Ik heb nu een laptop met 8gb ram en daar draait windows 10 zonder problemen op. Dus ik verwacht niet dat het met windows 11 en 16 gb een probleem zal zijn.
cursebreaker
Geplaatst: 22-07-25 10:10
Met wat jij voor ogen hebt qua gebruik is 16gb ram echt meer dan zat icm Windows (11), maar je kunt tzt altijd nog upgraden naar sowieso 32gb bv. Hoger word dan wel niet aangeraden bij de specifieke laptop waar je voor wilt gaan maar dat zul je ook niet nodig hebben. Met 16gb draaide mijn nieuwe MSI gaming laptop recent ook shooter spellen als Fortnite, Sims e.d. probleemloos terwijl ik ook af en aan kan switchen terug naar andere programma's, internet e.d. Ik heb dan wel geüpgraded naar 32gb ram, maar met de spellen die je wilt spelen gaat die 16gb echt genoeg zijn voor nu.
Voor het budget wat je in ogen had, had mijn MSI laptop (met AI geïntegreerd) + upgrades (32gb ram en 1,5 TB geheugen) dus ook nog gepast, afhankelijk van hoeveel je lokaal moet betalen om te laten upgraden Ik was dan nu zoals je weet 999e kwijt voor de basis laptop en aanvullend nog 166e voor de upgrades (waar dan weer 14e vanaf gaat omdat ik de 2x 8gb ram kaartjes die er origineel in zaten nog heb verkocht). Bij bol oa zijn er momenteel leuke prijzen te vinden wel in ieder geval
Ik heb naast mijn eigen bokt topic en het advies wat ik daar kreeg zowel in topic als PB, ook aanvullend chatgpt nog gebruikt; dat is echt onwijs fijn om te gebruiken als je gaat vergelijken
Laatst bijgewerkt door cursebreaker op 22-07-25 10:14, in het totaal 1 keer bewerkt
8nnemiek
Geplaatst: 22-07-25 10:13
Windows 11 schijnt behoorlijk wat meer geheugen te gebruiken door oa de nieuwe interface met de widgets en animaties, dus dat is iets waar je eventueel rekening mee kan houden, maar volgens mij kun je daar wel een deel van uitschakelen als hij traag zou worden
cursebreaker
Geplaatst: 22-07-25 10:16
Voordeel is wel, dat er altijd nog extra ram geheugen ingezet kan worden bij dit soort laptops. Dat is gelukkig ook zo duur niet bij de meeste lokale pc winkels. Mijn upgrade van 16>32gb kostte rond de 75e (ik was dan in totaal 166 kwijt inclusief 1TB opslag extra erbij). Maar ik heb laatst even goed getest toen er nog 16gb in zat en die kon echt meer dan prima alles tegelijkertijd draaien, ook spellen zwaarder als wat TS wil spelen *ik heb dan Ryzen 7 erin zitten ipv iCore 7 maar ik weet niet in hoeverre dit echt heel erg te merken is - volgens chatGPT kwam Ryzen 7 wel net wat beter uit de bus met gaming.
xHaithi
Geplaatst: 22-07-25 17:06
Wat cursebreaker zegt. Ik heb voor TS gezocht op meerdere websites. Een gelijkaardige gaming laptop met 32 GB RAM ligt voor zover ik kan zien ruim buiten haar budget. We spreken echt over enkele honderden euro's meer dan het aangegeven bedrag in de startpost, enkel voor die grotere RAM. Dat zijn 2 staafjes RAM echt niet waard. Dan kan ze beter een lokale winkel zoeken om er daar 32 GB in te laten stoppen, mocht ze met die 16 GB niet toekomen. Momenteel is 16 GB ook nog altijd wat een beetje standaard aangeraden wordt, al is extra RAM nooit verkeerd.
Ik game hier fanatiek op een HP Victus 16 van 4 jaar oud, meer dan tevreden erover en hij loopt ook nog als een zonnetje. Ik heb 16 GB werkgeheugen en een Geforce met 4 GB videogeheugen. Ik merk wel dat hij het er soms moeilijk mee heeft; fans draaien dan flink, maar qua prestaties wordt hij er niet minder op. Ik heb wel een extra SSD erin gedaan, dat was wel echt de moeite. Mijn laptop was toen rond de €1000