Erfenis accepteren of niet?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-24 20:32

Dees schreef:
Benificiair aanvaarden.
Dat is juist bedoeld voor onduidelijke nalatenschappen.
Is het per saldo niet batig, kom je er zonder kleerscheuren vanaf. Is er wel een batig saldo, komt het je toe.

Precies.

Kelan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-24 20:40

Wij hebben destijds een erfenis benificiair aanvaard (we waren erfgenaam van een nicht van onze opa).
Daar was toen volgens mij al een notaris bij betrokken (als ik me goed herinner kregen we een brief van een notaris met aanhef "aan de erfgenamen van mevr <naam verre oudtante> ").

BigOne

Re: Erfenis accepteren of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-24 20:42

Bij bekende nalatenschappen is dat ook meestal het geval , het rijksvastgoed gaat op zoek wanneer er iemand overlijdt en er geen duidelijke erfgenamen zijn, meestal had die overledene dus geen testament.

Kelan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-24 21:21

In ons geval (nicht van opa) was er ook geen testament. Ze had geen kinderen, en haar zus ook niet, dus werd er verder gezocht naar erfgenamen. Dus kwamen ze bij haar neven en nichten uit, en dan daar evt de (klein)kinderen van. En dat was best ingewikkeld, en best veel mensen. Wij kregen (als ik het goed onthouden heb) ieder 1/18 deel.
Ik denk dat de notaris dat allemaal opgezocht/uitgezocht heeft. Maar misschien ook wel het RVB. Dan zou ik die papieren nog eens op moeten zoeken.

Erfgenaam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-24 21:31

Het RVB heeft aangegeven dat in ons geval er ook geen testament was.

Erfgenaam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-24 22:35

Hoi even een korte update. We hebben een (gratis) gesprek aangevraagd bij de notaris en goed advies ontvangen. Het komt er kort op neer dat hoe je het ook wendt of keert, m’n man is de erfgenaam. Hij kan verwerpen, maar dan komt de notaris bij de kinderen uit. Als ook zij verwerpen, dan gaan ze terug naar de grootouders om dan weer verdere verwanten te vinden. Dat willen we ook allemaal weer niet, dus we hebben de notaris opdracht gegeven om aan de slag te gaan. Eerst gaan ze de neef benaderen en van daaruit zien we verder.

De notaris adviseerde ook beneficiair te aanvaarden

Iedereen nog bedankt voor de tips!

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 09:09

bedankt voor de update. Veel succes met uitzoeken. Hopelijk houden jullie er een leuk bedrag aan over.