[VOLG] Van oma's huis naar ons huis

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

hannelot

Re: [VOLG] Van oma's huis naar ons huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 15:38

Ik volg mee! Heel veel succes met de verbouwing!

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 19:21

Oh wat een leuk huis! Wij zijn begin dit jaar begonnen aan een grote verbouwing van een boerderij uit 1914. Bij ons is ook de houten vloer eruit gehaald en schuimbeton met cementdekvloer en vloerverwarming ervoor terug. Wij laten de verbouwing grotendeels doen dus des te meer respect ervoor dat jullie het zelf doen!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 19:28

Ga je binnendeuren ook vervangen? Dan kun je ze naar de huidige richtlijnen maken, stukje hoger.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 19:34

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-24 21:01

@Jildau: Klinkt heel tof zeg! Zo’n zelfde vloer doen wij ook inderdaad. Zoveel mogelijk zelf doen is heel leuk maar ook echt wel belastend en tijdrovend.
Soms zullen we wel keuzes maken om bepaalde dingen te laten doen waarschijnlijk. Ik heb het geluk dat ik zelf in de bouw werk en ook best wat connecties heb van jongens die kunnen en willen helpen als zzp’er. Erg fijn! Bijv de elektricien is nu al bezig en ook het stucen is uitbesteed. Dat doe je niet ‘even’ zelf.

BigOne: Alle binnen kozijnen en deuren worden inderdaad ook vernieuwd. Boven word het de maximale hoogte dus 231,5 hoogte en beneden 211,5 voor toilet en woonkamer. Die laatste zal een schuifdeur worden.

Morganlefay; ook een tof huis zeg! De pui is deels aluminium en omdat het kozijn dragend is (had ik zelf nooit zo gemaakt maar goed, die uitbouw zit er nou eenmaal en helemaal opnieuw doen is financieel echt te gek) kan die al 20 jaar niet meer open. Het is duidelijk ook wat verzakt dus dit zullen we wel gaan herstellen uiteraard, maar dan is daarna een nieuwe houten pui eigenlijk de enige goede optie in dit geval. En ook daar kunnen we dan de maximale hoogte in zonder bovenlicht

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-24 08:48

En de tweede update. Ik zet er even wat vaart achter tot het punt waar we nu zijn.

De vloer beneden was echt wel een flinke klus alles bij elkaar.

Begonnen met de tegels eruit halen

Afbeelding

En daar de oude houten balken
Afbeelding

Tot een gat. Lijkt zo snel gegaan op de foto's maar heeft echt wel wat tijd gekost hoor :o

Afbeelding

Afbeelding

Balken en broodjes erin, ook een aardige klus. Vooral de balken wegen echt wel wat. En dan eindelijk beton storten *\o/*

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De oude doorgang kwam ook weer tevoorschijn. Deze is netjes dichtgemetseld nu maar kan ik even geen foto van vinden.

Afbeelding

Ondertussen waren we ook boven begonnen met de oude inbouwkasten slopen.

De oude gasleiding loopt net naast de koof, ook heel logisch. Even een gat erin gemaakt en die bleek leeg te zijn. Plan bedacht voor de nieuwe leidingen om die hier doorheen te trekken naar boven. De CV ketel hangt wel boven. Deze is van 2023 dus laten we voorlopig wel hangen. We zorgen wel dat de pompen van de vloerverwarming en de leidingen ook al geschikt zijn voor een warmtepomp in de toekomst.

Afbeelding

Afbeelding

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 09:03

Zoww jullie zitten niet stil zeg :wow:
Ben benieuwd naar het eindresultaat :j

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 09:10

Ow balen is dat als een kozijn wordt gebruikt als dragende constructie.... zo ontzettend stom.... hier hebben we ook meerdere doorgangen voorzien van een betonnen latei om de druk van kozijnen af te halen. En toch voor zoveel mogelijk kunststof gekozen want hoe mooi hout ook is, het werken en verven ervan is toch wel vervelend.

Leuk hè dat je dan weer van die doorgangen tegenkomt enzo :) En dat je meteen zaken goed aan kan pakken die in de loop der jaren zo half-half even snel opgelost zijn op een niet optimale manier.

Scheelt wel dat het huis niet stokoud is. Hier hebben we een huis van een eeuw oud waar steeds een stukje aangebouwd is in de afgelopen eeuw en dat wordt dan echt een zooitje qua aansluitingen enzo :=

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 09:19

Jullie gaan wel als een tierenlier. Wordt vast een heel mooi huis. Fijn dat het huis al helemaal gestript is.
Jullie gaan hard.

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 09:20

Leuk topic. Ik volg mee!
Super fijn dat je zo in het huis van je oma kunt wonen <3

Wat gaan jullie snel!!

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 10:09

Wat gaan jullie hard.
Wat een enorme berg werk is er al verzet.
Vloer eruit is drama. Is bij ons jaren terug gedaan door mijn man.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 13:10

Wel fijn dat je het huis nu naar eigen inzicht kan verbouwen. De nieuwe vloer is al een hele verbetering.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 13:23

Inderdaad een heel leuk en licht huis, zo met dat bovenlicht beneden, die haard en al die ruimte. Heeft een leuke sfeer. Ik kan me helemaal voorstellen dat je je daar thuis voelt.

Ik heb nu alleen je inleiding gelezen en de Funda-foto's bekeken, maar ik ga graag volgen hoe jullie het huis opknappen.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 13:28

Ging een verbouwing maar zo snel als op de foto’s haha. Maar jullie hebben de vaart er wel inzitten.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 14:39

Altijd leuk zulke topics en zeker leuk als het huis dan ook nog geschiedenis heeft voor de koper. Veel succes! Ik volg mee.

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-24 12:27

Bedankt allemaal voor de leuke reacties en leuk weer wat nieuwe volgers <3
Er is inderdaad al een hele hoop gebeurt en we mogen ook echt niet klagen met hoe het allemaal gaat en op wat kleine verrassingen na ook nog geen hele gekke dingen :Y)

pmarena: Dat het niet super oud is scheelt zeker, en de bouw is wel degelijk gelukkig! Zo'n huis van eeuw oud hadden mijn ouders dus herkenbaar. Ook steeds stukje aangebouwd, zelf met een blokhut := Uiteindelijk is dat plat gegaan en hebben mijn ouders nu nieuw gebouwd. Was altijd al het plan maarja de hele boerderij was een meer jaren plan en het huis was het laatste. Buiten, stallen, rijbak enz. had voor ons meer prio :')

Selina: Zo'n tempo had wel een droom geweest ja :Y) Maar zoals ik al zei mogen we niet klagen. We gaan best goed, hebben ook wel redelijk wat hulp in de weekenden en zijn ook dankbaar voor alles en iedereen die op zijn of haar manier ons helpt.

Ik zal proberen vandaag weer even een nieuwe update te doen, langzaam komen we dan aan bij het punt waar we nu zijn dus kan ik het wekelijks bijhouden o.i.d. Afhankelijk hoe snel we dan nog gaan natuurlijk O:)

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-24 09:04

Even tijd voor een nieuwe update!

De elektricien was gestart met de aanleg van nieuwe kabels en centraal dozen overal. De gehele elektra in het huis was verouderd en aan elkaar geknoopt dus we hebben zelf alles eruit getrokken. Hij zal ook een nieuwe meterkast leveren en installeren :j

De kamers boven zijn zo goed als gesloopt en 'klaar'. Het weekend erna plaatsen we gevel isolatie en gaan we beginnen met de plafonds opnieuw erin maken. Rachels + gips dus hier hebben we wel 2 weken totaal voor nodig gok ik.

De nieuwe badkamer

Afbeelding

Grote slaapkamer

Afbeelding

Kantoor/2e slaapkamer

Afbeelding

Oude badkamer. Hier komt het toilet en de wasmachine + droger in te staan

Afbeelding

Ook zijn we op pad geweest om te winkelen. Zowel keuken als badkamer is besteld *\o/*

Tegels enz zal ik nog even delen maar iig word het een inloop douche, bad onder het raam en een houten meubel. De vloer word beton gestort en gevlinderd tijdens het opdrogen dus hier komen geen tegels op in eerste instantie.

Wij nemen geen zwarte kranen maar geeft wel een idee.
Afbeelding

en de keuken <3

Afbeelding

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-24 09:12

Echt een leuk huis met veel potentie hoor +:)+

Zit de koelkast nu helemaal links naast de oven....? Zo ja dan is dat wel een eind lopen steeds vanuit de woonkamer.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-24 09:15

Als ex renovatrice kan ik alleen maar heel enthousiast worden over je foto's. Want je hebt alles keurig "gestript" zoals wij dat noemden en van daaruit ga je weer opbouwen.
Je vb fotos geven een mooie indruk. Ik verwacht dat je een heel praktisch en fijn huis gaat krijgen.
Electriciteit vernieuwing is zo noodzakelijk. Doen jullie goed. Daar ben je de rest van je leven vanaf als je het nu goed doet en daar niet op gaat bezuinigingen.

Ik neem aan dat jullie plafonds/ en buitenmuren enz ook nog gaan isoleren?
Wij hebben dat wel gedaan en hebben zo'n comfortabel huis gekregen plus de gehoorigheid is weg.

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-24 09:20

pmarena schreef:
Echt een leuk huis met veel potentie hoor +:)+

Zit de koelkast nu helemaal links naast de oven....? Zo ja dan is dat wel een eind lopen steeds vanuit de woonkamer.

Dankje! Wij vinden het ook echt een leuk huis, al jaren praten we hierover en nu is het soms nog beetje onwerkelijk dat het echt van ons is :o
De koelkast zit naast de nis aan de rechterkant. Links wilde we niet omdat dit ook de zon kant is met de uitbouw en inderdaad net te ver 'in' in de keuken. Nu loop je er tegenaan als het ware.

pien_2010 schreef:
Als ex renovatrice kan ik alleen maar heel enthousiast worden over je foto's. Want je hebt alles keurig "gestript" zoals wij dat noemden en van daaruit ga je weer opbouwen.
Je vb fotos geven een mooie indruk. Ik verwacht dat je een heel praktisch en fijn huis gaat krijgen.
Electriciteit vernieuwing is zo noodzakelijk. Doen jullie goed. Daar ben je de rest van je leven vanaf als je het nu goed doet en daar niet op gaat bezuinigingen.

Ik neem aan dat jullie plafonds/ en buitenmuren enz ook nog gaan isoleren?
Wij hebben dat wel gedaan en hebben zo'n comfortabel huis gekregen plus de gehoorigheid is weg.

Wat een lief compliment _/-\o_ Dankjewel!

We gaan zeker isoleren ja. Plafond beneden is beton maar van 1e verdieping naar zolder is wel hout en voor de gevels heb ik platen isolatie + stucplaat besteld dus die kunnen we er op maken zodra het binnen is. Plus overal HR++ glas i.p.v. enkel glas denk ik dat het heel comfortabel word :j

Rintah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-24 10:02

Capriootje schreef:

De elektricien was gestart met de aanleg van nieuwe kabels en centraal dozen overal. De gehele elektra in het huis was verouderd en aan elkaar geknoopt dus we hebben zelf alles eruit getrokken. Hij zal ook een nieuwe meterkast leveren en installeren :j

De kamers boven zijn zo goed als gesloopt en 'klaar'. Het weekend erna plaatsen we gevel isolatie en gaan we beginnen met de plafonds opnieuw erin maken. Rachels + gips dus hier hebben we wel 2 weken totaal voor nodig gok ik.

De nieuwe badkamer

[ Afbeelding ]

Grote slaapkamer

[ Afbeelding ]

Kantoor/2e slaapkamer

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Ook zijn we op pad geweest om te winkelen. Zowel keuken als badkamer is besteld *\o/*

Tegels enz zal ik nog even delen maar iig word het een inloop douche, bad onder het raam en een houten meubel. De vloer word beton gestort en gevlinderd tijdens het opdrogen dus hier komen geen tegels op in eerste instantie.

[ Afbeelding ]

en de keuken <3

[ Afbeelding ]

Keuken is gaaf!
1 dingetje wat ik anders zou doen: het blad van het eiland door laten lopen aan zijkant. Geeft een stuk luxere uitstraling (vind ik iig)
Iets om over na te denken(of niet, als jij het niks vind :Y) )

Afbeelding
Dit idee dus :D

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-24 10:06

Jullie zijn flink bezig.
Mooie keuken gaat er komen.

Ik neem aan dat jullie meterkast ook veel zwaarder werk aan gaat kunnen, of niet?

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-24 10:19

Rintah schreef:
Capriootje schreef:

De nieuwe badkamer

[ Afbeelding ]

Grote slaapkamer

[ Afbeelding ]

Kantoor/2e slaapkamer

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

en de keuken <3

[ Afbeelding ]

Keuken is gaaf!
1 dingetje wat ik anders zou doen: het blad van het eiland door laten lopen aan zijkant. Geeft een stuk luxere uitstraling (vind ik iig)
Iets om over na te denken(of niet, als jij het niks vind :Y) )

[ Afbeelding ]
Dit idee dus :D

Dit hadden we in de eerste tekening inderdaad meegenomen. Toen was het nog een echt houten blad en was dat echt super mooi. Uiteindelijk zijn we voor houtlook blad gegaan en ik vond hiervan de aansluiting naar de zijwand niet mooi en het toen toch aangepast. Maar zeker een goede tip hoor! Bij jou is het wel heel mooi :j

luuntje schreef:
Jullie zijn flink bezig.
Mooie keuken gaat er komen.

Ik neem aan dat jullie meterkast ook veel zwaarder werk aan gaat kunnen, of niet?

Deze is ook verzwaard inderdaad. Er hangt nu een nieuwe cv ketel (2023) maar we willen wel alles voorbereiden voor warmtepomp of evt. ander systeem in de toekomst. Dus hier houden we in de leidingen, pompen voor vloerverwarming etc. ook rekening mee.

Dszjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-24 10:29

Jullie gaan hard! Het huis heeft veel potentie.

Leg vooral overal een vloer, ook op zolder.
Ik heb bij ons huis toendertijd gezocht naar ervaringen wat mensen anders zouden doen als ze net een nieuw huis hadden. Echt bizar hoeveel mensen spijt hadden dat ze geen vloer hadden gelegd op zolder. Je legt er allemaal spullen neer en dan wordt het echt een hele vervelende klus als je nog een vloer moet leggen.

Wij hebben toen overal een vloer gelegd en dit jaar pas de muren behangen, we moeten nu nog 1 muur . Maar zo blij dat de vloer al lag.

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-24 10:33

Dat is ook een fijne tip inderdaad! De vloer daar willen we nog opknappen met bewaarde planken van beneden. Zal daar van de week even wat foto's maken. Voorlopig doen we daar nog weinig en zullen we volgend jaar daar nog opnieuw isoleren, nieuwe dakramen en stucen enz. maar een vloertje erin kan zeker wel alvast. Dekken we dan wel af als we weer aan de slag gaan.

Ik wil eigenlijk voorkomen dat we daar veel spullen neer gaan zetten maar er zal altijd wat komen ja. We zijn begin dit jaar verhuisd van 35m2 naar 66m2 en gaan nu dus naar ruim 120m2 dus als het goed is hebben we niet alle ruimte nodig en ik wil met verhuizen ook zeker weer goed opruimen wat we dan afgelopen jaar niet gebruikt hebben uit de berging enz. Liefste begin ik nu alvast per kast/ruimte met uitzoeken en opruimen maar ik ben daar dan ook beetje autistisch in :Y)