Hoe mol bestrijden?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 21:38

Thioro schreef:
Mijn oplossing? Het gras hoger laten groeien, dan zie je de hopen niet :+ .
Heb een tijdje ijverig klemmen gezet.
De hond graaft ook graag de hopen uit (wat dan een krater van 1m2 geeft, niet persé beter).
De katten gebruiken het als kattenbak.
De kippen graven de hopen ook uit.

Maar niets of niemand houdt die badass mollen tegen.

Dus ...

Ik laat het gras hoger groeien :') .

Zo van, "if you cannot defeat them, join them." :')

Ik denk dat op de loer liggen met schep, en op het juiste moment uitgraven en in de emmer doen en ver weg loslaten nog het meest diervriendelijk is... En effectief. :j
Al die huismiddeltjes werken niet.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 21:40

billy3105 schreef:
https://www.landbouwwinkel.nl/mauki-mollenbestrijder-en-muizendoder.html?srsltid=AfmBOorFyTQf1Ew-7GQQ5MmyduRvSitW9o3hXN0eIWSyw0Z-U9UbmRQLWij hebben deze. Klemmen e.d. moet je weer leeghalen etc dat wilde wij niet.

Deze zet je op een hoop, en dan komt de uitlaat damp ergens aan het einde van de gang weer omhoog. Molletje gaat slapen en nergens meer last van. We hadden werkelijk 3000m2 aan mollen. Iedere stap die je zette kwam je wel op een molshoop te staan. 2 zaterdagen met dit ding aan de gang geweest. En nu hebben we helemaal niks meer. Heel soms een enkeling die ook mag gaan slapen. Voordeel is ook dat wij ze niet naar de buren jagen

Slang aan de uitlaat van je grasmaaier, slang in de mollengang en je hebt min of meer hetzelfde effect denk ik zo maar... Het is het proberen waard. Tank brandstof is een stuk minder geld dan zo'n ding.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Hoe mol bestrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 21:45

>;) die loopt op accu...

Oude 2 takt motor iets teveel mengsmering en is ook goedkoper

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 21:55

Ik wil wel voor minder dan €2200 een mol uit een klem halen.

Hier ook gewoon klemmen. Ik had eerst zo’n piep en tril ding en daar staken ze me gewoon de gek mee. Dat leek eerder mollen aan te trekken dan te verjagen. Flesjes ook gedaan. Maar voordat ze weg weg zijn, moeten ze hier bijna altijd onder een sloot door. En heen kan wel blijkbaar, maar terug echt niet.
Dus ondanks dat ik het prachtige beestjes vind, en super schattig met hun neusjes en grijp pootjes… zet ik klemmen.

Suziiiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 22:11

Ik vind het ook super lastig. We hebben zo'n trilding in de grond maar we worden gek van alle molshopen. Het probleem is ook dat het precies naast en onder onze nieuwe tuinafscheiding is waardoor de palen los gaan zitten. Ik wil ook het liefst diervriendelijk maar het trilding lijkt niet te helpen.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 22:38

Kreeg de tip trouwen om een ijzeren pin de grond in te slaan, en daar een plastic frisdrankfles op de kop op zetten. Het gekletter van de fles tegen de pin geeft vervelende geluiden voor de mol blijkbaar (nog niet getest in de praktijk )

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 07:04

Als iemand een mol kan vangen, moet je die sowieso in de gang begraven. Mollen zijn territoriaal en doordat er dan een andere (dode) om onder de grond zit, blijft een nieuwe alvast een hele tijd weg.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 13:49

We vonden laatst een dode mol op de oprit. Die hebben we helaas dus niet in zoon tunnel gestopt.. Hadden we maar gedaan.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 13:53

Ik heb het anders opgelost. Heel veel mollen en hopen in mijn tuin, in het voorjaar bij de eerste keer maaien is het hoop na hoop. Ik hergebruik het omhoog gegraven zand nu om bakken te vullen of bij planten. Anders vlak ik het, en gek genoeg na een paar keer maaien komt er eigenlijk geen hoop meer bij tot het voorjaar erop.

De beestjes doen nuttig werk, vangen schadelijke bodembewoners en zorgen voor een goede afwatering van de grond. Zolang er geen dieren in kunnen stappen met pootjes klein genoeg om er in te passen zou mijn voorkeur zijn laten zitten.

Vangen en doden omdat het mooier is zou voor mij echt een stap te ver gaan. Geluid kunnen andere dieren last van hebben en verder werkt er eigenlijk toch niet zo veel tegen.

Cherdenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 13:57

Captain schreef:
We hebben er 3. :') Maar ze vangen liever muisjes.

Kattenstront in de hopen doen.
Tip gezien en werkt ansich wel.
Ik ben helaas wat dieronvriendelijker en doe gedode mollen in de hoop. Dan blijven ze wel een tijd weg.

Glazen flessen, frisdrank fles, staaf met geluid en trilfunctie werkt helaas allemaal niet.

Als je een kleine tuin hebt kun je er ook zo'n mollennet onder je gazon laten plaatsen.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 14:22

Ik vraag me altijd af waarom mensen zo slecht lezen bij topics. TS vroeg diervriendelijk (wat haar enorm siert) :)

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 14:45

pien_2010 schreef:
Maar dat kost meer dan 2000 euro. Wouw, dat vind ik echt teveel geld hoor......

Klopt, wij rekende vlug wat het zou gaan kosten aan klemmen (en een mannetje die die ook leeg) en je grasmat heel houden. En dat we het dan met een jaar of 3/4 er wel uit zouden hebben met de hoeveelheid mollen die hier zaten. Het was een werkelijke plaag. Nu komt ie misschien 1 a 2 keer per jaar voor 2 molshopen uit de opslag. Wie weet verhuren ze m ergens, of kun je m gaan verhuren, verdien je er nog op terug ook :D en je jaagt ze niet ook nog eens naar de buren. Maar dan zal ik wel te 'plattelands' denken. Mijn buurman vind het ook zonde van zijn gras en gewassen. En ik ook weer, want daar komt mijn hooi vandaan

Ik vind dit nog de meest vriendelijke oplossing, beestje zelf merkt er niks van en valt door koolmonoxide in slaap. Lijkt mij de meest pijn vrije optie
Laatst bijgewerkt door billy3105 op 15-08-24 14:48, in het totaal 1 keer bewerkt

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 14:47

Gewoon niks aan doen. De mol trek vanzelf door als hij de bodem onder jouw gazon voldoende los gemaakt heeft. Hoopjes gewoon ontmantelen en volgend jaar de plekken opnieuw inzaaien.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 17:27

Zo waar wat sommigen hier zeggen...

Hier een maand of twee echt abnormaal veel en GROTE molshopen gehad door heel de tuin...
Ik dacht echt dat op een gegeven moment heel de tuin en terras en al zou verzakken want je voelde zo de grond inzakken als je over het gazon liep...

Maar elke dag de hopen in de tuin (en het waren er vaak 8 per dag) weg scheppen (soms wel 3 metselemmers vol van één hoop dus dat maal 8 hopen is een HELE HOOP) was toch echt de tip...

Ik ging de aarde telkens op de composthoop gaan kieperen maar door het opruimen zorgde je dus dat het gras niet verstikte en dat de tuin vlak bleef.
Hierdoor is het gras dus ook nog steeds gewoon groen, zelfs waar de hopen oorspronkelijk kwamen te liggen (wel elke ochtend de verse hopen verwijderen uiteraard).

Verder maaide ik er ook gewoon overheen over de restanten van de hopen tijdens het gras maaien.

Ondertussen is het diertje opgeschoven naar de randen van de tuin en de weide en daar mag hij zijn hartje ophalen wat mij betreft, ik vind dat een mooi compromis van meneer of mevrouw Mol dus daar laat ik die ongemoeid.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 18:49

SjonnieZ schreef:
Gewoon niks aan doen. De mol trek vanzelf door als hij de bodem onder jouw gazon voldoende los gemaakt heeft. Hoopjes gewoon ontmantelen en volgend jaar de plekken opnieuw inzaaien.

Dit. De natuur zit geniaal in elkaar. Die mol zit daar omdat de grond niet mooi los is. Als ie dat voor elkaar heeft vertrekt ie vanzelf.
Hier heeft de vorige eigenaar ook eindeloos gestreden tegen de mollen. Ik laat ze gewoon gaan en het wordt elk jaar minder

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 21:01

Maar verzakt je grasveld dan niet als je ze gewoon laat graven? Krijg je dan geen hobbels en bobbels en ongelijk gazon?

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 21:28

Ibbel schreef:
Wat redelijk werkt is carbid. Niet om ze op te blazen of te verstikken, maar de lucht is voldoende irriterend om ze te verjagen. Gewoon wat carbidblokjes in een mollengang, wat water erbij, en laat maar 'borrelen'.
Wat er overblijft van carbid is kalk en niet schadelijk voor je grond.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Calciumcarbide

Dit

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 21:35

Suzanne F. schreef:
Maar verzakt je grasveld dan niet als je ze gewoon laat graven? Krijg je dan geen hobbels en bobbels en ongelijk gazon?

De meeste gangen die ze graven zijn vrij diep, dus die verzakken niet zomaar. En de gangen zijn zo smal dat je er niet zomaar in zakt. Misschien dat dat gebeurt als je schapen of geiten op het gras hebt lopen, maar onze voeten zijn daar veel te breed voor.
Hier heb ik in ieder geval nog nooit een kuiltje of ingezakte gang gezien.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 21:35

SjonnieZ schreef:

Dit dus...

Een dier hoeft niet dood voor jouw mooie gazonnetje zeg ik altijd maar.

Renee1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 21:43

Hier ook last van mollen, logisch want we wonen redelijk buitenaf. Prima dus dat ze in het veld achter ons huis zitten, maar liever niet in onze tuin. We hebben al van alles geprobeerd zonder ze te vangen met een klem, het enige wat hier tot nog toe helpt is de molshoop open maken, een schepje knoflookpoeder in de gang gooien en wachten. Dit doen we nu sinds afgelopen winter en tot nu toe hebben we nog geen enkele molshoop in ons gazon, terwijl ze op de wei achter ons wel actief zijn.
We gebruiken dit spul;
https://www.grasengroenwinkel.nl/mollen ... ulaat.html

Die piep/ultrasoon dingen in de grond werkten voor geen meter.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 18:11

Ik vind dat altijd zo bijzonder dat die pieptonen niet werken. Ik word zelf altijd helemaal gillend gek van die kattenverjagers bijvoorbeeld. Dat zo'n mol dan niet helemaal kriegel wordt kan ik niet begrijpen

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 18:23

Misschien stopt hij zijn "vingers" in de oren :P :+

Citaat:
Dat de mol geen oorschelpen heeft betekent niet dat hij geen oren heeft. Hij kan prima horen, maar zijn gehoorgangen zitten verstopt onder zijn dichte vacht. Hij kan ze ook afsluiten met een huidplooi, zodat er geen zand of water in komt. Dat kan hij trouwens ook met zijn neusgaten.

Grapje natuurlijk maar misschien zet hij wel zijn oren dicht?

Renee1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 19:33

Volgens mij zijn het ook geen tonen, maar trillingen. Maar dan nog, het werkt totaal niet :')

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 23:08

Spoiler:
Afbeelding

Enige wat hier heeft gewerkt was helaas een klem en veel kennis en kunde van de werkwijze van de mol door een wethouder die verantwoordelijk is voor dit soort dingen binnen de gemeente die ons hielp.

Nu deze begraven en bidden dat het anderen afschrikt en er niet nog meer zitten. Hij heeft de hele voortuin 15*24m overhoop getrokken.

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-24 01:08

juval schreef:
[ Afbeelding ]
misschien niet zo diervriendelijk als je bedoelt, maar de hond is er heel goed in.

Hah, onze vorige hond deed dat ook. Hij ging echt liggen luisteren bij een gat wat hij gegraven had, op het mol dat de mol voorbijkwam, groef hij hem op, gooide hem in de lucht en het was opslag dood. Probleem was alleen dat er nog grotere gaten in de tuin kwamen :') Hij heeft het zelfs geleerd aan de huidige hond die we nu hebben.