Auto geramd, dader doorgereden, proces loopt vast

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

kiki1976

Re: Auto geramd, dader doorgereden, proces loopt vast

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 08:36

Hier ook aan de hand gehad met de auto van mijn dochter.
Auto stond geparkeerd bij het station.
Toen ze terug kwam bij d'r auto had deze schade, zowel links achter als links voor. De auto die het had veroorzaakt stond er nog gewoon naast. Hij stond er zo beroerd naast dat ze niet eens meer in haar auto kon komen en d'r auto ook niet kon verplaatsen.
Politie gebeld, die kwamen niet, ze moest van hun handhaving maar bellen.
Die gebeld en kwamen wel. Die hebben foto's gemaakt als bewijs. Maar konden ook niet meer doen en zeiden dat dit de taak was van de politie.
Door tillen/slepen (voordeel kleine auto) de auto vrij kunnen krijgen zodat ze via de stoep weg kon.
Aangifte gedaan.
Handhaving belde, "dader" zei deze schade al te hebben op zijn voertuig.

Verzekering gebeld, deze gingen hier niets mee doen. Hun zeiden glashard, voor hetzelfde heeft zij zelf de auto er zo tussen gezet. Als je de foto's ziet is dat onmogelijk.
Kennis gebeld die advocaat is voor advies, en die gaf het advies, rechtsbijstand erop zetten.

Via Facebook geprobeerd getuigen te achterhalen.
Helaas had niemand het zien gebeuren. Wel 2 buren die bevestigde dat persoon X opeens schade had aan zijn auto.

Verzekering "dader" deed onwijs moeilijk en steeds niet meer reageren op de rechtsbijstand.
Maar na ruim een half jaar toch het schade bedrag gekregen

_soraja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 08:47

Wij hebben een jaar geleden een aanrijding in Frankrijk gehad waarbij de dader was doorgereden. Bij ons was ook alleen het nummerbord van de dader bekent.

Om de schade te kunnen verhalen moet je de verzekering van de dader aansprakelijk stellen. Als je de verzekeraar niet weet is dat erg lastig. Wij hebben toen de bond van verzekeraars ingeschakeld om de verzekering van de tegenpartij te achterhalen. Daar kun je per e-mail een verzoek indienen. Zij hebben erg goed geholpen.

Wij hebben toestemming gevraagd aan de verzekering van de dader om zelf een schade expert in te schakelen. Wachten op een expert vanuit die verzekering zou namelijk maanden duren.

Na een hoop getouwtrek hebben we het bedrag uitgekeerd gekregen. De verzekering vond namelijk meerdere keren dat er niet genoeg bewijs was. Maar met de aangifte bij de Franse politie, getuigen verklaringen bij die politie en brokstukken van het voertuig konden ze er toch niet omheen.

Het is inmiddels ruim een jaar geleden. De rechtzaak moet nog voorkomen. Die is al twee keer uitgesteld. Maar het geld hebben we na ongeveer een half jaar ontvangen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 11:52

elineAbby123 schreef:
Bij het waarborgfonds kan ik ook niet aankloppen, die melden dat ze alleen uitkeren als de dader onbekend is.

Blijkbaar ben je dus beter af als de dader níet bekend is !!

_xManadisx_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 13:12

DubbelFun schreef:
elineAbby123 schreef:
Bij het waarborgfonds kan ik ook niet aankloppen, die melden dat ze alleen uitkeren als de dader onbekend is.

Blijkbaar ben je dus beter af als de dader níet bekend is !!

Alleen als er getuigen zijn. Ik heb een keer in het donker een auto van links in mijn auto gehad, 1500 euro schade. Ik kon alleen zelf het nummerbord niet zien en geen van de andere auto's op het kruispunt is gestopt. Mensen zijn doorgereden, ik heb het allemaal zelf kunnen betalen...

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 13:44

Soms is het ook echt n crime.
Mijn oom (is Duitser) heeft in Duitsland jonge,hippe surfdude uit Nederland met zijn busje de motor van mijn brak gereden ( ook bij parkeren).
Die Motor echt flink beschadigd. Duitse politie erbij, Die jonge heeft toegegven, schadeformulier ingevuld en goed - dacht mijn oom ( en ook de politie)
Schadeformulier was alleen niet correct ingevuld kennelijk (en geheel andre maatschappij ingevuld door de jonge man en ook vals eigen adres, enz)

Dus verzekering van mijn oom kon ook niets.
Op een dag heeft mijn tante mij gebeld hierover... en toen begon de speurtocht. Foto's had ik, kenteken ook en een naam.
Duurde anderhalve dag tot ik die goede man gevonden had... jammer voor hem had ie ook een vlog van zijn actuele "surf-reis"
En verder kon je op social media zo wat alles van hem vinden, incl woonplaats en baan.
Dus hem heel vriendelijk een bericht gestuurd dat ie, als die niet geel snel in de benen komt bij terugkomst de politie kan verwachten.
Die schrok zich -terecht- een hoedje en beloofte alles meteen te regelen.
Had hem toen (omdat ie ergens aan de spaanse kust zat) 14 dagen gegeven.
En wonder boven wonder : binnen 10 dagen was alles geregeld en had mijn oom de schade uitgekeerd.

Maarja, het was ook gewoon puur geluk, dat ik a) in Nederland woon e toch n beetje fitter qua Internet ben als mijn oom van toen 75.

Maar als mijn oom op zijn verzekering had gewacht, had die tot vandaag nog niets gezien

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 13:50

Daarom ben ik allrisk verzekerd. Om dit soort dingen te voorkomen. Lijkt me zo stressvol dit.

elineAbby123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-24 15:15

Waarborgfonds gesproken die gaan niks voor me doen want dader is bekend. Nederlands Bureau gesproken die doen niks voor me want er is een Nederlandse vestiging van deze vage verzekering. Telefoonnummer wat zij van die verzekering hebben gaat direct over op een automatisch bandje die zegt de verbinding te verbreken. Wanneer ik dit aankaart zeggen zij alleen maar probeer nog even te mailen en anders weten wij het ook niet.

Ik ben inmiddels langs alle ikea kastjes en muurtjes gestuurd.. :(

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 15:24

Tjee, wat een onwijs frustrerende situatie is dit voor je.
Denk je alles op een rijtje te hebben, en dan val je blijkbaar nog tussen de wal en het schip.

Heb je al contact gezocht met het Juridisch loket?
Wellicht dat zij nog met je kunnen meedenken.

elineAbby123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-24 15:29

Jolien87 schreef:
Denk je alles op een rijtje te hebben, en dan val je blijkbaar nog tussen de wal en het schip.

Daar verdien ik helaas net te veel voor. Je mag dan maximaal 31000 bruto verdienen om daarvoor in aanmerking te komen..

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 15:30

Welke verzekering is het (de Nederlandse)?

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 15:31

elineAbby123 schreef:
Jolien87 schreef:

Daar verdien ik helaas net te veel voor. Je mag dan maximaal 31000 bruto verdienen om daarvoor in aanmerking te komen..

Ach, ook al zo zuur. :(:)
Het zit je ook allemaal wel lekker tegen in deze situatie.

elineAbby123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-24 15:53

De verzekering is Iptiq

Zelf nog nooit van gehoord en volledig onbereikbaar

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 16:08

Herkenbaar. Ik had mijn eerste eigen autootje net een week toen er iemand achter vol in knalde. Uiteindelijk heeft het verzekeringsgebeuren zo lang geduurd dat ik pas 5 maanden later geld op mijn rekening had.

nereids

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 16:09

contact opnemen met rechtsbijstand? als je dat verzekerd hebt

elineAbby123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-24 16:18

nereids schreef:
contact opnemen met rechtsbijstand? als je dat verzekerd hebt

Helaas :+

Allicht stom, maar dat is altijd achteraf..

SUSANNEx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 16:25

https://weblog.independer.nl/persberich ... rzekering/

Artikel over een dochteronderneming van Independer en iptiQ. In de Q&A er onder staat dat iemand geen contact kan krijgen, waarop Independer aangeeft dat zij hun tussenpersoon zijn en het contact via hen loopt. Misschien dat proberen?

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 16:26

Probeer het eens op social media, zet je verhaal er neer. Dat je eventueel getuigen zoekt maar t kenteken bekend is en tag er de verzekeraar van hem, jou enz bij in.
Er is geregeld ineens een stuk meer mogelijk.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 16:27

Jouw verzekering maakt zich er erg makkelijk vanaf. Jij hebt de schade niet gereden, dus zij moeten achter de verzekeringsmaatschappij van de dader aan, niet jijzelf. Het enige lastige is dat - zoals ik het begrijp - jij alleen een briefje hebt met een kenteken en geen echte verklaring van de getuigen? Qua bewijspositie zou je sterker staan als je die verklaring ook zou hebben.

Een advocaat kan je civielrechtelijk ook wel helpen in verband met de door jou geleden schade. In veel gevallen doet een aangetekende brief met een briefhoofd van een advocaat al wonderen. Een advocaat kan als het om een NL kenteken gaat de gegevens van de eigenaar van de auto opvragen bij de RDW en de eigenaar zelf aanschrijven. Dat zal inderdaad geld kosten, maar kan aan het eind bij een deal wellicht gedeeltelijk teruggehaald worden via de verzekering.

Wel balen deze hele situatie, want als je je recht wilt halen, zal dat je in ieder geval in eerste instantie zelf geld kosten.

elineAbby123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-24 16:33

mylittlejoy schreef:
Jouw verzekering maakt zich er erg makkelijk vanaf. Jij hebt de schade niet gereden, dus zij moeten achter de verzekeringsmaatschappij van de dader aan, niet jijzelf. Het enige lastige is dat - zoals ik het begrijp - jij alleen een briefje hebt met een kenteken en geen echte verklaring van de getuigen? Qua bewijspositie zou je sterker staan als je die verklaring ook zou hebben.

Een advocaat kan je civielrechtelijk ook wel helpen in verband met de door jou geleden schade. In veel gevallen doet een aangetekende brief met een briefhoofd van een advocaat al wonderen. Een advocaat kan als het om een NL kenteken gaat de gegevens van de eigenaar van de auto opvragen bij de RDW en de eigenaar zelf aanschrijven. Dat zal inderdaad geld kosten, maar kan aan het eind bij een deal wellicht gedeeltelijk teruggehaald worden via de verzekering.

Wel balen deze hele situatie, want als je je recht wilt halen, zal dat je in ieder geval in eerste instantie zelf geld kosten.

Ik heb ook een officiële getuigenverklaring van die getuige in mijn politie rapport en ook contactgegevens.

Advocaat heb ik over nagedacht maar ik durf het qua kosten echt niet aan als het op niets uitloopt.

elineAbby123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-24 16:34

SUSANNEx schreef:

Artikel over een dochteronderneming van Independer en iptiQ. In de Q&A er onder staat dat iemand geen contact kan krijgen, waarop Independer aangeeft dat zij hun tussenpersoon zijn en het contact via hen loopt. Misschien dat proberen?

Wow bedankt voor het speurwerk!!

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 16:38

elineAbby123 schreef:
mylittlejoy schreef:

Ik heb ook een officiële getuigenverklaring van die getuige in mijn politie rapport en ook contactgegevens.

Advocaat heb ik over nagedacht maar ik durf het qua kosten echt niet aan als het op niets uitloopt.

Je kunt in ieder geval de vraag stellen. Dat kost nog niets.

Eloya

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 16:55

elineAbby123 schreef:
Jolien87 schreef:

Je zou de rechtstelefoon kunnen proberen
https://www.rechtstelefoon.nl/juridisch ... i0QAvD_BwE

elineAbby123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-24 17:05

SUSANNEx schreef:

Ik wil nog niet te vroeg juichen maar ik het contact via de telefoon gehad met mintley wat weer een partner is van Iptiq dus je hebt me een klein sprankje hoop gegeven!!

Ik heb nu alles naar hen op kunnen sturen en nu ga ik heel hard duimen dat ik ook in mijn recht sta/ de schade vergoed ga krijgen

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 17:58

Ik hoop dat het snel opgelost kan worden voor je.

Hier ook de ervaring dat het erg lang kan duren. Mijn auto is een aantal jaar terug total loss gereden terwijl hij geparkeerd stond in een parkeervak in een woonwijk. Ik kon mijn spullen uit de auto halen en dat was het dan. Mijn ouders hebben destijds geholpen met een nieuwe auto, ben ik ontzettend dankbaar voor want het heeft volgens mij 4 maanden geduurd voordat ik de dagwaarde van mijn autootje terug had (dat was ook om te janken, maar vooruit). Dus als ik die hulp niet had gehad had ik zo maanden zonder vervoer gezeten.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 18:05

Als je teveel verdiend voor juridisch loket dan eventueel de rechtstelefoon een optie?? Als dit wat nu gestart is mogelijk op niets uit loopt....laten we hopen dat je echter nu het begin heb en het vlot geregeld wordt