Rustig inslapen en rustig wakker worden zonder gsm

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kookaburra

Re: Rustig inslapen en rustig wakker worden zonder gsm

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 23:39

Ik gebruik inderdaad wel papieren boeken :D En geen spannende thrillers o.i.d. :P
Of nou ja... Dat doe ik ook wel eens en dan gebeurt het wel dat je 's nachts gek droomt :P

Paloedie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 23:44

Hier een Phillips wake-uplight en ben er al jaren tevreden over. Ook de zonsondergangfunctie gebruik ik regelmatig.

Ik heb wel het wekgeluid veranderd, de vogeltjes in de Philips maakten namelijk hetzelfde geluid als de vogeltjes buiten. De vogeltjes buiten begonnen afgelopen zomer alleen een uurtje eerder met zingen, en dan was ik dus wakker.

Eapy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 07:18

Paloedie schreef:
Hier een Phillips wake-uplight en ben er al jaren tevreden over. Ook de zonsondergangfunctie gebruik ik regelmatig.

Ik heb wel het wekgeluid veranderd, de vogeltjes in de Philips maakten namelijk hetzelfde geluid als de vogeltjes buiten. De vogeltjes buiten begonnen afgelopen zomer alleen een uurtje eerder met zingen, en dan was ik dus wakker.

Wat grappig, dit had ik ook! Ik word inderdaad nu ook wakker van elk vogelgeluid hahaha

linoleum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 07:56

Paloedie schreef:

Hahaha heel herkenbaar van dat geluid :') toen ik nog in de binnenstad woonde was het geen probleem, maar we zijn verhuisd en nu wonen we heel groen met veel vogels en dat was wel vervelend met de wekker en het wakker worden.

Ook vind ik sleepcasts heel fijn als ik slecht kan slapen. Die moet je wel afspelen, maar je zou ook kunnen kijken om daarvoor een ouderwetse mp3-speler te gebruiken bijvoorbeeld.

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 07:57

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 08:06

Mijn whatsapp meldingen staan 24/7 op stil. Ik kijk op mijn telefoon wanneer ik daar tijd voor heb en wens geen piepjes oid steeds te horen. En s’nachts ligt hij op zijn kop dus ook geen oplichtend venster.
Ik ben wel bereikbaar telefonisch voor noodgevallen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 08:36

Ineke2 schreef:
Mijn whatsapp meldingen staan 24/7 op stil. Ik kijk op mijn telefoon wanneer ik daar tijd voor heb en wens geen piepjes oid steeds te horen. En s’nachts ligt hij op zijn kop dus ook geen oplichtend venster.
Ik ben wel bereikbaar telefonisch voor noodgevallen.

Daar hebben wij de vaste lijn voor.

Maar al die slechte slapers; hebben jullie eraan gedacht dat eetgewoonten een negatieve invloed kunnen hebben? Daarbij ook opgemerkt dat iedereen daar anders op kan reageren.

Ik moet bijvoorbeeld opletten met koffie en algemeen niet te veel drinken voor naar bed gaan want dan kan ik er drie keer uit voor het toilet. Te veel suikers is er ook eentje waar sommige mensen last van hebben en anderen niet.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 09:04

Ik heb geen vaste lijn. Totaal overbodig en nodeloos irritant, want daar werd ik vooral op gebeld door telemarketing.

Ik drink na 19 uur niets meer, alleen nog een paar slokken water ivm medicatie.
Ik sta onder begeleiding van een diëtiste. Mijn slaapproblemen hebben helaas een heel andere oorzaak, maar het is wel goed dat je eten en drinken benoemd want het kan zeker helpen als daar op word gelet.

Fastfood kun je ook minder goed door slapen en alcohol.

Een tip: Je hebt meditatie / mindfullness apps, probeer het eens. Kan geen kwaad en kan echt helpen om je hoofd leeg te krijgen zodat je makkelijker inslaapt.

Knikmops57

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 10:01

Gewoon de wekker radio met klassieke muziek. Geen telefoon in de slaapkamer.

Runa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 16:23

De meeste tips voor goed slapen zijn makkelijk op internet te vinden, maar mocht het helpen...
Ik merk dat ik veel sneller inslaap nu ik een verzwaringsdeken heb. Vroeger als ik voor het slapen een podcast aan had, luisterde ik de hele aflevering (ca 30-40 minuten), tegenwoordig moet het geluid uit na 5-10 minuten en dan ben ik weg.

Wat daar ook bij helpt is dat ik 's avonds heel weinig licht aan heb en vooral warm licht. Als het donker is, gaat het blauwlicht filter op mijn telefoon aan en in de woonkamer heb ik 's avonds alleen twee schemerlampen aan die niet zo fel zijn (en dus warm licht geven). In de winter moet ik eerst nog wat meer lichten aan doen, anders word ik te vroeg moe, haha.

's morgens een wakeup light vind ik ook heel fijn, nadeel bij die van mij is alleen dat het licht weer uit gaat als je de wekker uit doet. En je in theorie dan lekker verder kunt slapen. Niet zo handig...

Op deze manier maakt het niet uit waar mijn telefoon is 's avonds, ik ben gewoon moe en wil dan gewoon slapen. Maar als het je helpt, zou ik inderdaad de telefoon ergens anders leggen als je gaat slapen. En zoveel mogelijk hetzelfde ritme aanhouden, ook op de dagen waarop je niet per se vroeg op hoeft.

Ik heb ook een tijdje voor het slapengaan van die guided sleep meditations gedaan. Met name in stressvolle periodes hielp mij dat erg. Maar dan moet ik wel de knop bewust omzetten van "ik wil hier nog even over nadenken" (waardoor ik gewoon wakker in bed lig) naar "ik wil nu echt slapen". Geen idee of het voor anderen ook zo werkt :+

En als laatste helpt zo min mogelijk afleiding door knullige dingen als een bobbelig kussen, een te kleine deken, een pyjama die net niet lekker zit ook mee. Ik vond met name een goed kussen een top investering, hoef dat ding nu nooit goed te leggen en ik lig altijd fijn.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 16:47

Ik lees even mee. Heb een dochter van 14 die moeilijk in slaapt komt en in de ochtend haast niet wakker te krijgen is. Ze slaapt het beste met een muziekje op de achtergrond en gebruikt daarvoor ook haar gsm (en haar wekker gaat ook via gsm maar daar wordt ze niet wakker van :+ )maar het liefst heb ik bij haar geen gsm op de kamer. Las ook al de tip van ergotherapie. Ze krijgt binnenkort ergotherapie voor andere problemen, dus hopelijk krijgen we daar ook fijne tips.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 16:50

Na een hele tijd slaapproblemen te hebben gehad dankzij de overgang al van alles geprobeerd.
Ik heb een man die binnen 3 minuten slaapt en dan ga ik mezelf liggen irriteren.

Het zijn momenten van wat ik gebruik.

Momenteel de mumsie met white noise zet ik op een uurtje.

https://www.bol.com/nl/nl/p/numsy-touch ... RwQAvD_BwE

Telefoon ligt alleen in de oplader en wordt verder niet gebruikt.
Smartwatch gaat na 20.00 op stil dus dan voel ik geen appjes binnen komen.

Verzwaringsdeken gebruik ik nog af en toe.

Wake up Light vond ik heel vervelend ben van mezelf altijd al vroeg wakker.

Als ik mijn hoofd rustig moet krijgen dan speel ik in mijn hoofd deze mantra af.

https://youtu.be/1OGjZST8aRc?si=GnUSzZeFg5mciohB

Hoofdband heb ik ook met Bluetooth maar dan moet ik altijd mijn mobiel uitzetten.

Ik spuit magnesium onder mijn voeten.
Ik heb van de bach bloesem slaapspray.

Drink in de avond slaap thee van de Turkse winkel daar is hij het goedkoopst.

Afbeelding

Drink in de ochtend 2 kopjes koffie met cafeïne en verder op de dag cafeïne vrij.

Niet goed slapen is gewoon klote en dan probeer je van alles.

Alle pillen van het kruidvat al gehad hielp niets.
Droomsap ging ik van flippen.

Soms is het zoeken wat bij je past.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 17:14

Slaap je altijd al slechter, TS? Of is dat nu sinds je burn out?
Er gebeurt nogal wat met je in een burn out namelijk.

Ik heb al sinds begin januari een burn out, maar heb gelukkig wel altijd goed geslapen. Ik doe het altijd goed op een ritme, dua vaste tijden naar bed, vaste tijden eruit. Als ik naar bed ga nog even een boek lezen en dan licht uit en slapen. Geluid van mijn mobiel staat 24/7 uit, ik gebruik hem wel als wekker, maar kijk er verder in bed niet meer op.
Verder geen alcohol en caffeïne, die hebben nogal een slechte invloed op je cortisol en waarschijnlijk is je stressniveau al een stuk hoger in deze situatie.

PrizTwir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 18:08

Toen ik niet helemaal lekker ging (nog net geen burn-out) sliep ik ook heel slecht en sliep ik pas na 2 uren. Vreselijk.

Ik zet mijn iphone op slaapstand. Je kan mensen die belangrijk zijn je wel laten bellen en/of appen. Ik heb alleen belangrijke mensen op bellen staan. Anders krijg je alsnog meldingen van appjes, waar je dus door afgeleid raakt. Dat geeft nog steeds rust.

Tevens keek ik niet meer op m’n telefoon als ik eenmaal in bed lag. Dan ging ik een Donald Duck lezen. Leest gewoon lekker simpel weg en nog best grappig ook. (Op een boek concentreren kon ik toen niet) Op een gegeven moment voelde ik de rust in m’n lijf en werden mijn ogen moe. Dan viel ik zo in slaap.

Ik gebruikte overigens ook slaappillen van Valdispert. Daar kreeg ik ook veel rust van in m’n lijf.

En alcohol trok ik ook niet. S’avonds in het weekend dronk ik wel eens een wijntje maar daar kreeg ik toen heel erg hartkloppingen van. Dat was zo vreselijk naar. Dan wilde ik zo graag slapen, maar door de hartkloppingen lukte dat niet. Dus toen ook een hele periode geen alcohol gedronken.

96Laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 18:53

Vraagje aan de mensen met wake up lights, hoe doen jullie dat met een partner? 2 verschillende lights?

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 19:19

96Laura schreef:
Vraagje aan de mensen met wake up lights, hoe doen jullie dat met een partner? 2 verschillende lights?

Mijn man heeft geen last van mijn wake up light. Hij gebruikt zelf zijn horloge als wekker en daar heb ik dan weer geen last van.

Esther_r20

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 19:22

Ik heb ook een Philips wake up Light. Gebruik hem alleen voor het wakker worden. Half uurtje voor de wek tijd gast hij aan tot na een half uur het licht fel is en de vogeltjes gaan zingen. Zelf wordt ik na 15 min wakker van het licht en als de vogelgeluiden beginnen ga ik eruit. Zoveel relaxter wakker worden dan een lawaai wekker.

Er zit ook een inslaapfinctie op maar deze nog nooit gebruikt.

Mijn man slaap gewoon door daar werkt het (gelukkig) niet voor. Zijn wekker staat vaak net ff later dan die van mij dus dat komt goed uit

Ik heb deze:https://www.bol.com/nl/nl/p/philips-somneo-hf3671-01-wake-up-light-connected/9200000095699667/?Referrer=ADVNLGOO002028-S--9200000095699667&gad_source=1&gclid=CjwKCAjw0t63BhAUEiwA5xP54XmoBdpRk7B6ipsjNmDsohwksqbIa-6vh6VaIGoaWEsY0SXWU2zZ9RoC9S8QAvD_BwE

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 19:39

Hier blijft mijn telefoon al zeker 6 jaar beneden en het bevalt mij super goed!
Ben zowiezo een slechte slaper maar heb wel het gevoel dat het beter is geworden sinds dat mijn telefoon beneden blijft.
Heb wel een ouderwetse wekker om wakker te worden, vind een wekker radio met die tijdsaanduiding snachts echt heel irritant.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-24 16:54

Ik ben heel erg blij met mijn wake-up light Philips! :D ik heb de somneo, zodat deze ook met mijn app ingesteld kan worden.

Ik vind het heel prettig om van licht wakker te worden en niet van geluid. Ik word wel snel wakker van licht, dus heb hem maar op tien minuten staan.