Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
GDG schreef:Blue_flower schreef:Aangezien het mogelijk wel tot een verstoorde werkrelatie kan komen, is het handig om je te verdiepen (al dan niet via je rechtsbijstand) over tekenen van een vaststellingsovereenkomst en de gevolgen daarop voor het aanvragen van een WW uitkering.
Want dat is iets wat veel werkgevers proberen om iemand met een vast contract de deur uit te krijgen. Maar zover mijn informatie rijkt, heb je na tekenen geen recht op een ww uitkering en zit je dus zonder inkomsten.
Ik hoor graag als mijn informatie niet klopt
Dat klopt niet, of slechts half. Als je als werknemer het initiatief neemt tot een vso heb je (officieel) geen recht op ww. Als het op initiatief is van de werkgever (en dat ook goed in de vso staat) heb je wel recht op ww.
Bridleless schreef:Mijn rechtsbijstandverzekering dekt ook arbeidsrecht, omdat ik daar de aanvullende module voor heb genomen. Wel pas sinds begin vorige maand, dus er geldt een wachttijd van 6 maanden voor arbeidsconflicten mbt de sociale zekerheid. Al valt mijn mogelijke, toekomstige probleem daar niet onder, dacht ik.
Misschien is lid worden van de vakbond sowieso wel handig inderdaad!
Ik dacht zelf er ook aan om naar een vertrouwenspersoon binnen de supermarktketen te stappen. Dit is vooral vanwege het pestgedrag van de managers naar ons als personeel toe.
Een aantal weken geleden moest ik opeens halfsoverkop op gesprek komen na mijn dienst. De sfeer was heel intimiderend en de hele inhoud sloeg nergens op. Ze wilden o.a. mij de schuld in de schoenen schuiven, omdat ik op een bepaalde datum in mei vrij had gekregen (samen met andere zaterdag collega’s) voor mijn moeders verjaardag. Omdat er teveel collega’s vrij hadden gekregen van de afdelingsmanager, die volgens de filiaalmanager niet capabel was om dat te beoordelen en wij als team met elkaar hadden moeten overleggen om dat probleem voor te zijn. Alleen ik spreek geen van die collega’s in en over mijn privétijd, dus ik had werkelijk geen idee dat zij ook vrij hadden diezelfde zaterdag. En het lijkt mij niet mijn taak om een nieuwe manager wegwijs te maken in het ‘managen’, dat had de filiaalmanager moeten doen (hij was al langere tijd op de hoogte van het probleem, volgens mij).
Er werd naast dat gedreig ook nog even achteraan gegooid of ik en de supermarkt nog wel in elkaar leven passen :’) AKA met andere woorden: neem ontslag.
Hierna hebben 2 andere collega’s eenzelfde gesprek gekregen en 1 daarvan heeft naar aanleiding hiervan ontslag genomen.
Ik vind dit ronduit intimiderend en pestend gedrag van dit management team en onze eigen afdelingsmanager durft hier niet tegenin te gaan, al wordt hij net zo goed gepest en heeft hij daarom ontslag genomen. Ik weet niet of een gesprek met een vertrouwenspersoon veel gaat opleveren, maar het lucht wel op denk ik.
Petpa schreef:Bridleless schreef:Mijn rechtsbijstandverzekering dekt ook arbeidsrecht, omdat ik daar de aanvullende module voor heb genomen. Wel pas sinds begin vorige maand, dus er geldt een wachttijd van 6 maanden voor arbeidsconflicten mbt de sociale zekerheid. Al valt mijn mogelijke, toekomstige probleem daar niet onder, dacht ik.
Misschien is lid worden van de vakbond sowieso wel handig inderdaad!
Ik dacht zelf er ook aan om naar een vertrouwenspersoon binnen de supermarktketen te stappen. Dit is vooral vanwege het pestgedrag van de managers naar ons als personeel toe.
Een aantal weken geleden moest ik opeens halfsoverkop op gesprek komen na mijn dienst. De sfeer was heel intimiderend en de hele inhoud sloeg nergens op. Ze wilden o.a. mij de schuld in de schoenen schuiven, omdat ik op een bepaalde datum in mei vrij had gekregen (samen met andere zaterdag collega’s) voor mijn moeders verjaardag. Omdat er teveel collega’s vrij hadden gekregen van de afdelingsmanager, die volgens de filiaalmanager niet capabel was om dat te beoordelen en wij als team met elkaar hadden moeten overleggen om dat probleem voor te zijn. Alleen ik spreek geen van die collega’s in en over mijn privétijd, dus ik had werkelijk geen idee dat zij ook vrij hadden diezelfde zaterdag. En het lijkt mij niet mijn taak om een nieuwe manager wegwijs te maken in het ‘managen’, dat had de filiaalmanager moeten doen (hij was al langere tijd op de hoogte van het probleem, volgens mij).
Er werd naast dat gedreig ook nog even achteraan gegooid of ik en de supermarkt nog wel in elkaar leven passen :’) AKA met andere woorden: neem ontslag.
Hierna hebben 2 andere collega’s eenzelfde gesprek gekregen en 1 daarvan heeft naar aanleiding hiervan ontslag genomen.
Ik vind dit ronduit intimiderend en pestend gedrag van dit management team en onze eigen afdelingsmanager durft hier niet tegenin te gaan, al wordt hij net zo goed gepest en heeft hij daarom ontslag genomen. Ik weet niet of een gesprek met een vertrouwenspersoon veel gaat opleveren, maar het lucht wel op denk ik.
Wil je daar überhaupt nog werken?
Pesten op de vloer zou voor mij een reden tot solliciteren zijn.
Joltsje schreef:je hebt dan echter wel een sollicitatieverplichting. ik weet niet hoeveel rekening die met schooltijden houden.
Bridleless schreef:Heel eerlijk, ik was er liever gisteren dan vandaag vertrokken. Alleen op 26-jarige leeftijd een bijbaantje naast studie te vinden is vrij lastig. Ik solliciteer wel, maar ik krijg vaak geen reactie terug. En tot begin 2025 wordt mijn zondag 200% uitbetaald, dus dat is een reden dat ik er nog werk, naast dat ik leuke collega’s op de vloer heb. Vanaf januari wil ik sowieso ontslag nemen, tenzij ik al eerder wat anders vind.
Lindsey_99 schreef:Dan kun je nu alvast opzeggen per januari, en ben je van een boel gezaik af. In die opzegbrief wel duidelijk aangeven dat je zondagse uren tot die tijd 'vast' zijn met verwijzing naar de gemaakte afspraken.
Sta wat steviger in je schoenen, en onterechte verwijten als die vrije dag is niet jouw probleem. Dat is een probleem van de manager, die beter had moeten opletten en zo nodig 'het kan niet, kun je een andere dag vrij nemen' had moeten vragen. Dat kun je gewoon van je schouders vegen.
In de tussentijd kun je wat anders zoeken.
En ik zou zeker een melding maken bij de vertrouwenspersoon, want al met al riekt het behoorlijk naar oudere medewerkers wegpesten. Je hoeft onbehoorlijk gedrag en schelden of kleineren helemaal niet te pikken. Dan ging mijn mobieltje wel op 'opnemen', en ook al houdt dat juridisch wellicht geen stand, de vertrouwenspersoon die dat ziet weet dan wel genoeg.
Het hoeft niet aan het concern te liggen, er zijn gewoon klooth*mmels van managers, die snappen totaal niet waar ze mee bezig zijn.
Bridleless schreef:Lindsey_99 schreef:Dan kun je nu alvast opzeggen per januari, en ben je van een boel gezaik af. In die opzegbrief wel duidelijk aangeven dat je zondagse uren tot die tijd 'vast' zijn met verwijzing naar de gemaakte afspraken.
Sta wat steviger in je schoenen, en onterechte verwijten als die vrije dag is niet jouw probleem. Dat is een probleem van de manager, die beter had moeten opletten en zo nodig 'het kan niet, kun je een andere dag vrij nemen' had moeten vragen. Dat kun je gewoon van je schouders vegen.
In de tussentijd kun je wat anders zoeken.
En ik zou zeker een melding maken bij de vertrouwenspersoon, want al met al riekt het behoorlijk naar oudere medewerkers wegpesten. Je hoeft onbehoorlijk gedrag en schelden of kleineren helemaal niet te pikken. Dan ging mijn mobieltje wel op 'opnemen', en ook al houdt dat juridisch wellicht geen stand, de vertrouwenspersoon die dat ziet weet dan wel genoeg.
Het hoeft niet aan het concern te liggen, er zijn gewoon klooth*mmels van managers, die snappen totaal niet waar ze mee bezig zijn.
Wat is jouw winst om alvast per januari op te zeggen?
Ik zou ze verassen.
Neem aan dat je 1 maand opzegtermijn hebt.
Dan 30 november opzeggen en je vakantiedagen nog even opnemen, komt vast goed uit in de drukke decembermaand
Daar zat ik ook al aan te denken, maar eigenlijk wil ik voor de Kerst al weg zijn, al is het maar om ze het moeilijk te maken door de gaten die dan in het rooster gaan vallen. I know, verkeerde gedachte, maar ergens zou dit als zoete wraak voelen.
Ik trek het me ook niet persoonlijk aan over die vrije dag, maar ik was gewoon flabbergasted dat ik zo abrupt na mijn shift op gesprek moest komen en mij moest 'verantwoorden'.
Het ligt ook niet aan de keten zelf, want ik heb door de jaren heen betere managers gehad, ook al was de helft daarvan ook niet helemaal zuiver in hun motieven en gedrag. Degene die we nu hebben heeft bewezen wel een echte tiran te zijn samen met 1 van de afdelingsmanagers. Ach ja, karma zal hen nog wel een keer een bezoekje brengen.
senna21 schreef:Hier om de hoek zit een flinke buurt-supermarkt met blauw logo die diverse 20+ en 40+ mensen in dienst heeft, ook kassieres.
Ik denk dat het erg afhankelijk is van de eigenaar.
Goed dat je ook wilt opkomen voor je jongere collega's. Misschien met de vertrouwenspersoon praten op het moment dat je zicht hebt op een andere baan.
Sterkte.