Bedenken wat je nou weer wil eten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 16:25

Hihi, ja, zou het bewust een keuze van je ouders geweest zijn zodat zij het niet meer hoefde te bedenken? :D

Ik ben wel benieuwd war Goof vandaag gaat eten. Ik verse sperziebonen met een sateburger. En morgen shasuka, dat vind ik zo lekker als het helemaal vers gemaakt is. Lekker dopen met een naanbroodje of een ander soort brood. :9

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 16:26

Oh ik ben echt helemaal anders. Ik heb een hele vloot aan kookboeken. Niet die met 4 uur durende recepten maar met behapbare gerechten. Alles vers maar dan 15-45 minuten bereidingstijd.

Dan doe ik een snelle blader actie in een aantal kookboeken en maak ik op zaterdag een lijstje en halen we boodschappen voor de hele week. Wij zijn met 2en en ik maak altijd porties voor 2 dagen dus 4 personen.
Dan eten we gerecht 1 op maandag-woensdag, gerecht 2 op dinsdag, donderdag etc. of een variatie daarop.

Ik erger me al als ik een recept iedere maand zou maken. Dan wordt het mij al te saai.

Dus ook kook heel vaak met een recept. Ik kan het prima zonder maar ik zoek altijd weer een andere variatie. Dus niet gewoon andijvie stamp, maar andijvie stamp met worteltjes en perzik.
Of iets Aziatisch, of Perzisch of Mexicaans of of of

En in deze tijd van het jaar, als de moestuin volop oogst geeft: zoek ik 10 keer een nieuw recept met als ingrediënt courgette of tuinbonen of....

Als aanvullende richtlijn heb ik dan nog: 1 keer vlees, 1 keer vis en 1 keer vaak zonder vlees of vis. Zo komt er echt steeds iets anders op tafel.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 16:29

Ik kijk op mijn vrije dinsdag altijd mijn boeken van Project gezond door en dan beslis ik wat ik zou willen eten en doe daar gelijk een boodschappenlijstje voor maken.
En weet ik het echt niet dan ga ik voor de verspakketten staan kijken of ik maak wat we altijd lekker vinden en dat is het toscaanse kippannetje.

Als ik heel erg moe ben dan maak ik voor 2 dagen spaghetti en nog iets makkelijks.
Afgelopen 3 weken fulltime gewerkt ivm vakantie dan willen mijn hersenen echt niet meer en geen tijd om boodschappen te doen dus dan vind ik het wel prima allemaal.

Weekend uit eten geweest en gisteren lekker een grote pan soep gemaakt en dan doen we vanavond ook makkelijk.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-24 16:31

fohadie schreef:
Ik ben wel benieuwd war Goof vandaag gaat eten. Ik verse sperziebonen met een sateburger. En morgen shasuka, dat vind ik zo lekker als het helemaal vers gemaakt is. Lekker dopen met een naanbroodje of een ander soort brood. :9

Ik moet nog boodschappen doen, dus ik kom er nog op terug. Vooralsnog heb ik nog niets bedacht en heb ik ook nergens specifiek trek in. Om het makkelijk te maken _O-

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 16:32

In de zomer is het gemakkelijk. We duiken de tuin in. Salades Goof van tomaten zijn erg lekker. De peer is rijp en de komkommer, dus die gaan erbij. Vis is altijd lekker bij sla, ook kipstukjes en allerlei lekkere kruiden,zo ook gebakken piepertjes (aardappelen uit de tuin) uit de tuin.

Kip maken met meloen is ook erg lekker,of peer. Legio variaties zonder een recept te raadplegen.

Het is tomatenseizoen. Erg lekker met pasta, pesto en tonijn uit blik. Heerlijke eenvoudige maaltijd en koel geserveerd is lekker als het warm is.

Wat te denken van courgette soep met mosterd om het wat pittiger te maken. Courgette in blokjes, uien en knoflook, bouillon overheen zo dat alles er net bovenuit steekt. Lekker laten pruttelen, nadat alles eerst is aangebakken . Dan met blender mixes. Lepeltje voor lepeltje op smaak brengen met mosterd dan eventueel nog zout en peper erbij.
Met wat creme fresh in de borden serveren. Zowel koud als warm erg lekker.
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 19-08-24 16:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 16:33

Hello Fresh is echt een uitkomst voor ons, de overige 3 dagen zijn al uitdaging genoeg :')

Ik vind de porties eerder groot dan klein, trouwens.

Ik maak vanavond ravioli met ricotta en doperwtjes.
Laatst bijgewerkt door Urbanus op 19-08-24 16:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-24 16:34

Klopt Pien, ik heb gisteren een salade op met tomaat en kip en de dag ervoor pasta met tomaat en basilicum en mozzarella. Lekker!
Maar vandaag even geen tomaat haha.

_Christina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 16:40

Cchanny schreef:
Wij zijn begonnen met Hellofresh. Maar de porties zijn nu best verkleind, waardoor we met 2 personen eigenlijk voor 3 personen moesten bestellen om voldaan te zijn. Dat werd prijzige maaltijden.

Wel hebben we alle recepten bewaard.
Nu koken we daar wat uit, en bij de PicNic heb je vaak een week menu waar wij ook wat uit halen.

Ik heb ook wel eens ingevuld bij ChatGPT of gewoon op google wat ingrediënten ingevuld.

Nog kleiner?! In vergelijking met wanneer? Ik wilde binnenkort weer eens een actie meepakken, maar ik vond het 6 jaar geleden al op het randje van genoeg, dus als het nu nog minder is.. Is het ook nog steeds zo dat je er vanalles van overhoudt? Dat vond ik zo idioot, dan betaal je een fortuin om niet na hoeven denken, een maaltijd op maat te krijgen en dan moet je alsnog wat bedenken voor alle ingrediënten waar je teveel van kreeg.

paddington

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 16:40

Ik ben ook bijna elke dag koos inspiratie loos kwa eten.

Een week menu werkt bij mij niet omdat ik dan van alles in huis kan gaan halen maar als ik er die dag dan geen trek meer in heb eet ik het ook niet.

En of na een te lange of een zware werk dag heb ik geen zin meer in om lang in de keuken te moeten staan.

Door medicatiegebruik eet ik al niet veel dus dat maakt het ook niet makkelijker op.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 16:41

Sintara schreef:
Ik heb een paar standaard dingen:
Pasta bolo
Hutspot
Avg met gebakken aardappelen
Dahl
Diepvries pizza :P

Dat heb ik gewoon altijd in huis. Verder haal ik afentoe spullen voor wat anders, enchiladas broodjes pulled pork/hamburger, enzovoorts. Net wat ik tegenkom. Ergens in de week die erop komt heb ik er altijd wel een keer zin in

Goh, heb jij eerst in onze diepvriezer gekeken _O-

Hier dus ook een aantal zaken standaard in de vriezer of de koelkast (verse pasta van de appie) net als cougette en tomaten (komen meestal van het werk mee) of komkommers (idem).

Maar hier wel enige planning die wordt ingegeven door de aanbiedingen van de lokale supers en dan aangevuld met vlees wat we viavia van de stadsvarkens of de beheerde "wilde" koeien kopen. Pakketten van 3 - 6kg, genoeg voor een half jaar of zo.

Daarnaast eten we zeker drie keer per week buiten de deur, dat is pas echt top :j en 3x komt buiten de deur bij ons eten :D

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 16:44

Ik heb (in Excel) een jaarplanning. Daar heb ik een paar jaar geleden de nodige tijd in gestoken en nu hoef ik alleen maar het jaartal te veranderen en dan rolt daar het menu voor het hele jaar uit.
Ik kook altijd voor 2 dagen. De tweede portie vries ik in of eet ik de volgende dag (bijv. een gerecht met sla).
Ik doe niet aan wel/geen zin. Dan maak ik maar zin :Y) .

Het is niet helemaal in beton gegoten. Vorige week heb ik bijv. een salade gemaakt toen het zo warm was ipv een warme maaltijd.

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 16:44

Ik zit inmiddels op Hello Fresh box 188, chronisch geen inspiratie...

Goof

Re: Bedenken wat je nou weer wil eten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-24 16:46

Een jaarplanning?? Dat zou echt mijn hel zijn :')

ImLucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 16:46

Roodvos schreef:
Ik heb (in Excel) een jaarplanning. Daar heb ik een paar jaar geleden de nodige tijd in gestoken en nu hoef ik alleen maar het jaartal te veranderen en dan rolt daar het menu voor het hele jaar uit.
Ik kook altijd voor 2 dagen. De tweede portie vries ik in of eet ik de volgende dag (bijv. een gerecht met sla).
Ik doe niet aan wel/geen zin. Dan maak ik maar zin :Y) .

Het is niet helemaal in beton gegoten. Vorige week heb ik bijv. een salade gemaakt toen het zo warm was ipv een warme maaltijd.

een jaar planning?!?! hoe ziet zo iets er uit?

Goof

Re: Bedenken wat je nou weer wil eten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-24 16:47

Ik ga zo boodschappen doen, dus als iemand de ultieme tip voor een lekker gerecht heeft hoor ik hem graag :D

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 16:50

Goof schreef:
Ik ga zo boodschappen doen, dus als iemand de ultieme tip voor een lekker gerecht heeft hoor ik hem graag :D

Verse ravioli met pastasaus naar keuze.
Verse slamix met dressing naar keuze.
(Vega) gehaktballetjes erbij bakken.
Binnen 15 min. op tafel.

Marigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 16:51

Ik gebruik Chat GPT voor weekmenu’s.
Je kunt je ‘prompt’ (omschrijving of vraag die je typt) zo specifiek en gedetailleerd maken als je wilt. Voorbeeld: maak een weekmenu voor avondeten met 0 keer vlees, 2 keer vis en 5 keer vegetarisch. Gebaseerd op veel groente en andere gezonde ingrediënten. Maximaal 750 kcal per portie. Minimaal 30 eiwitten per portie. En makkelijk te bereiden binnen 30 minuten.
En tadaaaa! Je hebt een gezond en gevarieerd weekmenu.
Dan vraag ik om een lijst met ingrediënten zodat ik deze kan plakken in de app van AH of Jumbo om de boodschappen te bestellen. En je krijgt ook nog eens uitleg hoe je het moet maken.
Ik gebruik het ook om meer eiwitten te eten en beetje af te vallen. Maar de omschrijving/prompt kun je helemaal naar jouw wensen schrijven. Easy peasy.
Succes!
Laatst bijgewerkt door Marigo op 19-08-24 16:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Polarize

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 16:52

Als je een verspakket ook fijn vind is de Korean chicken bowl van AH heel lekker! Nu met het warme weer is de rauwkorst die daar bij zit ook heel fijn

LaPluche

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 16:52

Pasta pesto, met kip, broccoli, rode ui, crème fraiche en pesto
Lasagne, met wortel, selderij, ui, gehakt, passata, knoflook, mozarella en geraspte kaas.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 16:54

deksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 16:55

Wij hebben altijd standaard dingen in huis, voor in het geval niet weten wat te koken of geen zin hebben om te koken:
- Soep
- Sta zakken van Hak
- Diepvries AGV (aardappeldingen, spinazie, bloemkool, brocolli, erwten, boontjes, vega/vlees)
- Poffertjes/pannenkoeken/quiche
- Allerlei voorraad dingen zoals kidneybonen, kikkererwten, tomatenblokjes, pasta, rijst, woksausjes, kruidenpasta's, kokosmelk

Ik schrijf op wat ik kan maken met de dingen die ik in de voorraad kast heb staan. Nu staat er op dit lijstje: roti, poke bowl, iets met teriyaki saus. Als ik het even niet weet, dan kijk ik op dit lijstje. Wat er op dit lijstje komt te staan hangt eigenlijk af van de aanbiedingen. Ik koop het dan, het verdwijnt in de voorraadkast en het komt een keer op.

Op mijn vrije dag bedenk ik wat ik wil eten, doe ik boodschappen en kook ik voor 2 avonden hetzelfde. Dat scheelt weer een keer koken. Als ik of mijn vriend toch een keer na werk langs de supermarkt moeten, wordt het vaak een verspakket. Lekker makkelijk en hoef je niet over na te denken.

Ik ben dus eigenlijk wel een planner, vaak kijk ik vooruit welke dagen ik/mijn vriend gaat koken + plan ik in wat er gekookt gaat worden. Mocht het toch een keer anders lopen, is het niet erg: want we hebben altijd wel wat op voorraad en dan eten we het gerecht gewoon een andere keer. Ik vind het vooruit ''plannen'' (is meer gewoon voorruit kijken) juist handig, want vaak na werk heb ik geen energie meer om na te denken over wat ik wil eten. Dat heb ik wel op mijn vrije dag/het weekend. Wat betreft wel/geen zin hebben in het eten dat gepland staat: als ik er toch echt geen zin in heb, dan eet ik het niet en maak ik wat anders. Ik bewaar het voor de volgende dag, voor lunch of het gaat de vriezer in.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 17:04

Ik maak een planning. Ik ben er een keer goed voor gaan zitten en heb alle maaltijden die we wel eens eten en lekker vinden opgeschreven.

Dus bijv:
Macaroni
Nasi
Bami
Taco's
Enz.

Begin van de week bekijk ik wat ik die week wil gaan eten en haal daar ook m'n boodschappen voor. Kijk dan ook wel naar de aanbiedingen.

Nienke1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 17:08

Zomerdag kijk ik wat er in mijn moestuin staat
Sla ik mijn geliefde kookboek per seizoensgroente open en stel ik mijn lijstje samen.
De rest wat ik overhoud uit de moestuin weck of vries ik in.
Dit jaar wil ik daarvan een excelspreet maken daarvan want er zaten nu nog best veel groente in van vorig jaar (zonde).
Dat betekent dus hopelijk vanaf de herfst zo’n beetje kijken wat ik in de vriezer heb en daarop mijn lijstje baseren.

Betekent dat ik best veel Italiaanse gerechten eet (lekker!) en zelf pasta maak
Best ook veel nieuwe dingen probeer
Mijn man ongeveer 2 keer per week alleen kookt maar dan bv
En dat als ik gewoon Hollandse pot maak een hele week mijn man begint uit te zien spectaculairdere gerechten (terwijl hij valt onder de moeilijkere eters)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 17:10

Daarnaaast kopen we vaak groot in als de prijs serieus goed is en gaat het de vriezer in.
Nu hebben wij wel een grote kast in de garage, een kleine kast in de bijkeuken en nog een kleine vriezer bij de koelkast.
We hoeven dus niet op een kilo groente meer of minder te kijken.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 17:15

Goof schreef:
Celebi schreef:
Maar we zijn aan het overwegen om een soort randomizer met gerechten te maken die voor ons wat kiest. Of een grote pot met papiertjes. :')

Ja, best een leuk idee.
Maar ik ben dan best in staat om de briefjes net zo lang terug te stoppen en nieuwe te pakken tot ik iets in handen heb waar ik dan wel trek in heb.

Ik heb recepten die ik lekker vind maar (nog) niet uit m’n hoofd ken in de leeslijst op mn iPhone. Weet ik niet wat ik wil eten blader ik daar door :D zo vind ik altijd wel iets dat lekker is en eten we niet iedere week hetzelfde :+

Deze boboti was echt lekker :~
https://www.zout-en-peper.nl/bobotie-knorr-zelf-maken/