Wat te doen met vet haar #nognetnietwanhopig

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Gitana

Re: Wat te doen met vet haar #nognetnietwanhopig

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 08:26

Ik ben er op vakantie achter gekomen dat mijn haar niet tegen leidingwater kan (waarschijnlijk de hardheid van het water). Met een waterontharder wordt het veel minder snel vet.
Je zou dit kunnen uittesten door een week of twee met spa blauw of gefilterd regenwater te wassen

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 09:55

Het niet wassen of trainen van je haar is al lang een achterhaald fabel.

Soms kunnen andere producten wat verminderen.
Wat bij mij ook helpt is om mijn haar 2 x te wassen in een douchebeurt. En dan de 2de wassing op de kop te hangen.
Het spoelt dan mijn hoofdhuid echt schoon schoon.

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 10:14

Bij mij helpt wassen met een blokje haarzeep (voor vettig haar) van Helemaal Shea. En dan echt de haarzeep, niet de shampoo bars. En uitspoelen met lauw/eerder fris water.
Maar of dat voor jou ook zou helpen, durf ik niet garanderen.

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 10:19

Ik heb hier ook altijd last van gehad.

Het trainen heb ik nooit lang vol gehouden omdat ik dat echt smerig vind.

Nu is mijn haar zo lang dat ik het na het wassen in een vlecht doe, die vervolgens in laat tot de volgende wasbeurt en het is geen dag vet. Ook niet toen ik laatst ziek was en pas op dag 3,5 puf had om mijn haar te wassen.

De kunst bij mij is dus gewoon er vanaf blijven. Niet met m'n handen erdoorheen en ik borstel het ook niet, leef van wassen naar vlecht, opnieuw vlechten en dan weer wassen.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 10:25

Ohja. Weet niet of dit al genoemd is.
Maar maak ook je borstel schoon.

Niet alleen de haren eruit halen maar echt schoonmaken.

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 10:26

Hier ook van alles geprobeerd. Allerlei soorten shampoo zonder sls etc. Haar trainen, niks hielp.
Ik ben het toen na een tip van iemand met baking soda gaan wassen. Na een maand was ik van om de dag wassen uitgebouwd naar 1 a 2 keer per week. Of het goed is voor je haar is de vraag, officieel moet je het uitspoelen met appelazijn omdat de baking soda niet zo goed is voor je huid. Ik heb er echter nooit last van gehad, van een jeukende hoofdhuid dus ik heb het nooit nagespoeld. Mijn haar werd er minder pluizig van, veel zachter en veel minder snel vet.

Inmiddels ben ik weer terug bij shampoo omdat dat net iets sneller gaat en direct wordt mijn haar weer sneller vet dus ik ga binnenkort weer over naar backing soda denk ik. 1 keer per week wassen was ideaal na mijn hele leven lang al om de dag wassen.

silvia58

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 11:45

Inmiddels ben ik bijna 66 jaar en heb mijn hele leven last van vet haar.
De laatste jaren helpt bij mij om de 3 a 4 dagen met de allergoedkoopste shampoo
uit de supermarkt en 2x per jaar een pittige coupe solei bij de kapper. Om de 8 weken wel ff knippen.
Ook ik heb de aller duurste shampoo's geprobeerd echter zonder resultaat

leintje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 11:55

Ik lees even mee. Ik krijg ook echt mega snel vet haar en het wassen uitstellen werkt niet voor mij. Hoe graag ik ook naar 1-2x/week wassen wil, ik red dat echt niet. Heb nu een shampoo die goed tegen vet haar zou moeten werken, maar ook dat zet geen zoden aan de dijk :(

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 12:05

Net als bij je gezicht is het voor haar ook goed om het 2 keer te wassen om het echt schoon te krijgen. Dat kan met 2 verschillende shampoos maar ook met dezelfde. En geen conditioner op hoofd/wortels.

Het trainen van je haar door weinig te wassen is inderdaad achterhaalt. Elke dag wassen is ook helemaal niet slecht als je een goede shampoo hebt.

Ok kan mijn haar ook niet nat maken zonder wassen, dus zoals hiervoor genoemd wordt alleen uitspoelen met water onder de douche werkt hier niet. Als ik het nat maak moet ik het wassen.

Verder ook je borstels regelmatig wassen. En als je droog shampoo wilt gebruiken moet je dit doen voordat het vet wordt, dus eigenlijk op schoon haar al. Ik gebruik het niet meer, want vond het geen fijn gevoel.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 12:10

Petpa schreef:
Yenni schreef:
Je wast het veel te veel. De kunst is om het 1 of 2 x per week te wassen. Veel beter voor je haar. Dit kun je rekken met droog shampoo. Iedere keer een dag langer wachten met wassen. Het zal eerst vetter worden daarna word het beter

Uit ervaring weet ik dat dit de oplossing is!

Ik lees mee, en onzin. Ik heb precies hetzelfse probleem als TS en was mij haar 2x per week. Heb het eerder op vakantie ook vaker 1x per week gewassen - dan heb ik echt een vetkuif a la Elvis. Als ik het was is het een dag oké, de dag daarop ranzig en dag 3 gaat er een halve bus droogshampoo in. Ik heb een pony (van haar, nier een klein paard), en die was ik soms extra tussendoor zodat het er niet onverzorgd uit zie.

Ik vrees dat het hormonaal is, want toen ik zwanger was had ok echt prachtig mooi haar. Vol, mooi en ik hoefde het maar een keer per week te wassen. Man, dat was geweldig! Nu is mijn kindje 8 maanden en is mijn haar gewoon weer slap, treurig en vet. Mijn enige tip is dus, wordt zwanger. Maar dat is misschien wat overdreven voor mooi haar. Ik lees mee.

Mjelleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 12:12

xChanelx schreef:
Bij mij heeft de overstap naar shampoobars een mooi verschil gemaakt. Ik gebruik de 'La vie en rose' van HappySoaps en ben daar erg tevreden over.

Bij mij ook. Ik heb een ander merk (weet zo het merk niet, maar te koop bij de Etos) en sinds ik geen shampoo uit een flesje meer gebruik is mijn haar duidelijk minder vet.

Hormonen, voeding en het weer hebben trouwens ook invloed merk ik.

Niniane

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 12:41

Je haar trainen om minder snel vet te worden is een complete mythe, dus die mag je loslaten TS. :)

Was je haarborstels een keer en wellicht de moeite om te beginnen met een dubbel cleanse. Wees ook niet bang om SLS of SLES te gebruiken. Die zitten erin om een heel goede reden. :j Ik heb ook haar dat vrij snel vet wordt en waarmee ik mijn haren het langste fris kan houden is eerst te wassen met een goed reinigende shampoo en daarna een meer verzorgende shampoo.

Maar verder? Het is eigenlijk ook gewoon genetisch bepaald hoe snel je huid en hoofdhuid vet wordt. De een moet nu eenmaal sneller de shampoo erbij pakken dan de ander.

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 13:09

Amado7 schreef:
Hier ook van alles geprobeerd. Allerlei soorten shampoo zonder sls etc. Haar trainen, niks hielp.
Ik ben het toen na een tip van iemand met baking soda gaan wassen. Na een maand was ik van om de dag wassen uitgebouwd naar 1 a 2 keer per week. Of het goed is voor je haar is de vraag, officieel moet je het uitspoelen met appelazijn omdat de baking soda niet zo goed is voor je huid. Ik heb er echter nooit last van gehad, van een jeukende hoofdhuid dus ik heb het nooit nagespoeld. Mijn haar werd er minder pluizig van, veel zachter en veel minder snel vet.

Inmiddels ben ik weer terug bij shampoo omdat dat net iets sneller gaat en direct wordt mijn haar weer sneller vet dus ik ga binnenkort weer over naar backing soda denk ik. 1 keer per week wassen was ideaal na mijn hele leven lang al om de dag wassen.

Hoe werkt dat? Maak je een papje, of strooi je de baking soda gewoon op nat haar? :')

Soepblik

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 13:41

Bij mij was de truc om er gewoon geld tegenaan te gooien. En dan bedoel ik niet simpelweg een dure shampoo kopen omdat hij duur is, maar een shampoo die duur is omdat er veel onderzoek in zit en er een product wordt neergezet met daadwerkelijk werkzame stoffen. Ik was nu met OUAI en heb zowel de normale shampoo en conditioner als de detox shampoo. Probleem meteen opgelost; mijn haar voelt gevoed aan en krijgt ook na 5 dagen niet wassen niet meer dat vieze vettige gevoel wat ik voorheen had. Het wordt uiteindelijk wel vies natuurlijk, maar niet op een manier dat het slecht gaat zitten en vies slap wordt? :')

Met name de detox shampoo is erg goed (er zijn meer merken die een clarifying shampoo verkopen) - die is er echt op ontworpen om ál het vuil en de chemische stoffen die niet in je haar of op je hoofd horen te verwijderen.

Ik weet niet wat voor shampoo je nu gebruikt, maar er zijn gewoon heel veel merken, ook dure merken, waar je haar niet echt schoon van wordt, maar schoon lijkt en chemicalien achterlaat die je haar weer sneller vet maken of juist precies die stoffen die je hoofdhuid nodig heeft om correct te kunnen functioneren onttrekt, waardoor je blijft wassen = meer shampoo verkopen. Heel simpel. Voorheen deed ik 2 maanden met een fles; met m'n OUAI producten heb ik anderhalf jaar gedaan.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 15:00

Hoe is je voedingspatroon? Hormoonstelsel etc?
Allemaal van invloed op je haar.

Dus zo simpel als meer/minder je haar wassen....of een andere shampoo is het helaas niet altijd.

Sinds ik zwanger ben (geweest), heb ik vetter haar, en moet ik gewoon iedere dag/2 dagen mijn haren wassen. Tenzij ik het een dag later op een staart doe, zodat je niet zo goed ziet dat het wat vetter is.

Maar losse haren = bijna iedere dag moeten wassen.
Moet ik er wel bij zeggen, dat ik haren heb tot bijna bij mijn billen (dus echt lang), en met 3-4 keer per week een cap op, ontkom ik echt niet aan zeer regelmatig wassen.

Ik hou niet van vet plakhaar.

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 17:28

prugelpiet schreef:
Amado7 schreef:

Hoe werkt dat? Maak je een papje, of strooi je de baking soda gewoon op nat haar? :')

Ik doe een beetje in een bakje en maak er dan met wat water een papje van. Dat dip je op je haar bij je aanzet. Alles even meenemen bij je hoofdhuid, 5 min in laten trekken en goed uitspoelen. Aan het begin voelt je haar niet zo zacht, maar bij mij was het vanaf het eerste gebruik al een stuk minder vet! Aan het begin moet je haar wel even wennen aan de structuur, is dan meer touwerig maar niet vet meer dus daarom was het makkelijk om door te zetten!

SincereQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 21:13

Soepblik schreef:
Bij mij was de truc om er gewoon geld tegenaan te gooien. En dan bedoel ik niet simpelweg een dure shampoo kopen omdat hij duur is, maar een shampoo die duur is omdat er veel onderzoek in zit en er een product wordt neergezet met daadwerkelijk werkzame stoffen. Ik was nu met OUAI en heb zowel de normale shampoo en conditioner als de detox shampoo. Probleem meteen opgelost; mijn haar voelt gevoed aan en krijgt ook na 5 dagen niet wassen niet meer dat vieze vettige gevoel wat ik voorheen had. Het wordt uiteindelijk wel vies natuurlijk, maar niet op een manier dat het slecht gaat zitten en vies slap wordt? :')

Met name de detox shampoo is erg goed (er zijn meer merken die een clarifying shampoo verkopen) - die is er echt op ontworpen om ál het vuil en de chemische stoffen die niet in je haar of op je hoofd horen te verwijderen.

Ik weet niet wat voor shampoo je nu gebruikt, maar er zijn gewoon heel veel merken, ook dure merken, waar je haar niet echt schoon van wordt, maar schoon lijkt en chemicalien achterlaat die je haar weer sneller vet maken of juist precies die stoffen die je hoofdhuid nodig heeft om correct te kunnen functioneren onttrekt, waardoor je blijft wassen = meer shampoo verkopen. Heel simpel. Voorheen deed ik 2 maanden met een fles; met m'n OUAI producten heb ik anderhalf jaar gedaan.

Hier ook goede ervaring met de detox shampoo van ouai. Ik wissel ‘m vanwege de prijs af met andere shampoo, maar merk echt duidelijk verschil.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 21:43

Bij mij is een shampoo bar echt het wondermiddel!! Maakt niet uit welke.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 21:53

Welke droogshampoo gebruikte je? Bij mij (ik had hetzelfde probleem als jij) werken sommige totaal niet. Ik gebruik nu Batiste Droogshampoo, deze hebben ze ook vaak bij de Action maar ook bij de bekende drogisterijen. Bekijk een YouTube filmpje hoe je moet sprayen en spray voldoende.

Ik ben van iedere dag wassen naar 1 keer per 3 dagen gegaan sinds ik op de 2e en 3e dag droogshampoo gebruik. Wel gebruik ik ook een shampoo bar zonder sulfaten.

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-24 22:11

Storm schreef:
Welke droogshampoo gebruikte je? Bij mij (ik had hetzelfde probleem als jij) werken sommige totaal niet. Ik gebruik nu Batiste Droogshampoo, deze hebben ze ook vaak bij de Action maar ook bij de bekende drogisterijen. Bekijk een YouTube filmpje hoe je moet sprayen en spray voldoende.

Ik ben van iedere dag wassen naar 1 keer per 3 dagen gegaan sinds ik op de 2e en 3e dag droogshampoo gebruik. Wel gebruik ik ook een shampoo bar zonder sulfaten.

Ik gebruik dezelfde maar had helaas enkel de eerste keer echt een effect en vind het gevoel niet echt fijn.

Kaatje_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 23:11

Je kan een krullenshampoo proberen. Maar wat bij mij ook werkt is alleen nog maar shampoo gebruiken en geen conditioner. Of incidenteel na de conditioner nog weer een keer shampoo.

Hoe vaak borstel je je haar? Door mijn krullen borstel ik alleen tijdens het wassen, wellicht dat dat ook nog kan helpen.

Amyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 00:02

Droogshampoo gebruiken voordat het vet wordt. Dat scheelt bij mij heel veel en ik hoef dan 1 of 2 dagen langer mijn haar niet te wassen. Als ik sochtends mijn haren was, doe ik er savonds droog shampoo in, en sochtends volume poeder, dat maakt het ook mat en minder glad.

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 01:13

Ook hier deed een shampoobar wonderen. Van om de 2/3 dagen wassen naar 1x per week. Zalig. Ik gebruik die van HappySoaps.

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-24 08:03

Enkel shampoo en geen co ditioner maakte niet meteen een verschil bij de vorige shampoo die ik probeerde maar ik probeer het nu ook weer.

Ik borstel mijn haar 1 keer sochtends, als ik het al doe maar meestel niet.

Ik vind het gevoel va´ droogshampoo niet echt aangenaam dus gebruik het liever niet.

Ik gebruikte een tijd de shampoo bar van dille en kamille maar die deed ook geen wonderen.

Alleszins bedankt allemaal ik heb een waslijst van dingen die ik kan gaan proberen!

Lillian__

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 10:17

Geen conditioner op je hoofdhuid smeren heeft bij mij ook goed geholpen, echt alleen in de puntjes.