Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
cursebreaker schreef:Dit doet me denken aan die reclame met jongeren in een meeting met een potentiele investeerder voor hun startup ofzo. Mooi in pak op beeld, krijgen de investering, springen juichend op. Met enkel een onderbroek waist-downOverigens zit hij niet strak in pak achter het scherm als hij thuiswerk, maar boven kleding is wel vaak een netter item. Onderkleding is vaak gewoon een sport/jogging broek/korte broek wat chill zit en niet in beeld is (ik vind dat altijd Hilarisch om te zien).
Unwritten schreef:En zoals te lezen op mijn eerdere AP link, ook dan enkel bij gerechtvaardig belang en enkel wanneer er geen alternatief is. En bij grootschalig of systematisch camera gebruik komt daar mogelijk nog een verplichting tot het uitvoeren van een DPIA bij.Verplichten kan alleen met de OR, dat is een wijziging in werkoverleg. Als er geen OR is ivm bijv klein bedrijf (en ook geen PVT, personeelsvertegenwoordiging/vertegenwoordiger) dan moet er een personeelsvergadering belegd worden.
Mjelleke schreef:Weet niet of je de link van Annick75 bedoeld of van mij (hoewel mijn link hier ook geld). Maar hoewel de situatie idd verschilt, is de wet eigenlijk hetzelfde. Dat is in princiepe gewoon de AVG. En ook op kantoor heb je een zeker recht op privacyDie link die hierboven gedeeld is gaat over thuiswerken, dan heeft een werknemer er vanuit privacy belang bij om niet zijn thuisomgeving te laten zien. Bij werk op een andere kantoorlocatie is het een andere situatie.
Cambionn schreef:"Let mijn medewerker wel op bij de meeting" en "dat communiceert fijner" valt daar allemaal sowieso niet heel snel onder. Dan moet je wel een heel uitzonderlijke casus hebben voordat dat überhaupt mag, ongeacht de OR z'n mening.
KimD schreef:Ik vind het echt grappig om te zien hoeveel mensen het uit fatsoen nodig vinden. Ik doe het wel maar ook geregeld niet, zelf kan ik er echt niet om deren of iemand dit wel of niet heeft. Bij sommige denk ik 'Doe maar liever snel die webcam uit.'![]()
Die mensen wat het goed fatsoen vinden, zitten jullie dan ook strak in het pak achter de laptop aan het werk?
Cambionn schreef:Unwritten schreef:En zoals te lezen op mijn eerdere AP link, ook dan enkel bij gerechtvaardig belang en enkel wanneer er geen alternatief is. En bij grootschalig of systematisch camera gebruik komt daar mogelijk nog een verplichting tot het uitvoeren van een DPIA bij.Verplichten kan alleen met de OR, dat is een wijziging in werkoverleg. Als er geen OR is ivm bijv klein bedrijf (en ook geen PVT, personeelsvertegenwoordiging/vertegenwoordiger) dan moet er een personeelsvergadering belegd worden.
Shiloh schreef:Camerabeelden van jezelf zijn natuurlijk ook een privacy-ding. Beeldmateriaal van een persoon is een persoonsgegeven.Vind dat privacy belang een beetje een zwak argument. Al die online vergader tools hebben de optie om de achtergrond te blurren of een andere achtergrond te kiezen. En die werken prima. Dan zie je echt alleen maar de persoon en niks van het huis van die persoon.
Los van het wel of niet mogen verplichten. Ik heb het puur over dat argument an sich.
Mjelleke schreef:Omdat er een camera is. Je mag ook niet zomaar een camera op de werkvloer richten. Dingen als stiekem opnemen of screenshots maken kun je niet in een cameraloze vergaderruimte doen bijvoorbeeld. Zodra er digitaal beeld is, ongeacht of dat bewaard wordt of niet, ben je bezig met persoonsgegevens. Ook als je niet opneemt (dan wordt er namelijk wel beeld opgenomen en over het web verstuurd, wat beschermd moet worden).Een werkgever mag werknemers ook vragen om fysiek in een bepaald vergaderzaaltje te gaan zitten vergaderen, dan kun je elkaar ook zien. Waarom zou een werkgever dan niet mogen vragen dat dezelfde vergadering maar dan vanuit 2 vergaderzaaltjes met beeld en geluid verloopt? (Zonder dat het opgenomen wordt)
Exitium schreef:Nee, die link gaat om "Cameratoezicht bij organisaties" niet om "Cameratoezicht in kantoorpanden". Wanneer een organisatie cameratoezicht wil dus. En daar valt een verplichte webcam wel degelijk onder. Het maakt voor de wet echt geen reet uit of je een profesioneel CCTV systeem gebruikt of een webcam.Cambionn schreef:Die AP link gaat over camerabewaking op de werklocatie, beveiligingscamera's dus, niet over het al dan niet aan moeten zetten van een webcam als een medewerker thuis zit.En zoals te lezen op mijn eerdere AP link, ook dan enkel bij gerechtvaardig belang en enkel wanneer er geen alternatief is. En bij grootschalig of systematisch camera gebruik komt daar mogelijk nog een verplichting tot het uitvoeren van een DPIA bij.
8nnemiek schreef:Ik heb geen idee van de regels.. Maar heb misschien wel een paar tips voor het 'ik zie mezelf niet graag' gedeelte. Allereerst doet een goede webcam al heel veel. Het voordeel van een externe webcam is ook dat je deze wat verder weg kan plaatsen zodat je minder groot in beeld bent. Maar nog belangrijker: goede belichting. Klinkt heel raar, maar hoe beter het licht, hoe meer lampen je aan hebt, hoe beter je eruit ziet. En dat licht moet op jou vallen, dus je zit liefst met je gezicht naar het raam of naar de lamp gericht. Dan heeft je beeld veel minder ruis, krijgt je huidskleur zijn normale kleur in plaats van oranje-rood en vallen oneffenheden in je gezicht minder op. Fel licht van achteren, dus een raam zichtbaar in de camera, wil je juist vermijden.
Ik heb zelf een heel erg felle plafondlamp die we normaal eigenlijk alleen als werklicht gebruiken bij het klussen, maar die gebruik ik dus ook met videogesprekken, en dat doet zo veel!
Mjelleke schreef:Die link die hierboven gedeeld is gaat over thuiswerken, dan heeft een werknemer er vanuit privacy belang bij om niet zijn thuisomgeving te laten zien. Bij werk op een andere kantoorlocatie is het een andere situatie.
Shenavallie schreef:TS, als het toch maar één keer per week overleg wordt, waarom dan niet een sessie met z'n allen op het hoofdkantoor zelf in plaats van zo'n (in mijn ogen stom) digitaal overleg? Tenslotte ben je er toch al regelmatig (weet niet of dat ook geldt voor de andere collega's van de dependence).
Shenavallie schreef:TS, als het toch maar één keer per week overleg wordt, waarom dan niet een sessie met z'n allen op het hoofdkantoor zelf in plaats van zo'n (in mijn ogen stom) digitaal overleg? Tenslotte ben je er toch al regelmatig (weet niet of dat ook geldt voor de andere collega's van de dependence).
veerledec schreef:Je kan in Teams je focus van je webcam ook 'zachter' maken, dat en een goede webcam scheelt veel.
Celebi schreef:Zonder gekheid, ik denk dat je er goed aan doet om gewoon die camera aan te zetten omdat het inderdaad niet zo'n vreselijk besluit is en jouw collega's het inderdaad vast fijn vinden om tegen een gezicht te praten ipv een zwart scherm.
Het kan trouwens helpen om de hoek van je camera iets te veranderen. Net ander licht helpt soms enorm met hoe je eruit ziet op het beeld. Neemt niet weg dat het waarschijnlijk meevalt en je er vast gewoon prima bij zit. Dat soort positieve gedachten zijn altijd goed om erbij te houden.
gomir schreef:Ik denk dat het niet zozeer een kwestie van wantrouwen is dat je anders niet actief betrokken bent, maar wel een kwestie van fatsoen. Ik voel me ook echt gehandicapt als ik tegen zo'n zwart scherm aan het praten ben en de reacties van de anderen niet kan zien. Dat komt de interactie en kwaliteit van discussie echt niet ten goede.
Hier zijn er echt bijna geen vergaderingen waarbij mensen hun camera uitzetten (informerende stafbrede besprekingen met +/- 100 man uitgezonderd). En als de camera al uitgaat is het met excuses ivm slechte internetverbinding/noodgedwongen onderweg naar een overleg elders etc.
CrazyCat schreef:Als je in een gewone vergadering zit ben je ook in beeld toch. En voor de mensen die het vervelend vinden om tegen een zwart vakje te praten: telefoneren jullie nooit?
Het is niet verplicht (moet door de OR goedgekeurd worden of zoiets), maar in een vergadering zou ik uit goed fatsoen mijn camera aan hebben.