Waarom een fatbike voor je kind kopen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-24 19:41

Ik heb ook nog geen volwassene op zo’n fat bike gezien. Het zijn allemaal tieners. Ik vind ze ook doodeng.

Toen ik 16 was kreeg ik nog niet eens een nieuwe gewone fiets. Laat staan een fat bike van €1000. Mocht ik willen.

Mungbean

Re: Waarom een fatbike voor je kind kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-24 19:45

Ik vind het wel grappig dat zo‘n trend heel lokaal kan blijven. Het is een heel Nederlands probleem op dit moment.

Toevallig zag ik er gisteren eentje op de weg, maar dat was een moeder met kind erbij, dus gewoon als transportmiddel.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-24 19:47

Selina schreef:
Ik heb ook nog geen volwassene op zo’n fat bike gezien.

Ik wel. Kwamen 6 man op fatbikes midden in een bos met 40 km/h op een kruising af. Waar ik fietste. Gewoon kruisende fietspaden in een bos. Twee fiets breed, je kent ze wel. Ging nog net goed. Omdat ik goede remmen en goede reflexen had. Kon nog geen excuus van af ook.

paddington

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-24 20:36

Selina schreef:
Ik heb ook nog geen volwassene op zo’n fat bike gezien. Het zijn allemaal tieners. Ik vind ze ook doodeng.

Toen ik 16 was kreeg ik nog niet eens een nieuwe gewone fiets. Laat staan een fat bike van €1000. Mocht ik willen.

In mijn straat rijden wel een aantal volwassenen op zo"n ding.

Ik vraag mij wel altijd af hoe ze dit kunnen betalen want die houden elke maand braaf hun handje op bij de gemeente voor hun inkomen.

De onderhoud zal ook niet goedkoop zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-24 20:48

Is de fatbike een beetje de Gilera Citta van deze tijd?
Dat was ook zo'n tokkie-fiets..

Stampeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-24 20:49

Echt bizar. Ik kom ze al tijden regelmatig op het fietspad tegen met idiote snelheden. (Al vind ik de speel pedelec ook niet heel fijn). Maar laatst waren wij met onze jonge dochter op een pumptrack waar ze voor het eerste heuveltjes ging fietsen met haar sportieve fietsje. Na een tijdje kwamen er twee meiden op een fatbike aan die dezelfde rondjes gingen rijden en zodoende hebben we het een tijdje kunnen observeren. Wij gokte dat die meiden ongeveer 12/13 jaar waren en zagen dat ze echt aan het spelen waren met de fiets. Soms hadden ze hem met moeite onder controle. Maar het meest opvallende was dat ze oprecht rekening probeerde te houden met onze dochter en afstand hielden. Alleen dat ze gewoon we te jong zijn om daar een goede en veilige inschatting in te maken. Het was dat onze dochter op onze aanwijzing of uit angst ze uit te weg ging. Maar anders was het gewoonweg gevaarlijk. Het waren gewoonweg twee kinderen die met de fatbike aan het spelen waren. Enerzijds hartstikke leuk maar op de openbare weg is het gewoon te gevaarlijk. Ik snap echt niet dat er nog geen leeftijdslimiet op zit.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-24 20:50

Nielojram schreef:

Haha ja, maar vooral voor nieuw geld!

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-24 20:50

Mijn kinderen van 14 en 16 willen er geen een want 'er rijden alleen maar tokkies op zo'n ding..'
:+

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-24 20:53

Ik geloof niet dat dit de toekomst wordt en de e-bike gaat vervangen, die dingen schijnen erg oncomfortabel te zijn. Is dus puur de looks die het voor de jeugd interessant maakt, en stoerdoenerij bij de opgevoerde.
Ik kan er ook niet bij dat ouders dit aankopen voor hun kinderen, of toestaan dat hun kinderen hun geld hieraan uitgeven. Maar ik heb geen kinderen en denk daar wellicht te makkelijk over.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-24 20:55

Majabeestje schreef:
Mijn kinderen van 14 en 16 willen er geen een want 'er rijden alleen maar tokkies op zo'n ding..'
:+

Toen ik op de middelbare school zat gold dat (op mijn school) ook voor scooters. Daar kon je echt alleen mee aankomen als je anders 20km enkele reis moest fietsen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-24 20:55

Nielojram schreef:

Tiggs schreef:

Dat geldt nu toch ook?
Mensen die opeens meer geld verdienen, geen horizon kunnen zien, en dus alles uitgeven aan wat men nú van ze vindt? (Buitenkant is alles, want dat bepaald..)

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-24 20:58

Nielojram schreef:
Nielojram schreef:

Tiggs schreef:

Dat geldt nu toch ook?
Mensen die opeens meer geld verdienen, geen horizon kunnen zien, en dus alles uitgeven aan wat men nú van ze vindt? (Buitenkant is alles, want dat bepaald..)

Ja dat bedoelde ik, fatbikes zijn voor nieuw geld tokkies.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-24 21:30

Het is wel een bepaald slag jeugd wat erop rijdt inderdaad. Maar goed. Ik gok dat het binnenkort vanaf 16 jaar wordt en misschien wel met helmplicht. En dan is de lol er snel af.

ChristaMoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-24 21:32

de ellende is dan alleen dat het voor de normale fietser met een elektrische fiets, dan zeer waarschijnlijk ook helmplicht wordt omdat het dan door de "iilegalen" voor de gehele groep verpest wordt.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-24 21:34

ChristaMoor schreef:
de ellende is dan alleen dat het voor de normale fietser met een elektrische fiets, dan zeer waarschijnlijk ook helmplicht wordt omdat het dan door de "iilegalen" voor de gehele groep verpest wordt.

Maar snorscooter is ook helm toch? Gaat die harder dan een elektrische fiets? Nee toch? Een snor mag 25 km per uur, een fatbike officieel ook. Dan zou voor beiden dezelfde regels moeten gelden eigenlijk.

ChristaMoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-24 21:43

een snor was tot voor kort ook zonder helm, maar ook door de opgevoerde apparaten nu wel helmplicht.

Op zich vind ik een helm geen ramp, maar wel jammer dat dit dan wordt ingevoerd, omdat mensen zich niet aan regels kunnen houden.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-24 23:32

Nielojram schreef:

Die was ook lelijk en verdwenen.
Daar kwam helmplicht op en toen was ie foetsie

Die fatbike zijn zo lelijk ik denk niet dat de welgestelde Nederlander op zo’n lelijk ding gaat fietsen maar gewoon de e-bike of pedelac deze fietsen gaan niet verdwijnen wat iemand opperde

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-24 23:36

Ik denk dat veel kinderen zoon ding idd niet krijgen vanwege veiligheid maar er zijn ouders die hun pareltje overschatten of het gewoon niet zoveel uitmaakt en denken dat kan mijn kind wel. Doe daar een ongezonde dosis groepsdruk bij 'want iedereen krijgt een fatbike'... En t is rond.

Gewoon verbieden die dingen.

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-24 00:10

Vroeger in de jaren 80/90 kon dat allemaal nog. Nu is het echt te druk geworden voor kids met zo’n snelheid. Kids hebben nog totaal geen inzicht in het verkeer. Dat komt vaak pas na het behalen van je scooter of auto rijbewijs

In de poldergebieden zou het een fijne uitkonst zijn voor jeugd die grote stukken moeten fietsen naar school bijv, maar rondom drukkere steden/dorpen met bijv vele rotondes echt een no-go

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-24 00:22

ChristaMoor schreef:

Aangezien het aantal hoofdletsels aantoonbaar lager is bij helmgebruik, is dat toch geen raar iets?

Meestal gaat het niet mis om iets wat je zelf direct kan beinvloeden, maar onverwachte verkeerssituaties e.d.

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-24 07:34

Mijn zoon van 9 riep ook dat hij er een wilde voor als hij naar de middelbare school gaat. Ik heb meteen gezegd dat hij dat kan vergeten :-). Maar dat was bij hem, omdat hij dagelijks 20 minuten fietsen als iets heel ver vond klinken. Komt wel goed, hij zat in groep 5 :-)

Over het onderhoud, steeds meer fietsenmakers stoppen ermee vanwege de slechte kwaliteit: https://www.at5.nl/artikelen/226225/je- ... eur-wijzen

Zo zijn er meer artikelen over. Los van de slechte kwaliteit wil ik mijn kinderen graag in leven houden en ik zie niet in hoe een opgevoerde fiets daaraan bijdraagt.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-24 07:49

Volgens mij fietsen er nog maar weinig mensen überhaupt op een gewone fiets en is het grote deel elektrisch.
Ik zie niet mega veel fatbikes gelukkig.

thequeensmum

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-24 07:55

In het dorp waar ik woon zie ik bijna alleen maar kinderen in de leeftijd 12-16 op die dingen. Ze rijden als gekken, soms met zijn drieën erop gepropt. Pas in de winkelstraat man van 75 aangereden, man zwaargewond naar het ziekenhuis afgevoerd.
Dan komt er eentje langs met losse handen op zijn telefoon kijkend. ( Best knap eigenlijk).
Pas bij mijn dochter in Amsterdam en daar zie je wel wat meer ‘normale’ volwassenen op fatbikes.
Ik stel me dezelfde vragen als TS want ik snap er niks van.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-24 08:00

Amber_anne schreef:
Ik snap niet hoe ouders het geld hebben om dit soort dingen te kopen en dan hoor je iedereen maar klagen dat alles duurder wordt

Een fatbike is een stuk goedkoper dan een paard, en je zit op een paardenforum ...

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-24 08:09

Cioccolato schreef:
Volgens mij fietsen er nog maar weinig mensen überhaupt op een gewone fiets en is het grote deel elektrisch.
Ik zie niet mega veel fatbikes gelukkig.

Volgens dit onderzoek is dat nog niet zo, zie: https://www.kimnet.nl/actueel/nieuws/20 ... op-een-rij

Wel worden er sinds 2018 meer e-bikes dan gewone nieuwe fietsen verkocht. Maar ik denk dat als je in een grote stad woont, dat je beter een 'stationsfiets' kan hebben dan een dure E-Bike. Voor langere afstanden zal een elektrisch exemplaar geschikter zijn.

Ik zie hier ook niet veel fatbikes overigens, maar de helft van de tijd dat ik ze zie rijden er kinderen of jeugd op. En nog best hard soms..