Go fund me /crowdfunding voor jezelf of anderen.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 17:08

Nee, ik doe daar niet aan. De meeste die ik voorbij zie komen gaat om bedelen voor geld om dierenartskosten te betalen, tja heel vervelend maar niet mijn verantwoordelijkheid. Dan had je een flinke spaarpot of verzekering af moeten sluiten.

Ik doneer wel aan bekenden van mij die bijvoorbeeld kanker hebben gehad en nu aan een sponsorloop meedoen en daarvoor geld inzamelen, en dat soort acties.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 17:17

mvdende schreef:
Er is zeker wel wat te doen tegen de kosten van brand: een inboedelverzekering! Kost nog geen €10 per maand.. daarnaast als het een eigen huis is, een opstalverzekering.

Volgens mij is 8 op de 10 Nederlanders verkeerd verzekerd of weten ze niet wat er in de polis staat.

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 17:20

purny schreef:
mvdende schreef:
Er is zeker wel wat te doen tegen de kosten van brand: een inboedelverzekering! Kost nog geen €10 per maand.. daarnaast als het een eigen huis is, een opstalverzekering.

Volgens mij is 8 op de 10 Nederlanders verkeerd verzekerd of weten ze niet wat er in de polis staat.

Dat is toch eigen verantwoordelijkheid?

Somebody85

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 17:20

Nee, ik doneer ook niet bij ‘eigen belang’ donatiedoelen. Zeker ook niet als je er voor verzekerd kon zijn. Eigen schuld en dan de samenleving willen laten betalen voor je ‘fout’.

Als iemand iets organiseert voor iemand in een situatie die er niks aan kon doen, of schade heeft door niet zijn fout, voelt het voor mij anders.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 17:22

Renske_W schreef:
Dat is toch eigen verantwoordelijkheid?

Ik zeg toch ook niet dat het onze verantwoordelijkheid is? Maar ik zeg dat weinig mensen maar weten waar ze allemaal voor verzekerd zijn.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 17:26

Ik doneer ook niets aan dit soort bedelacties. De laatste tijd zag ik GoFundMe voor het EK jeugdmennen naar Zweden. Iedereen is gewoon gegaan hoor ook als ze het doel niet behaald hebben. Een bekende van mij, wel die actie op zetten voor zijn zoontje. Maar gelijkertijd werd een nieuwe werkbus afgeleverd. Dan heb je het geld niet nodig in die zin. Leek wel alsof ze het als tip van de KNHS hadden gekregen ofzo.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 17:32

purny schreef:
mvdende schreef:

Betreffende bokker woonde niet in NL met dergelijke constructies die wij hebben.

Er zijn landen waar je met lege handen staat als je huis afbrandt…

En er werd niemand verplicht om te doneren en volgens mij had de betreffende bokker zelf niet eens de funding op touw gezet en had ze ook wat moeite met het aannemen van het geld.
Hoewel ze nu weer opnieuw heeft kunnen opbouwen.

Ik geef overigens nooit aan luxe fundings, wat een onzin. Ik ga idd niet betalen voor andermans paard of huisdier die ziek is of vervangen moet worden. Of een reis of nieuwe auto. Of een begrafenis.
Maar een goed doel waarvan ik zeker weet dat het geld goed terecht kom wil ik best steunen.

We zijn een beetje doorgeslagen hier in het westen en menen dat iedereen recht moet hebben op luxe.
Laatst bijgewerkt door verootjoo op 30-07-24 17:35, in het totaal 2 keer bewerkt

elineAbby123

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 17:34

Ronduit gênant altijd. Hier en daar uitzonderingen (ziektes, hele onvoorziene omstandigheden). Maar inderdaad zoveel "luxe" acties.... Mensen kennen geen schaamte meer en dat mag best een beetje terugkomen.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 17:39

Als ik iemand graag mag of het is een aangrijpend verhaal dan doneer ik vaak wel. Meestal gaat het dan om 5 tot 10 euro. Dat is ook geen schokkend bedrag en alle beetjes helpen.

De laatste crowedfunding heb ik wel een heel groot bedrag gedoneerd. Maar dat is om hopelijk m'n voetbalclub te redden van faillissement.

Fika

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 17:40

verootjoo schreef:
We zijn een beetje doorgeslagen hier in het westen en menen dat iedereen recht moet hebben op luxe.
Ik vind dat iedereen recht zou moeten hebben op enige vorm van luxe. :)

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 17:42

elineAbby123 schreef:
Ronduit gênant altijd. Hier en daar uitzonderingen (ziektes, hele onvoorziene omstandigheden). Maar inderdaad zoveel "luxe" acties.... Mensen kennen geen schaamte meer en dat mag best een beetje terugkomen.

Eens. En de hoeveelheid sociale druk die soms erop gelegd wordt vind ik ook onacceptabel.

_chou

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 17:42

Fika schreef:
verootjoo schreef:

Ligt eraan welke luxe en waar je genoegen mee neemt. Iedereen heeft recht op vakantie, maar helaas kan niet iedereen (ver) weg. Is toch iets wat je te accepteren hebt en ik ga persoonlijk dus niet doneren zodat iemand ver weg op vakantie kan.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 17:44

jiehaaa schreef:
elineAbby123 schreef:

Eens. En de hoeveelheid sociale druk die soms erop gelegd wordt vind ik ook onacceptabel.

Sociale druk om te doneren bedoel je?

Nee geen last van.
En had ik ook niet met collectanten. Al zie ik die hier niet meer.

Cinnepin

Ja, ik zie dit ook veel voorbij komen. Zelfs mensen die op vakantie willen, of inderdaad iets met een dier van ze.
Ik doneer dan niet. Als je luxe wilt ( vakantie, eigen dieren etc ) mag je daar ook zelf voor zorgen. Uitvaart enzo zijn inderdaad verzekeringen voor.

Mensen * bedelen * tegenwoordig echt om van alles. Iets anders vind ik wat hier eerder gezegd is, bij een echte noodsituatie.

verootjoo

Fika schreef:
verootjoo schreef:

Ik niet, dat put simpelweg de aarde uit en er is dan niet genoeg voor iedereen. Liever alles gelijk verdelen.
Ik vind daarom dat we hier eens normaal moeten doen met het recht nemen op luxe. En daarom bedelen dmv crowdfunding gaat echt al 3 stappen te ver.

Als er zoveel geld over is om zulke onzinnige fundingsacties te steunen kunnen we beter even flink de broekriem aantrekken en de rest van de wereld flink op gang helpen.

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 17:50

mvdende schreef:
8nnemiek schreef:
Je ziet het inderdaad vrij vaak, maar iedereen moet dat zelf weten. Ik heb er echt geen problemen mee als mensen om hulp vragen.
Sommige crowdfunding acties snap ik 100%, en bij andere trek ik ook wel eens een wenkbrauw op.

Toen het huis van een bokker is afgebrand heb ik meteen gedoneerd, dat zijn van die drama's waar alleen verliezers zijn en waar niemand iets aan kan doen.
En toen goede kennissen van me een kindje wilden via een draagmoeder heb ik ook met liefde wat gedoneerd omdat dat blijkbaar zo'n moeilijk en duur traject is en ik het die mannen zo gun..
Maar dierenartskosten voor wildvreemden, dat gaat me bijvoorbeeld wat te ver.

Ik doneer nooit, omdat ik het ordinaire bedelacties vind. Zeker de acties die voorkomen hadden kunnen worden door goed verzekeren, zoals dierenarts kosten.

Zo, lekkere botte reactie weer! _-:( Deze bokker is door natuurgeweld haar huis verloren, alles was verwoest in een ander land dan Nederland. Al had ze een verzekering (weet niet of dat land daar ook aan doet) dan hadden ze vast niet uitgekeerd want natuurschade is meestal uitgezonderd. Hier kon deze Bokker echt niets aan doen.

Verder ben ik het met de meeste eens. Ik zie de meeste acties ook als gebedel al zitten er ook schrijnende gevallen tussen. Maar het lijkt mensen inmiddels wel naar het hoofd gestegen om voor alles maar een doneeractie op te zetten.

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-24 18:02

Veel reacties al!
Qua acties zou ik eerder spullen doneren, geld wordt vaak toch voor andere doeleinden gebruikt en heb je ook geen idee van hoe en wat precies.

Zag ergens de zin voorbij komen:iedereen heft recht op luxe. Gedeeltelijk mee eens, echter is de ene luxe de andere niet. En als je daar geld van anderen voor nodig hebt is het miss niet de juiste luxe op dat moment.

Kousen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 18:32

Ik had het hier pas met een vriendin over omdat het ons ook opviel. Onze conclusie was dat we het zelf nooit zo maar zouden doen voor bijvoorbeeld dierenartskosten van een paard of ander dier. Dat is inderdaad je eigen verantwoordelijkheid, en als mijn paard meer kosten zou maken dan het mooie spaarpotje dat ik voor haar heb, dan vind ik ook torenhoge kosten een reden om niet verder te gaan, hoe cru ook. Ik zou dan niet een GFM starten. Een verzekering heb ik niet voor haar, maar een koliekoperatie zou ik goed kunnen dragen als het moet en anders heb ik het geluk dat ik meerdere mensen in de omgeving heb van wie ik geld zou kunnen lenen als ik heel veel pech zou hebben.

Dat gezegd hebbende weet ik ook dat het heel goed kan dat mensen pech op pech op pech hebben, en dat het spaarpotje voor de dierenarts al op is gegaan aan de nieuwe wasmachine, een kapotte auto, een scheiding waardoor je noodgedwongen in deze woningmarkt ver boven je draagkracht moet huren/kopen... Als er veel pech in het spel is ben ik nog weleens geneigd om een bijdrage te leveren, want het leven/financiële gezondheid is helaas niet zo maakbaar als het soms lijkt. Voor raskatten, nieuwe auto's (tenzij er 1000 euro voor een rammelbak gevraagd wordt voor een alleenstaande moeder) of een operatie aan een paard van 27 die je echt geen plezier er meer mee gaat doen, zal ik echter nooit geven. Ook niet aan - voor zover ik dat kan inschatten achter m'n schermpje - mensen die gewoon de financiële middelen hebben.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 18:36

Ik vond het moeilijk vorige jaar een gofundme op te richten voor iris.
We waren gewoon te langzaam met de verzekering.
We hadden een week eerder nog erover gesproken dat we zouden kijken waar we het beste konden verzekeren.
Ivm tijdgebrek nog niet gedaan.
En toen kwam de drama.

Maar, ondanks de gofundme heb ik extra overuren gemaakt.
Zeer veel dingen die ik normaal zou kopen laten staan.
Simpel eten niet uit eten etc.
Elke cent werd omgedraaid.
Door de gofundme konden we de kliniek direct betalen toen we haar ophaalden en toen in januari de rekeningen van de dierenarts kwamen.
Heb ik die ook direct kunnen betalen.
Het bedrag via de gofundme was 1/5de van het totaal bedrag ca wat we kwijt aan iris.

1 ding staat vast, een volgend dier gaat zeer zeer vlot in de verzekering!

Kousen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 18:40

hagelslag schreef:
Ik vond het moeilijk vorige jaar een gofundme op te richten voor iris.
We waren gewoon te langzaam met de verzekering.
We hadden een week eerder nog erover gesproken dat we zouden kijken waar we het beste konden verzekeren.
Ivm tijdgebrek nog niet gedaan.
En toen kwam de drama.

Maar, ondanks de gofundme heb ik extra overuren gemaakt.
Zeer veel dingen die ik normaal zou kopen laten staan.
Simpel eten niet uit eten etc.
Elke cent werd omgedraaid.
Door de gofundme konden we de kliniek direct betalen toen we haar ophaalden en toen in januari de rekeningen van de dierenarts kwamen.
Heb ik die ook direct kunnen betalen.
Het bedrag via de gofundme was 1/5de van het totaal bedrag ca wat we kwijt aan iris.

1 ding staat vast, een volgend dier gaat zeer zeer vlot in de verzekering!

En dit is voor mij precies een pechvoorbeeld waarvan ik het niet gek vind om te doen, en het eenieder vrijstaat om wel of niet te doneren. Ik had het ook - en dit bedoel ik helemaal niet persoonlijk wat Iris herstelt prachtig en is nog erg jong met enorm veel kansen op verbetering - begrepen als ervoor was gekozen om omwille van de kosten niet het hele traject in te gaan, zoals ik hierboven schreef. Vanwege de positieve verwachting wat betreft herstel (als ik het me goed herinner) en de leeftijd van het dier + de hoge mate van pech, vind ik het helemaal niet gek dat je voor een deel van de kosten een donatieactie bent gestart en is het alleen maar prachtig dat dat heeft bijgedragen aan hoe het nu met haar gaat <3

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 18:41

Ik negeer dat soort acties meestal. Ik vraag zelf ook geen geld aan anderen, en ik ben al donateur van diverse natuurorganisaties en daar blijft het bij.

hagelslag

Re: Go fund me /crowdfunding voor jezelf of anderen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 18:46

We hebben inderdaad de operatie afgewacht om te kijken of haar diepe burger geen schade had.
En hoe haar kansen zouden zijn.
Als er echt geen fatsoenlijke kans was geweest.
Hadden we de beslissing genomen.

Nu hadden we de kosten kunnen redden. Maar hadden we denk ik nu ongeveer alles afbetaald.

Als ik een gofundme zie, en ik vind het plausibel waarom.
Ben ik wel geneigd om een kleine bijdrage te geven.
Maar als het een gofundme is en ik weet de persoon doet er zelf niet alles aan om de kosten zelf te dragen.
Of het is een luxe probleem.
Dan zal ik niet doneren.

Ik was erg blij dat het ook mogelijk was om extra overuren te draaien. Dat maakte ook verschil qua kosten/inkomsten

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 18:54

Ik doneer niet meer...

En dat komt door iemand die het ook had opgezet. Die had samen met zijn vader een bedrijf. Vader overleed en zoon ging er mee verder. Moeder deed de financiën maar bleek geld achterover te drukken. Dus die jongen kwam met een schuld te zitten. Die ken je dan en dan denk je ik "help" want vind het sneu.

En dan 3 maanden later lees je dat hij met zijn gezin met de caravan op vakantie is naar Frankrijk...

De schuld was vele malen hoger dan het opgehaalde bedrag.

Plus als je dan na 3 maanden dat al wel kan had je ook zelf op de blaren kunnen zitten om je schulden te betalen...

Dus door deze ervaring ben ik genezen...

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 19:06

Ik vind het ook vaak bedelaars, dus geef nooit. Vervelend dat je iets niet kunt betalen, regel maar een betalingsregeling oid.

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 19:10

DuoPenotti schreef:
jiehaaa schreef:
[

Sociale druk om te doneren bedoel je?

Nee geen last van.
En had ik ook niet met collectanten. Al zie ik die hier niet meer.

Ja dat men het ook echt van je verwacht. Dat werkt bij mij juist averechts maar ik vind het wel vervelend om te merken.