Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Dees schreef:Wat je kunt doen is een "voedselbank-tarief". Mensen die een voedselbank-pasje hebben, hebben daar al moeten aantonen dat ze tot de minima behoren. Of misschien doet jouw gemeente wel aan doelgroepen-pasjes oid, dan kun je daar op inspelen. Met zo'n pasje of bewijs hoef jij verder niets meer te controleren of te vragen.
Twee verschillende tarieven voeren zonder enige onderbouwing zou ik als niet-minima echt niet okee vinden. Want hee, waarom zou ik meer moeten betalen. Maar als er een "voedselbanktarief" oid is, dan zal dat mijn acceptatie echt aanzienlijk vergroten, want ik ben toch wel blij dat ik niet tot die categorie behoor.
Femke_Tweety schreef:Voor echte minima wordt het lastig als ze toch nog een eigen bijdrage moeten doen.
Die zijn al blij als ze aan het eind van de maand nog eten hebben en wasmiddel kunnen kopen en het niet moeten doen met een stuk zeepafschraapsel in de wasmachine.
Daarvoor kan zelfs het vervoer naar de praktijk een probleem zijn.
OV te duur, benzinegeld op (als er uberhaupt al een auto is) en fiets staat met lekke band, en repareren kost geld (dat er niet is)
Ik denk dat begrijpen wat het inhoud om écht minima of zelfs onder bestaanszekerheid te leven (en dat komt echt voor in nl) stap 1 is als je een goed plan wil opstellen.
Denk dan ook even van tevoren na of deze mensen met 1 behandeling/consult écht geholpen zijn, of dat het negatief uitpakt als iets in gang gezet wordt dat niet afgemaakt kan worden.
Petpa schreef:Dees schreef:Wat je kunt doen is een "voedselbank-tarief". Mensen die een voedselbank-pasje hebben, hebben daar al moeten aantonen dat ze tot de minima behoren. Of misschien doet jouw gemeente wel aan doelgroepen-pasjes oid, dan kun je daar op inspelen. Met zo'n pasje of bewijs hoef jij verder niets meer te controleren of te vragen.
Twee verschillende tarieven voeren zonder enige onderbouwing zou ik als niet-minima echt niet okee vinden. Want hee, waarom zou ik meer moeten betalen. Maar als er een "voedselbanktarief" oid is, dan zal dat mijn acceptatie echt aanzienlijk vergroten, want ik ben toch wel blij dat ik niet tot die categorie behoor.
Google leert mij dat je voor de voedselbank in aanmerking komt als je maandelijks na aftrek van onvermijdelijke vaste lasten minder dan 315 euro overhoudt + voor iedere extra volwassene of kind komt daar 115 euro bij.
In mijn optiek hebben mensen die maandelijks zo weinig te besteden hebben geen cent beschikbaar voor iets als coaching.
Petpa schreef:Het zou mij afstoten indien een coach 2 tarieven zou hanteren en ik zou op zoek gaan naar een andere coach.
Waarom zou een ander minder betalen voor dezelfde dienst bij de bakker betalen we toch ook hetzelfde voor een brood?
Petpa schreef:Dees schreef:Wat je kunt doen is een "voedselbank-tarief". Mensen die een voedselbank-pasje hebben, hebben daar al moeten aantonen dat ze tot de minima behoren. Of misschien doet jouw gemeente wel aan doelgroepen-pasjes oid, dan kun je daar op inspelen. Met zo'n pasje of bewijs hoef jij verder niets meer te controleren of te vragen.
Google leert mij dat je voor de voedselbank in aanmerking komt als je maandelijks na aftrek van onvermijdelijke vaste lasten minder dan 315 euro overhoudt + voor iedere extra volwassene of kind komt daar 115 euro bij.
In mijn optiek hebben mensen die maandelijks zo weinig te besteden hebben geen cent beschikbaar voor iets als coaching.
Citaat:Citaat:Het zou mij afstoten indien een coach 2 tarieven zou hanteren en ik zou op zoek gaan naar een andere coach.
Waarom zou een ander minder betalen voor dezelfde dienst bij de bakker betalen we toch ook hetzelfde voor een brood?
Mij ook. Als beide personen hetzelfde krijgen, maar de een betaalt een stuk meer, zou ik daar echt boos om zijn.
Wennii schreef:Oh ik pakte m ook niet negatief hoor! Als dat zo overkwam niet zo bedoeld, was meer om uit te leggen wat mijn gedachte erbij was en ja als ik zo jouw opmerking lees snap ik die en was jij idd verder haha (ook logisch gezien wat jij gaat doen) ! Ik neem graag je aanbod aan en zal je een x pben binnenkort om te sparren, lijkt me leuk!
Ik heb straks nav de upas-tip gebeld met onze gemeente maar wij hebben daar niks voor. Ze kende de upas wel overigens. Wel jammer want vond dat een mooie!
Janneke2 schreef:@ TS: ik kan melden dat ik er totaal anders in sta.
Een coach die weet dat een sessie een klap geld is voor iemand met een uitkering oid is iemand die
- verstand van zaken heeft, letterlijk, en
- iemand met een goed hart.
Dat zijn twee belangrijke zaken voor een coach!!
Elisa2 schreef:Janneke2 schreef:@ TS: ik kan melden dat ik er totaal anders in sta.
Een coach die weet dat een sessie een klap geld is voor iemand met een uitkering oid is iemand die
- verstand van zaken heeft, letterlijk, en
- iemand met een goed hart.
Dat zijn twee belangrijke zaken voor een coach!!
Zo zie ik het ook, iemand met een goed hart die echt wilt helpen. Ik vind het juist positief voor je klinken. Ik zou gewoon de tarieven melden op de website en dan zoals hierboven aangegeven wordt dat als het een probleem is dat ze contact met je kunnen opnemen. Kun je samen zoeken naar een passende oplossing.
pateeke schreef:Twee tarieven hanteren lijkt mij niet zo eenvoudig. Ik heb weet van iemand die dat doet. En eerlijk? Die vroeg aan mensen met een beperkt inkomen evenveel of zelfs meer dan anderen die gewoon tarief aanrekenen en hoger opgeleid zijn. Daarnaast is het dan vaak nog te kostelijk als je een beperkt inkomen hebt.
Ik denk inderdaad niet dat je een indicatie van inkomen kan / mag vragen.
Ik zou dan inderdaad eerder een samenwerking zoeken met bepaalde organisaties, bv voor mensen met een laag inkomen.
Petpa schreef:Je verhaal is duidelijk op basis van je laatste post.
Alleen voor het totaal plaatje vraag ik mij nog af hoeveel sessies iemand gemiddeld nodig heeft.
josien_m_ schreef:Ik doe al 16 jaar voor de therapie met paarden 2 tarieven. Ik noem de inkomensgrens op mijn site en vertrouw op wat de mensen zelf aangeven. Ik vraag nooit naar een bewijs van inkomen. Ik weet niet of er ooit misbruik van is gemaakt, dat hoef ik ook niet te weten. Voor mij voelt het goed om zo onze hulp aan te bieden. Ik heb destijds ook wel gedacht over hen zelf een bedrag te laten noemen wat het hun waard is. Maar van mezelf weet ik dat ik niet goed een prijs zou durven noemen... Dat viel voor mij dus af.
Ik kijk er van op dat sommigen dan juist niet willen komen bij een therapeut met 2 tarieven. Ik verkoop geen brood... Maar ik ben opgeleid als maatschappelijk werker. Dan werk je vaak voor mensen met weinig inkomen. Juist ook voor die groep wil ik er zijn! Ook als zelfstandige. Maar ik vind het juist wel weer goed dat mensen het zelf moeten betalen, dat maakt ze zelf verantwoordelijk voor wat ze met de hulp kunnen, en minder afhankelijk van de hulpverlener.
cursebreaker schreef:Je zou eventueel anders 1 dag per maand een dag vrijwillig kunnen doen bv? Of 1x per 2 weken of… Dat je mensen bv de 1e vrijdag of zaterdag (whatever) van de maand laat langskomen voor niks. En dan ervan uitgaan van t goede in de mens en dat ze komen omdat ze het echt niet kunnen betalen en er geen misbruik van maken.
Evt geef je dan erbij aan; vrijwillige bijdrage maar niet verplicht. Of iets in die trant.