Vaste uren baan in geding

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Douce

Re: Vaste uren baan in geding

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 13:22

Deze spuit11 had daar ook compleet overheen gelezen maar de tip van Dorus blijft een mooie aanvulling :)

Bridleless

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-24 13:36

Mijn rechtsbijstandverzekering dekt ook arbeidsrecht, omdat ik daar de aanvullende module voor heb genomen. Wel pas sinds begin vorige maand, dus er geldt een wachttijd van 6 maanden voor arbeidsconflicten mbt de sociale zekerheid. Al valt mijn mogelijke, toekomstige probleem daar niet onder, dacht ik.

Misschien is lid worden van de vakbond sowieso wel handig inderdaad!

Ik dacht zelf er ook aan om naar een vertrouwenspersoon binnen de supermarktketen te stappen. Dit is vooral vanwege het pestgedrag van de managers naar ons als personeel toe.

Een aantal weken geleden moest ik opeens halfsoverkop op gesprek komen na mijn dienst. De sfeer was heel intimiderend en de hele inhoud sloeg nergens op. Ze wilden o.a. mij de schuld in de schoenen schuiven, omdat ik op een bepaalde datum in mei vrij had gekregen (samen met andere zaterdag collega’s) voor mijn moeders verjaardag. Omdat er teveel collega’s vrij hadden gekregen van de afdelingsmanager, die volgens de filiaalmanager niet capabel was om dat te beoordelen en wij als team met elkaar hadden moeten overleggen om dat probleem voor te zijn. Alleen ik spreek geen van die collega’s in en over mijn privétijd, dus ik had werkelijk geen idee dat zij ook vrij hadden diezelfde zaterdag. En het lijkt mij niet mijn taak om een nieuwe manager wegwijs te maken in het ‘managen’, dat had de filiaalmanager moeten doen (hij was al langere tijd op de hoogte van het probleem, volgens mij).
Er werd naast dat gedreig ook nog even achteraan gegooid of ik en de supermarkt nog wel in elkaar leven passen :’) AKA met andere woorden: neem ontslag.
Hierna hebben 2 andere collega’s eenzelfde gesprek gekregen en 1 daarvan heeft naar aanleiding hiervan ontslag genomen.

Ik vind dit ronduit intimiderend en pestend gedrag van dit management team en onze eigen afdelingsmanager durft hier niet tegenin te gaan, al wordt hij net zo goed gepest en heeft hij daarom ontslag genomen. Ik weet niet of een gesprek met een vertrouwenspersoon veel gaat opleveren, maar het lucht wel op denk ik.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 14:47

GDG schreef:
Blue_flower schreef:
Aangezien het mogelijk wel tot een verstoorde werkrelatie kan komen, is het handig om je te verdiepen (al dan niet via je rechtsbijstand) over tekenen van een vaststellingsovereenkomst en de gevolgen daarop voor het aanvragen van een WW uitkering.
Want dat is iets wat veel werkgevers proberen om iemand met een vast contract de deur uit te krijgen. Maar zover mijn informatie rijkt, heb je na tekenen geen recht op een ww uitkering en zit je dus zonder inkomsten.

Ik hoor graag als mijn informatie niet klopt :)

Dat klopt niet, of slechts half. Als je als werknemer het initiatief neemt tot een vso heb je (officieel) geen recht op ww. Als het op initiatief is van de werkgever (en dat ook goed in de vso staat) heb je wel recht op ww.

Dit kan in de praktijk ook wel iets anders. Ik heb een aantal jaar geleden een vaststellingsovereenkomst laten maken met de kanttekening erbij dat ik dus ww wilde kunnen aanvragen. In de overeenkomst kwam het dus naar voren dat mijn baas het initiatief had genomen

Als ze je weg willen dan is er nog wel veel mogelijk

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 14:54

Bridleless schreef:
Mijn rechtsbijstandverzekering dekt ook arbeidsrecht, omdat ik daar de aanvullende module voor heb genomen. Wel pas sinds begin vorige maand, dus er geldt een wachttijd van 6 maanden voor arbeidsconflicten mbt de sociale zekerheid. Al valt mijn mogelijke, toekomstige probleem daar niet onder, dacht ik.

Ik dacht zelf er ook aan om naar een vertrouwenspersoon binnen de supermarktketen te stappen. Dit is vooral vanwege het pestgedrag van de managers naar ons als personeel toe.

Een aantal weken geleden moest ik opeens halfsoverkop op gesprek komen na mijn dienst. De sfeer was heel intimiderend en de hele inhoud sloeg nergens op. Ze wilden o.a. mij de schuld in de schoenen schuiven, omdat ik op een bepaalde datum in mei vrij had gekregen (samen met andere zaterdag collega’s) voor mijn moeders verjaardag. Omdat er teveel collega’s vrij hadden gekregen van de afdelingsmanager, die volgens de filiaalmanager niet capabel was om dat te beoordelen en wij als team met elkaar hadden moeten overleggen om dat probleem voor te zijn. Alleen ik spreek geen van die collega’s in en over mijn privétijd, dus ik had werkelijk geen idee dat zij ook vrij hadden diezelfde zaterdag. En het lijkt mij niet mijn taak om een nieuwe manager wegwijs te maken in het ‘managen’, dat had de filiaalmanager moeten doen (hij was al langere tijd op de hoogte van het probleem, volgens mij).
Er werd naast dat gedreig ook nog even achteraan gegooid of ik en de supermarkt nog wel in elkaar leven passen :’) AKA met andere woorden: neem ontslag.
Hierna hebben 2 andere collega’s eenzelfde gesprek gekregen en 1 daarvan heeft naar aanleiding hiervan ontslag genomen.

Ik vind dit ronduit intimiderend en pestend gedrag van dit management team en onze eigen afdelingsmanager durft hier niet tegenin te gaan, al wordt hij net zo goed gepest en heeft hij daarom ontslag genomen. Ik weet niet of een gesprek met een vertrouwenspersoon veel gaat opleveren, maar het lucht wel op denk ik.

Wil je daar überhaupt nog werken?
Pesten op de vloer zou voor mij een reden tot solliciteren zijn.

Bridleless

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-24 15:00

Petpa schreef:
Bridleless schreef:

Wil je daar überhaupt nog werken?
Pesten op de vloer zou voor mij een reden tot solliciteren zijn.

Heel eerlijk, ik was er liever gisteren dan vandaag vertrokken. Alleen op 26-jarige leeftijd een bijbaantje naast studie te vinden is vrij lastig. Ik solliciteer wel, maar ik krijg vaak geen reactie terug. En tot begin 2025 wordt mijn zondag 200% uitbetaald, dus dat is een reden dat ik er nog werk, naast dat ik leuke collega’s op de vloer heb. Vanaf januari wil ik sowieso ontslag nemen, tenzij ik al eerder wat anders vind.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 15:03

Wat een naar verhaal. Gebeurt helaas vaker.
Ik ben wel benieuwd welke keten dit betreft. Hebben ze ook een externe vertrouwenspersoon?

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 15:10

mocht je het wel overwegen TS, dan zou je ook kunnen voorstellen een vaststellingsovereenkomst te tekenen. wat hier al aangegeven is, dit moet dan op het initiatief van de werkgever zijn.
je krijgt dan een transitievergoeding en recht op WW. dit is 70% van je salaris. je hebt dan echter wel een sollicitatieverplichting. ik weet niet hoeveel rekening die met schooltijden houden.

en inderdaad, gewoon lekker blijven solliciteren. zijn er geen restaurants of andere werkgevers waar je kan werken. welke regio zoek je?

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 15:28

Vervelend probleem.
Als je al weet dat je in januari weg wil omdat je salaris omlaag gaat zou ik gewoon bananen in mijn oren doen. Lekker onnozel reageren als ze je proberen te pesten, alsof je het niet begrijpt. Kan heel frustrerend zijn voor de pester :D . En dan vanbinnen heel hard lachen. Ondertussen solliciteren en als je eerder wat vind kan je altijd eerder weggaan. Maar zo niet je tijd uitzitten en geen stap harder lopen dan nodig.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 16:59

Joltsje schreef:
je hebt dan echter wel een sollicitatieverplichting. ik weet niet hoeveel rekening die met schooltijden houden.

In principe is het de sollicitatieplicht voor het aantal uren dat je werkloos bent geworden. Dus als je 20 uur werkte krijg je WW uitkering voor 20 uur en heb je dus ook sollicitatieplicht voor een baan van 20 uur. Dus dat zou geen probleem moeten gaan geven met de studie.

Bridleless

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-24 17:13

@Senna21, het gaat hier om de supermarktketen met het prachtige blauwe logo. Ik ga geen naam noemen, want wie weet stalken mijn managers mij :")
We hebben wel een vertrouwenspersoon, maar dit is blijkbaar een manager/teamleider uit een ander filiaal. Dus dat is genoeg reden voor mij om toch maar niet naar eentje te stappen.

@Joltsje, daar zat ik ook al aan te denken. Gezien het niet hun eigen portemonnee raakt en het goedkoper is voor hen om mij dat te bieden, dan dat ik tot het einde van mijn studie nog blijf hangen, zie ik het ze ergens nog wel doen. Dus voor als ik voor januari niets anders gevonden heb, is dat een goed alternatief.

@Eef_Bam, tot nu toe heb ik ook vooral gedaan alsof mn neus bloed :') Hun pestgedrag raakt mij niet persoonlijk, daarvoor werk ik al te lang bij deze supermarkt. Ik maak me er vooral kwaad om dat ze zo naar hun ondergeschikten doen. Het zijn vooral de filiaalmanager en een van de afdelingsmanagers die dit terrorgedrag vertonen. Laatstgenoemde schelt/kleineert ook regelmatig jonge vakkenvullers op de werkvloer uit. Dan vraag ik mij echt af wat er fout is gegaan in hun jeugd dat diegene zo doet naar anderen...

@Dorus, dat zou in principe geen probleem moeten vormen. Op papier werk ik gemiddeld 10-12 uur per week, al kan ik makkelijk meer uren maken (als ze me zouden inplannen, maar ja, te duur).

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 17:18

Bridleless schreef:
Heel eerlijk, ik was er liever gisteren dan vandaag vertrokken. Alleen op 26-jarige leeftijd een bijbaantje naast studie te vinden is vrij lastig. Ik solliciteer wel, maar ik krijg vaak geen reactie terug. En tot begin 2025 wordt mijn zondag 200% uitbetaald, dus dat is een reden dat ik er nog werk, naast dat ik leuke collega’s op de vloer heb. Vanaf januari wil ik sowieso ontslag nemen, tenzij ik al eerder wat anders vind.

Dan kun je nu alvast opzeggen per januari, en ben je van een boel gezaik af. In die opzegbrief wel duidelijk aangeven dat je zondagse uren tot die tijd 'vast' zijn met verwijzing naar de gemaakte afspraken.
Sta wat steviger in je schoenen, en onterechte verwijten als die vrije dag is niet jouw probleem. Dat is een probleem van de manager, die beter had moeten opletten en zo nodig 'het kan niet, kun je een andere dag vrij nemen' had moeten vragen. Dat kun je gewoon van je schouders vegen.
In de tussentijd kun je wat anders zoeken.
En ik zou zeker een melding maken bij de vertrouwenspersoon, want al met al riekt het behoorlijk naar oudere medewerkers wegpesten. Je hoeft onbehoorlijk gedrag en schelden of kleineren helemaal niet te pikken. Dan ging mijn mobieltje wel op 'opnemen', en ook al houdt dat juridisch wellicht geen stand, de vertrouwenspersoon die dat ziet weet dan wel genoeg.
Het hoeft niet aan het concern te liggen, er zijn gewoon klooth*mmels van managers, die snappen totaal niet waar ze mee bezig zijn.

Bridleless

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-24 17:27

Lindsey_99 schreef:
Dan kun je nu alvast opzeggen per januari, en ben je van een boel gezaik af. In die opzegbrief wel duidelijk aangeven dat je zondagse uren tot die tijd 'vast' zijn met verwijzing naar de gemaakte afspraken.
Sta wat steviger in je schoenen, en onterechte verwijten als die vrije dag is niet jouw probleem. Dat is een probleem van de manager, die beter had moeten opletten en zo nodig 'het kan niet, kun je een andere dag vrij nemen' had moeten vragen. Dat kun je gewoon van je schouders vegen.
En ik zou zeker een melding maken bij de vertrouwenspersoon, want al met al riekt het behoorlijk naar oudere medewerkers wegpesten. Je hoeft onbehoorlijk gedrag en schelden of kleineren helemaal niet te pikken. Dan ging mijn mobieltje wel op 'opnemen', en ook al houdt dat juridisch wellicht geen stand, de vertrouwenspersoon die dat ziet weet dan wel genoeg.
Het hoeft niet aan het concern te liggen, er zijn gewoon klooth*mmels van managers, die snappen totaal niet waar ze mee bezig zijn.

Daar zat ik ook al aan te denken, maar eigenlijk wil ik voor de Kerst al weg zijn, al is het maar om ze het moeilijk te maken door de gaten die dan in het rooster gaan vallen. I know, verkeerde gedachte, maar ergens zou dit als zoete wraak voelen.
Ik trek het me ook niet persoonlijk aan over die vrije dag, maar ik was gewoon flabbergasted dat ik zo abrupt na mijn shift op gesprek moest komen en mij moest 'verantwoorden'.
Het ligt ook niet aan de keten zelf, want ik heb door de jaren heen betere managers gehad, ook al was de helft daarvan ook niet helemaal zuiver in hun motieven en gedrag. Degene die we nu hebben heeft bewezen wel een echte tiran te zijn samen met 1 van de afdelingsmanagers. Ach ja, karma zal hen nog wel een keer een bezoekje brengen.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 17:31

Bridleless schreef:
Lindsey_99 schreef:

Wat is jouw winst om alvast per januari op te zeggen?
Ik zou ze verassen.
Neem aan dat je 1 maand opzegtermijn hebt.
Dan 30 november opzeggen en je vakantiedagen nog even opnemen, komt vast goed uit in de drukke decembermaand ;-)
Daar zat ik ook al aan te denken, maar eigenlijk wil ik voor de Kerst al weg zijn, al is het maar om ze het moeilijk te maken door de gaten die dan in het rooster gaan vallen. I know, verkeerde gedachte, maar ergens zou dit als zoete wraak voelen.
Ik trek het me ook niet persoonlijk aan over die vrije dag, maar ik was gewoon flabbergasted dat ik zo abrupt na mijn shift op gesprek moest komen en mij moest 'verantwoorden'.
Het ligt ook niet aan de keten zelf, want ik heb door de jaren heen betere managers gehad, ook al was de helft daarvan ook niet helemaal zuiver in hun motieven en gedrag. Degene die we nu hebben heeft bewezen wel een echte tiran te zijn samen met 1 van de afdelingsmanagers. Ach ja, karma zal hen nog wel een keer een bezoekje brengen.

Bridleless

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-24 17:36

Ja, klopt, ik heb 1 maand opzegtermijn. Dus dan zou ik eind oktober opzeggen, rond die tijd worden namelijk ook de roosters voor december gemaakt. Dan hoef ik enkel nog in november te werken en ben ik in december pleiten.

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 20:08

Niet nu al opzeggen!
Als ze van je af willen en er een vaststellingsovereenkomst op tafel ligt zullen ze jou nog een vergoeding moeten betalen. Hierin kan de rechtsbijstandverzekering jou adviseren.

Als je zelf ontslag neemt heb je daar geen recht op en ook geen recht op ww!

Bridleless

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-24 20:54

Ik ben ook alleen van plan om zelf op te zeggen als ik een andere bijbaan zou hebben, dat was ik vergeten te vermelden in mijn laatste reactie. Of het moet echt mentaal niet meer te doen zijn, dan wil ik met ze om de tafel voor zo’n overeenkomst.

Unwritten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 21:31

Ik weet niet of je in de buurt van een Starbucks, Doppio of een Barista Café oid zit? Iig een klein koffiezaakje / bistrootje? Daar heb je vaak wel twintigers die er een bijbaan hebben :j misschien dat dat wat is!

Picopico

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 23:08

Niet alleen daar hoor. Ik heb jaren bij de gele concurrent gewerkt bij twee verschillende filialen. Ik ben er 2x aangenomen, beide keren was ik al 20+ en had meer dan een jaar niet gewerkt. Vonden ze geen probleem. Ik had aardig wat leeftijdsgenoten als collega's en die werden ook allemaal gewoon op zon- en feestdagen ingepland als dat zo uitkwam.
Dat gedoe met leeftijd heb ik wel vaker gehoord mbt het blauwe concern. De mensen die daar te oud werden bevonden kwamen daarna vaak bij ons werken.

Bridleless

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-24 22:30

@Unwritten, ik woon in de buurt van een Starbucks en een DE cafe! Bij laatstgenoemde zou ik zeker wel willen werken, helaas alleen geen openstaande vacatures momenteel.

@Picopico, er zit een gele supermarkt op fietsafstand van mijn woonadres. Of ze er vacatures hebben, geen idee, maar het is het opzoeken waard. Toevallig zijn er twee weken terug 2 twintigers bij mijn filiaal ontslagen en 1 van hen is daarna gelijk aangenomen bij de groene concurrent 500 meter verderop :')

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-24 22:44

Hier om de hoek zit een flinke buurt-supermarkt met blauw logo die diverse 20+ en 40+ mensen in dienst heeft, ook kassieres.
Ik denk dat het erg afhankelijk is van de eigenaar.
Goed dat je ook wilt opkomen voor je jongere collega's. Misschien met de vertrouwenspersoon praten op het moment dat je zicht hebt op een andere baan.
Sterkte.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-24 22:53

senna21 schreef:
Hier om de hoek zit een flinke buurt-supermarkt met blauw logo die diverse 20+ en 40+ mensen in dienst heeft, ook kassieres.
Ik denk dat het erg afhankelijk is van de eigenaar.
Goed dat je ook wilt opkomen voor je jongere collega's. Misschien met de vertrouwenspersoon praten op het moment dat je zicht hebt op een andere baan.
Sterkte.

Wat is het belang van TS om met de vertrouwenspersoon te praten indien zij reeds een andere baan heeft?

Bridleless

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-24 20:21

Ik heb al even een tijdje niets meer van me laten horen in dit topic, maar ik wil toch even een update geven. Doordat er meerdere collega's vertrokken zijn (of binnenkort gaan vertrekken), is de wind een beetje gaan liggen, omdat ze anders niemand meer hebben die de uren kunnen vullen. Dus ik gok dat ik voorlopig nog niet op het matje moet komen om over mijn contract te praten :')

Daarnaast heeft mijn studieloopbaan een andere wending genomen (van voltijds bachelor naar deeltijd associate degree), waardoor ik nu vol op aan het solliciteren ben naar een 24-32 uurs baan binnen de juridische sector, zodat ik vanaf februari 2025 daar mijn praktijkopdrachten kan volbrengen en hopelijk in februari 2026 ben afgestudeerd. Met een beetje geluk vind ik een fijne werkgever waar ik 32 uur kan werken ipv een stageplek, want dan kan ik mijn huidige baan opzeggen.