Wat ontbijten / lunchen jullie?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Druif_01

Re: Wat ontbijten / lunchen jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-24 08:30

Aan mij heb je weinig. Ik ontbijt met 2 volkoren boterhammen en lunch met 2 volkoren boterhammen :D als ik gek doe wil ik daarbij, met de lunch, nog wel eens twee volkoren beschuiten eten.

CairnTerrier

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-24 08:55

Matheno schreef:
CairnTerrier schreef:
Gezond :)

‘s Ochtends een bak yoghurt met havervlokken, rood fruit en noten (alles afgewogen ivm met sportdieet).

Tussendoor een stuk fruit of cracker met pindakaas.

‘s Middags vier boterhammen met pindakaas, smeerkaas, kaas of kipfilet.

Het is vrij basic, maar erg gezond en precies wat je nodig hebt om niet daarnaast onnodig te snacken oid. Uiteraard is het ook mogelijk om de boterhammen tijdens te lunch te vervangen voor een pastasalade met tonijn etc. Zo’n schema met keuzes houdt het voor mij dan toch gezond, verantwoord en afwisselend.

Hier zou ik immens van aankomen _O-

En dat is nog niet eens alles van wat ik op een dag eet :=

Velen denken dat je van veel eten aankomt, maar dat is dus echt niet zo. Hoe meer (gezond) voedsel je eet hoe meer je (volgens de boekjes - en bij mij dus in de praktijk :)) ) verbrandt. En het werkt echt. Minder lekkere trek en heel de dag een voldaan gevoel.

CairnTerrier

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-24 09:01

Tancreda4 schreef:
Janine1990 schreef:
CT schrijft ook een sportdieet, is vast niet bedoeld om af te vallen :)

Sportdieet?

Ik vind dat een normaal dieet. Op minder haal ik het de dag niet hoor qua energie en word ik licht in m'n hoofd.

Sommigen eten best weinig :o

Hier momenteel vooral brood met kaas, vlees of pindakaas. Soms ala lunch volkoren wraps met kruidenkaas, kip, komkommer. Ik ben hier voor de inspiratie

Ja, sportdieet.

Na mijn lunch volgt nog de rest hè :j

Tussendoor: twee crackers met pindakaas en weer een stuk fruit.

Avond: groenten, vlees/vis, aardappelen/rijst afgewogen.

‘s Avonds: bak Griekse yoghurt met rood fruit en havervlokken.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-24 09:37

Hier verschilt het wat ik voor ontbijt en/of lunch eet.
Kan gebakken eieren met ham en kaas op brood zijn, een omelet van 2-3 eieren met groenterestjes, een stickje kruidenbouillon, ham en kaas, een bak Brinta, een pistoletje met zachtgekookt ei, ham en kaas, knäckebröd of beschuit met smeerkaas-kip/kalkoenfilet, hagelslag/vlokken oid, soepje, noedels, kliekjes vd dag ervoor, rijstwafels met (smeer)kaas, salade, pistoletje gezond of zalm-roomkaas-sla of tonijnsalade-sla-hardgekookt ei.

Scheelt dat ik niet werk en daardoor de tijd heb om uitgebreidere dingen klaar te maken. :)
Toen ik nog werkte was het vaak pistolets of boterhammen met beleg, cup a soup, een flesje water of half liter pakje milk&fruit/sap oid en vaak iets van thee erbij afhankelijk van of er een koffieautomaat aanwezig was waar je heet water los kon pakken.

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-24 09:47

Oeh, van alles!

Ontbijt is vaak brood, al dan niet geroosterd. Ik wissel broodsoorten en beleg af, maar stroop en vegan kaas is altijd een van de favorieten.

Maar ook een bakje brinta met kaneel of koek- en speculaaskruiden gaat er wel in. Of een appel uit de magnetron met kaneel en een handje cruesli of kruidnoten. Die laatste optie is niet zo gezond, maar met tien kruidnoten kun je drie appels lekkerder maken, dus ik vind dat niet anders dan schuddebuikjes of hagelslag op brood.

Lunch: Lunchbowls van Bonduelle zijn hier favoriet bij haast/trek in warm/geen tijd om te preppen.
Wrapjes met gezond beleg zijn ook fijn, dus sla, kipfilet, verse ananas en wat kruidenroomkaas (vegan). Of juist gerookte zalm met rucola en roomkaas.

Of een kom soep, restje avondeten, bruine pistolet met vegan kaas ertussen uit de grill, tosti met banaan en kaneel ertussen.

Enige wat ik niet doe, is ontbijten en lunchen met zuivel. Ik mag geen melkproducten (vandaar ook de vegan opties hierboven) en ik vind vegan zuivel niet vullend en ook niet altijd lekker. Bovendien is het best een prijzige optie om er vers/diepvries frambozen oid in te stoppen en ik vind vloeibaar eten zoals een smoothie niet lekker vallen 's ochtends.

Ik vind het eetpatroon van CT overigens ook niet gek. Vandaag eet ik bijvoorbeeld (en daar ben ik 50 kilo op afgevallen en nu al jaaaaren op een gezond gewicht):

O: 3 volkoren boterhammen. 1 stroop en vegan kaas, 1 cervelaat, 1 pindakaas. Thee.
T: 1 of 2 stuks fruit, misschien een cracker met vegan kaas.
L: Lunchbowl van bonduelle met twee crackers zonder beleg.
T: Twee appels, stuk of tien kruidnoten.
D: Noodles met vegan kip, woksaus, edamame boontjes, omeletreepjes en een handje kroepoek OF gepofte aardappels met verse worst en broccoli OF wraps met gekruid gehakt, sla, courgette, paprika, maïs, een beetje vegan strooikaas en komkommer.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-24 09:58

Ik vergat de yoghurt (of kwark) met fruit en evt kaneel nog in mijn lijst. :+
Volle yoghurt/kwark omdat er anders een kilo suiker door moet en nu weinig tot niets, plakjes banaan of stukjes appel/peer en een theelepel kaneel erdoor. :9
Of aardbeien, druiven, meloenblokjes, perzikstukjes,
Of als ik appeltaart heb gemaakt het restant vulling in een kom volle yoghurt/kwark. :9
Of als ik stoofpeertjes gemaakt heb daar wat van door de volle yoghurt/kwark. :9

En smoothies maak ik ook geregeld.
Met volle yoghurt/kwark en banaan als basis en verder nog wat soorten fruit.
Ook gerust een handje zomerfruit/rood fruit oid uit zo'n doosje/zak uit de vriezer.

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-24 10:20

Op werkdagen:

Ontbijt: 200g magere kwark met mini beetje flavour powder
Lunch: wisselt, wordt door werk neergezet.

Thuis:

Ontbijt: havermout met een beetje kaneel.
Lunch: 2 bruine boterhammen met huttenkase of kipfilet of een eitje.

Ik ben aan het afvallen en omdat ik met avondeten niet wil nadenken/minderen/tellen, eet ik overdag dus een stuk minder. Ik heb geen honger verder dus dit werkt prima :) ben inmiddels 3 kilo kwijt zonder honger.

JosefienE

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-24 10:43

Als ontbijt yoghurt met fruit of chocopops, of rijstwafel/cracker met grillworst, kipsate, hagelslag, etc. mini eierkoek met wat yoghurt en fruit of hagelslag is ook favoriet

Smiddags neem ik graag wat mee van het avondeten vd vorige dag bv; kipwrap, gehaktbal, bloemkool met kaas, ovenschotel, pasta. Maar anders ook yoghurt of een cracker met beleg. Salade of wrap met rosbief/kaas is ook lekker. En als ik zin heb in meer calorieën dan haal ik een broodje bij het tankstation of maak een tosti :o

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-24 10:53

Ontbijt is of 2 boterhammen met iets. Of de gefermenteerde kokos'yoghurt' van de plus met wat muesli en fruit (uit diepvriespakje).

Ik las hier de tip van diepvries avocado, is die echt lekker of alleen lekker om te mengen met andere ingredienten? Ik vind diepvriesfruit prima in de yoghurt maar los echt niet lekker bv. Vraag me af hoe dat met avocado is.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-24 11:34

Ik houd gewoon van brood met beleg. Ik eet vegetarisch maar vind veel beleg lekker. Dus de lunch is gewoon 3 sneetjes bruin brood met beleg en ontbijten sla ik over.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-24 11:54

Ik start rond half 7 met koffie.
Ontbijt is bijna altijd havermout met warme halfvolle melk, een flinke 'soepkom' vol.
Dan rond 10 uur fruit met een kop thee.
Lunch is meestal 4 volkoren boterhammen met jong belegen kaas. Maar dat kan ook pindakaas, ei of vegetarische smeerworst zijn.

xZiva_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-24 12:02

Ontbijt niks :+
Lunch vaak 2 boterhammen of crackers met kaas, worst oid.
Ik ben heel simpel :')

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-24 12:12

Water met bruistablet vit C
Kwark met fruit en chiazaad etc
Of magere yoghurt met een scoop eiwitpoeder

Zolala

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-24 13:19

Supervixen schreef:
Zolala schreef:
Ontbijt is een maiswafel met smeerkaas, en lunch is twee volkoren beschuitjes met jongbelegen kaas. Af en toe doe ik weleens gek en pak pindakaas :+

Hoe kun je hierop leven?!

Euh.. dat zeg ik toch niet?
Ik eet 's avonds uitgebreid, en neem tussendoor ook weleens iets, hoor.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-24 15:06

Blij om te lezen dat hier gewoon normale producten gegeten worden!
Online zie ik vanalles voorbij komen met poedertjes, smoothies met verse producten of eerst een half uur in de keuken..

Ik wil graag (flink) minderen met brood omdat ik vooral gek ben op ongezond beleg :+

Willen degene die wel iets maken / preppen, hun recept delen? Bv van de chiapudding en bananen pannenkoekjes. Online staat vanalles, ook het een en ander uitgeprobeerd maar die recepten lijken nooit te kloppen hoor :+

Ik ben trouwens ook groot fan van de eiwit oats van Upfront: https://upfront.nl/products/oats-in-bag ... 1IQAvD_BwE

En maakte een periode een mango- chiapudding, aftoppen met diepvries frambozen. Kleine portie maar maakte het voor 3/4 dagen vooruit:
110gr mango, 90gr (soya)melk, 15gr chiazaad en dat in de blender pleuren.

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-24 15:54

Ontbijten doe ik eigenlijk niet echt. Als ik honger krijg haal ik een broodje op mijn werk.
Daar hebben we ook een warme lunch tussen de middag. Zo fijn dat ik niet zelf na hoef te denken, want dan vervalt het heel snel in altijd hetzelfde. Vandaag hadden we keuze uit Lasagne of Risotto met pompoen.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-24 17:21

Qua recepten vind ik simpele havermoutjes wel heel lekker ter afwisseling. Als ik het 's avonds klaarmaak doe ik er 's ochtends vaak banaan en stukjes pure chocolade in. Als ik het 's ochtends maak is het warm (want snel klaar) en dan doe ik er stukjes appel en kaneel in en dan heb ik een soort warm appeltaartje. :Y)

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-24 17:51

Je kunt het zo moeilijk of makkelijk maken als je wilt. Gezond hoeft niet gecompliceerd te zijn.
Hier twee volkoren beschuiten als ontbijt met kipfilet. Middag eten eitje, 2 volkoren boterhammen en zalm met melk. Tussendoor soms s een boterham met kipfile, magere yogurt met blauwe bessen en aarbeien, banaan\appel met kaneel, groot bord fruit, :D Ik merk als ik door de dag suiker eet, de suikerpiek blijft dalen en er voor de gehele dag een wip-wap ontstaat, dus ik houd het zo neutraal mogelijk.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-24 18:31

Ik haal ook gerust van die kleine bakjes kwark/yoghurt oid voor de snellere hap, bij voorkeur die met extra eiwitten/high protein en als het ff kan zonder toegevoegde suikers.
Niet het aller gezondst mss maar het vult en houdt me overeind tot de volgende maaltijd waar ik met een stuk fruit flauwval vd honger na een uur ofzo. :P

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-24 18:32

Wanneer ik banaan-boekweit pannenkoekjes maak, doe ik dat van 1 banaan, 40 gram boekweitmeel, een groot ei en een beetje bakpoeder en evt een klein scheutje melk.
Alles bij elkaar in de blender (melk pas als laatste, indien het nog iets dunner mag toevoegen, anders niet).
In mijn recept staat ook nog wat kaneel, maar dat vind ik zelf niet zo lekker.

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 09:29

Ontbijt altijd sojayoghurt met cornflakes en xl hagelslag.
Lunch wisselt echt heel erg. Meestal een boterham met beleg en wat fruit erbij, soms een maaltijd op het werk, een salade, een tosti, soep met broodje, roerei, gebakken ei....

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 09:40

Ontbijt is op werkdagen, 150 gram kwark, 150 gram aardbeien, schep eiwitpoeder en een scheut melk.
lunch is of 2 boterhammen met 3 gebakken eieren, of een broodje carpaccio pesto.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 10:13

Ik vind ontbijt altijd wel een ding. Op werkdagen wil ik niet thuis nog ontbijten vóór ik de deur uitga, ik krijg mijn ontbijt dan gewoon nog niet weg en ik wil de wekker niet eerder zetten :+
Ik ontbijt vaak op werk met magere yoghurt, wat lijnzaad en wat (diepvries)fruit. Of ik doe het in de blender en drink het als smoothie onderweg naar werk.
Lekker, maar wel direct een flinke dosis suiker en dat zou ik wel willen minderen eigenlijk.

Voor lunch eet ik vaak crackers met beleg (kaas en vleeswaren) en een gekookt eitje. Of ik maak een groene of couscoussalade met veel groente. Ook lekker.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 10:19

Gezond eten zit hem vooral ook in diversiteit, dus niet elke dag hetzelfde ontbijt of lunch, maar juist zoveel mogelijk variaties en verschillende ingrediënten!

Mijn ontbijt bestaat meestal uit wat volle Griekse yoghurt, soms soja yoghurt, of warme havermout of overnight oats, deze twee laatste met plantaardige melk. Met seizoensfruit (nu vijg, perzik, peer) of diepvries bosvruchten/blauwe bessen, kaneel, chiazaad, cacao nibs, lijnzaad, hennepzaad, maar net wat ik in huis heb en iets van noten of zaden granola van verschillende granen als boekweit, spelt.
Het ideale van overnight oats is dat ik het dan kan meenemen en tijdens een college opeet, ik hou niet zo van heel vroeg ontbijten.

Lunch is bij mij gerust een restje avondeten van de dag ervoor dat ik op warm of koud eet, anders een snee volkoren brood met geitenkaas, hummus, baba ganoush, groenten, ei. Ik maak ook wel eens een omelet met feta, spinazie, tomaat. Of soep, je hebt tegenwoordig veel gezonde en suikervrije groentesoepen in pak met een volkoren pistoletje, ook lekker makkelijk. Ik doe ook graag overal kiemen bij en op brood.

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 10:59

Suliko, met jou eerste alina ben ik het niet mee eens. Ik ga heel goed op structuur en regelmaat. Dus ook met mijn ontbijt en lunch. Afgelopen jaar ook een traject gevolgd met een coach en juist besloten om het 'eenzijdig' te houden omdat, ik, daar goed op ga.
Wel wissel ik nog wel eens in fruitsoorten en op vrije dagen wil ik ook wel wat anders doen. Daarnaast is het met mijn werk gewoon niet handig en makkelijk om uitgebreid te eten.