Op de eerste optie staat het ledikant voor de radiator. Weet niet of je die gebruikt maar ik zou daar geen bedje vlak voor zetten.
_lautje_
Geplaatst: 20-08-24 15:19
Is een badje echt nodig? Wij hadden dan de tummytub voor de kraamweek. Daarna was het gewoon af en toe mee onder de douche. Hebben we 3x zo gedaan en beviel prima. Soms even zoeken naar hoe te doen in je eentje, maar je word snel handig. En geen gesleep met water.
Verder kan je evt nog kijken naar een huisjesbed voor de oudste die iets hoger is en waaronder een speelruimte zit. Mijn middelste heeft een wat kleinere kamer en die heeft zo’n bed. Hij is iets hoger, maar niet zo hoog dat ze gevaarlijk zijn. Hij kan evt dicht met luiken. En de ruimte er onder is heerlijk om knus te spelen en gelijk opbergruimte. En zo’n bed is opzichzelf al speelgoed. Wij hebben voor alle 3 een bed van Saartje Prum. Super kwaliteit. Blijft ook leuk tot ze wat groter zijn.
Is het wel handig om die commode linksboven te plaatsen onder de schuine kant? Lijkt mij dat je dan wat weinig hoofdruimte hebt om de baby op de commode te verschonen.
Ow zo'n bedhuisje ziet er heel leuk uit! Ga ik even onthouden. Dat is misschien leuker/makkelijker dan een afscheiding en toch weinig last van het licht. Saartje Prum ga ik even googlen.
Badje doen we mogelijk weg als het te vol blijkt.
De radiator doet bijzonder weinig. De kamer is op het zuidwesten en goed geïsoleerd. Als ik de babyfoon mag geloven is het er nog nooit minder dan 19 graden geweest. Hij staat wel een kneepje open hoor, maar op lage temperatuur ivm vloerverwarming beneden. Denk dat we het ledikant uiteindelijk toch links tegen de muur zetten, maar in principe zou het moeten kunnen.
Vandaag toevallig even getest of je een beetje prettig kan staan aan de commode onder de schuining (er staat nu een ander kastje) en dat viel niet tegen. Leggen we het verschoonkussen gewoon wat meer naar links. Wil je iets uit de la hebben, moet je toch al bukken
Mijn dochter wilde ook een hoog bed (ikea kura, dus half) en durfde er vervolgens voor geen goud meer in, ook al ging dat in de winkel helemaal prima. Zo'n huisbedje zou ze ook niet durven, ze ligt niet graag opgesloten. En zoon in een peuterbed. Da's ideaal. Eventueel kun je tegen de muur dan ook een leuke combinatie van boekenplankjes ofzo maken (wij gebruiken die kruidenrekjes van 4 euro van ikea: https://www.ikea.com/nl/nl/p/bekvam-kru ... lsrc=aw.ds ideaal!) en dat scheelt alweer opbergruimte. Je badje zou ik in de badkamer zetten. Geen ruimte? Hang hem aan de muur als hij niet gebruikt wordt en klap de standaard in. Of ga gewoon voor samen douchen (eventueel in een kuip bij je onder de douche zetten als ze wat groter zijn).
Iets om over na te denken: is een speelhoek in een slaapkamer nodig? Die hebben wij bij beide kinderen niet. Wel boekjes en knuffels, maar geen speelgoed. De slaapkamer is voor rusten. De oudste is nu bijna 6 en heeft een bureautje met de donald duck juniors (haar broertje maakt ze kapot anders) en wat kleine knutseldingetjes in een ladekastje eronder en da's echt genoeg. Zeker met een baby die overdag nog veel slaapt, is een speelhoek nu eigenlijk nog niet nodig of handig.
Wat je overigens ook nog zou kunnen doen als je kindje wat groter is: een leuke klamboe om het peuterbed/grote bed. Dan heb je wel de mogelijkheid van wat privacy en rust en niet het gedoe van een los gordijn tussen twee halve kamertjes.
Oh je en je vroeg naar een meegroeibed: wij hebben dat niet gedaan. Ik vind ze niet mooi (maar da's smaak) en ik vind het steeds opnieuw kopen van hoeslakens duur. Wij zijn van ledikant 60 x 120 naar peuterbed 140 x 70 gegaan toen mijn jongste net 2 was. Wel met een grotemensenmaat-dekbed en overtrekken, zodat we die ook niet steeds opnieuw hoefden te kopen. Kost ons aan extra beddengoed alleen wat hoeslakentjes. Mijn oudste zou daar nu met bijna 6 nog steeds in passen. Gemiddeld zijn kinderen met 7 jaar ongeveer 1.25 m en dat past gewoon. Iemand zei dat het niet past als je kind woelt, maar daar heb ik geen ervaring mee. Die van mij liggen ondersteboven/dwars enz maar dat gaat prima.
Rintah
Geplaatst: 22-08-24 00:25
Hier team 1-persoons bed, zoonlief wil graag ruimte, en wou al heel snel niet meer in box/ledikant (krijsen als die er boven gehouden werd, en bij slapend wegleggen al heel snel weer wakker worden.
Hier mijn idee: blauw voor peuter, geel voor baby.
Bij het grotere bed kan je dan aan de achterzijde (en eventueel bij voeteneinde) een (half)hoge wand maken, doordat die aan bed vast zit is dat meteen extra stevig, en kan je het ook zo maken dat het niet ingrijpend is om te verwijderen. Rest spreekt daar aardig voor zich. Extra bergruimte is altijd welkom, daarom daar ook rekening mee gehouden. Zo kan je ook makkelijker/sneller opruimen en/of afwisselen qua speelgoed.
Badje zou ik dan aan achterkant van grote bed neerzetten. Bij gebruik kan je die natuurlijk neer zetten waar je wil/waar op dat moment handig is, zo zwaar zijn ze leeg niet
Bewust commode bij deur gezet, heeft baby geen/minder licht in bed als je even spiekt /nog wat weg moet leggen.
Bed dicht bij ledikant is wel fijn, dus die onder schuine gedeelte. Even kijken of dat wil qua staruimte tussen bed en commode (klopt die 1,60 trouwens? Dat is wel erg grote commode dan ) wederom achter ledikant dan nog ruimte voor evt wat kratjes met nog te grote/te kleine kleding of speelgoed/knuffels/whatever.
Ik denk dat je vooral heel veel nadenkt. Geloof me het is allemaal zo lastig niet en vaak gaat alles op zijn beloop. Mijn oudste is nu 9 en mijn jongste 1.5 jaar. Die slapen ook op 1 kamer omdat zij dit beide fijn vinden. De oudste heeft boven namelijk een hele kamer voor zichzelf maar die staat eigenlijk gewoon voor de sier.
Ik heb geen tips qua inrichting want ik ben nogal een simpel type maar bij mij ging alles mee onder de douche en zo doen we het nu eigenlijk nog steeds met de jongste. De jongste gaat ook wel eens met de oudste mee nu ze wat ouder is en dan spelen ze heerlijk met de schleich paarden in de douche. Ik heb een commode maar eerlijk gezegd heb ik hem nooit echt gebruikt behalve in het hele begin als ik der in de nacht moest verschonen. Als ik beneden was ging het verschoningslaken op de bank en boven wel op de commode maar we leefde meer beneden.
Op een bepaalde leeftijd heb ik een grondmatras gebruikt. Ik ben van de open en ontdekkende opvoeding maar in jouw geval zou ik dus een hekje van muur naar muur plaatsen zodat de kleine niet bij de oudste zijn spullen kan.
Mijn 2 meiden liggen nu op een 140 x 200 grondmatras en dat nog steeds samen. Mijn dochter van 1,5 die vermaakt zichzelf in de ochtend en gaat op der gemak spelen terwijl ik ook rustig wakker kan worden. Ook laat ze de oudste met rust op een kus en een knuffel na dan.
Maak je het niet veel te moeilijk, met eigenaarschap enzo? Je kinderen zijn nog heel jong. Als je het over 8+ jarigen hebt wordt het denk ik wel anders.