Mag een werkgever verplichten om een webcam in te schakelen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 18:08

Bij mijn man (waar ze sinds corona idd volledig thuis zijn gaan werken en waar ondertussen nog steeds 3 dagen thuisgewerkt word) word dit idd wel ook vaker tijdens meetings/presentaties/workshops een soort van verwacht, zodat ze wel kunnen zien of mensen er een beetje ‘bij zijn’, maar niet verplicht - en zie je dus idd genoeg camera’s uitstaan. Mijn man heeft hem wel Altijd aan staan maar hij heeft een leider/voorbeeld functie dus in zijn opinie is dat wel zo netjes om altijd te doen - zeker omdat hij zich vaak ook moet voorstellen met internationale meetings e.d. en dat mensen dan een beeld hebben erbij. Overigens zit hij niet strak in pak achter het scherm als hij thuiswerk, maar boven kleding is wel vaak een netter item. Onderkleding is vaak gewoon een sport/jogging broek/korte broek wat chill zit en niet in beeld is (ik vind dat altijd Hilarisch om te zien). Wanneer hij naar kantoor gaat is het een nette spijkerbroek, net shirt/hemd en nette schoenen bv.

Bij mijn vorige werkgever waar ik online trainingen had en volledig vanuit thuis werkte, konden ze dit idd niet verplichten maar was het wel zeer gewenst tijdens de trainingen en 1 op 1 met de managers, maar waren er in de groepstrainingen idd genoeg wie de camera uit lieten - ik zelf ook het gros van de tijd, op het voorstel rondje na. Met de 1 op 1 gesprekken met de manager had ik de camera wel aan.

Unwritten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 18:18

Ik heb hem bij actieve overleggen eigenlijk altijd aan, zeker in kleinere groepen. Doe hem alleen uit als de deurbel gaat bijvoorbeeld, maar dat geef ik dan ook even aan. Als een meeting wordt opgenomen gaat hij altijd uit bij mij, maar daarin ben ik niet de enige. Dan doe ik hem echt alleen aan als ik bijvoorbeeld een presentatie moet geven of inspraak doe. Bij de grotere / luistermeetings, dus met veel presentaties heeft eigenlijk niemand zijn camera aan behalve de spreker. Degenen die niet opletten / hem voor de vorm ingebeld hebben vallen toch wel door de mand, hoe vaak ik geen mensen nog ruim na de meeting erin zie hangen _O-

Verplichten kan alleen met de OR, dat is een wijziging in werkoverleg. Als er geen OR is ivm bijv klein bedrijf (en ook geen PVT, personeelsvertegenwoordiging/vertegenwoordiger) dan moet er een personeelsvergadering belegd worden.

Mjelleke

Re: Mag een werkgever verplichten om een webcam in te schakelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 18:24

Die link die hierboven gedeeld is gaat over thuiswerken, dan heeft een werknemer er vanuit privacy belang bij om niet zijn thuisomgeving te laten zien. Bij werk op een andere kantoorlocatie is het een andere situatie.

Cambionn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 18:28

cursebreaker schreef:
Overigens zit hij niet strak in pak achter het scherm als hij thuiswerk, maar boven kleding is wel vaak een netter item. Onderkleding is vaak gewoon een sport/jogging broek/korte broek wat chill zit en niet in beeld is (ik vind dat altijd Hilarisch om te zien).
Dit doet me denken aan die reclame met jongeren in een meeting met een potentiele investeerder voor hun startup ofzo. Mooi in pak op beeld, krijgen de investering, springen juichend op. Met enkel een onderbroek waist-down _O- .

Unwritten schreef:
Verplichten kan alleen met de OR, dat is een wijziging in werkoverleg. Als er geen OR is ivm bijv klein bedrijf (en ook geen PVT, personeelsvertegenwoordiging/vertegenwoordiger) dan moet er een personeelsvergadering belegd worden.
En zoals te lezen op mijn eerdere AP link, ook dan enkel bij gerechtvaardig belang en enkel wanneer er geen alternatief is. En bij grootschalig of systematisch camera gebruik komt daar mogelijk nog een verplichting tot het uitvoeren van een DPIA bij.

"Let mijn medewerker wel op bij de meeting" en "dat communiceert fijner" valt daar allemaal sowieso niet heel snel onder. Dan moet je wel een heel uitzonderlijke casus hebben voordat dat überhaupt mag, ongeacht de OR z'n mening.

Mjelleke schreef:
Die link die hierboven gedeeld is gaat over thuiswerken, dan heeft een werknemer er vanuit privacy belang bij om niet zijn thuisomgeving te laten zien. Bij werk op een andere kantoorlocatie is het een andere situatie.
Weet niet of je de link van Annick75 bedoeld of van mij (hoewel mijn link hier ook geld). Maar hoewel de situatie idd verschilt, is de wet eigenlijk hetzelfde. Dat is in princiepe gewoon de AVG. En ook op kantoor heb je een zeker recht op privacy ;) . Het is enkel dat de belangen en opties verschillen wat de uitkomst anders kan maken.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 18:44

Vind dat privacy belang een beetje een zwak argument. Al die online vergader tools hebben de optie om de achtergrond te blurren of een andere achtergrond te kiezen. En die werken prima. Dan zie je echt alleen maar de persoon en niks van het huis van die persoon.

Los van het wel of niet mogen verplichten. Ik heb het puur over dat argument an sich.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 18:49

Ja die achtergronden werken prima. Mijn man werkt met Teams en die zit echt midden in de woonkamer aan de eettafel te werken en heeft altijd de camera aan. Alleen als ik echt vlak naast hem ben als ik iets bij de tafel doe, zie je af en toe iets voorbij komen maar voor de rest zie je echt helemaal niks van wat in de achtergrond gebeurd.

Camion // Het ziet er ook echt mega komisch uit soms haha. Dat idee is het idd wel ja, van die reclame. Moesten z’n directe collega’s eens weten :’) Zijn allemaal van die nette managers enz. _O-

Mjelleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 18:55

Een werkgever mag werknemers ook vragen om fysiek in een bepaald vergaderzaaltje te gaan zitten vergaderen, dan kun je elkaar ook zien. Waarom zou een werkgever dan niet mogen vragen dat dezelfde vergadering maar dan vanuit 2 vergaderzaaltjes met beeld en geluid verloopt? (Zonder dat het opgenomen wordt)

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 19:06

Cambionn schreef:
"Let mijn medewerker wel op bij de meeting" en "dat communiceert fijner" valt daar allemaal sowieso niet heel snel onder. Dan moet je wel een heel uitzonderlijke casus hebben voordat dat überhaupt mag, ongeacht de OR z'n mening.

Dan zou ik als werkgever zeggen 'prima, we doen de meetings voortaan in persoon op kantoor'.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 19:37

KimD schreef:
Ik vind het echt grappig om te zien hoeveel mensen het uit fatsoen nodig vinden. Ik doe het wel maar ook geregeld niet, zelf kan ik er echt niet om deren of iemand dit wel of niet heeft. Bij sommige denk ik 'Doe maar liever snel die webcam uit.' :')

Die mensen wat het goed fatsoen vinden, zitten jullie dan ook strak in het pak achter de laptop aan het werk? :))

Hier ook dit ja, bij teammeetings e.d. is 'ie meestal aan, soms niet. Bij klantmeetings wel altijd aan, en bij één op één overleggen als we elkaar even bellen laat ik het meestal van de ander afhangen. Doet die zijn of haar camera aan, dan doe ik 'm ook aan. Laat diegene 'm uit, dan laat ik 'm ook uit.

Cambionn schreef:
Unwritten schreef:
En zoals te lezen op mijn eerdere AP link, ook dan enkel bij gerechtvaardig belang en enkel wanneer er geen alternatief is. En bij grootschalig of systematisch camera gebruik komt daar mogelijk nog een verplichting tot het uitvoeren van een DPIA bij.

Die AP link gaat over camerabewaking op de werklocatie, beveiligingscamera's dus, niet over het al dan niet aan moeten zetten van een webcam als een medewerker thuis zit.

Cambionn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 20:13

Shiloh schreef:
Vind dat privacy belang een beetje een zwak argument. Al die online vergader tools hebben de optie om de achtergrond te blurren of een andere achtergrond te kiezen. En die werken prima. Dan zie je echt alleen maar de persoon en niks van het huis van die persoon.

Los van het wel of niet mogen verplichten. Ik heb het puur over dat argument an sich.
Camerabeelden van jezelf zijn natuurlijk ook een privacy-ding. Beeldmateriaal van een persoon is een persoonsgegeven.

Mjelleke schreef:
Een werkgever mag werknemers ook vragen om fysiek in een bepaald vergaderzaaltje te gaan zitten vergaderen, dan kun je elkaar ook zien. Waarom zou een werkgever dan niet mogen vragen dat dezelfde vergadering maar dan vanuit 2 vergaderzaaltjes met beeld en geluid verloopt? (Zonder dat het opgenomen wordt)
Omdat er een camera is. Je mag ook niet zomaar een camera op de werkvloer richten. Dingen als stiekem opnemen of screenshots maken kun je niet in een cameraloze vergaderruimte doen bijvoorbeeld. Zodra er digitaal beeld is, ongeacht of dat bewaard wordt of niet, ben je bezig met persoonsgegevens. Ook als je niet opneemt (dan wordt er namelijk wel beeld opgenomen en over het web verstuurd, wat beschermd moet worden).

Exitium schreef:
Cambionn schreef:
Die AP link gaat over camerabewaking op de werklocatie, beveiligingscamera's dus, niet over het al dan niet aan moeten zetten van een webcam als een medewerker thuis zit.
Nee, die link gaat om "Cameratoezicht bij organisaties" niet om "Cameratoezicht in kantoorpanden". Wanneer een organisatie cameratoezicht wil dus. En daar valt een verplichte webcam wel degelijk onder. Het maakt voor de wet echt geen reet uit of je een profesioneel CCTV systeem gebruikt of een webcam.

Nog afgezien van dat een thuiswerkplek als werkplek geld (en tegelijkertijd ook als privéruimte). Daar is ook al jurispudentie over.

Dit is (naast mijn hobby/passie) mijn werk overigens, data security & privacy. Zowel bij particulieren als grote internationale bedrijven, en alles daartussen. Ik bedenk dit niet zo ter plekke ofzo ;) . De link is als extra bron, dan hoef ik zelf niet alles te herhalen en kan men zien dat ik het niet uit mijn duim zuig. Niet dat ik puur net ff alles opzoek voor dit topic.

Gruis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-24 09:06

8nnemiek schreef:
Ik heb geen idee van de regels.. Maar heb misschien wel een paar tips voor het 'ik zie mezelf niet graag' gedeelte. Allereerst doet een goede webcam al heel veel. Het voordeel van een externe webcam is ook dat je deze wat verder weg kan plaatsen zodat je minder groot in beeld bent. Maar nog belangrijker: goede belichting. Klinkt heel raar, maar hoe beter het licht, hoe meer lampen je aan hebt, hoe beter je eruit ziet. En dat licht moet op jou vallen, dus je zit liefst met je gezicht naar het raam of naar de lamp gericht. Dan heeft je beeld veel minder ruis, krijgt je huidskleur zijn normale kleur in plaats van oranje-rood en vallen oneffenheden in je gezicht minder op. Fel licht van achteren, dus een raam zichtbaar in de camera, wil je juist vermijden.
Ik heb zelf een heel erg felle plafondlamp die we normaal eigenlijk alleen als werklicht gebruiken bij het klussen, maar die gebruik ik dus ook met videogesprekken, en dat doet zo veel!

Bedankt voor deze lieve tips :) ! Hier ga ik zeker wat mee doen. Ik kan echt zo van balen hoe ik eruit zie (op beeld) dat het serieus mijn ochtend kan verpesten. Gepaard met een ongezond stukje sociale angst is in beeld zitten gewoon niet mijn lievelingsding.
'Verbergen voor mij' ga ik dan ook zeker doen. Ik wist niet dat het kon, dus dank ook voor die tip. Fijn dat jullie allemaal zo meedenken!
Verder vind ik het heel interessant om jullie meningen allemaal te lezen. Ik kan me best voorstellen dat het lastig overlegt als je tegen een zwart scherm aanpraat. Eén op één overleggen doe ik hem bijna altijd wel aan (of we doen hem beide uit en dan hebben we gewoon een 'telefoongesprek'). Zelf kan het me ook echt niet interesseren of iemand anders de camera aanheeft. Meestal kijk ik toch niet echt naar het beeld omdat we informatie (tabellen/cijfers) on the side hebben, ik meetyp wat er wordt afgesproken of iets anders.

@Cambionn, bedankt voor je professionele bijdrage! Erg leuk om eens te weten hoe het zit, en ook goed om te weten dat je als werknemer best goed 'beschermd' wordt.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 09:22

Bij mijn vorige werkgever moesten we ook veel vergaderen via Teams. Bij een grote call met veel deelnemers werd verzocht zowel je camera als je microfoon uit te zetten ivm de verbinding.

Ik vind vergaderen via Teams echt niet zo fijn. Heb ook wel klantgesprekken via Teams gedaan en dat was an sich prima. Hoewel ik het enorm miste om gewoon op kantoor aanwezig te zijn met mijn collega's en ook 'normale' klantgesprekken te hebben.

Inmiddels werk ik hier niet meer en ga ik heel wat anders doen, maar ik snap wel de weerstand die sommigen ervaren.

Bo_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 09:35

Mjelleke schreef:

Ik veranderde altijd mijn achtergrond naar bergen of strand. Ik had veel meetings met klanten en dus wel webcam aan, maar goed niet iedereen hoeft mijn huis te zien. Dus paste de achtergrond aan.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 09:41

De meeste bedrijven hebben sowieso voor een uniforme bedrijfsachtergrond voor klantencontact, dat vind ik ook correct.
Voor interne dingen kun je doorgaans zelf wel wat kiezen maar meestal leidt het enkel af.

Overigens doe ik niet altijd mijn camera aan als het geen geplande meeting is maar gewoon een snel spontaan telefoontje via teams.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 10:13

TS, als het toch maar één keer per week overleg wordt, waarom dan niet een sessie met z'n allen op het hoofdkantoor zelf in plaats van zo'n (in mijn ogen stom) digitaal overleg? Tenslotte ben je er toch al regelmatig (weet niet of dat ook geldt voor de andere collega's van de dependence).

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 10:13

Je kan in Teams je focus van je webcam ook 'zachter' maken, dat en een goede webcam scheelt veel.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 10:27

Shenavallie schreef:
TS, als het toch maar één keer per week overleg wordt, waarom dan niet een sessie met z'n allen op het hoofdkantoor zelf in plaats van zo'n (in mijn ogen stom) digitaal overleg? Tenslotte ben je er toch al regelmatig (weet niet of dat ook geldt voor de andere collega's van de dependence).

Ik denk dat veel bedrijven er ook van zouden profiteren als gerichter ingegaan wordt op hoe je effectieve viruele gesprekken voert. Voor veel mensen veroorzaakt dit onnodige stress.
Persoonlijk maakt het voor mij inmiddels nauwelijks nog een verschil.
Binnen het bedrijf waar ik werk is er ook een teamleader die altijd virueel is omdat ze in het buitenland woont. Spannend detail is dat dit team het meest tevredene en meest efficiente team is binnen het bedrijf.

Wat ik destijds nog spannend vond was virtueel auditeren van een productie site, maar dat ging nog verbazingwekkend efficient.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 10:28

Of juist een hele slechte camera kopen, dan zien anderen niet meer dan een paar pixels van je. :+

Zonder gekheid, ik denk dat je er goed aan doet om gewoon die camera aan te zetten omdat het inderdaad niet zo'n vreselijk besluit is en jouw collega's het inderdaad vast fijn vinden om tegen een gezicht te praten ipv een zwart scherm.

Het kan trouwens helpen om de hoek van je camera iets te veranderen. Net ander licht helpt soms enorm met hoe je eruit ziet op het beeld. Neemt niet weg dat het waarschijnlijk meevalt en je er vast gewoon prima bij zit. Dat soort positieve gedachten zijn altijd goed om erbij te houden. :)

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 10:31

Als je in een gewone vergadering zit ben je ook in beeld toch. En voor de mensen die het vervelend vinden om tegen een zwart vakje te praten: telefoneren jullie nooit?

Het is niet verplicht (moet door de OR goedgekeurd worden of zoiets), maar in een vergadering zou ik uit goed fatsoen mijn camera aan hebben.

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 10:32

In het specifieke geval van TS zit ze in een kantooromgeving voor de online-overleggen. Dus omwille van privacy ivm thuisachtergrond gaat dat niet op. Maar ook op een werklokatie kan je de achtergrond prima blurren, zeker als er mensen achter je langs lopen bijvoorbeeld.

Wil je het als werkgever verplichten en je moet dit via de OR laten gaan, ala. Dan moet je dat als werkgever maar doen. Kan je ook nooit gezeur krijgen en dan is het voor iedereen helder.

Maar een beetje volwassen organisatie zou toch prima zelf afspraken erover kunnen maken zonder eerst een juridisch verhaal? Wij hebben gewoon een gentleman’s agreement bij online meetings: camera aan, tenzij je inbelt vanuit de auto (voor buitendienstmedewerkers). Ik vind mezelf zien ook niet leuk maar ach. Je went eraan… als ik onderweg ben tijdens een online overleg en ik hoef niet naar een powerpoint te kijken, dan luister ik met de camera uit. Als er slides worden gepresenteerd waar ik naar moet kijken, dan zoek ik een parkeerplaats op en kijk ik mee. Ad hoc meetings hebben we niet dus ik kan goed plannen om te stoppen op een parkeerplaats als het nodig is.

Voor de presenter in een online vergadering is het killing om naar zwarte vakjes te kijken. Zeker als het een kleine groep betreft. In een hele grote groep is het wat minder bezwaarlijk. Zet dan wel je camera even aan, als je wat gaat zeggen. Wel zo netjes dat je dan gezien wordt.

Gruis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-24 10:40

Shenavallie schreef:

Lijkt me ook het leukste en meest interactief. Ik ben er op een vaste dag per week (dat mag helaas niet anders) en de vergadering is simpelweg op een andere vaste dag ingepland. Mijn collega's zijn niet zo vaak op het hoofdkantoor als ik (zeg maar gerust nooit).

veerledec schreef:
Je kan in Teams je focus van je webcam ook 'zachter' maken, dat en een goede webcam scheelt veel.

Dit ga ik ook proberen, thanks :j !

Celebi schreef:
Zonder gekheid, ik denk dat je er goed aan doet om gewoon die camera aan te zetten omdat het inderdaad niet zo'n vreselijk besluit is en jouw collega's het inderdaad vast fijn vinden om tegen een gezicht te praten ipv een zwart scherm.

Het kan trouwens helpen om de hoek van je camera iets te veranderen. Net ander licht helpt soms enorm met hoe je eruit ziet op het beeld. Neemt niet weg dat het waarschijnlijk meevalt en je er vast gewoon prima bij zit. Dat soort positieve gedachten zijn altijd goed om erbij te houden. :)

Ik heb eerlijk gezegd ook geen zin om er een gruwelijke discussie over aan te gaan, dus ik was zeker van plan om het gewoon te doen. De vraag hier was meer uit interesse! En inderdaad, ik zal proberen wat aardiger voor mezelf te zijn en negatieve gedachtes te weerstaan. :7

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 10:56

gomir schreef:
Ik denk dat het niet zozeer een kwestie van wantrouwen is dat je anders niet actief betrokken bent, maar wel een kwestie van fatsoen. Ik voel me ook echt gehandicapt als ik tegen zo'n zwart scherm aan het praten ben en de reacties van de anderen niet kan zien. Dat komt de interactie en kwaliteit van discussie echt niet ten goede.

Hier zijn er echt bijna geen vergaderingen waarbij mensen hun camera uitzetten (informerende stafbrede besprekingen met +/- 100 man uitgezonderd). En als de camera al uitgaat is het met excuses ivm slechte internetverbinding/noodgedwongen onderweg naar een overleg elders etc.

Ik ben het hier mee eens :j

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 11:13

Ik doe het ook vooral voor mezelf. Met camera aan blijf ik mijn volledige aandacht bij de meeting houden ;)

F2F werkt uiteindelijk nog het best met discussies, vooral door de aandacht bij het topic en de non-verbale communicatie, die je mist als iedereen zijn/haar camera uitzet.

Sodera

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 11:21

CrazyCat schreef:
Als je in een gewone vergadering zit ben je ook in beeld toch. En voor de mensen die het vervelend vinden om tegen een zwart vakje te praten: telefoneren jullie nooit?

Het is niet verplicht (moet door de OR goedgekeurd worden of zoiets), maar in een vergadering zou ik uit goed fatsoen mijn camera aan hebben.

Dat ligt er dus volledig aan waar het over gaat voor mij..

Is het 1 op 1 iets wat binnen 5 minuten klaar is en dus eigenlijk een telefoontje over Teams is, vind ik het prima om dat zonder camera te doen.

Een overleg met 1, 2, 3 of 4 mensen wat een overleg is zonder presentates/scherm delen, vind ik het echt heel vervelend om geen cameras aan te hebben. Ik vraag me dan toch af of diegene met het zwarte schermpje actief mee doet..

Grote meetings met >10 mensen waarbij 1 iemand presenteert, vind ik het allemaal wel prima en is het idd bijna beter als cameras uit zijn en iedereen op mute is.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 11:31

Een collega van mij had een foto van zichzelf op zijn werkplek als die achtergrond in Teams weet je wel. Dus die kon gewoon weglopen zonder dat je merkte dat hij er niet was :+

Maar ik ben het er mee eens dat het beter overlegt als je je collega's kunt zien, kunt zien hoe ze reageren, wat hun lichaamstaal is enz.