Samenwonen en verhuizen, mijn hoofd loopt over

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-24 15:10

Muisbal schreef:
Als je inschreven staat bij een woningcorporatie vervallen volgens mij je inschrijfjaren als je verhuist, ook als dat niet via hun is. Je start dan weer opnieuw. Zou dat even dubbelchecken om teleurstelling te voorkomen.

Verder wil ik je veel succes wensen met orde in de chaos scheppen :D

Als je verhuist naar een huurwoning klopt dat, maar ik heb me de week erna direct opnieuw ingeschreven. Zowel hier als in 3 andere regio's.

Dank jullie wel, ik kan hier wel echt wat mee.

En Ir111 ik ben stiekem jaloers op je gemak waarmee je dit soort dingen doet. Ik ben een chaoot in hart en nieren en weet soms niet waar ik moet beginnen en dan begin ik niet. Geef mij een afgrijselijke hoeveelheid werk en een deadline en er is niets aan de hand maar dit....vreselijk!

Ik heb net wel om te beginnen een verhuispakket besteld met dozen etc. Dus dan ga ik stap voor stap gewoon beginnen.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 15:23

Ik kan ook ontzettend chaotisch gedrag verdrag vertonen (en dan is chaos is mijn hoofd nog 10x erger). Voordeel daarvan is dat ik ook makkelijk kan schakelen (want ik weet halverwege toch niet meer wat mijn plan was) en dat is dan weer handig tijdens een verhuizing regelen. :D

Ik zou echt beginnen bij een datum prikken wanneer je wilt verhuizen en dan die tijdlijn terug maken. Als je een datum prikt om te verhuizen heb je als t goed is overwogen wat je met je eigen woning gaat doen en hoe je evt woonruimte in de toekomst zeker hebt. Financiën etc zijn al besproken volgens mij die hoef je alleen nog vast te leggen bij de notaris. Als je dat gedaan hebt zijn je 2 grootste dingen die veiligheid geven als het misgaat geregeld.

Volgens mij kun je je vanaf dan bezighouden met de praktische verhuizing. Daar komen administratieve zaken bij kijken (opzeggen van dingen, adreswijzigingen en verzekeringen etc aanpassen). Maar dat is allemaal niks waarbij dooien vallen als het niet helemaal strak geregeld is. Adreswijzigingen doe ik via Post NL. Die sturen dan een jaar lang alles door en regelen een deel van je adreswijzigingen. Hoef je nauwelijks iets zelf voor te doen.

Het meeste werk is uitzoeken en inpakken denk ik.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 15:24

Klein beginnen en kleine doelen stellen. Kast voor kast, laatje voor laatje. Misschien verstandig om op zolder bij de spullen van je zus te beginnen, waarschijnlijk het meest heftige gedeelte. Dozen mee, 1 voor bewaren, 1 voor misschien en 1 voor weg ermee.
Ook je kleding en schoenen op die manier. Hoe verder je komt hoe meer rust je krijgt.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 15:25

Wat BigOne zegt is wel een goede. :j
Mijn man kwam na twee weken verkering ooit bij mij wonen en is stapje voor stapje steeds met spullen aan komen zetten. Wat je niet direct kwijt kunt, kun je ook bij een opslag plaatsen. Dan kun je er op een rustig moment eens naar kijken.

dierenfan

Re: Samenwonen en verhuizen, mijn hoofd loopt over

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 15:31

Ik heb gewoon stapje voor stapje spullen mee genomen en hier op zolder gegooid. Leuk, wij hebben een complete inrichting op zolder staan op de grote meubels na. Wordt binnenkort vanzelf opgelost door scheidingen in naaste omgeving. Ik doneer het met liefde.
Nu ben ik erg goed in planning en heb eigenlijk altijd dagen over ipv tekort als iets moet. Ik ga niet als een chaoot te werken. Kamer voor kamer. Wat nog moest blijven ging naar de ruimte die langst ingericht bleef. Als laatste met mijn bestelauto en trailer de laatste dingen opgehaald. Bijna alles alleen gedaan. Dat wou ik zelf ivm overzicht

Raamzicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 18:31

Little_Gift schreef:
Het is een huurhuis, dat mag je zomaar niet onderverhuren

Vaak is huurbewaring ihkv proefsamenwonen wel mogelijk. Maximaal een jaar. Dan kun je het onderverhuren en heb je geen dubbele kosten en mocht er binnen een jaar iets misgaan kun je nog terug. Vraag dit even na bij je verhuurder.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 18:53

Kwa beginnen, klinkt het of je een body double nodig hebt. Vaak hebben mensen die moeite hebben om te starten alleen maar iemand nodig die er is, en waarvan de enige taak is je weer on point te sturen als je dreigt af te dwalen. Die persoon hoeft verder niks te doen. Alleen maar er te zijn.

Ik denk dat het eerst zaak wordt om te “ontspullen”. Ga kijken wat je niet wilt mee verhuizen en doe vast weg wat al weg kan.

Haal je vriend over de vloer, en spreek af, “ik ga deze doos van mijn zus uitzoeken en besluiten wat ik wil houden en wat ik weg doe.” Hij is er alleen maar als stok achter de deur om te beginnen. Verder doet hij niets.

Pak twee lege dozen. 1 doos is voor bewaren. 1 doos is voor doneren/weggeven/het goed, en een vuilniszak voor weggooien. Als er een doos of zak vol zit, doe je hem dicht en zet je hem weg.

Houd je doelen klein en haalbaar. Niet “ik ga nu alles van de zolder doen wat van mijn zus is”. Maar, “ik ga nu deze doos uitzoeken”. En als je aan het einde energie hebt voor nog 1, dan doe je er nog 1. En anders niet.

Als je het moeilijk vind om dingen weg te doen, hield het bij mij heel erg om dus ook spullen te doneren. Ik vond het moeilijk iets weg te gooien wat op zich nog goed was en “dat kan ik vast nog wel eens gebruiken”. Het idee dat ik het ging weggeven hielp me om de stap te maken het weg te doen door te denken “oh, daar is vast iemand blij mee”.

Keell94

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 19:39

Deel het per kamer op zou ik zeggen, en begin dan met de kamer/spullen die je het minste gebruikt.

Je kan bij action voor weinig verhuisdozen halen, stop daar alles per kamer en categorie in en schrijf dit op de doos. Zo blijft het overzichtelijk en weet je ook precies wat erin zit als je er dus wel nog bij moet.
En ga niet hals over kop nu een hele dag inpakken, plan elke dag gewoon even een half uurtje in waarin je wat inpakt. Dan blijft het voor jezelf ook goed te doen en ben je tegen de tijd dat je moet verhuizen eigenlijk al zo goed als klaar met inpakken :)

En bedenk ook bij sommige spullen, heeft je vriend dit al, hebben we het dubbel nodig? nee oke weg ermee in de zin van weggooien of verkopen. Dat scheelt je ook een hoop inpak werk. Je komt er namelijk pas achter hoeveel spullen je vaak hebt als je gaat verhuizen :')

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 20:22

Ik heb ooit opgeruimd met de 20/20 regel: als je het binnen 20 km voor max 20 euro kan kopen, dan kun je het weggooien.
Voor een verhuizing heb ik zo eerst veel weggegooid.
Werkte prima. Drie jaar later toch een slacentrifuge opnieuw gekocht. De rest niet gemist.
En eigenlijk was die sla centrifuge ook niet nodig. :D

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 20:30

Wahaha Daf, dit ben jij ten voeten uit, geloof ik. _O-
Mag ik je eerst en vooral feliciteren ? <3 <3

Niet veel tips voor jou, maar ga toch maar even langs een notaris idd. Je weet hoe boem bats het bij mij gebeurd is hé. Ik was heel blij dat ik mij om het huis alvast geen zorgen hoefde te maken.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-24 21:03

jokari schreef:
Wahaha Daf, dit ben jij ten voeten uit, geloof ik. _O-
Mag ik je eerst en vooral feliciteren ? <3 <3

Niet veel tips voor jou, maar ga toch maar even langs een notaris idd. Je weet hoe boem bats het bij mij gebeurd is hé. Ik was heel blij dat ik mij om het huis alvast geen zorgen hoefde te maken.

Hahaha ja je kent mij.....chaos ten top! En jouw verhaal weet ik idd nog goed.

Maar goed ik heb echt wel goeie tips hier gekregen. De notaris hebben we vanavond besproken en hij gaat dat regelen. Die kan van mijn lijstje af.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 21:51

Heel verstandig om de notaris te regelen. Waarschijnlijk heb je aan een testament van beide kanten voldoende om alles rond de woning te regelen. Daar zijn meerdere opties voor die de notaris je prima kan voorleggen.

Qua verhuizen, stap 1 dozen en vuilniszakken aanschaffen.
Stap 2 is alle ruimtes op een papiertje schrijven.
Stap 3 is 1 van die ruimtes uitkiezen en dan van links naar rechts de ruimte door. Alles wat je tegen komt beslis je of die in de vuilniszak (weg) gaat, of in de doos (bewaren). Kan je niet kiezen, zet je het midden in de ruimte en beslis je als je rond bent.

Stap voor stap, begin bij de kamers waar je het minst komt en leeft en werkt naar de woonkamer/keuken toe.

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 22:15

Ik zou zelf gewoon beginnen met zelf echt al over te gaan, en zo stap voor stap alles over te verhuizen. Dus nu je kleding en inhoud vd koelkast voor komende week. En volgende week weer een lading kleding, je voorraadkast en drogist spullen. En de post die je binnenkrijgt ook gewoon 1-voor-1 overzetten.

Vooral niet groter maken dan het is, dit is de ideale manier om op je gemakje te kunnen verhuizen.

Evt is t miss goed om voor de komende 2 maanden een vast dagdeel per week te blokkeren in je agenda zodat je wel echt elke week tijdmaakt om wat te verhuizen.

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 22:34

Misschien suf maar ik ben helaas ook in scheiding terecht gekomen met mijn zoontje van 4. Met 11.5 jaar inschrijving zat ik binnen een maand in een klein lief huisje met een tuin en heb met deze huizenmarkt ook echt zo dankbaar veel geluk gehad met mijn jaren. Sta nu dus 2 maanden ingeschreven weer. 1 ding is zeker. Echt samen wonen met huis opgeven ga ik de komende 8/10 jaar gewoon niet doen.
Alleen al kindgebonden budget is nu onderhand 2/3e van mijn huur. Laat staan huur toeslag enzo die ik zelfs krijg. Als mijn zoontje ouder is loont meer werken maar ook dat is nu niet ivm alle toeslagen van kinderopvang. Contrast met samen wonen met mijn ex naar deze situatie is zo bizar groot. Scheelt bijna 1100 euro aan toeslagen. We kregen toen gewoon echt 0 euro. Het is zo dubbel gemaakt in Nederland. Mocht ik over een jaar of 2/3 iemand echt leuks tegen komen wat ik hoop zou ik samen wonen en de woning gewoon gevuld laten. Heel hypocriet misschien maar als ik zie hoeveel huizen ik in andere dorpen al niet kon krijgen waren met mijn inschrijfjaren. Nu zit ik in een minder gewilde stad. Helemaal top. Maar hoe dat over een aantal jaar weer is. Zeker als je ook nog fiscaal partner wordt en er dus zo 1100 euro aan toeslagen weg zouden vallen ineens.

Maargoed ik had hem ook niet zo aan zien komen en met kind duik je minder snel ergens een zolder op voor een paar jaar. Ben best wel geschrokken van de kwetsbaarheid van deze tijd van woonvestiging en hoe benauwd de markt voor vele anderen ook is.

Wel enorm fijn voor je om te lezen hoe je het vertrouwen in je vriend hebt en dat je zon fijne situatie weer kunt hebben. Ik gun je alle best!

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 23:11

Ik ben ook heel slecht in verhuizen. Wat voor mij een beetje werkte was kamer voor kamer. Zorgen voor genoeg verhuisdozen en vuilniszakken, per week 1 kamer uitzoeken van de spullen die je weinig gebruikt. Ik had de regel: jaar niet gebruikt is weg.
Dat doe ik trouwens ook met mijn kleding: ieder jaar gooi ik wat ik niet draag in een zak, als het er de volgende keer nog in zit ( en ik het dus niet gemist heb) gaat het onbekeken weg.

Voordeel is dat je je "nieuwe" huis al hebt. Probeer rustig iedere week een project te pakken, je kledingkast, je werkkamer ect.
De spullen van je zusje, kunnen die naar ouders oid? Want die zijn al heel beladen en dan is tijdens een verhuizing misschien niet het juiste moment om die uit te moeten zoeken.

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 07:30

Als je effectief wil inpakken ga dan niet tijdens het inpakken ook opruimen. Alles wat je in je hand hebt gaat gewoon in een doos.

Als je toch eerst alles wil uitzoeken doe dat dan ruim van te voren maar niet op moment suprème. Scheelt je heel veel tijd, chaos en nadenken.

Ook wel grappig dat ik juist deadlines haat en verhuizen en alles er omheen heerlijk vind :D

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-24 13:23

De verhuisdozen zijn binnen! Mijn vriend belt net, die heeft gewoon een afspraak bij de notaris gemaakt. 12 augustus......ik moet hier echt wel om lachen want ik ben van het regelen en doen en moet soms nog zo wennen dat er blijkbaar andere mensen zijn die ook gewoon dingen regelen. Tis wel serieus fijn!

Ik heb tot nu toe geinventariseerd welke meubels er daadwerkelijk meegaan en wat niet. Alles wat niet meegaat, ga ik verkopen of weggeven. Dat ruimt dan alvast flink op.

De vraag over de spullen van mijn zusje, die gaan niet ergens anders heen. Die houd ik zelf. Ik verhuis die gewoon 1 op 1 en ga daar niet nog een keer doorheen. Dat is me te snel en dat hoeft ook niet. Er is genoeg ruimte. Gisteren met mijn andere zus over gehad en tot deze conclusie gekomen. Dat scheelt alvast.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-24 14:16

Als iemand die ondertussen 13x verhuisd is...

1: neem alleen mee wat je echt wilt houden.

2: bananendozen zijn gratis, steviger als verhuisdozen en beter te stapelen. Bij de Lidl krijg je ze niet maar bij de AH bijv kun je gewoon even vragen of ze ze achter nog hebben staan, vaak is de score wel 2-15 dozen, afhankelijk van hoe groot de supermarkt is.

Dat gezegd hebbende volgt nu de rest van mijn relaas :+

Late diagnose ADHD hier. Mijn grootste talent op deze aarde is overal waar ik kom, binnen 10 minuten een bende ervan maken :P en dan overweldigd raken en geen idee meer hebben waar te beginnen.

Ik heb heel veel gehad aan het boek

Het Nonsense opruim boek van Els Jacobs.

Dat heb ik 3 jaar geleden een keer gekocht, zelfs gelezen en wonder boven wonder gebruik ik (een deel van) de structuur nog steeds.

Belangrijkste voor jou zou zijn (denk ik).
Pak 3 klapkratten. Markeer die Hier opruimen, Elders opruimen en Weg. Hier opruimen zou ook kunnen betekenen 'in een doos'.

Dan zet je een timer voor 90 minuten. In het boek staat per week maar in jouw geval misschien 2-3x per week.

Je bepaalt wat je gaat opruimen, welke kast of lade, en alles wat je in je handen hebt gaat in een krat. Als de lade /kast leeg is maak je hem schoon.

Elders opruimen gaat wat het naartoe moet, Hier opruimen gaat terug de lade in of in een doos die je markeert met een nummer. In een lijst bijhouden wat er in zit (ongeveer) en waar die doos heen moet. Weg gaat ook echt weg. Alles wat in de vuilnisbak gaat, daar in doen, de rest voor de kringloop zet je met krat en al in de auto en breng je zsm (dus binnen een week liefst) weg.

Bepaal bij alles wat je in je handen neemt, of je het écht nog gaat gebruiken. Goede graadmeter is of je het in de afgelopen jaar/maand/2 jaar nog gebruikt hebt. Zo niet, wat kost het om het te vervangen? Alles minder als 20-50€ (bepaal zelf je minimum bedrag) >> weg. Kringloop of gratis weggeven of als het meer dan €20-xxx opbrengt, verkopen op Marktplaats (en als het niet binnen 2 weken verkocht is, WEG).

Zijn de 90 minuten om en ben je nog niet klaar? Zet de kratten weg voor de volgende keer en ga dan verder.

Begin met een makkelijke kamer die je niet vaak gebruikt. Zo kun je wennen aan het systeem en staan de dozen nog niet in de weg.

Zo ga je je hele huis en schuur/berging door.

Elke keer als je naar je vriend gaat, neem je de die dag/week ingepakte dozen mee. Dat scheelt enorm op je laatste dagen, want geloof mij, op een of andere manier komt er altijd nog een hele zooi troep uit een opgeruimd huis :')
Hou daar ook rekening mee en zorg voor een stuk of 5-10 lege bananendozen.

Een andere tip uit het boek die echt werkt voor mij, is na het eten 10 (15) minuten opruimen. Wederom gaat dan de timer aan bij mij. Dan heb ik een deadline maar ook een ik ben klaar na 10 minuten, klaar of niet.

Succes en als je nog meer tips wil hoor ik het wel, ik kan er vast nog wel wat verzinnen :P

jibberjabber

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-24 14:59

Ik begin met het opzij leggen van alle dagelijkse en wekelijkse benodigde items die ik tot aan de dag van de verhuizing nodig heb en in het nieuwe huis weer. Denk daarbij aan: medicijnen, kleding, schoonmaakspullen, stofzuiger, laptop, laders, kookgerei enz. Deze zet ik apart in een vertrek of bv de keukenspullen in een doos in de keuken. Deze spullen verhuis ik het liefste zelf zodat ik er direct over kan beschikken. Daarna zou ik alles inpakken, vertrek voor vertrek (en in jouw geval alleen dat wat je mee wilt nemen) en vooral op de dozen vermelden wat er in zit en waar ze naar toe moeten. Van het nieuwe huis een plattegrond maken en de vertrekken nummeren en dit nummer op de doos vermelden. Dan weet iedereen die sjouwt waar de doos moet staan. Alle sjouwers krijgen zo’n plattegrondje en plak eentje in de hal.
De rest wat niet mee gaat verdelen onder belangstellenden en/of goede doel.