Dubio werk

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Schuur_

Re: Dubio werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-24 06:32

Je vindt het werk zelf relaxed? Dan zou ik gewoon blijven en ondertussen uitkijken naar wat anders. Als je meteen wegrent na nog geen 2 weken omdat je negatieve geluiden hoort van andere collega's ga je het nergens lang volhouden. Je vaart je eigen koers en maakt je eigen beslissingen, let er op dat jouw leven niet beinvloed wordt door anderen.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-24 08:22

Als je het werk zelf leuk vindt zou ik gewoon in elk geval je contract uitwerken en als je het niet leuk meer vindt tegen het einde van je contract ga je op zoek naar wat anders.
In elk geval niet nu zelf weggaan als dat betekent financiële zorgen. Niet iets weggooien voor je wat anders hebt.

Verder klink je nogal beïnvloedbaar door mensen in je omgeving. Vorm je eigen mening door eigen ervaring en probeer de negativiteit van je collega’s wat naast je neer te leggen. Zolang ze er nog zitten zal het wel meevallen.
Als ik het in het verleden echt niet naar mijn zin had, ging ik daadwerkelijk op zoek naar wat anders en nam ik afscheid van mijn oude baan zodra ik een nieuw contract had getekend en de opzegtermijn had uitgewerkt.
Het eerste jaar kun je geen loonsverhoging verwachten, dus daar zou ik mij nu echt niet zo druk over maken. Geniet gewoon van je werk, doe ervaring op en kijk dan verder als je wat anders wilt.

AmyJamess

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-24 09:11

Als dit je aller eerste baan is na je opleiding zou ik zeker niet zomaar je contract opzeggen. Je hebt dan namelijk geen recht op WW en je hebt waarschijnlijk dan ook niets opgebouwd.

Als je het werk zelf leuk vind zou ik er gewoon blijven, je bent er net begonnen misschien valt het allemaal wel mee wat de andere zeggen.
Mocht je weer veel negatieviteit horen bij een gesprek gewoon zeggen dat je er niets van wil weten en of je het over een ander onderwerp kan hebben.
En mocht het toch niet bevallen kun je altijd rustig opzoek naar een nieuwe baan, maar zeg nooit zomaar je contract op voor je een nieuwe baan hebt.

En over het solliciteren, ik vind solliciteren ook echt rot. Dit omdat ik het altijd heel moeilijk vind om me in woorden uit te drukken op een papiertje, praten gaat me gewoon 10x makkelijker af. Als je weer gaat solliciteren is het misschien een idee dat je iemand je brieven laat nakijken? Misschien dat die nog verbeter punten zien.
Maar vooral niet opgeven en denken dat het aan jou ligt!
Ik begin vanaf maandag ook aan mijn nieuwe baan na wat afwijzingen. Uit eindelijk komt die mooie en leuke baan wel op je pad!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-24 09:23

DuoPenotti schreef:
Die andere klagen maar zijn er al jaren. Er is nu genoeg werk om ergens anders te gaan kijken, dus het zal wel meevallen denk ik dan.

Of je zelf in die sfeer wilt zitten, dat is weer wat anders.

Vind je zelf het werk nu fijn? Of ook niet.

Toxische werk omgeving werkt net als een geweldadige relatie. Je wilt wel weg maar je komt in een staat van learned helplessness.

TS, kijk het nog even aan en wep blijf actief doorzoeken.
Let op dat al je merkt dat je zelf ook gaat klagen je dan ook echt weg gaat. Een hoop mensen raken „gevangen“ in toxische werksituaties.

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-24 09:39

Mungbean schreef:
Toxische werk omgeving werkt net als een geweldadige relatie. Je wilt wel weg maar je komt in een staat van learned helplessness.

Let op dat al je merkt dat je zelf ook gaat klagen je dan ook echt weg gaat. Een hoop mensen raken „gevangen“ in toxische werksituaties.

Precies. Iedereen loopt wel eens te klagen op het werk, maar je gal spuwen terwijl er een gloednieuwe medewerker bij zit is wel van een andere orde. De meeste mensen weten dan in elk geval wel te doen alsof ze het naar hun zin hebben, en anders zit er echt iets scheef :=

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-24 09:49

belle_boef schreef:
Na deze maand heb je vast een maand opzeg termijn als je wat anders vindt.

Maar niet je oude schoenen wegdoen voordat je nieuwe hebt. Gewoon weer gaan rondkijken en hier werken tot je wat anders hebt of over 7 maanden je contract eindigt.

Die opzegtermijn is er niet bij een tijdelijk contract, tenzij die in je contract staat.

@Hutcherson: een arbeidscontract kan ook mondeling of schriftelijk, dus je hebt zeker geen contract voor onbepaalde tijd als er niks getekend is. Getekende afspraken op papier maken het bewijs over de afspraken wel makkelijker.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-24 10:25

Foaly schreef:
Mungbean schreef:

Precies. Iedereen loopt wel eens te klagen op het werk, maar je gal spuwen terwijl er een gloednieuwe medewerker bij zit is wel van een andere orde. De meeste mensen weten dan in elk geval wel te doen alsof ze het naar hun zin hebben, en anders zit er echt iets scheef :=

Nee joh, sommige mensen zijn van nature klagers en geen aanpakkers, als je er een paar bij elkaar hebt krijg je dit. Hoeft niets toxisch aan te zijn.

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-24 10:33

Maar TS, als jij je baan leuk vindt, wat maken de klagende collega's dan uit?
Ik denk trouwens dat je overal klagende collega's hebt, maar als ze niet weggaan valt het blijkbaar wel mee met de werkomstandigheden. ;)
Lekker je ding doen zolang jij je happy voelt, en probeer je af te sluiten voor de negatieve verhalen. Let wel, als je erin mee gaat (bijvoorbeeld klagen over dat je je contract te laat kreeg, of dat je de reiskosten niet uitbetaalt kreeg van je meeloopdag) ze juist nog meer bij jou hun verhaal gaan doen. Zeg niet dat je dat doet hoor, maar zo werkt het wel.
Als jij positief blijft zoeken ze vaak iemand anders om bij te klagen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-24 11:46

Verootje, het hoeft niet maar het is een hele rode vlag.
Vooral als over salaris geklaagd wordt want dat is meestal het laatste als alles andere ook al bagger is.
Ik heb al veel te vaak gezien dat mensen dan in een staat komen waarin ze zo murw worden dat ze geen opties zien.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-24 01:33

Tiggs schreef:
belle_boef schreef:
Na deze maand heb je vast een maand opzeg termijn als je wat anders vindt.

Maar niet je oude schoenen wegdoen voordat je nieuwe hebt. Gewoon weer gaan rondkijken en hier werken tot je wat anders hebt of over 7 maanden je contract eindigt.

Die opzegtermijn is er niet bij een tijdelijk contract, tenzij die in je contract staat.

@Hutcherson: een arbeidscontract kan ook mondeling of schriftelijk, dus je hebt zeker geen contract voor onbepaalde tijd als er niks getekend is. Getekende afspraken op papier maken het bewijs over de afspraken wel makkelijker.

Ik heb de inhoud van de arbeidsovereenkomsten nooit individueel, mondeling besproken voordat het contract getekend wordt.
Wel krijgt iedereen contract vooraf ter inzage maar mijn loonadmin dame gaf duidelijk aan niemand te laten werken zonder getekende overeenkomst.

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-24 18:11

TS is 10 juli begonnen, dat is dus net 1,5 week (8 werkdagen) aan de gang. Dat is echt veel te kort om al een mening te vormen over het bedrijf. Zeker als je zo goed als geen werkervaring hebt.

Je hebt een tijdelijk contract van 7 maanden, zie dat als een kans! Je hangt nooit ergens aan vast maar nu je in het 'echte' werkende leven zit is het handiger om pas inkomen weg te gooien als je een nieuwe baan hebt. Het verbaast me dat jouw alternatief voor deze baan een uitkering is. Als het echt niks lijkt dan ga je solliciteren voor wat anders maar een uitkering zou toch echt de allerlaatste mogelijkheid moeten zijn.

FennyPower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-24 18:39

Schuur_ schreef:
TS is 10 juli begonnen, dat is dus net 1,5 week (8 werkdagen) aan de gang. Dat is echt veel te kort om al een mening te vormen over het bedrijf. Zeker als je zo goed als geen werkervaring hebt.

Je hebt een tijdelijk contract van 7 maanden, zie dat als een kans! Je hangt nooit ergens aan vast maar nu je in het 'echte' werkende leven zit is het handiger om pas inkomen weg te gooien als je een nieuwe baan hebt. Het verbaast me dat jouw alternatief voor deze baan een uitkering is. Als het echt niks lijkt dan ga je solliciteren voor wat anders maar een uitkering zou toch echt de allerlaatste mogelijkheid moeten zijn.

Huh. Ik vertel juist dat ik absoluut niet in een uitkering wil belanden en daar niet afhankelijk van wil zijn en juist wil werken.
Dit werk blijf ik ook nog wel even doen om wat op te sparen tot er wat op mijn pad komt.
Ik gooi geen oude schoenen weg voor ik nieuwe heb . En het werk zelf is prima.
Ik ben gevoelig voor mensen die best negatief over iets kunnen zijn.
En het is een goede leer om mijzelf hier van af te schermen.
Ook het voor mezelf opkomen op bepaalde momenten mocht dat aan bod komen ooit.

FennyPower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-24 22:22

Ik heb vandaag mijn eerste loon ontvangen.
Ik mis best een groot bedrag. En er staan veel fouten in het loonstrookje.
Morgen ga ik eens vragen of ze de loonstrook kunnen verklaren. Verduidelijken qua bepaalde dingen. Waarom het er anders ik staat dan hoort.
Ik vind het wel jammer. Want het werk zelf is echt prima. Hopelijk gaat het de volgende loon wel goed nadat ik er achteraan ben gegaan.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 22:32

Zijn het niet de normale inhoudingen zoals pensioen, belastingen en verzekering etc? Of misschien een inhouding die je opspaart zoals een flexibel arbeidsvoorwaarden budget?

FennyPower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-24 07:14

Suzanne F. schreef:
Zijn het niet de normale inhoudingen zoals pensioen, belastingen en verzekering etc? Of misschien een inhouding die je opspaart zoals een flexibel arbeidsvoorwaarden budget?

Dat ga ik vandaag vragen inderdaad.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-24 09:01

Wat staat er dan anders dan hoe het hoort?

Er gaat sowieso gigantisch veel van je salaris vanaf hè…

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-24 13:00

Wat voor fouten staan er op? Het is echt een gouden tip aan iedereen om elke maand je loonstrook na te kijken! Zo vaak dat er dingen niet helemaal kloppen

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-24 13:21

Kijk of er iets anders te vinden is qua baan in je proeftijd, zo niet, 7 maanden zijn meestal relatief snel voorbij. En op tijd op zoek gaan naar iets anders dan, minimaal 2 maanden van tevoren is geen overbodige luxe. Tussen de tijd van jouw sollicitatie, gesprekken en daadwerkelijk kunnen beginnen zit vaak toch wel wat tijd. En anders heb je gewoon een opzegtermijn van X weken tot je bij je nieuwe baan kunt beginnen. Daar is niets vreemds aan.

Loonstrook altijd goed nakijken. Je zou kunnen overwegen om lid te worden van een vakbond. Daar kun je volgens mij ook wel hulp van krijgen voor het eea, advies of juridisch qua loon/gezeik.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-24 13:42

Oh en hou zelf goed bij de uren die je werkt inclusief de plus en min.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-24 14:03

FennyPower schreef:
Suzanne F. schreef:

Dat ga ik vandaag vragen inderdaad.

Denk je eraan dat je ook geen volledige maand hebt gewerkt?

FennyPower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-24 15:41

Mijn vader heeft ernaar gekeken samen met mij, maar zelfs hij snapt er niks van.
Dat er veel niet klopt. En het advies van hem om te vragen hoe het loonstrookje opgebouwd is.

Ik heb gebeld.
De vragen die ik heb gesteld konden ze mij geen duidelijk antwoord op geven. En ze reageerden ook niet heel vrolijk terwijl het gewoon een normale vragen waren.
Ik vroeg om een soort overzicht van de loonstrook. Zoals mijn vader zei.
en wat mijn uurloon was op het afgesproken maandelijkse bedrag om mijn loonstrook te controleren of uurloon daar klopte.
Met wat ik nu als loon gekregen heb.
Helaas geen antwoord op gekregen.
Ze zeiden dat ze per maand betalen. Dus al heb je een maand 160 /180 of 190 werkuren gemaakt het loon staat vast. Je hebt geen bepaald uurloon.
Over uren zijn ook niet betaald.

Vandaag is er ook weer iemand gestopt.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-24 15:45

overuren zullen dan als overuren zijn, ofwel kan je opnemen als het rustig is in plaats van uit betalen.

Loonstroken zijn soms niet te volgen hoor, maar als jij je uurloon x aantal uur , 4 weken doet, heb je je brutoloon per maand. Daar gaat nog je sociale lasten en eventueel pensioen vanaf (kan je checken op berekenen.nl). Eventuele losse posten als personeelspot thuiswerk of km vergoeding gaan er vervolgens bij of af.
Uurloon (of maandsalaris) moet trouwens ergens bij gegevens of cumulatief staan.

Als je geen volle maand hebt gewerkt, moet je het aantal uren natuurlijk anders berekenen. Ik wil anders wel even meekijken?

Momo94

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-24 15:46

Ik zou even contact opnemen met je rechtsbijstand, FNV of juridisch loket. :)

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-24 15:47

Hier zijn overuren die je zelf maakt ook niet betaald, maar ook niet gewenst. Alleen in overleg mag je overuren maken en je kan dan ook in overleg daar de passende vergoeding voor krijgen.

Maar op een normale loonstrook staat toch een uurtarief en een percentage hoeveel je werkt? Klinkt heel vaag dit.

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-24 15:52

Hier moet je je overuren bijhouden en of opnemen, of je kunt ze aan t eind van het jaar laten uitbetalen. Dus niet per maand.