Nieuwe MacBook Pro of toch iets anders?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-24 17:12

Ik ben benieuwd naar je ervaringen straks!
Ik heb nu een MacBook Air uit 2013, echt een top ding, maar merk inmiddels dat die wel erg veel moeite begint te krijgen, zeker als ik weer eens 10 pagina's tegelijk open heb of marktplaats wil doorscrollen, dan laad die de foto's niet meer en begint die een beetje te trippen :+
Gebruik mijn 360 camera en drone erg veel, maar die kunnen nu sowieso niet op de laptop, dus bewerk ik via de telefoon, die inmiddels ook vol zit en waar ik op loop te vloeken, dus ik denk dat ik (als ik weer een baan gevonden heb) toch maar voor een nieuwe MacBook ga :j en dan de telefoon leeg trek, want dat is een iPhone 11 van 2 jaar oud pas, dus die moet toch echt nog wel even mee kunnen.

Rennie89

Re: Nieuwe MacBook Pro of toch iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-24 20:27

Ik laat het weten! Heb de usb adapter van Apple ook maar besteld en een Magic Mouse, dus dan kan ik het weekend in ieder geval alles uittesten.

Foto bewerkings programma uitzoeken was ook een ding, ik wil geen abonnement kopen van 25 euro per maand, maar Photoshop elements is 100 euro en dan heb je een licentie van 3 jaar, dat is prima te doen en je kan ook RAW foto’s bewerken dus dat is top!

Heb lang niet zo een dure maand gehad :Y) mijn auto’s moesten ook het 1 en ander aan gebeuren (nieuwe auto moest nieuwe winterbanden en uitlijning en oude auto moest apk plus reparatie voor de verkoop, zonder apk kan ik niet verkopen uiteraard). Ben blij als het salaris er weer is :j :')

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-24 21:15

Het Adobe fotografie abonnement (Photoshop en Lightroom) kost 12 euro per maand. Ik kan dat wel echt aanraden als je veel fotografeert. Ik zou niet meer zonder de nieuwe AI functies kunnen zoals ruisreductie en generative fill.

De magic mouse is fijn. Maar ik vind zelf het trackpad nog wat fijner. In ieder geval handig om de gestures te leren, dat werkt erg handig.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-24 00:27

Er zouden nu ook AI mogelijkheden zijn bij Photoshop elements. Ik fotografeer nu niet zo veel meer maar dat was ook vooral omdat bewerken veel energie koste en mijn laptop elke keer vast liep :Y) dus hopelijk komt daar wel verandering in. Maar ik werk gewoon fulltime en wil liever iets wat ik voor 3 jaar voor 1 vast bedrag gewoon kan gebruiken , 12 euro per maand is al praktisch 4x duurder dan elements, wellicht voor in de toekomst maar nu zie ik nog niet de noodzaak er van in. Ik heb altijd met Photoshop gewerkt (cs5) en vond het altijd top, maar ik wil geen abonnement nemen op iets, niet nu in ieder geval.

Maar thanks voor het advies! Ik dacht eerst ook aan een trackpad maar wellicht voor de toekomst, eerst maar weer wat meer fotograferen haha

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-24 08:06

Elements ken ik niet, maar je zou ook nog Gimp kunnen proberen eerst, dat is gratis.

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-24 08:18

Je zou qua bewerkprogramma ook nog naar Affinity kunnen kijken. Eenmalig bedrag (geloof toentertijd voor ongeveer €50, waarschijnlijk straks wel weer 'Black Friday" korting). Dat bevalt mij echt goed. Ik wilde ook niet zo'n abonnement voor Photoshop (daar gebruik ik het ook lang niet genoeg voor).

Gimp kon ik echt helemaal niks mee haha.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-24 08:41

Affinity schijnt ook fijn te zijn inderdaad.
Gimp lijkt vrij veel op oudere versies van Photoshop, destijds iig. Ik heb er een tijdje mee gewerkt, en op zich vond ik het prima werken, en heel uitgebreid ook.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-24 08:48

Wij gebruiken voor foto bewerking ON1 photo raw. Dat koop je gewoon. Er komt elk jaar een nieuwe versie uit, maar die hoef je niet te kopen als je niet wilt. Mijn moeder koopt die elk jaar, maar op mijn computer staat nog die van 4 jaar terug en die werkt nog altijd prima.

Is echt een fantastisch programma. Geen abbo.

Vind voor fotobewerking programma’s als ON1 of Adobe Lightroom geschikter dan Photoshop.

Affinity photo hebben wij ook. Kan praktisch alles wat Photoshop kan en heel betaalbaar. Aanrader.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-24 19:42

Ik heb toch die combi van Photoshop en lightroom voor een jaar te nemen, was een aanbieding voor 1 jaar voor 109 euro :D mocht ik het dan veel gebruiken dan verleng ik het anders ga ik kijken naar andere opties.

Morgen ga ik de MacBook helemaal installeren en configureren, ben al verbaasd over hoe mooi, licht en dun het design is!

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-24 03:54

Heb al mijn bestanden van mijn oude macbook pro naar mijn nieuwe kunnen overzetten via wifi, dat duurde even (1,5 uur) en daarna met wat hulp van adobe support de photoshop en lightroom geinstaleerd. Heb mijn muis pas zondag dus heel fanatiek kon ik nog niet bewerken maar die verwijderingstool met AI is echt geweldig! heb deze foto even snel bewerkt om te testen, met muis kan ik wel meer doen maar dit was even vlug met de vingers;

Afbeelding
mijn oude verzorgpaardje die helaas nog niet zo lang geleden ingeslapen is... maar kan nu eindelijk weer alles gaan bewerken.

mijn oude macbook pro crashde nog 2 x voordat ik alle gegevens kon overzetten, was zo bang dat ik de foto's kwijt zou zijn dus ben echt blij dat het allemaal gelukt is *\o/*

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 10:51

Fijn dat het goed gelukt is!
Wat dat betreft is Apple wel echt heel fijn. Foolproof.

Die Adobe aanbieding is fijn zeg! 9 euro per maand is geen geld.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-24 15:07

Ik was altijd gewend om te werken met Adobe (grafisch vormgeving gedaan) maar alles is zo duur geworden tegenwoordig :+ deze actie was trouwens op Groupon!

Tot zover ben ik echt blij met deze MacBook Air, super snel, goede kwaliteit, licht ook qua gewicht etc.