Vraagje aan horeca mensen...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-24 11:46

[***] schreef:
superpony schreef:
Daarnaast vraag ik me oprecht af of je de jeugd de goede signalen meegeeft als mensen hierover vallen. Ik merk het al veel jaren, ook met personeel, dat ze met een slechte instelling komen en die toch ook wel van huis uit hebben meegekregen.
Je hoort overal; de jeugd dit, en de jeugd dat, en allemaal negatief. Maar het komt wel vaak door de ouders van die jeugd.
Wat is er slecht aan werken? Waarom moeten ze meteen rijk worden van een bijbaantje? Zie het als ene leerschool.

De pauze willen waar je recht op hebt is een slechte instelling?

Als je jezelf kapot wil werken voor je eigen zaak moet je dat zelf weten, maar ik vind het heel goed dat mensen wat meer om zichzelf denken. Ik ken meerdere mensen die zichzelf voor een baas letterlijk kapot hebben gewerkt en die niet pijnvrij van hun pensioen kunnen genieten. Tijdens hun werk stonden ze altijd bekend als die harde werkers en de jeugd was maar lui, maar waar denk je dat de baas is nu ze fysiek naar de klote zijn? Juist, nergens te bekennen.

De ene twintigjarige is de andere niet en sommigen hebben echt een killing rooster met hun studie. Ik vind het helemaal prima als ze leren om voor hun rechten op te komen. Ze zijn zelf verantwoordelijk voor regelen voor balans in hun privéleven, wat deze generatie gelukkig belangrijker lijkt te vinden dan de generaties waar meer mensen zich zonder morren laten kapotwerken voor de zakken van een ondernemer.

Precies... ik ken mensen die als twintiger hun lichaam al naar de knoppen hebben gewerkt, waren ook zo "flink" .
Wat de killing roosters voor jongeren betreft, waarom zouden er zoveel zo jong al een burnout hebben... Dat zijn lang niet altijd "sneeuwvlokjes".

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-24 12:15

verootjoo schreef:
Twintigers kunnen vaak wel meer aan dan oudere volwassenen.

Als je 20 bent kan je dit vaak wel aan en anders zoeken ze vanzelf wel wat anders. Zou er niet al teveel bovenop zitten.
Zelf deed je in je jonge jaren ws ook dingen die je nu niet meer vol kan houden :+

Dit, en het is geen 15-jarige meer waarbij mama moet ingrijpen.

Emmaa2

Re: Vraagje aan horeca mensen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-24 12:22

Ik heb jaren in de horeca gewerkt en werken tot ‘sluit’ is inderdaad vrij normaal. Je bent afhankelijk van wanneer gasten vertrekken en veel uitbaters willen liever geen mensen van het terras af vegen als de gemeente daar geen verplichting voor geeft.

In mijn ervaring is er wel meer mogelijk qua pauze, maar moet je soms even zelf je stoute schoenen aantrekken en het gewoon vragen. ‘Kan ik even tien minuten nemen om mezelf even op te frissen’ is echt een prima vraag en daar zal je tenzij er echt een strafkamp-shiftleider staat altijd ja op horen. Een andere optie is beginnen met roken en op rustige momenten even gaan roken met de koks.

Het is beunen, maar aan de andere kant kan ze zo wel lekker uren maken en geld verdienen. Als ze meer regelmaat wil kan ze beter in de supermarkt gaan werken, daar gaan ze doorgaans beter om met werktijden en pauzes.

Picopico

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-24 12:26

superpony schreef:
Ik werkte een tijdje in een groot restaurant en daar ging iedereen onder de 18 voor 23:00 naar huis. Prima, maar voor de rest best vervelend, want wij hadden met minder mensen erg veel schoon te maken bijv.

Uhm, dit is gewoon de wet? Minderjarigen mogen niet na 23:00 werken (t/m 15 jaar zelfs maar tot 19:00).

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-24 12:34

Emmaa2 schreef:
Ik heb jaren in de horeca gewerkt en werken tot ‘sluit’ is inderdaad vrij normaal. Je bent afhankelijk van wanneer gasten vertrekken en veel uitbaters willen liever geen mensen van het terras af vegen als de gemeente daar geen verplichting voor geeft.

In mijn ervaring is er wel meer mogelijk qua pauze, maar moet je soms even zelf je stoute schoenen aantrekken en het gewoon vragen. ‘Kan ik even tien minuten nemen om mezelf even op te frissen’ is echt een prima vraag en daar zal je tenzij er echt een strafkamp-shiftleider staat altijd ja op horen. Een andere optie is beginnen met roken en op rustige momenten even gaan roken met de koks.

Het is beunen, maar aan de andere kant kan ze zo wel lekker uren maken en geld verdienen. Als ze meer regelmaat wil kan ze beter in de supermarkt gaan werken, daar gaan ze doorgaans beter om met werktijden en pauzes.

Beginnen met roken is de beste tip tot nu toe :+

Het is helaas inderdaad gebruikelijk, wat niet betekent dat het wenselijk is.
Bij strandtenten misschien nog wel net wat meer. Zij zijn zo afhankelijk van het weer dat het echt hollen of stilstaan is. Lange diensten bij mooi weer horen er dan bij. Hier staat meer vrijheid in de winter tegenover. Maar dat zal voor je dochter waarschijnlijk niet op gaan.

xPabloBokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-24 12:43

Courses schreef:
Sweetgirl1 schreef:
Ik werk bij een fastfood keten en we hebben een dienst van 10 tot 21 en dan heb je 45 min pauze ( mag je kiezen half uur en kwartier of alles in 1 keer ) en diensten van 12 tot 9 met een half uur pauze. Maar soms is t rustig en gaan we eventjes ook babbelen en rustig aan.

Wellicht dat het inmiddels anders is, maar volgens mij hebben die Amerikaanse ketens een andere CAO/regeling dan horeca (kleinschalige).

Valt gewoon onder de cao horeca.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-24 12:52

girlyggirl schreef:
Vraagje... mijn dochter van 20 heeft een vakantiebaantje bij een strandtentje. Nu waren we er al achter dat het tegenwoordig heel normaal schijnt te zijn dat je wel een aanvang tijd hebt voor je dienst maar dat ze geen eindtijd hoeven geven van tevoren en je dus nooit weet hoelaat je klaar bent van tevoren.. nu is het echter haar 2e dag en was de 1e dienst van 1300 tot 2400 met een half uur pauze en de 2e van 1300 tot 0100.. ben ik nou de enigste die dit echt. uitbuiting van jongeren vind? Is dit écht een normale gang van zaken in de horeca? Mogen ze je zo weinig pauze geven en/of zolang laten werken en ben ik een overbezorgde moeder

In mijn tijd bij de horeca was dat ook wel zo ook in strandtent en soms 7 dagen achter elkaar. Geen vast inkomen wel heeeeeel veel fooi. Officiële pauze verplicht was 30minuten maar tussendoor ook wel 10min breaks die ik zelf in laste.
Ik werkte vaak van 11:00 tot in de late uurtjes. Heb het èèn seizoen gedaan. Kwa inkomen verdiende ik meer dan een heel jaar bij mijn Mac Donalds baan waar ik wel naar terug gegaan ben. Ik vond 7dagen op het strand werken vaak in de hitte gewoon net even te veel. En het ging ook aan èèn stuk door altijd druk en daardoor weinig afwisseling zeg maar.

Bij Mac Donalds was ook horeca daar was echter toen idd nog andere regels daar werkten we met een inklok systeem officieel mocht je daar 8 uur werken op èèn dag maar dit liep ook altijd uit. Was ook aan het strand trouwens dus zomers ook heel druk. Maar daar werkte ik max 6 dagen officieel 5. En meer afwisseling en ook regelmatig een paar dagen achter elkaar vrij. Dus dat was gewoon fijner werken zeg maar.

Weet je zo'n strand tend daar kon je best flink verdienen maar dat was echt hard werken een paar maanden achter elkaar. Is dat uitbuiting? Ik weet het niet. Ik had soms over de 1000 op een dag aan fooi en dat verdien je nergens. Maar tegenwoordig betalen de meeste mensen contactloos en is het kwa fooi enzo minder en vaak als er wel fooi gegeven wordt dan moet het ingeleverd worden. Dus de tijd is wel anders.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-24 13:47

De reden waarom ik er na 2 dagen mee gestopt ben. :D

Vind het bizar dat ze daar nog mensen voor kunnen vinden in deze tijd. Ik werk als planner / coördinator in de zorg (huishoudelijke hulp) en wij staan echt te springen om personeel. Van de vakantiekrachten is meer dan de helft niet gestart / niet op komen dagen / ontslag genomen na een week of gewoon altijd ziek. En dan mag je bij deze baan zelf je beschikbaarheid aangeven en zelf je werktijden bepalen (tussen 09:00-17:00), het verdiend best oke, weekenden en ‘s avonds altijd vrij, pauzes tussen de clienten, veel vrijheid, niet heel zwaar.. Maar er is werkelijk niemand te vinden die het wil doen en blijft doen in de gen Z generatie. :')

Dus hoe doet de horeca dat met zulke bizarre arbeidsomstandigheden?

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-24 13:51

Nu ik er over na denk is het natuurlijk niet normaal, maar de horeca werkt altijd al zo. Hoe warmer hoe langer de dagen hoe minder tijd voor pauze. Gauw staand een broodje onder het werk was meestal de norm. Nu zou ik het niet meer doen, maar op die leeftijd deden we het allemaal.

Emmaa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-24 14:44

Jildau schreef:

Vind het bizar dat ze daar nog mensen voor kunnen vinden in deze tijd. Ik werk als planner / coördinator in de zorg (huishoudelijke hulp) en wij staan echt te springen om personeel. Van de vakantiekrachten is meer dan de helft niet gestart / niet op komen dagen / ontslag genomen na een week of gewoon altijd ziek. En dan mag je bij deze baan zelf je beschikbaarheid aangeven en zelf je werktijden bepalen (tussen 09:00-17:00), het verdiend best oke, weekenden en ‘s avonds altijd vrij, pauzes tussen de clienten, veel vrijheid, niet heel zwaar.. Maar er is werkelijk niemand te vinden die het wil doen en blijft doen in de gen Z generatie. :')

Hetgeen wat de horeca leuk maakt is het sociale aspect (en dan met leeftijdsgenoten). Wij hadden altijd een flinke nazit na zo’n lange dag beuken en mijn collega’s waren echt mijn vrienden. Ik heb ook in de thuiszorg gewerkt en dat was vooral heel veel klusjes in hele korte tijd proppen en tegelijkertijd ook nog aan de verwachting van de cliënt voldoen om hun sociale meter te vullen. Ik vond het echt verschrikkelijk, ook al betaalde het beter dan de horeca en waren de werkomstandigheden veel beter

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-24 14:49

Dat is wel nuttig om te horen want ik snap het soms echt niet. Ik denk dan: dan ga je bij wijze van 4 ochtenden werken en kan je elke avond en het hele weekend sociaal doen en op stap.

Maar snap zeker wel dat horeca gezelliger is! Maar ik werkte liever minder voor meer geld op die leeftijd.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-24 15:20

Jildau schreef:

Omdat het heel tijd efficient is.
Ik werkte naast mijn studie ook liever een dag 16 uur aan stuk dan meerdere dagen kort.
En daarnaast leer je verbazingwekkend veel ervan achteraf gezien.

marygoround

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-24 16:15

Na ruim 10 jaar in de horeca/evenementen is het voor mij soms moeilijk voor te stellen dat mensen niet snappen dat je geen harde eindtijd kan geven. Maar dat is in veel sectoren natuurlijk echt heel anders.

Ik heb er altijd ontzettend van genoten, de hectiek, het fysieke werk, het sociale aspect. De lange dagen zijn vrij normaal ja, weinig of vlugge pauzes ook, maar geen pauze vind ik niet normaal. Maar de pauzes zijn meestal niet rond etenstijd en vaak ook lastig te plannen.

Lange dagen betekend ook makkelijk je uren kunnen maken en vaak veel fooi. Het heeft zo zijn voordelen, maar je moet er wel tegen kunnen. Dat heeft niet alleen te maken met ‘flink doen’, maar ook simpelweg of het bij je past. In mijn restaurant tijd werkte ik vaak van 12 tot sluit en ik had het dan het liefst de hele dag mega druk, lekker meters maken. Maar ik kan me ook helemaal voorstellen dat een ander daar geen trek in heeft.

Picopico

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-24 16:17

Jildau schreef:

Omdat horeca veel makkelijker te combineren valt met een opleiding. Studenten willen júíst 's avonds en in het weekend werken. Door de weeks tijdens kantooruren zijn ze al druk met school/stage. Daarbij denk ik dat de werkzaamheden ook meespelen. Schoonmaken/het huishouden vinden veel mensen gewoon echt niet leuk om te doen (ik moet er ook niet aan denken :') ). En ja, dat moet in de horeca ook, maar dat is toch minder en anders.