Tussen de mazen van het net..

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

verootjoo

Re: Tussen de mazen van het net..

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-24 20:09

Ach jee, tot zover mijn hoge dunk van het LdH.
En bij een kerk ofzo? Een klooster?

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-24 20:10

Geen idee of zij je kunnen helpen maar heb je al contact genomen met het CAW ?

https://www.caw.be/

poetser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-24 20:30

CAW heb ik al geprobeerd, maar ook die kunnen/mogen niks doen zonder mijn statuut. OCMW kan ook niks doen. Toen ik in januari verhuisd ben kon ik zelfs mijn adres niet laten aanpassen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-24 20:34

Jee je hebt alles al geprobeerd...
En dan denken veel mensen dat het vangnet in Nederland en België zo goed is.. Ja totdat...

Ik heb geen tips, sorry.
Maar hoop dat er snel een oplossing komt.

Is misschien iets als hart voor Nederland schrijven en zo ook er Belgische variant een idee?

Karlijnxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-24 20:36

poetser schreef:
Ik heb alleen kopieën en die aanvaarden ze niet als officieel papier. Mijn Belgische id is ingehouden en mijn Nederlandse paspoort ben ik kwijt. Aangifte is gedaan, maar zonder Nederlands adres of Belgische id kan die niet opnieuw aangevraagd worden.

Het grootste probleem is dat België en Nederland naar elkaar wijzen voor hulp. Ik ben niet Belgisch of buitenlands genoeg om hier hulp te krijgen (is mij meermaals zo vertelt), maar te lang weg uit Nederland om daar hulp te krijgen.

En precies hierom de ombudsman inschakelen. Deze prikt er doorheen en kijkt iets individueler naar je casus.

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-24 20:38

Blue_flower

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-24 21:02

Pytje schreef:
In Rotterdam zit de Pauluskerk, je zou daar eens kunnen informeren of ze je kunnen helpen

https://www.pauluskerkrotterdam.nl/

Volgens mij werken zij samen met de dame waar ik naar wil verwijzen.

Kijk eens op https://lekkergeven.nl/
En probeer contact te leggen met de mevrouw die erachter zit. Op deze website staan heel veel schrijnende verhalen maar ook wel een aantal met raakvlakken.

Heel veel sterkte!

Ginam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-24 21:13

poetser schreef:
Ik heb alleen kopieën en die aanvaarden ze niet als officieel papier. Mijn Belgische id is ingehouden en mijn Nederlandse paspoort ben ik kwijt. Aangifte is gedaan, maar zonder Nederlands adres of Belgische id kan die niet opnieuw aangevraagd worden.

Het grootste probleem is dat België en Nederland naar elkaar wijzen voor hulp. Ik ben niet Belgisch of buitenlands genoeg om hier hulp te krijgen (is mij meermaals zo vertelt), maar te lang weg uit Nederland om daar hulp te krijgen.

Ik dacht dat je bij een aantal Nederlandse grensgemeenten een paspoort kunt aanvragen als je als Nederlander in België woont.
Als je geen id meer hebt, zou je eventueel je geboortebewijs kunnen opvragen bij de gemeente waarin je geboren bent.
Heb je ook geen rijbewijs meer? Deze kan misschien ook als id tellen bij aanvragen van een paspoort?

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-24 21:37

Ik zou denk ik de pers opzoeken. Vaak als iets in de publiciteit komt kan er ineens een stuk meer.
Moet je wel trek in hebben natuurlijk.
Wat een rot situatie zeg!

pingu

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-24 23:14

Ik weet niet hoe ver je van de grens met Belgisch Limburg verwijderd bent, maar in Limburg hebben ze zitdagen waarop een advocaat op bepaalde plaatsen enkele uren aanwezig is en je gratis advies kan inwinnen.

Waar en wanneer deze zitdagen zijn, kun je terugvinden via deze link:

https://www.balielimburg.be/hoe-kunnen- ... ten-advies

Misschien dat zij je hiermee kunnen helpen.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-24 23:26

Ginam schreef:
poetser schreef:

Ik dacht dat je bij een aantal Nederlandse grensgemeenten een paspoort kunt aanvragen als je als Nederlander in België woont.
Als je geen id meer hebt, zou je eventueel je geboortebewijs kunnen opvragen bij de gemeente waarin je geboren bent.
Heb je ook geen rijbewijs meer? Deze kan misschien ook als id tellen bij aanvragen van een paspoort?

Geboorte akte aanvragen heb paspoort of id nodig. Die heeft ze dus niet, dat is nou precies het kromme van al die regeltjes. Je kunt helemaal niets meer, ook al zou je willen.

Niet buitenlands genoeg? Wat een kul….

prulletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-24 23:39

Wat een vervelende situatie, TS.

Heb je in Nederland een paspoort aangevraagd of een identiteitskaart?
Een paspoort mogen ze in bepaalde gevallen weigeren, een identiteitskaart niet.

Je moet dan natuurlijk nog wel de Nederlandse nationaliteit hebben maar ik neem aan dat dit het geval is.

Ik zou je geval eens heel open mailen naar een van de grensgemeentes waar je de aanvraag kunt doen.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-24 23:56

Wat een toestand zeg…
Als je een uitkering kreeg dan heb je een bankrekening? En voor een bankrekening heb je een ID nodig (gehad) mss hebben zij daar nog gegevens van? Dan kan je daarmee mss een kopie document aanvragen als je het origineel niet meer hebt?

poetser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-24 06:32

Pareltjes snapt het helaas. Die opmerking over niet buitenlands genoeg zijn, ging erover dat ik niet in aanmerking kom voor hulp die bijvoorbeeld asielzoekers of vluchtelingen krijgen. Ook mensen van verder in de EU kunnen hulp krijgen om alles in orde te krijgen, maar Nederland is te dichtbij om hulp te krijgen in dit geval.

Ik heb inderdaad nog de Nederlandse nationaliteit.
Ik zag nog de vraag over een rijbewijs, maar die heb ik niet. Nooit gehad ook.

Geboorteakte zou ik nog aan moeten kunnen komen. Ik heb mijn paspoort wel nog op kopie, helaas is dat alleen geen wettig identiteitsbewijs.

Iemand vroeg nog of het mijn id was of echt een paspoort, maar ik heb altijd een paspoort gehad.

De pers opzoeken wil ik wel eens onderzoeken, want ik geraak er anders gewoon niet uit.

Zo'n beetje alles heb ik geprobeerd, behalve die tip met de Belgische ombudsman. Dat zou nog een mogelijkheid zijn. Anders zal het inderdaad de pers worden.

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-24 07:36

De vraag van Nederlands ID of paspoort was meer bedoeld dat het allicht makkelijker is om een Nederlandse identiteitskaart aan te vragen dan een internationaal paspoort. Je zoon is meerderjarig? Werkt hij? Kan hij niet een appartement huren waar jij je domicilie op kan zetten ofzo? Als startpunt?

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-24 07:36

Misschien zou je ook nog een brief naar de NL’se koning kunnen sturen? Weet dat hij soms ook invloed kan hebben

poetser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-24 07:55

Brief naar de koning kan ik inderdaad ook nog proberen. Bedankt!

Zoon is nog maar 13, dus via hem iets geregeld krijgen lukt helaas ook niet.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-24 08:07

Maar als je nog de NL nationaliteit hebt ben je toch niet statenloos? Als je paspoort niet verlopen was maar alleen kwijt? Dan zou je misschien in NL als dakloze een nieuw paspoort kunnen krijgen? Ik weet het ook niet hoor…

poetser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-24 08:25

Daar heb ik vorig jaar ook achter geïnformeerd, maar zelfs dan loop ik tegen het probleem aan dat ik te lang uit Nederland weg ben.
De enige optie die ik heb in Nederland is particulier huren, full-time werken en aantonen dat ik volledig onafhankelijk ben. Dan zou ik wel mijn paspoort of id kunnen aanvragen als Nederlandse burger.
Echter is iets huren, wat nog enigszins betaalbaar zou zijn, niet mogelijk zonder identiteitsbewijs...

Shalimar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-24 08:28

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-24 08:29

Bij mijn oude gemeente hadden ze een programma voor daklozen, daarvoor moest je je melden bij het gemeentehuis en startte er een heel project om je van de straat te krijgen.

Ik kan me niet echt voorstellen dat ze daarbij verwachten dat de dakloze een actueel paspoort heeft..

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-24 08:32

Ben je uitgeschreven uit de BRP (burger registratie personen) in Nederland?
(Je bent dan geen ingezetene van Nederland maar hebt wel nog de Nederlandse nationaliteit)

Waarschijnlijk wel, dat is namelijk normaal voor Nederlanders die niet daadwerkelijk in Nederland wonen.

Nederland ziet je dan (terecht) als wèl Nederlandse nationaliteit maar níet ingezetene.

Dit zijn dan de mogelijkheden voor paspoort verlenging.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... 0Nederland.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-24 08:35

Stap eens naar de media.. probeer de aandacht te trekken van de overheid.

We hebben inmiddels veel meer begrip en plek voor vluchtelingen en de kinderen.
Maar voor een (voormalig) eigen burger niet meer?

In welk land zou je het liefste willen wonen met je zoon?

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-24 08:47

In de laatste (tig) jaar heb je daadwerkelijk in België gewoond? Of zwervend tussen landen zonder vaste woonplaats?

Waar stond je als wonend ingeschreven (woonadres)
Waar liepen je verzekeringen, Nederland of België? (Aantoonbaar?)
Waar had je je huisarts, etc.

En was je daadwerkelijk legaal in België?

Die vragen zullen waarschijnlijk gaan uitmaken, omdat je voor het aanvragen van een Nederlands paspoort vanuit het buitenland moet kunnen aantonen dat je daar wettelijk en legaal verblijft.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-24 08:52

Femke_Tweety schreef:
In de laatste (tig) jaar heb je daadwerkelijk in België gewoond? Of zwervend tussen landen zonder vaste woonplaats?

Waar stond je als wonend ingeschreven (woonadres)
Waar liepen je verzekeringen, Nederland of België? (Aantoonbaar?)
Waar had je je huisarts, etc.

En was je daadwerkelijk legaal in België?

Die vragen zullen waarschijnlijk gaan uitmaken, omdat je voor het aanvragen van een Nederlands paspoort vanuit het buitenland moet kunnen aantonen dat je daar wettelijk en legaal verblijft.

Dit ja.
En dan qua verzekering; in welk land had je een zorgverzekering?

Plus de vraag heb je een BSN in NL of België (in België zal het anders heten)
In welk land ben je belastingplichtig?