv)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-24 15:14

Ooit zo'n zak gescoord die je aan de rugleuning maakt (achterbank!), daar zit klein spul is zoals Ductape, WD40 (nee, het is geen Land Rover) set lampjes, gevarendriehoek, EHBO-setje en veiligheidshesjes en -jas. Die jas is van de baas en moet voor het werk. Laarzen, ook voor het werk, omdat het soms erg nat en modderig kan zijn in de polder.

olie, koelwater en wat ruitenvloeistof. Die eerste zijn wel handig bij een oude auto die het verbruikt. Niet schokkend maar tussen de beurten gaat er wel ongeveer 5ltr olie doorheen.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-24 15:21

Ik heb ook een kleine brandblusser in mijn auto :')
Maar die zat er al in gebouwd toen ik hem kocht. :+

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-24 15:29

Mijn auto is ook mijn kantoor.
Toch heb ik op de bijrijdersstoel geen spullen staan of liggen.
In de middenconsole een koffie/theebeker en wat dropjes oid.
Op de achterbank een extra vest en jas van het werk. Achter de bestuurdersstoel ligt mn oplaadkabel (rijd een EV) en staan een paar stallaarzen voor bij het paard.

In mijn achterbak ligt een paraplu, staan werkschoenen en werklaarzen, ligt wegwerpkleding voor tijdens werk, ligt mijn mobiele printer (ook voor werk) staat een bakje met pennen, deo, toilettasje met shampoo en conditioner en haarborstel voor als ik tijdens werk moet douchen (bedrijfsbezoeken op vnl pluimveestallen) en daar ligt ook meestal een pak crackertjes en iets van pakjes drinken.

Flesje water neem ik dagelijks mee van thuis, gewoon een herbruikbare waterfles met kraanwater en/of een thermosfles met thee.

Kortom, aardig wat zooi standaard in de auto, maar wordt dan ook allemaal voor werk gebruikt.

Oh ja, brandblusser, gevarendriehoek en veiligheidshesje liggen er ook allemaal in. En een lifehammer zit ergens bij mijn stoel gemonteerd.
Ramenwisser, ijskrabber en parkeerschijf liggen in het deurvak naast de bestuurder.

Florenc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-24 15:32

Goof schreef:
Florenc schreef:
Ik denk voorlopig aan:
Een paraplu
Een poncho
Oplaadkabeltjes (alle formaten)
Wc rol
Potje met cash geld
Labello
Deo

Waar denken jullie aan?

Bij al deze dingen denk ik:"Waarom heb je die in vredesnaam in je auto liggen?"

Haha, ieder zijn ding natuurlijk! Maar even kort - ik slaag er altijd in om me ergens nét te ver te moeten parkeren op een moment dat het begint te regenen (paraplu voor nette aangelegenheden, poncho voor langere afstand als ik een regenjas vergeten ben). Oplaadkabeltje spreekt voor zichzelf denk ik - telefoon die tijdens de wandeling toch teveel leeggetrokken is en nog moet dienen als gps naar huis. Wc-rol - emergency , you never know, als in ergens uren in een file heb gestaan en mega dringend mezelf ergens achter een boom moet zetten. Labello & deo - beide denk ik nu te vaak 'fiets, had ik moeten mee pakken' - als je net een volledige dag in de Ardennen bent gaan wandelen en toch nog 's avonds nog iets wilt gaan eten (deo) of nog 2uur naar huis moet rijden met pijnlijke lippen (labello). Cash geld - ik heb normaal letterlijk nooit cash geld bij, maar als je dan ergens voor een plaspauze 50cent moet betalen, of een eurostuk nodig hebt voor een karretje, of ergens een frietje bestelt en ze zeggen "alleen maar cash" is dat wel handig.

Sidenote: ik gebruik mijn auto amper op dagdagelijkse basis (fiets), maar vooral voor trips verder af (daguitstappen, gaan wandelen in de Ardennen of het Zoniënwoud, naar één of andere beurs aan de andere kant van het land)

Citaat:
ook :D. En zeker niet op de passagierstoel, dat worden projectielen bij hard remmen.

Ik heb enkel een passagiersstoel (Opel Vivaro), maar geen zorgen - de spullen zitten in een stevige tas die vast hangt aan de stoel.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-24 17:07

Oh wat zijn jullie allemaal goed voorbereid!
Ik zit voor een standaard werkdag 4+ uur in de auto en neem eigenlijk enkel een tas met eten, drinken en iets lekkers mee. Heb oplaadkabels en het hele EHBO gebeuren en zoon compressor voor lekke band enzo, ook lampjes, zwaailampjes voor als er wat is met de auto.
Meestal heb ik wel een jas mee, maar niet standaard. Heb geen cash mee alleen muntjes voor winkelwagentje.
Ik heb wel als ultieme gadget mn Dash altijd mee van Flitsmeister. Dat scheelt me een hoop geld maar kun je verder niks mee in noodsituaties of pech. Oh en altijd wat pijnstillers tegen hoofdpijn enzo.

Snippergroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-24 17:16

Ik heb in mijn kofferbak van die zakken aan mijn stoelen zitten, waar spullen in kunnen. Zoiets als dit:
https://media.s-bol.com/RKoY2vo9W7gV/NEVYqK/550x550.jpg

Ruimt lekker op voor vanalles :j ik heb daar onder andere glassex en een doekje in zitten en een reserve flesje ruitenwisservloeistof zodat ik er even iets in kan gooien als de voorraad leeg blijkt te zijn en ik nog geen nieuwe jerrycan vloeistof kan halen.

Ook ligt er altijd een extra paar schoenen of slippers in de auto, want je weet maar nooit waar dat handig voor is. Ook een nog dicht waterflesje en een fleecedeken.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-24 17:55

Uitvinding van de eeuw (voor elke oudere auto trouwens!!!)

Een FM-transmitter! Daarmee tover je elke auto om tot eentje waar je via je radio, je eigen muziek kan luisteren! Je steekt hem in het sigaretten ding, en zorgt dat hij op een frequentie staat waar geen zender op zit, en daar zet je je radio ook op, en voila! Al het geluid van je telefoon speel je via bluetooth over de radio!

SCC

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-24 21:21

voor alle mensen die zeggen een lifehammer:
werkt helaas niet in alle (nieuwe) auto's.

maar zolang je de hoofdsteun van een stoel eruit kan halen: die punten in het raam slaan moet ook mega goed werken. bij alle autos ongeacht leeftijd/merk...

Keell94

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-24 21:29

EHBO kit, gevaren driehoek, veiligheidsvestjes, spanband, pen en papier, fleecekleed, krukje, groene kaart en kentekenbewijs (verzekerings technisch) zakmes/tang schroevendraaier in een, deo, drinken, snoepjes, paraplu, oplader, wat muntgeld, ijskrabber, window breaker, parkeerschijf, drinkbak voor de hond, krik en gereedschap om evt je band eraf te kunnen halen.

Oh en startkabels, ook wel handig als je accu een keer zegt aju paraplu :j :')

dus een hele auto vol :') daar kom je pas achter als je een andere auto koop en de boel overhemeld

Ik heb een grote auto met veel opberg mogelijkheden, het klinkt nu alsof mijn auto vol ligt met zooi maar alles ligt netjes in een vakje of opbergvak, er ligt niks los in de auto. achterin heb ik een plastic krat staan met deksel en deze zit vast met span elastiek zodat die ook gewoon op zijn plek blijft en je hem er in 2 sec ook zo uit hebt

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-24 21:49

Dat die lifehammer niet werkt, is niet waar. Het werkt niet zoals het bij oudere auto's werkt, namelijk dat je 1 tik tegen het raam heeft en het hele raam eruit klapt (inderdaad, zijraam). Bij gelaagd glas heb je meerdere tikken nodig én je moet daarna tegen het raam duwen, zodat je het er in 1 geheel uit duwt. Het is lastiger, het kost meer moeite, maar het kon nog steeds wel eens je enige kans zijn eruit te komen. Dus gewoon erin leggen dat ding.
Overigens zijn die moderne autos überhaupt een ramp om uit gehaald te worden als er iets fout gaat, maar dat terzijde.

Verder fijn te lezen dat ik niet de enige ben die een heel arsenaal aan 'zo nodig' spul in de auto heeft :)). Overigens heb ik niet echt recht van spreken, gezien de staat van mijn auto, maar als je de kans hebt, berg het spul zoveel mogelijk in je kofferbak op. Je wilt niet weten wat er met los spul in je auto gebeurt als hij kantelt/over de kop gaat, het kan echt het verschil tussen leven en dood betekenen.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-24 21:59

Ik heb laatst toch echt een uiterst hilarische uitzending gezien van 112 vandaag waar Elly een demonstratie ging geven met een lifehammer.... Die niet werkte.

Keramiek werkt ook heel goed, ook bij veiligheidsglas. Mijn trouwring is van keramiek. Ben altijd bang dat ik de glazen kapot maak bij het koffie drinken.

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-24 22:23

Hahaha ja die uitzending heb ik ook gezien :D.

Ik heb in m'n kofferbak een stoffen opbergbak met vloeistoffen voor de auto, touw, water, hesje, mes en nog wat frummels. Tussen de opbergbak en achterkant van de bank ligt een paraplu.

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-24 22:27

Imre schreef:
Unwritten schreef:
Naast alles wat genoemd is, vervang de stoffen matten voor rubberen all weather matten.. zeker als je ook wil slapen in de auto.

Goeie tip! Heb ik ook gedaan.

Ik heb bijna m’n hersens gebroken hierover maar nog steeds geen antwoord. Wat maken de matten voor verschil als je wilt slapen in de auto?

Grappig om te zien wat iedereen meeneemt. En ook wel leerzaam. Ik rij 60.000+ km per jaar, maar ben nergens op voorbereid.
Eten, drinken, make-up en een bench en reserve riem voor de hond gaan mee. Verder een hoop zooi maar niks nuttig.