Inductiekookplaat welke pannen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sokje_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 09:54

Goh, dan heb ik misschien een productiefout te pakken ofzo. Mijne zien er echt niet uit en zijn net een jaar oud. Ik heb Midnight, trouwens, weet niet of dat nog scheelt.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 10:00

Sokje_6 schreef:
Goh, dan heb ik misschien een productiefout te pakken ofzo. Mijne zien er echt niet uit en zijn net een jaar oud. Ik heb Midnight, trouwens, weet niet of dat nog scheelt.

Dat weet ik ook niet. Deze stond wel beschreven als heel sterk, dat je er zelfs met metalen dingen in mocht komen.
Nu doe ik dat niet, maar daarom heb ik die gekozen.

Ik zie er ook hippe kleuren sets van, geen idee of die dan minder zijn in kwaliteit. Dat zou wel zonde zijn

Sokje_6

Re: Inductiekookplaat welke pannen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 10:03

Sorry ik kijk verkeerd, ik heb de Pure Blauw. Inderdaad zo'n kek kleurensetje... :+ Mooi oliebol.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 10:07

kosseh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 10:44

Ik lees even mee. Sinds kort heb ik ook een inductie plaat.

Pannen heb ik nu de BK conical+. Daar ook lang op gekookt bij m' ouders (op gas). Nu voormezelf ook een setje gekocht, want ze bevielen altijd goed. Nu de paar keer dat ik ze op inductie gebruikt heb ook goed bevallen.

Ik zoek alleen nog koekenpannen (20, 24 en 26/28cm) en een hapjes pan. Het liefts in de zelfde stijl.
Ik kijk naar RVS, zonder antiaanbaklaag. Maar twijfel toch een beetje, ik ben (nog) geen kookwonder.

Wat is er veel keus!!

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-24 11:04

kosseh schreef:
Ik lees even mee. Sinds kort heb ik ook een inductie plaat.

Pannen heb ik nu de BK conical+. Daar ook lang op gekookt bij m' ouders (op gas). Nu voormezelf ook een setje gekocht, want ze bevielen altijd goed. Nu de paar keer dat ik ze op inductie gebruikt heb ook goed bevallen.

Ik zoek alleen nog koekenpannen (20, 24 en 26/28cm) en een hapjes pan. Het liefts in de zelfde stijl.
Ik kijk naar RVS, zonder antiaanbaklaag. Maar twijfel toch een beetje, ik ben (nog) geen kookwonder.

Wat is er veel keus!!

Haha ja te veel keus ik zoek beide koekenpannen en gewone pannen. Ik kom er ook echtvniet uit

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 11:41

Belangrijkste bij koken op inductie is dat je de pan even rustig laat opwarmen en het vermogen niet gelijk vol open zet. En pannen weer rustig laten afkoelen en niet heet onder een koude kraan. Dan trekt zelfs de duurste pan krom.

Ik heb sinds ik een nieuwe keuken heb de pannen van Kuhn Rikon in gebruik. De kookpannen hebben zo'n ingebouwd vergiet. De koekenpannen hebben een keramische coating. Via het Jumbo spaarprogramma.
https://kuhnrikon.com/nl/pannen

Helaas hebben ze bij de koekenpannen alleen maar 20 en 28 cm en ik gebruik zelf vooral 24 cm.
Daarvan heb ik een recent een gietijzeren gekocht bij de Aldi.
Verder heb ik nog een gietijzeren wok uit een kerstpakket en een gietijzeren braadpan van Royal van Kempen via het AH spaarprogramma.

En ik heb 2 super fijne wokpannen van de Aldi in 2 maten die ik bijna overal voor gebruik. Die blijken van Crofton te zijn.
Hapjespan heb ik niet, ik gebruik de wok met een deksel er op (Action).

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 11:50

Ik heb een paar jaar terug bij de hema 2 koekenpannen gekocht en daar nog steeds blij mee.
En 7 jaar geleden bij de action een sola pannenset gekocht daar ook nog steeds heel blij mee.
Toen ook 2 koekenpannen bij de action gekocht maar dat was eigenlijk een miskoop.

Ook hoor ik veel goeds over de ikea pannen maar daar zelf geen ervaring mee.

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 11:53

Zowel met Greenchef als Greenpan (zelfde fabrikant maar betere kwaliteit, schijnt?) slechte ervaringen.. Dus ik blijf ook even mee zoeken...

Bij beide merken/pannen het probleem van aanbakken/zwarte vlekken na enkele weken.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 12:07

De meeste pannen werken tegenwoordig wel op inductie. Ik heb toen ik 2,5 jaar terug van gas naar inductie ging enkel m'n kookpannen van >10 jaar oud moeten vervangen. Toevallig heb ik twee weken terug wel twee koekenpannen van Ballarini gekocht (en één gebruikt tot dusver). Die doen het goed, maar met pannen moet je eigenlijk pas na >1 jaar kijken. De eerste tien keer doet een nieuwe pan het eigenlijk altijd wel goed

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 12:07

Ikea en action pannen.

Renee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 13:08

Waar ik op let bij de aanschaf is de onderkant. We hebben hier bijvoorbeeld koekenpannen gehad van tefal waarbij de inductie geschikte onderkant verlijmd zit aan een gewone tefal pan. Door de hitte kan deze lijmlaag ontbinden en er een materiaal in gas fase tussen de pan en de inductie laag gaat zitten. Ik denk dat het goed voor te stellen is wat hierna gebeurde: grote kaboem en olie wat alle kanten opging omdat de pan gelanceerd werd.

Sinds dat moment bespaar ik niet meer op slecht geproduceerde inductiepannen ;)

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 14:00

Koekenpannen heb ik hier sowieso van plaatstaal. Geen teflonlaag, gewoon 1 laag metaal en zelf inbranden.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 14:49

Ik had een pannenset van iets van 20jr oud van de Blokker en een pannenset van 10jr van BK. Beiden doen het gewoon goed.

Veel bakpannen weggegooid. 1 duurdere had ik netjes gehouden en die doet het goed. Bij Ikea gekeken en daar een wokpan en kleine bakpan meegenomen, maar die zijn niet best.

Nu laatst 2 bij de Lidl meegepakt en die doen het aardig en blijven ook mooier. Betere bodem dan die van Ikea.

Alleen mn grill pan doet het helaas niet op inductie.

Heb zelfs een oude emaille soeppan en die doet het ook gewoon.

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 17:04

Wij hebben IKEA kookpannen, die al meer dan 8 jaar meegaan. Onverwoestbaar gewoon, zien er nog perfect uit. En we gebruiken ze wel hoor := En voor een relatief leuke prijs.

2 Koekenpannen en een wokpan van Tefal en een koekenpan van Masterchef hebben wij (masterchef toentertijd via Jumbo bij elkaar gespaard).

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-24 17:08

Welke ikea pannen waren dit? Ik heb nu ikea pannen op gas en plakt alles aan

gerlienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 18:42

Hier Bk pannen in de aanbieding bij de Blokker.
Van gas naar inductie ging prima en gaan al 10 jaar probleemloos mee.

Nico12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 19:07

Dit is herhaling, pan langzaam warm laten worden. Pan bodem moet vlak zijn en blijven. Ook dure pannen zijn hier ongeschikt geworden, te snel warm. Behalve het inductie logo is het belangrijk dat de pan bodem onderzijde geen perforatie heeft. Perforatie hadden wij bij 1 dure pan, de kookplaat is toen letterlijk geëxplodeerd. Inductie kookplaat is wel gratis vervangen echter een explosie is verschrikkelijk. De fabrikant heeft aangegeven dat om onbekende redenen de beveiliging voor genoemd type pan om onduidelijke redenen niet gewerkt heeft.

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 20:30

appiesjappie schreef:
Welke ikea pannen waren dit? Ik heb nu ikea pannen op gas en plakt alles aan

Ik denk dat dit de 365+ pannen zijn (zoals ik ze op google vindt tenminste), maar dat weet ik niet meer zeker. Is meer dan 8 jaar geleden.

_Carien

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 22:12

Le Creuset en Fissler, we doen er al heel lang mee en is de aankoop echt waard. We koken wel met onderzetters ( Blokker) om onze inductieplaat netjes te houden.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 22:24

superpony schreef:
Ik had een pannenset van iets van 20jr oud van de Blokker en een pannenset van 10jr van BK. Beiden doen het gewoon goed.

Veel bakpannen weggegooid. 1 duurdere had ik netjes gehouden en die doet het goed. Bij Ikea gekeken en daar een wokpan en kleine bakpan meegenomen, maar die zijn niet best.

Nu laatst 2 bij de Lidl meegepakt en die doen het aardig en blijven ook mooier. Betere bodem dan die van Ikea.

Alleen mn grill pan doet het helaas niet op inductie.

Heb zelfs een oude emaille soeppan en die doet het ook gewoon.

Als er maar een stalen bodem in zit, dan werkt het, al zijn ze 100 jaar oud.
Het belangrijkste is dat de bodem vlak is, zodat die optimaal contact maakt. Als ie niet helemaal vlak is, werkt het wel maar je pan gaat zo lekker trillen op de 50Hz van het net. Doet ie dat niet, is ie goed zat en kun je 'm gewoon gebruiken.

De tijd dat pannen voor inductie een godsvermogen kostten ligt al enige jaren achter ons.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 22:32

Elke goede pan waaraan een magneet blijft plakken (bodem) is geschikt. Zelf heb ik een mix van geschikte pannen die ik nog had (rvs, gietijzer en plaatstaal) en setje nieuwe van Hackmann. Ik zou pannen met een dunne bodem vermijden, maar dat geldt voor elke warmtebron, want die trekken gauw krom.

Ik heb al jaren geen anti-aanbakpannen meer (ook niet toen ik nog op gas kookte) en vind dat rvs, plaatstaal en gietijzer allemaal probleemloos werken. Een coating is echt niet nodig en veel vet/boter/olie ook niet, als je de pan maar eerst leeg goed heet laat worden voor je gaat bakken. Gietijzer niet meteen op de hoogste stand verhitten, maar iets trager dan de andere pannen.

Ik vond gas altijd geweldig, maar sinds ik een inductiekookplaat heb ben ik helemaal om. Wat gaat dat snel en wat reageert dat goed.

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-24 07:45

_Carien schreef:
Le Creuset en Fissler, we doen er al heel lang mee en is de aankoop echt waard. We koken wel met onderzetters ( Blokker) om onze inductieplaat netjes te houden.

Ohw dat is ook een goede tip. Verwarmd het dan nog wel goed? Zijn er meer mensen die dat gebruiken?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-24 08:09

Ik gebruik dat op de boot wel eens, om te voorkomen dat de pannen gaan schuiven bij stormachtig weer, maar ik merk wel dat ze minder goed werken. Ik moet ze echt een stand hoger zetten om ze aan de kook te houden.

_Carien

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-24 08:17

appiesjappie schreef:
_Carien schreef:

Ohw dat is ook een goede tip. Verwarmd het dan nog wel goed? Zijn er meer mensen die dat gebruiken?

Bij ons zijn de pannen nog even goed te verwarmen :j ik denk mede omdat Creuset en Fissler beter segment pannen zijn. Met onze Tefal pan is dat inderdaad anders, maar alsnog geen probleem.