Maeve schreef:Wat zou precies de reden zijn dat je niet zou gaan?
Wil je bijvoorbeeld geen mooie verhalen horen over hem, waar je je misschien helemaal niet in herkent?
Vind je dat je al genoeg gedaan hebt voor hem aan zijn sterfbed en dat je al “klaar” bent?
Heb je er simpelweg de ruimte niet voor in je hoofd?
Allemaal legitieme redenen hoor!
Voor mijn schoonmoeder bijvoorbeeld heb ik ontzettend veel geregeld en gedaan, maar ik wilde haar pas zien toen ze niet meer bij kennis was. Die grens voelde voor mij goed. De grens kan voor jou liggen bij de uitvaart. Dan ben je er bijvoorbeeld later weer voor je oma. Dit is allemaal oké.
Ja goede vraag, voor mijn gevoel heb ik al genoeg gedaan.
Hij heeft mijn oma financieel helemaal leeg getrokken, behoorlijk veel schulden gemaakt.
En zo ontzettend veel besteld wat nog steeds binnen komt. Waar ik oma mee help alles terug te sturen.
Ik heb mijn oma de afgelopen periode met heel veel dingen geholpen te regelen zo ook dat ze niet op straat kwam te staan etc.
Dat ik bij het bed ben geweest vind ik heel wat.
Hij begon te huilen toen ik aan zijn bed stond. Maar waarom is de vraag, is het positief of negatief?
Maar dat hij daar lag op zo'n akelige manier deed ook wel wat met me. Dat gun ik ook niemand.
Op het moment heb ik zoveel in mijn hoofd, ook wat er gebeurd is omtrent mijn 'opa' dat ik het niet meer weet.
Hiervoor ben ik ook in therapie geweest om dingen te verwerken. Maar het rakelt nu op het moment allemaal op.
Vooral bepaalde woorden. Zoals' wat doe je op deze wereld. (Tegen mij omdat ik langs mijn moeder in het ziekenhuis ging. En dit niet mocht blijkbaar)' of ' ik wou dat ik de ziekte had '
(In de periode dat mijn moeder ziek was en in het ziekenhuis lag.)
En vooral dat eerste heeft veel impact gemaakt op mij op mijn 16 jarige leeftijd.
Ik had het er net met mijn moeder over over wat voor verhaal ze eigenlijks gaan vertellen.
Waarop ze zegt geen idee, het was een lastige zei de crematie ondernemer. Dit heeft ze echt moeten oefenen om er nog wat positiefs van kunnen maken. Het komt niet vaak voor met een lastig verhaal.
Het is ook bijzonder dat oma nu tegen mij zegt als ik bij haar ben ' bijzonder he, hier in huis nu het rustig is? Nu is het gezellig hier bij oma.'